Gå til innhold
Hundesonen.no

BPH test (splittet fra AN)


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Har lest litt om Beteende- och personlighets.beskrivning hund (BPH) i dag, og sliter litt med å se hvorfor dette skal være bedre enn f.eks MH. Noen som veit? Og hvorfor blir american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog prioritert?

Det er vel ikke lansert som et bedre alternativ enn MH - men et annerledes ett, som kanskje virker mer forlokkende på de med ikke-tradisjonelle bruksraser? Har ikke funnet ut så mye selv, men har store planer om å ha utspørring av lp-instruktøren neste helg. Hun vet endel om BPH, og har fulgt med utviklingen siden de startet arbeidet med den. Noe av svarene på det du spør om tror jeg dog kan finnes under "äldre BPH dokument".

Utdrag fra sammenfatning av rapporten som kom i 2010: " Världens mest använda test i dag med liknande syften är Mentalbeskrivning Hund (MH) som innehåller 10 deltester. MH kan med hjälp av beskrivare, testledare och två figuranter hantera ett maximum av ungefär 8 hundar per testdag. Då syftet är att fler hundindivider ska kunna inkluderas än i MH är en av målsättningarna att korta testets genomförandetid, dock utan att rucka på kvaliteten. Ambitionen är alltså att färre testsituationer ska ge betydligt mer information om hunden. "

At det er utvalgte raser har vel gått på utviklingen av BPHen, og at de har hatt en begrenset studiegruppe? Prøvde å sjekke om tollarklubben hadde skrevet noe om hvorfor tolleren er en av dem, men det stod fint lite og ingenting. :P

Ehm akkurat nå skal jeg egentlig skrive på skoleoppgave, men å undersøke litt rundt BPH var da litt mer spennende det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om Beteende- och personlighets.beskrivning hund (BPH) i dag, og sliter litt med å se hvorfor dette skal være bedre enn f.eks MH. Noen som veit? Og hvorfor blir american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog prioritert?

Om det er bedre eller ei, kan jeg ikke si så mye om pga null erfaring. Men en BPH er helt standardisert. Dvs at alle testede hunder vil gjennomgå akkurat den samme testen. Dermed kan man sammenlikne alle BPH-tester. Det er få dommere og alle sammen har grunndig opplæring, banen er nøye oppmerket slik at alle skal gå akkurat like langt, utsettes for simuli eksakt like lenge og med samme styrke. Rasene som er prioritert er brukt for å se hvordan det fungerer å lage en sammenlikning av raser. Da er det om å gjøre å få databasen størst mulig. BPH er lagt opp mot forskning. Man kan få valide svar, finne sammenhenger med hormoner, urinprøver eller gentester, ettersom testen er standardisert og man ikke får i nærheten av like mange feilkilder som på en MH.

Andre positive ting jeg ser med BPH er de nye momentene som matlyst/evne til å kjempe for å oppnå mat, lek med egen leke (det er mange som skylder på at hunden ikke vil leke fordi den ikke vil bite i avklipte bukser. BPH har til nå vist at det ikke er noen forskjell på lekelyst med kjent og ukjent leke) og at man skal gå på ulike underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bedre eller ei, kan jeg ikke si så mye om pga null erfaring. Men en BPH er helt standardisert. Dvs at alle testede hunder vil gjennomgå akkurat den samme testen. Dermed kan man sammenlikne alle BPH-tester. Det er få dommere og alle sammen har grunndig opplæring, banen er nøye oppmerket slik at alle skal gå akkurat like langt, utsettes for simuli eksakt like lenge og med samme styrke. Rasene som er prioritert er brukt for å se hvordan det fungerer å lage en sammenlikning av raser. Da er det om å gjøre å få databasen størst mulig. BPH er lagt opp mot forskning. Man kan få valide svar, finne sammenhenger med hormoner, urinprøver eller gentester, ettersom testen er standardisert og man ikke får i nærheten av like mange feilkilder som på en MH. BPH er mer lagt opp mot forskning.

