Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer valp på 6 mnd


brølet82
 Share

Recommended Posts

Hvis du føler du kan kontrollere hunden med flexibånd, så vil jeg anbefale dere å kjøpe flexibånd. Det gjør nok noe med både tålmodighet og trivsel :) Husk bare å på gud og liv ikke bli en av de som lar schäfern ukontrollert løpe over vegen og sånt. Ha haukeøyne framover i tid og aldri la hunden ukontrollert løpe på hverken mennesker, hunder eller ut i veien. A L D R I! Sidestill det med fyllakjøring, narkobruk og alskens vondter så lar du deg selv aldri gjøre det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hunden lærer ikke å gå pent i flexi, den vil bare gå mange meter foran deg og trekke:) Mine får gå i flexi når de har lært i ikke trekke i bånd, kommer når jeg roper og da går de med sele:)

Jeg måå bare si det. Hun var helt "eksemplarisk" i dag. Gikk forbi 4 personer. Ikke et eneste bjeff. Fikk selvfølgelig godbiter og godsnakk og trenger mer trening videre. Men d var såå godt Kan d

Vil bare få si at vi har kommet så utrolig langt. Drar nesten ikke, er renslig og bjeffer nesten ikke på folk. Går på valpekurs og lærer veldig mye. Det gjør ting så mye enklere :-). Det jeg plages

Posted Images

Stopp når hunden drar. Gå videre når båndet er slakt. Ikke si noe, ikke mas. Vær konsekvent. Bruk om så er en time på hundre meter. Gå noen skritt tilbake om hen hiver seg på båndet, så det aldri er slakt. Snu når hun går med deg. Slik lærer hun at for å komme framover, skal båndet være slakt. Denne øvelsen trenger ikke godbiter. Belønningen er å få gå videre. Du kan da ikke ha en stor hund som ikke kan gå pent i bånd. Når hun kan gå pent i bånd, kan du sette navn på det. Det blir neste leksjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan ikke gå lang turer med hunden min på ei stund da forstår jeg :P. Takker og bukker for tips. Men jeg syns det er den bjeffinga som er verst. Da drar hun i allfall og er spinnvill og går alle veier. Da må jeg jo bare trekke i båndet? Akkurat vært ut å gått nå, men måtte bare snu pga mye folk og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg inne på dette forumet som har en hund som aldri har lært seg å gå pent i bånd? Jeg dreiv på med det i en stund, akkurat som ida foreskriver her. Det funka liksom ikke så jækla tess, bikkja ble frustrert og jeg og. Vi loka med det i evigheter og det ble sikkert litt bedre, men jeg følte aldri det "løsna helt". Etter jeg gikk over til flexibånd har det der "ordna seg selv", bikkja trekker aldri i flexi fordi den virrer fritt. De gangene jeg har henne i kort bånd trekker hun strengt tatt ikke så mye, det er gjerne transportetappen inn til veterinæren eller på bysturer, der har jeg 2m leiebånd hvor hun uansett aldri trekker ut 2m fordi det er så mye spennende å lukte på. Hvis jeg virkelig må ha henne til å gå pent så ber jeg henne gå fri ved fot (altså lydighetsfot).

Jeg tror jeg gjør litt rema 1000 av det; det enkle er ofte det beste :P

Men jeg må si, alfa omega for meg er å ALDRI være til ubehag for andre. Aldri om jeg lar flexien gå utover fugl, folk eller fe (eller unger eller hunder), bikkja er mitt ansvar.

Angående lyd tør jeg ikke si noe, men det høres jo ut som en del stress og utagering. Utenfor mitt kompetanseområde :P Da ville jeg kanskje ikke sluppet bikkja fritt med flexi, hadde jeg vært deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne valpen høres ut som en liten håndfull og jeg utfordrer trøndersonisene til å stille opp som treningsgruppe for denne ekvipasjen :D Vi er mange som har og har hatt troll til bikkjer, men det er fint å kunne møtes og trene sammen i det virkelige liv.

