Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan napper dere pelsen til hunden?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Nå skal jeg spørre dette dumme spørsmålet, rett og slett fordi jeg aldri har brydd meg så mye om pelsstell (har alltid hatt hunder som ikke trenger mye pelsstell) og napping har jeg ikke ofret så mye tanker faktisk.

MEN nå har tankene mine begynt å rulle, og da kommer det automatisk noen spørsmål:

- Hvordan gjør dere det?

- Sitter pelsen som vanlig i huden, jeg mener, blir den løsere "festet" i huden når den er "nappeklar"?

Hvis ikke pelsen blir "løsere i huden" da må det vel ligge og gjøre ganske vondt for dem å bli nappet?

- Hvordan utstyr bruker du??

- Hvor mange ganger i året trenger en hund å nappes? 4ganger? Og hvor lang tid tar det å nappe en hund (vet at noen tar halve hunden, også liten pause, også kjører de på på nytt noen dager etter).

Lurer vel egentlig på alt innen napping av pels?

*føler meg ganske...veldig dum nå altså...* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napping er også litt raseavhengig, men jeg kan snakke på vegne av Cairnterriern.

Jeg har alltid hørt at pelsen som nappes skal egentlig sitte løst og være "død" slik at den går lett av, sånn opplever jeg ikke at det er. Noe av pelsen går lett av, men noe ikke. Men pelsen sitter mye lettere på en napperase enn en ikke-napperase. Spesielt på ryggen trenger man ikke bruke særlig mye krefter for å dra det av, men på halen sitter det som oftest kjempegodt og jeg må bruke redskaper for å få skikkelig tak. Det er ofte smertefullt for hunder, spesielt på hale og mage. Men jo oftere den nappes, jo lettere går dette og jo mindre smerte er det. Jeg har opplevd hunder som ikke har fått vondt i det hele tatt, så de har nok enten vært mindre hårsår eller hatt løsere pels, jeg er usikker.

Jeg napper med fingrene, jeg har faktisk begynt å nappe med gummi-hage hansker, for med de får jeg et helt sinnsykt bra grep på hårene. Ellers er det vanlig å bruke nappekniv (men denne skal ikke skjære, det er viktig). Jeg har brukt nappekniv og, men går alltid tilbake til enten gummihanskene eller kalk (som forresten er kjempebra å bruke det også, men kan tørke veldig ut).

Du tar et stykke pels mellom pekefingen og langefingen, holder det opp, ser på hårene som stikker lengst ut. Her er det forskjeller på om man rullerer pelsen eller napper helt ned hver gang, ved rullering napper du oftere og pelsen består av mange lengder, da kan du bestemme deg for hvilken lengde du vil ha i dag, og napper alle hår som er lengre enn dette. Nappes hunden skjeldent (feks en jeg hadde inne som sist var nappet for 1,5år siden) har den som oftest bare ett lag, kaaanskje to, når du da fjerner laget er det bare underull igjen. Dette er en mye større jobb og tar lengre tid siden du må nappe mange fler hår.

Du bare napper i hårene i hårens groretning, dvs drar de ut.

Her er bilder:

1384140_10153459581085529_912918529_n.jp

Denne norfolken nappet jeg forrige uke, han hadde ikke blitt nappet på 1.5 år, derfor hadde han bare ett lag. Det som er igjen på bryst og kropp er bare underull. På hode og ben har han fortsatt dekkpels. Har et bilde av kroppen, men husk at jeg beholdt dekkpels på mage og ben, så det ser litt rart ut med overgangen :P

1374858_10153474658820529_1893379945_n.j

1233507_10153282802565529_868951239_n.jp

Her er en Cairnterrier som er inne ca hver 3-4 mnd. Dro vekk det øverste laget pels og han så riktig så fin ut under :) (på hodet)

Her er forresten enda en cairnterrier der jeg bare dro av det ytterste laget pels (hun hadde et lag under)

1457637_10153474666515529_1376727321_n.j

996062_10153474664190529_1202172706_n.jp

Aaaah jeg elsker før-etter bilder :D synd jeg ikke har tatt av alle hundene jeg napper!

edit: når jeg napper en hund som er nappet gjevnlig bruker jeg 3 timer, når jeg nappet ned norfolken helt brukte jeg 4 :)

Da jeg begynte å nappe hund for 2 år siden brukte jeg 6-7 timer på en hel hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På airedalen jeg hadde så merket vi at pelsen var trimmemoden når den å bli grålig og var lett å nappe ut bare med fingrene. Så du kan nok si at pelsen ble litt løsere (i mangel av et bedre år) ja :P

Vi brukte trimmekniv. På de områdene på hunden hvor pelsen satt ekstra godt fast (f.eks på halsen) brukte vi ofte krittpulver, tror jeg det var, for å få pelsen lettere av..

For airedalen og de fleste andre trimmeraser så bør man vel ideelt sett trimme litt oftere, hvis man skal holde pelsen i utstillingskondisjon. Vi var aldri på utstilling med vår, så vi trimmet vel vår 3-4 ganger i året om jeg ikke husker feil. Vi gikk først på et trimmekurs, deretter gjorde vi trimmingen selv. Vi tok det ofte over flere dager og så på det som en fin måte å venne hunden til sånn pelsstell. Husker at vår hund synes det var pyton å bli stelt med. Hun hadde ikke tålmodighet til sånn.... :P

Det er en tidkrevende og temmelig tung jobb å trimme en stor hund, men det er virkelig verdt det, når man ser hvor flott en trimmet og velstelt terrier ser ut :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en terrier blanding. Hun har "vanlig" glatt myk pels under og stri terrier pels oppå. Denne terrier pelsen sitter mye løsere enn den fine pelsen og den er på en måte tørrere og stivere.

Selv om hun er en blanding som ikke skal se ut på en bestemt måte så liker jeg å ha velstelte hunder, så jeg sender min frøken til napping når det trengs.

Da napper de rett og slett av all terrierpelsen. På magen gjør det vondt så der klipper vi. Jeg tror ikke det er godt å bli nappet, men vondt er det heller ikke, min kan ligge i sofaen og sove mens jeg napper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør dere det?

- Det avhenger av hva jeg planlegger. Om hun er i utstillingssesong så plukker jeg av det lengste en gang i uken. Da løfter jeg pelsen med en kam, og plukker ut de stråene som er lengre enn de andre.

Sitter pelsen som vanlig i huden, jeg mener, blir den løsere "festet" i huden når den er "nappeklar"?

- På DS, ja, med noen unntak. Det avhenger av pelskvaliteten - er den god er det svært sjelden noe som helst problem og den slipper lett når den er nappeklar.

Hvis ikke pelsen blir "løsere i huden" da må det vel ligge og gjøre ganske vondt for dem å bli nappet?

- Mye kan avhjelpes ved å rake underull skikkelig før man napper, men enkelte er hårsåre ja. Opplever det ganske sjelden da, og helst om det er en hund som er klipt med maskin over en periode.

Hvordan utstyr bruker du??

- Jeg bruker trimmekniver fra Mason Pearson, trimmestål fra Greyhound, og fingerkondomer. Skal jeg helnappe så kan det hende jeg bruker grooming powder i tillegg for enda bedre grep.

Hvor mange ganger i året trenger en hund å nappes? 4ganger? Og hvor lang tid tar det å nappe en hund (vet at noen tar halve hunden, også liten pause, også kjører de på på nytt noen dager etter).

- Raseavhengig. Om man ikke plukker en DS jevnt så bør den helnappes 2-4 ganger i året, avhengig av pelsvekst, -kvalitet mm. Jeg bruker 3-4 timer på å skrelle Smula fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...