Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosial dumping i lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

Som OlavEmil sier, dette gjelder særlig kabinansatte.

Når det gjelder piloter er pilotyrket et spesielt felt. Utdannelsen koster ca 1,000,000NOK (de fleste tar opp lån) for å få såkalt "commercial pilot licence", så må du ha flytimer for å få jobb (jo flere flytimer jo høyere odds for å få jobb, de koster penger) og på toppen av det hele må du ha såkalt utsjekk på den flytypen du skal fly når du blir ansatt. Se på det som at du blir ansatt i et firma også må du betale all kursing på datatypen du skal jobbe med selv. Denne utsjekken blir dekket i selskaper som SAS, Novair og Thomas Cook (de to sistnevnte er syden-charterselskap), mens i Norwegian og Ryanair må du betale fra egen lomme.

I en periode har det nå vært slik at det er flere piloter som utdannes enn det er jobber på markedet. Og når du da har gått løpet ut på pilotutdanningen, og sitter med nærmere millionen i lån, så er du i en situasjon hvor du brått får litt lavere terskel for hva du godtar. Du tenker "jaja, litt jobb er bedre enn ingen jobb" på bakgrunn av alle de pengene du trossalt har brukt så langt. Du må jo begynne å betale ned lånene, kanskje har du samboer med barn. Hvordan skal du brødfø familien? Dette utnytter Ryanair, West Air Luxembourg (som flyr post i Norge) og deres like. Ryanair utnytter det pressede arbeidsmarkedet, og kan derfor gjøre seg vanvittig lavere personalkostnader ifht hva andre selskaper gjør. Og med lavere personalkostnader kan de tilby lavere prisede billetter, som gjør at folk velger de - i stedet for de som "tar vare på" sine ansatte. Det er DETTE som gjør luftfartsbransjen til det den er i dag, hvor "low cost carriers" (lavkostselskap) med lave kostnader innad i selskapet opplever framgang, mens de presser ut de som tilbyr arbeidsforhold som er på det normale nivå.

Du kan jo gjerne si "jammen, de kan jo bare la være å utdanne seg til piloter da". Joda, det er det de fleste sier til de som spør om utdanningen i dag. Det er en overgangsperiode som har vært på gang siden starten av 2000-tallet. I dag frarådes det å utdanne seg til pilot fordi det ikke er forenelig med et normalt liv. En som jobber i SAS har en sønn som jobber i Norwegian. Sønnen er ansatt via et vikarselskap som har tilholdssted i Estland, og han har arbeidsbase i Malaga. Bosted Oslo. Så hver gang han skal jobbe må han fly som passasjer ned til Malaga, så fly i den perioden han skal, før han flyr hjem til Oslo. De pendlerutgiftene får han ikke dekket. For ikke å snakke om vilkårene i kontrakten, som har karakteristikker som for eksempel: ingen forsikringer, ingen fagforeningsrettigheter, skattelureri og lav lønn.

Så det er en pussig verden vi lever i i dag. Som OlavEmil sier, det skjer særlig i transportbransjen også. I skipsbransjen. I industrien, vi har jo sett hvordan fornybar energi-selskapet som laget solcellepaneler i Norge (REC) ble lagt ned siden det var for dyrt å lage innad i Norge. Alt skal gjøres utenlands, med lavere kostnader, dårligere arbeidsforhold, dårligere rettigheter, dårligere kvalitet - men billigere for forbrukerene.

*sukk*

Det er noe møkk, den utviklinga :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er interessant (eller "interessant") at det nesten bare er piloter og leger som har lov til å gå slike vakter ... For det er jo to yrkesgrupper som ikke har noe særlig ansvar for andres liv når de

Ja, jeg prøver ikke å sammenligne altså - det å jobbe medleverturnus er tross alt noe helt annet enn som Marjea nevner over her - kirurger som er på vakt i 24 timer. Jeg synes det er fullstendig latte

Jeg kjenner at dette gjør at min irrasjonelle flyangst plutselig blir mer rasjonell.