Jeg glemmer aldri all den fine sonenhjelpen vi fikk da vi trengte det som mest :heart: Fordelen for meg var jo at jeg hadde hatt hund i mange år fra før, så det var litt enklere å sette gode råd ut i praksis, uten å få det vist, eller sånn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtrening har du fått tips på, og om du ikke kommer deg på tur så kan du feks kjøre til en plass uten folk å yhunder og slippe henne løs litt eller ha på sele og bare la henne trekke deg rundt litt, slik at hun blir kvitt litt energi også og en pause fra båndtreningen, for så og hå på med nytt mot igjen senere. Evt ha med både halsbånd og sele på tur, bruk halsbånd når du trener gå pent og skift til sele og gi frikomando når du vil ha pause, evt slippe løs/langline, bare pass på og lag et skille mellom gå pent og gjør som du vil slik at det blir enkelt for hunden og forstå. Ang bjeffing så virker det på meg som det er litt stress bare. Ta turen til plasser hvor det er mye folk/hunder men samtidig plass til og holde litt avstand, armer deg med massegodbiterog tren kontakt o.l. sladretrening/kindereggmetoden kan du google og lese om, det tror jeg du kan ha mye igjen for. Og når våren kommer og det blir varmere i været så er det jo fint og tamed seg bikkja og en god bok eller noe og sette seg godt til rette i en park e.l. ogbare se på livet og venne seg til at man kan slappe av selv om deter mye som skjer rundt om kring. Kan jo også være en fordel og melde seg inn inermeste hundeklubb og være med på fellestreninger. Dafår dere trening sammen medandre og kanskje noen har noen gode tips til dere også:-)

Edit: er du trønder? Trondheim? Isåfall har du både nidaros bhk og schæferklubben hvor det er endel som skjer og fellestreninger o.l. ellers så skal jeg bruke mye tid i parker o.l. med min hund ivår sommer om du vil ha selskap :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder punkt 2(bjeffer til folk og dyr) og punkt 3 (drar veldig i båndet når du er ute å går).

Disse to punktene du beskriver kan ha en direkte sammenheng, med det mener jeg at fremgang på et av punktene vil kunne gi utslag i det andre.

Valpen din drar "veldig" i båndet. De færreste valper kan gå lengre distanser i bånd uten å trekke i båndet... Men intens trekking kombinert med bjeffing mot alt den treffer kan tyde på at valpen din er nervøs eller prøver og ta ansvar. Dette gjør den fordi ingen har tatt initiativet til og ta kontrollen over slike situasjoner tidligere og er et resultat av mangel på lederskap fra tidligere eier.

Med lederskap mener jeg det å være konsekvent og tydelig, som flere også har nevnt tidligere i tråden.

Forstå meg rett... Man kan være konsekvent med en avslappet holdning, det vil ikke være nødvendig og være anstrengt som en kampklar hannkatt.

Har du testet hvordan valpen oppfører seg når den får hilse/komme i kontakt med mennesker/dyr? Er den da glad eller aggresiv?

Dette kan fortelle deg om bjeffingen kommer av nervøsitet eller aggresivitet.

Hvis du ikke opplever valpen som truende/aggresiv kan du prøve å fysisk adskille den fra det den er "besatt av". Når den drar eller bjeffer stiller du deg mellom valpen og objektet som et hinder, bruk gjerne kort lengde på båndet slik at valpen ikke løper rundt deg.

Hvis du kan få valpen til å føle at det er du som har kontroll over situasjonen vil den også slappe av. En hund som vet som har kontroll vil slappe av, dette har å gjøre med ansvarsfordelig i flokken. Det er her jeg mener du vil oppleve sammenheng mellom redusert trekking og bjeffing.

Hunder er utrolig sosiale og intelligente dyr, men vær obs.

