Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalom hjelp


VicPod
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger virkelig litt råd til slalomen, eller er vel egentlig slalom ingangen.

Jeg har shapet inn slalomen og om vi kommer fra riktig vinkel går hun inn på riktig side, men i baner kan jeg ikke alltid garantere at vi kommer inn fa riktig vinkel, og det er i tillegg mye vanskeligere med fart inn, hun kan rett og slett ikke slalom inngang. Jeg har prøvd å fokusere en del på det i det siste og shape fra forskjellige vinkler, men jeg gjør tydeligvis noe feil for jeg ser ingen fremgang.. Det er litt vanskelig med 2x2 fordi jeg har ikke så stor hage. Så er det noen her som har noen superduper råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt rar vinkel på hagen, får plass til 4 pinner ++, får plass til 2x2 også men blir veldig trangt i forhold til hva jeg har sett for meg.

Det er det jeg har prøvd å gjøre, og gjort det veldig gradvis, men når vi kommer "over" en vinkel (aner ikke hvordan jeg skal si det, men hvis pinnen er klokka 12, så er det "ti på halv seks") så blir det feil, men er vel vanskeligere for henne så burde legge mere til rette og bruke lengere tid..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også shapet inn slalomen på mine hunder. Når jeg begynte å jobbe med innganger har jeg erfart med flere hunder at det ofte lønner seg å ha litt is i magen og holde litt igjen. La hunden gå frem til inngangen selv, og følg på når den treffer. Å være tett på inn i slalomen er det flere hunder som opplever som forstyrrende.

Begynn rett på, jobb så gradvis litt og litt både til venstre og høyre ut i fra senter. Husk også gå tilbake til det som var "lett" av og til for å gi hunden bekreftelser og mestringsopplevelser :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her jeg også? Føltes litt unødvendig å lage en ny tråd om nesten akkurat det samme.

Har såvidt begynt på slalomen selv, har trent mest med to pinner, men begynt litt på fire også. Bruker en variant av 2x2. Med to pinner, går det greit så lenge han starter til høyre for kl 6 (med første pinne på kl 12). Rett på går egentlig også greit. Men så fort jeg plasserer ham til venstre for kl 6, blir han helt forvirret og skjønner ingenting lenger. Løper bare rett forbi, eller entrer på feil side. Samme skjer hver gang, uansett hva slags museskritt jeg tar. Bæsjer jeg på leggen hvis jeg prøver å sette opp en støtte/sperring på venstre siden av pinnen, så det ikke er like lett å entre den veien? Hva annet burde jeg evt gjøre?

Litt samme greia skjer egentlig hvis jeg setter opp 4 pinner. Står de litt fra hverandre (med annenhver pinne litt ut til siden for linja), går det fint. Men så kommer vi til et visst punkt hvor linja blir for rett for ham, og da løper han forbi igjen. Hvordan løser vi dette på best mulig måte? (Har 6 pinner som settes der det passer seg i gresset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...