Jump to content
Hundesonen.no

Vegnære turområder, Bergenområdet

Recommended Posts

Du kan kjøre hele den blå veien, ja! Kjør mot Salhus gjennom Toppe, forbi Jysk og de andre butikkene der, og ta av til høyre på jordet/flaten før man kommer til tunnelen. Det er blant annet en besøksgård (?) helt nederst i veien, og så bor det folk hele veien opp til vannet (som er demt opp). Parkeringen er skiltet :)

Jeg kan også fortelle deg endel om geomorfologien og istidshistorien i området der, jeg har nemlig gjort feltarbeid der :P:D

• Like 1

Du kan kjøre hele den blå veien, ja! Kjør mot Salhus gjennom Toppe, forbi Jysk og de andre butikkene der, og ta av til høyre på jordet/flaten før man kommer til tunnelen. Det er blant annet en besøksgård (?) helt nederst i veien, og så bor det folk hele veien opp til vannet (som er demt opp). Parkeringen er skiltet :)

Jeg kan også fortelle deg endel om geomorfologien og istidshistorien i området der, jeg har nemlig gjort feltarbeid der :P:D

Ikke så langt unna jo!! Den må testes :aww:

• Like 1

Denne Nordsjøløypa, hvor er det lurt å starte, sånn at man får en rundttur på ca 2-3 timer, med kyst og litt fjell? Løs hund-terreng? Med eller uten bil?

På fjellet mellom Totland og Bontveit i Fana er det nå blitt et mylder av skogsveier.

En kan ikke gå med løs hund, siden det er sau/geit i terrenget der hele året. Skianlegga på Bontveit er fine å gå på tur i om sommeren. En kan også starte fra Hauglandsdalen (inn fra Kalandseid) og gå over mot Solbakkefjellet og komme ned på Frotveit.

Et anna alternativ er å kjøre Hauglandsdalen inn til endes, parkere på enden og følge grusveien oppover mot Store Brekkevannet. Her kan en gå over til Samnangersida i nærheten av Rolvsvåg.

På Drange i Os er det mange fine turveier over til Ulven fx. Eller gå fra Søfteland innover i Raudlio.

Turmuligheter mottas med stor takk, veldig greit å variere litt :)

• Like 2

Forumet fortsetter under annonsen

Totland/Bontveit går jeg en del på søndager, forledrene mine bor oppover der :) Fint, og stort sett overraskende lite folk egentlig. Stort sett hundefolk, og så møter vi hester av og til, det er kos :)

• Like 1

Kanadaskogen, rundt Krokatjønn og Svartatjønn. Lite folk der da nesten alle går på grusveien til Nipedalen, er der nesten hver dag, med løse hunder... :ahappy:

Forumet fortsetter under annonsen