Det vi mennesker med roping/skriking opplever som kjefting, kan oppleves som en bekreftelse for en hund.

Et høyt nei eller fy ved intens bjeffing vil kanskje få hunden til og slutte der og da, fordi det nettopp fikk et bjeff i bekreftelse. Den får bekreftet av sjefen selv at jobben er gjort. Gå inn i situasjonen og vis at dette ikke er noe han/hun må tenke på. Det kreves en del mer arbeid, men du fjerner den underliggende årsaken til kjeftingen.

Som flere også har nevnt så er slike halsbånd med støt/vibrasjoner et veldig dårlig hjelpemiddel. Det vil ta bjeffing der og da, men det fjerner aldri den underliggende årsaken til bjeffingen.

Jeg ønsker deg og din nye firbente venn, lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også på det sterkeste at du finner deg en klubb å trene i, eventuelt få noe hjelp. Hun er garantert ikke verre enn mange andre, men høres jo ut som en bitteliten håndfull. Hun er bare valpen ennå, du får ha det i bakhodet, så slaget er slettes ikke tapt. For meg høres hun lettere stressa ut og med en dasj usikkerhet i seg. Så jeg slår meg sammen med Malamuten og rådene derfra. Og ta tak i tilbudet fra henne.

Personlig ville jeg aldri satt på flexi på en hund som ikke kan gå i bånd, når den attpå hopper opp og ned, er schæfer og sier bøøøø!! Dårlig ide spør du meg, men det er meg da.

Kangu: Nope du er ikke den eneste som ikke har klart å lære bikkja di å gå i bånd. Jeg går mest i skogen og gruer meg til båndtvangen :P Jeg har pr i dag, tre stk schæfere som ingen kan gå i bånd *flir* Heldigvis kan de oppføre seg i bånd da, så jeg slipper artig utagering :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har heller aldrig vært flinke på å gå i bånd, her har det vært løst med sele å lov til og trekke, og begge malamutene har roet seg selv og gått pent i bånd sånn rundt 4 års alder :P men det erjo unektelig veldig behagelig med hunder som går pent så det er nok verdt innsatsen om man er tolmodig nok. Jeg prøver og lære varga og gå pent i langt bånd nå og gud for en tolmodighetsprøve, men hun kan gå pent ved fot da så man kan få pause når man blir lei. Tror mye roerseg automatisk også når hun bare blir kvitt litt av stresset sitt. Men jo yngre de er jo lettere er det så greit ogbegynne med en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan ikke gå lang turer med hunden min på ei stund da forstår jeg :P. Takker og bukker for tips. Men jeg syns det er den bjeffinga som er verst. Da drar hun i allfall og er spinnvill og går alle veier. Da må jeg jo bare trekke i båndet? Akkurat vært ut å gått nå, men måtte bare snu pga mye folk og hunder.

Du bør komme deg på kurs slik at du lærer hvordan du skal lære hunden din å lære :). Sjekk om Nidaros eller andre hundeklubber har kurs nå i nærmeste framtid, sånn at du kan få veiledning til hvordan du skal gjøre dette, for det er ikke så enkelt å lese seg til det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Margrete" post="1450943"

Personlig ville jeg aldri satt på flexi på en hund som ikke kan gå i bånd, når den attpå hopper opp og ned, er schæfer og sier bøøøø!! Dårlig ide spør du meg, men det er meg da.

Hehe, måtte le litt da du skrev det :-). Nei, jeg tror også flexi bånd er lite egnelig nå, selv om jeg kanskje kunne trengt det innimellom. Aah, så klar, hehe. Skal melde meg inn i klubben vi har her etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått veldig mange fine svar! Jeg vil bare tipse om en ting mens du trener på å gå fint i bånd. Jeg brukte halsbånd hver gang jeg skulle trene på å gå pent i bånd, og sele når jeg skulle ut og gå tur. Det tar jo lang tid å lære hunden å gå fint i bånd, og man kan ikke bare gå stopp-og-start turer mens du holder på med denne treningen. Da vil du iallefall få en hund som drar, full av energi som hun kommer til å bli. Da lærer hun raskt at når hun har halsbåndet på skal hun gå pent, mens når hun har sele på kan hun gå litt mer som hun vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler når vi møter på hunder er at hun er aggressiv, men det kan jo være for at jeg blir nervøs og usikker. Hu bjeffer ekstra mye og hopper v andre hunder. Bjeffer og hopper når vi treffer mennesker og, men hu slikker. Så hu vil jo bare hilse, tror jeg :P.