Andre positive ting jeg ser med BPH er de nye momentene som matlyst/evne til å kjempe for å oppnå mat, lek med egen leke (det er mange som skylder på at hunden ikke vil leke fordi den ikke vil bite i avklipte bukser. BPH har til nå vist at det ikke er noen forskjell på lekelyst med kjent og ukjent leke) og at man skal gå på ulike underlag.

Emmm? Har du satt deg inn i at ALT på en MH går på tid og bytter rute på tid, fører forflytter seg etter klokken osv osv? Når jeg leser den testen så er det en forenklet MH utifra utførelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmm? Har du satt deg inn i at ALT på en MH går på tid og bytter rute på tid, fører forflytter seg etter klokken osv osv? Når jeg leser den testen så er det en forenklet MH utifra utførelsen.

Vel, BPH er utviklet av samme mann (forsker) som en gang i tiden utviklet MH. BPH er en merket bane, en veileder går konstant ved siden av og forteller eksakt hva som skal gjøres til en hver tid. Jeg har nylig vært på 2 x 2dagers seminar som MH og BPH (skal antagelig bruke det i masteroppgave) av de som jobber med begge deler, så det er der jeg har det fra. Jeg påstår likevel ikke at det er bedre. Jeg bare belyste forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bedre eller ei, kan jeg ikke si så mye om pga null erfaring. Men en BPH er helt standardisert. Dvs at alle testede hunder vil gjennomgå akkurat den samme testen. Dermed kan man sammenlikne alle BPH-tester. Det er få dommere og alle sammen har grunndig opplæring, banen er nøye oppmerket slik at alle skal gå akkurat like langt, utsettes for simuli eksakt like lenge og med samme styrke. Rasene som er prioritert er brukt for å se hvordan det fungerer å lage en sammenlikning av raser. Da er det om å gjøre å få databasen størst mulig. BPH er lagt opp mot forskning. Man kan få valide svar, finne sammenhenger med hormoner, urinprøver eller gentester, ettersom testen er standardisert og man ikke får i nærheten av like mange feilkilder som på en MH.

Andre positive ting jeg ser med BPH er de nye momentene som matlyst/evne til å kjempe for å oppnå mat, lek med egen leke (det er mange som skylder på at hunden ikke vil leke fordi den ikke vil bite i avklipte bukser. BPH har til nå vist at det ikke er noen forskjell på lekelyst med kjent og ukjent leke) og at man skal gå på ulike underlag.

Altså.. MH er også standarisert, det er derfor de har "avklipte bukser" (som jeg forøvrig aldri har sett blitt brukt på noen MH jeg har deltatt på.. Oppklipt og flettet sengetøy derimot, det går det mye av), og vi som driver med MH veit at det ikke er noen forskjell på lekelyst med egen leke og standardisert leke - det er eierne som skylder på det.

Hva for slags "feilkilder" får man på en MH som man ikke får på BPH, mener du? Beskrivere, testledere og figuranter til MH har forøvrig utdannelse og blir autorisert - du får det jo til å høres ut som at det er bare å samle en haug med folk og bikkjer, og skremme de etter eget forgodtbefinnende. Har du vært på MH noen gang?

At du ser på det som positivt at de måler hvor mye de gidder å lete etter mat, er jo greit nok, for meg så er det uten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vel, BPH er utviklet av samme mann (forsker) som en gang i tiden utviklet MH. BPH er en merket bane, en veileder går konstant ved siden av og forteller eksakt hva som skal gjøres til en hver tid. Jeg har nylig vært på 2 x 2dagers seminar som MH og BPH (skal antagelig bruke det i masteroppgave) av de som jobber med begge deler, så det er der jeg har det fra.

Det går på tid innen MH også (både hvor lang tid det skal være mellom momentene samt hvor lang tid innen fører skal gjøre de forskjellige tingene pr moment), og det skal være en testleder som veileder gjennom hele løypa.

De som er figuranter skal være 100% lik uansett hvilken rase som deltar, om en hund ikke leker på avstandsleken er det nøye beskrevet hvordan figuranten skal forholde seg til dette. Den som springer ut lilleharen skal ikke ta hensyn til om hunden springer sakte/fort. Løypene skal være merket for hvor hund (og i noen momenter fører) skal stå, hvor hund skal være når momentpåvirkningen skal skje, hvor spøkelsene skal stoppe.