Vi skal på dressur kurs, men det blir ikke før etter påske fikk jeg til svar. Venter på info fra hundeklubben vi har her. Er trønder ja, men bor laaangt unna Tr.heim, dessverre.

Siden vi ikke kan gå lengre turer for øyeblikket bruker jeg å ta henne med til b.hagen hvor det er inngjerda, så får hun springe fritt og brukt energien der. Og ja, hun gjør fra seg før vi går inn i b.hagen, bare så det er sagt, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått veldig mange fine svar! Jeg vil bare tipse om en ting mens du trener på å gå fint i bånd. Jeg brukte halsbånd hver gang jeg skulle trene på å gå pent i bånd, og sele når jeg skulle ut og gå tur. Det tar jo lang tid å lære hunden å gå fint i bånd, og man kan ikke bare gå stopp-og-start turer mens du holder på med denne treningen. Da vil du iallefall få en hund som drar, full av energi som hun kommer til å bli. Da lærer hun raskt at når hun har halsbåndet på skal hun gå pent, mens når hun har sele på kan hun gå litt mer som hun vil.

Hva er så spesielt med sele, ser mange skriver om det. Blir det lettere å gå turer, er det det du mener? Ja, er veldig fersk, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg føler når vi møter på hunder er at hun er aggressiv, men det kan jo være for at jeg blir nervøs og usikker. Hu bjeffer ekstra mye og hopper v andre hunder. Bjeffer og hopper når vi treffer mennesker og, men hu slikker. Så hu vil jo bare hilse, tror jeg :P.

Vi skal på dressur kurs, men det blir ikke før etter påske fikk jeg til svar. Venter på info fra hundeklubben vi har her. Er trønder ja, men bor laaangt unna Tr.heim, dessverre.

Siden vi ikke kan gå lengre turer for øyeblikket bruker jeg å ta henne med til b.hagen hvor det er inngjerda, så får hun springe fritt og brukt energien der. Og ja, hun gjør fra seg før vi går inn i b.hagen, bare så det er sagt, hehe :-)

Det er ytterst få hunder på 6 mnd (var det ikke det hun var? ) som faktisk er aggressive. Hun er nok enten usikker eller stressa, uansett om hun er usikker eller stressa så er fremgansmåten mye den samme, vær mye ute og bare se på livet, ha med godbiter og gjør det til noe positivt, gå på plasser hvor dere har mulighet til og holde dere noen meter unna folk og hunder så du slipper og stresse, men hvor det er litt og se på så du får trent noe.

Oppbygget energi hjelper neppe så det jeg ville gjort er og tatt turen litt utenfor allfarvei et par dager i uken (eller mer) slik at dere kan få gått en lengre tur, brukt overskuddsenergi, senket skuldrene litt og bare kose dere begge to før dere tar fatt på treninga igjen med nytt mot dagen etter. Og slapp av, hun er nok ikke aggressiv, så ikke gå rundt og tenk det, da tror jeg bare du lager deg større problemer enn du har nå.

Du kan også se om du får alliert deg med noen som har trygge stødige hunder som dere kan gå på tur med innimellom. De kan sikkert hjelpe deg med tips, samtidig som din hund kan lære litt av og se på de som er rolige og ikke bryr seg om alt. Viss hun er sterk så kan også grime være et greit hjelpemiddel mens du trener. Da blir ikke hunden så sterk og du kan kanskje slappe av litt mer, noe som vil hjelpe begge to.

Hva er så spesielt med sele, ser mange skriver om det. Blir det lettere å gå turer, er det det du mener? Ja, er veldig fersk, hehe.

Sele er jo for at hunden skal kunne trekke uten og skade nakke/hals, men grunnen til at det er greit og veksle mellom sele og halsbånd når man trener gå pent i bånd er for at hunden er smart og vil etterhvert lære at det er en forskjell. Den vil lære at når du tar på sela så kan den gjøre som den vil, mens når båndet er festa i halsbåndet så skal hun gå pent.

Man må gå tur innimellom og mens man trener på og gå pent så bytter man fra halsbånd til sele når man vil ha en pause og bare gå tur, om du skjønner, også bytter du tilbake til halsbåndet når du vil trene videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så spesielt med sele, ser mange skriver om det. Blir det lettere å gå turer, er det det du mener? Ja, er veldig fersk, hehe.

Det er som Malamuten sa, rett og slett fordi du skal kunne trene på å gå pent samtidig som hunden får de turene hun trenger for å ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være at hunden din gjerne vil hilse på, men av en eller annen grunn så kjefter den. vus du kan avtale å møte noen på tur på forhånd vil du se at det likevel antagligvis vil gp bra når hundene møtes, selv om den kjefter like før eller når den ser den andre hunden. Slik var det med min og til dels ennå. Hvis d er slik så gjelder d å få kontrollen over hunden din og avlede eller få den til å gjøre d du vil. Vandkelig men ikke umulig. Derfor tror jeg klubb er d beste for deg.

Hunder lærer sinnsykt mye av hverandre og din hund vil nok se hva de andre gjør og ta det til seg. D er j overbevist on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg inne på dette forumet som har en hund som aldri har lært seg å gå pent i bånd? Jeg dreiv på med det i en stund, akkurat som ida foreskriver her. Det funka liksom ikke så jækla tess, bikkja ble frustrert og jeg og. Vi loka med det i evigheter og det ble sikkert litt bedre, men jeg følte aldri det "løsna helt". Etter jeg gikk over til flexibånd har det der "ordna seg selv", bikkja trekker aldri i flexi fordi den virrer fritt. De gangene jeg har henne i kort bånd trekker hun strengt tatt ikke så mye, det er gjerne transportetappen inn til veterinæren eller på bysturer, der har jeg 2m leiebånd hvor hun uansett aldri trekker ut 2m fordi det er så mye spennende å lukte på. Hvis jeg virkelig må ha henne til å gå pent så ber jeg henne gå fri ved fot (altså lydighetsfot).

Jeg tror jeg gjør litt rema 1000 av det; det enkle er ofte det beste :P

Men jeg må si, alfa omega for meg er å ALDRI være til ubehag for andre. Aldri om jeg lar flexien gå utover fugl, folk eller fe (eller unger eller hunder), bikkja er mitt ansvar.

Angående lyd tør jeg ikke si noe, men det høres jo ut som en del stress og utagering. Utenfor mitt kompetanseområde :P Da ville jeg kanskje ikke sluppet bikkja fritt med flexi, hadde jeg vært deg...

Neida, her går 1.5 av 4 pent i bånd :P Resten har på sele og jeg har magebelte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i like it! i like it a looot! :lol:

Det er helt ærlig noe jeg ikke gidder å prioritere på den under 5 kg, de to på 12 så får jeg ikke til den ene og den andre er under opplæring (derav 0.5), den som veier mer enn meg er jeg helt avhengig av at kunne oppføre seg :lol:

Til TS, Jeg sier som de andre, finn en klubb å trene med så du kan få råd av folk som ser hunden. Det kan være utallige grunner til at den oppfører seg som den gjør. Jeg har en som bjeffer for å få andre til å gå vekk, en som bjeffer for å få andre til å hilse på. For meg ser det ganske likt ut kroppspråk selvom de mener to helt forskjellige ting.