En MH som blir tatt i Tromsø skal være lik en MH som blir tatt i Kristiansand, eller i Sverige da den norske MH'n skal være 100% lik den i Sverige. Eneste forskjellen er at i Norge er det to beskrivere og begrensning på 8 hunder pr dag (mot en beskriver og 10 hunder i Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om MH, noen som vet om denne lekesaken kommer til å bli mer brukt, også i Norge? Den var genial, først og fremst fordi den ikke trakk til seg vann, skitt, sikkel etc, men også fordi ringene på siden løfter den litt opp fra bakken, og gjorde det lettere å bedømme hundens grep når hunden plukker den opp. Bildet er fra en MH ved lomma brukshundklubb i skåne i mars.

IMG_4002.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive noe som helst om en annen test enn MH er visst som å banne i kirken her inne, så det gidder jeg ikke å diskutere. Jeg har ingen mening (helt opriktelig) om BPH er bedre eller dårligere enn MH. Det kan godt hende at en MH er mye bedre og gir et mye bedre bilde på hundens mentalitet. Jeg bare påpekte forskjellene. MH er prøvd å gjøre så lik som mulig og det er svært kompetente folk som beskriver og bemanner under en test. Alt jeg vet er at BPH er standardisert hakket mer. Det betyr overholdet ikke at det er en bedre test, men den kan bli godtatt til forskning på et høyere plan enn MH. Igjen, det betyr ikke at den viser mer/nok av hundens mentalitet, og jeg tviler ikke på at en MH kan være bedre på det. For å se hva standardisering innen forskning innebærer tror jeg dere må lese noen av de relaterte vitenskaplige rapportene.

Please, ikke hat meg fordi jeg prøvde å videreformidle det jeg har lært om BPH. Jeg har ikke på noe tidspukt sagt noe om at det ene er bedre enn det andre, men de har litt ulik funksjon, slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please, ikke hat meg fordi jeg prøvde å videreformidle det jeg har lært om BPH. Jeg har ikke på noe tidspukt sagt noe om at det ene er bedre enn det andre, men de har litt ulik funksjon, slik jeg forstod det.

Selvsagt er det ikke å banne i kirken å si noe om andre tester/beskrivelser enn MH, men du lirte nå engang av deg en masse greier du tydeligvis ikke har hold for - bl.a dette med standarisering, utdannede folk og feilkilder. At reaksjonen ble så stor, er vel mest fordi vi er et par stk som driver med dette ganske mye i løpet av et år *ler*

Det er sikkert en bra test dette altså, ble konklusjonen min etter å ha lest litt mer om hvorfor og sånt, selv om jeg fortsatt mener at det er en mannfolkløsning på et ikke-problem :P Men jeg kunne godt tenkt meg å gått en sånn en også med både krøllebølla og tervetrollet jeg, bare fordi det er gøy :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Når vi snakker om MH, noen som vet om denne lekesaken kommer til å bli mer brukt, også i Norge? Den var genial, først og fremst fordi den ikke trakk til seg vann, skitt, sikkel etc, men også fordi ringene på siden løfter den litt opp fra bakken, og gjorde det lettere å bedømme hundens grep når hunden plukker den opp. Bildet er fra en MH ved lomma brukshundklubb i skåne i mars.

IMG_4002.JPG

Er noe slikt vi ønsker å få laget, men dog så står det i regelverket:

Materiell

Lekegjenstanden i tekstil skal være sterk, ca. 50 cm lang og 5 cm tykk. Gjenstanden skal ha to

knuter, en i hver ende. Midtstykket (mellom knutene) skal ha klaring fra bakken. En liknende

gjenstand skal være tilgjengelig ved behov, og benyttes som avledningsgjenstand.