Å gi råd over internet er ikke alltid like enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg tenker er at en sch i den alderen (som de fleste hunder i den alderen) sikkert kan være en håndfull bare i seg selv, og den har nok et ganske stort behov for og få ut energi på en eller annen måte, selv om det antagelig ikke er allt så kan det godt hende at det er en del av problemet også. Hjernetrim er jo fint for aktive hunder og enkelt og utføre selv om det er vanskelig og gå på tur. Trene triks kan man begynne med hjemme i stua og der finnes det både bøker, som feks denne, og videoer på youtube/andre plasser på nett hvor man kan få greie beskrivelser til hvordan man går frem i innlæringa av de forskjellige triksa. Dette er bra trening for hunden, men det er også fint for og skape et sterkere bånd og samarbeid mellom dere to, noe dere har nytte av uansett, men kanskje spesielt nå når dere jobber med litt vanskelige ting. Søksøvelser er også fint, det kan være alt fra at du hiver maten hennes eller godbiter utover plena/i snøen også får hun jobbe med nesa og finne maten sin før hun får spise den. En annen ting kan være søk etter ball/leke, start enkelt med og holde i halsbåndet, hiv ballen og slipp henne etter at ballen har landet, etterhvert så kan du hive lengre, vente lengre før du slipper, hive den inn i skog/buskas og binde henne og løpe inn i skogen og hjemme den før du kommer ut igjen og slipper hunden.

Et par andre ting som du kan trene på hjemme er impulskontroll/selvbeherskelse, feks hun skal bli sittende/liggende, mens du løper rundt eller mens du hiver en ball/leke og får ikke ta den før du sier at hun får lov, dette krever jo at hun jobber med seg selv og blir i ro selv om hun har lyst til og leke med deg eller ta ballen, noe som også kan være et fint hjelpemiddel og ha med seg ut i verden senere. Det blir litt andre situasjoner in real life, men det skader uansett ikke at hunden har lært noen form for selvkontroll. Men husk og start enkelt, lær henne først bare bli også starter du med bittesmå forstyrrelser og øker gradvis etterhvert som hun blir bedre.

Tren kontakt masse, det er også en sånn ting som man alltid har mye igjen for og som er et fint verktøy og ha i bunn uansett hvilken situasjon man kommer oppi.

Også kanskje trene på og finne av/på knappen, haus henne opp litt også avslutt leken brått så hun må roe seg, rett og slett lær henne og veksle fint mellom gira/rolig, her igjen vil det være store forskjeller mellom stua/hagen og real life, men har hun lært og veksle så har du et verktøy og jobbe med i situasjoner hvor hun stresser seg opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ytterst få hunder på 6 mnd (var det ikke det hun var? ) som faktisk er aggressive. Hun er nok enten usikker eller stressa, uansett om hun er usikker eller stressa så er fremgansmåten mye den samme, vær mye ute og bare se på livet, ha med godbiter og gjør det til noe positivt, gå på plasser hvor dere har mulighet til og holde dere noen meter unna folk og hunder så du slipper og stresse, men hvor det er litt og se på så du får trent noe.

Oppbygget energi hjelper neppe så det jeg ville gjort er og tatt turen litt utenfor allfarvei et par dager i uken (eller mer) slik at dere kan få gått en lengre tur, brukt overskuddsenergi, senket skuldrene litt og bare kose dere begge to før dere tar fatt på treninga igjen med nytt mot dagen etter. Og slapp av, hun er nok ikke aggressiv, så ikke gå rundt og tenk det, da tror jeg bare du lager deg større problemer enn du har nå.

Du kan også se om du får alliert deg med noen som har trygge stødige hunder som dere kan gå på tur med innimellom. De kan sikkert hjelpe deg med tips, samtidig som din hund kan lære litt av og se på de som er rolige og ikke bryr seg om alt. Viss hun er sterk så kan også grime være et greit hjelpemiddel mens du trener. Da blir ikke hunden så sterk og du kan kanskje slappe av litt mer, noe som vil hjelpe begge to.