Men alle de beskriverne, figurantene og testlederne jeg har jobbet sammen med under MH de siste 6-7 årene ønsker en lik gjenstand som den på bildet ditt ;)

Selvsagt er det ikke å banne i kirken å si noe om andre tester/beskrivelser enn MH, men du lirte nå engang av deg en masse greier du tydeligvis ikke har hold for - bl.a dette med standarisering, utdannede folk og feilkilder. At reaksjonen ble så stor, er vel mest fordi vi er et par stk som driver med dette ganske mye i løpet av et år *ler*

Kan vel kanskje trygt si det ja. I fjor var jeg funksjonær på 21 av 24 tester oppi her (i år noen færre, men ikke langt unna) ;)

Det er sikkert en bra test dette altså, ble konklusjonen min etter å ha lest litt mer om hvorfor og sånt, selv om jeg fortsatt mener at det er en mannfolkløsning på et ikke-problem :PMen jeg kunne godt tenkt meg å gått en sånn en også med både krøllebølla og tervetrollet jeg, bare fordi det er gøy :ahappy:

Og slikt skriver kun vi som er "mental-nerder" :whistle: Leste dette for min samboer og han kommenterte "hemm... Er vedkommende aktiv innen teste-miljøet? For slik svarer kun oss gale teste-folk!" :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ja, det er noe sånt her og, tror jeg? Bare i år har jeg vært funksjonær for puddelklubben, belgerkubben og rottweilerklubben, de to sistnevnte har kjørt flere MH'er. Man skal være ganske interessert i mentalitet for å gidde det *ler*

Morsomt med nye tester da :ahappy: Blir enklere å mene noe om de og, om man har gått en sjøl ;)

Er vel bare rottis-klubben oppi her jeg ikke har vært funksjonær for (har ikke blitt spurt av de heller, men det er en helt annen historie). Og når man bruker flere helger på å teste andre sine hunder enn hva man får tilbringt med familien og egne hunder, ja da er man noe over gjennomsnittet interessert ;)

Nye tester er spennende, og jeg kommer garantert til å få sjekket den nye i Sverige når det skulle passe :ahappy:

Skal bli spennende om/når de klarer å fikse MT her da, de blir jo aldri enige med seg selv :whistle: Omorganisering av alle figurantene, testledere som må kurses igjen og dommere som må på skolebenken. Var ganske så stor motstand mot den siste MT'n i Sverige den gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare rottis-klubben oppi her jeg ikke har vært funksjonær for (har ikke blitt spurt av de heller, men det er en helt annen historie). Og når man bruker flere helger på å teste andre sine hunder enn hva man får tilbringt med familien og egne hunder, ja da er man noe over gjennomsnittet interessert ;)

Nye tester er spennende, og jeg kommer garantert til å få sjekket den nye i Sverige når det skulle passe :ahappy:

Skal bli spennende om/når de klarer å fikse MT her da, de blir jo aldri enige med seg selv :whistle: Omorganisering av alle figurantene, testledere som må kurses igjen og dommere som må på skolebenken. Var ganske så stor motstand mot den siste MT'n i Sverige den gangen også.

Vi har ikke mh heller da..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi har ikke mh heller da..

Men Schäferhundklubben, Nidaros BHK og Hoffeklubben har hatt mer enn bare MH da. Jeg er utdannet for alle typer både som figurant og testleder.

Er bare Selbu TBHK som kun arrangerer MH oppi her (og ja, jeg har vært funksjonær for de også jeg).

Og når man er godkjent gjennom NKK så er man en representant for NKK og ikke hvilken klubb man hører til/har tatt utdanningen gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Schäferhundklubben, Nidaros BHK og Hoffeklubben har hatt mer enn bare MH da. Jeg er utdannet for alle typer både som figurant og testleder.

Er bare Selbu TBHK som kun arrangerer MH oppi her (og ja, jeg har vært funksjonær for de også jeg).

Og når man er godkjent gjennom NKK så er man en representant for NKK og ikke hvilken klubb man hører til/har tatt utdanningen gjennom.

Det kan hende.. Fortalte bare hvorfor vi ikke har forespurt.. Til fa har vi det vi treng innen klubben ;) trenger kun dommere liksom ;)

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...