Sele er jo for at hunden skal kunne trekke uten og skade nakke/hals, men grunnen til at det er greit og veksle mellom sele og halsbånd når man trener gå pent i bånd er for at hunden er smart og vil etterhvert lære at det er en forskjell. Den vil lære at når du tar på sela så kan den gjøre som den vil, mens når båndet er festa i halsbåndet så skal hun gå pent.

Man må gå tur innimellom og mens man trener på og gå pent så bytter man fra halsbånd til sele når man vil ha en pause og bare gå tur, om du skjønner, også bytter du tilbake til halsbåndet når du vil trene videre.

7 mnd nå :). Nå er jeg et nattmenneske, går kun nattvakt, så døgnet mitt blir jo helt snudd. Tenker at jeg kanskje kan trene med henne litt på natta, da sover jo de fleste, hehe. Da slipper jeg å stresse sånn om vi møter på folk og dyr. Eller blir det feil?

Kjenner ikke så mange med hunder og de jeg kjenner, har hund som bjeffer like mye og da er det kanskje ikke så lurt å treffe de hundene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg tenker er at en sch i den alderen (som de fleste hunder i den alderen) sikkert kan være en håndfull bare i seg selv, og den har nok et ganske stort behov for og få ut energi på en eller annen måte, selv om det antagelig ikke er allt så kan det godt hende at det er en del av problemet også. Hjernetrim er jo fint for aktive hunder og enkelt og utføre selv om det er vanskelig og gå på tur. Trene triks kan man begynne med hjemme i stua og der finnes det både bøker, som feks denne, og videoer på youtube/andre plasser på nett hvor man kan få greie beskrivelser til hvordan man går frem i innlæringa av de forskjellige triksa. Dette er bra trening for hunden, men det er også fint for og skape et sterkere bånd og samarbeid mellom dere to, noe dere har nytte av uansett, men kanskje spesielt nå når dere jobber med litt vanskelige ting. Søksøvelser er også fint, det kan være alt fra at du hiver maten hennes eller godbiter utover plena/i snøen også får hun jobbe med nesa og finne maten sin før hun får spise den. En annen ting kan være søk etter ball/leke, start enkelt med og holde i halsbåndet, hiv ballen og slipp henne etter at ballen har landet, etterhvert så kan du hive lengre, vente lengre før du slipper, hive den inn i skog/buskas og binde henne og løpe inn i skogen og hjemme den før du kommer ut igjen og slipper hunden.

Et par andre ting som du kan trene på hjemme er impulskontroll/selvbeherskelse, feks hun skal bli sittende/liggende, mens du løper rundt eller mens du hiver en ball/leke og får ikke ta den før du sier at hun får lov, dette krever jo at hun jobber med seg selv og blir i ro selv om hun har lyst til og leke med deg eller ta ballen, noe som også kan være et fint hjelpemiddel og ha med seg ut i verden senere. Det blir litt andre situasjoner in real life, men det skader uansett ikke at hunden har lært noen form for selvkontroll. Men husk og start enkelt, lær henne først bare bli også starter du med bittesmå forstyrrelser og øker gradvis etterhvert som hun blir bedre.

Tren kontakt masse, det er også en sånn ting som man alltid har mye igjen for og som er et fint verktøy og ha i bunn uansett hvilken situasjon man kommer oppi.

Også kanskje trene på og finne av/på knappen, haus henne opp litt også avslutt leken brått så hun må roe seg, rett og slett lær henne og veksle fint mellom gira/rolig, her igjen vil det være store forskjeller mellom stua/hagen og real life, men har hun lært og veksle så har du et verktøy og jobbe med i situasjoner hvor hun stresser seg opp.

Tusen takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...