Synes jo det er et relevant spørsmål forsåvidt :P Det er jo et mysterium at man godtar de kontraktene, sett på en måte. Michael O'Leary's beste argument går jo på "det er frivillig å jobbe for oss". For det er jo frivillig. Men så må man vel se litt strømningene i samfunnet og sånne ting som jeg egentlig ikke er så veldig god i (sosialøkonomiske sosial-greier :lol: ) og vips så begynner det å demre.

Jeg er jo en kaptialist i mitt hjerte, foretrekker privatisme i stedet for offentlig/statlig styring, men når det gjelder akkurat arbeidernes rettigheter i forbindelse med utøvelse av yrker hvor sikkerhet avgjør potensiell livsfare - der er jeg så himla rød at jeg kunne gått i sånn 1 Mai tog. Skremmende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Kåre Lise
Jeg er jo en kaptialist i mitt hjerte, foretrekker privatisme i stedet for offentlig/statlig styring, men når det gjelder akkurat arbeidernes rettigheter i forbindelse med utøvelse av yrker hvor sikkerhet avgjør potensiell livsfare - der er jeg så himla rød at jeg kunne gått i sånn 1 Mai tog. Skremmende :lol:

Legge til SAS der da, du er åpenbart mer i begge leire enn du aner selv. :D

SAS har solgt Widerøe, det er jo gode nyheter eller hva sier SAS-panelet?

For min del må de mer enn gjerne bli sittende igjen alene på sitt synkende skip.

Giske holder pressekonf. nå 16.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gudhjelpe meg, hvis noen enda er i tvil om Ryanair osv. I det siste har en gruppe piloter fra Ryanair gått sammen og skapt Ryanair Pilot Group - for å presse luftfartsmyndighetene i landet til å gjøre noe med forholdene de jobber under.

RPG har sendt mail til luftfartstilsynet i Irland, og fikk følgende svar : https://www.ryanairpilotgroup.com/public/pressrelease/RPG%20Pilot%20Update%20-%20Survey%20&%20Petition%20Announcement%20-%2020%20MAY%202013.pdf Se side 4.

Jeg blir regelrett skremt av å se hva det er som sitter og kaller seg "myndighet" her, og at denne myndigheten skal stå for sikkerheten i luftfarten i Irland (og alle Europeiske land ryanair flyr til). Jebus christ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

1. Det er vel det de samme kabinansatte i hvilket som helst selskap skal gjøre.

Sykefraværet øker hos utmattede SAS-ansatte

2. Jeg er ikke så sikker på at noen nødvendigvis er bedre / verre enn andre. Og det har vært poenget mitt hele veien uten å ta noen i favør.

1: Har jeg indikert noe annet? Kabinansatte er ikke i et fly for å se ut som frøken Norge og selge kaffe/te, de er der for å bidra til sikkerheten på flyet. Det passer jo fint å lime inn denne teksten som er skrevet av en av pilotene på flyet som ble stående å vente på å få takse ut på rullebanen i det Asiana flight 214 krasjlandet i San Fransisco. B777-flyet som krasjlandet kunne havnet rett i dette flyet hadde de vært riktig uheldig. Kapteinen skriver følgende:

A message from the United Airlines pilot, Captain Halliday, whose 747 was at the end of the runway at SFO and next for takeoff when Asiana Airlines crashed:

"Hey friends. As most of you know I was in the cockpit of the 747 you've all seen near the end of the runway during the Asiana Flight 214 incident yesterday. I was approximately 300' from the impact area. Some of you even heard my voice on a radio transmission. Yes, it was me. Every person on the left side of my aircraft that was looking out the window saw this accident unfold right before their eyes. As gnarly as this was I want to mention a particular group of people who were real heroes yesterday; Flight attendants. Both on the accident aircraft and less obviously on my aircraft. The flight attendants on the Asiana Aircraft got nearly all of the people off the airplane, most with minor or no injuries. This is simply amazing to me after the mayhem I witnessed.

The less obvious heroes, the flight attendants on MY flight, provided calming comfort to over 200 people (we had a very light load) and kept the passengers informed and orderly during the three hours we sat on the taxiway in full view of a disaster. I hear complaints about United Airlines' flight attendants occasionally. Yes, they have been around longer than the newer upstart airline stews, so yes they are older, and yes they are less likely to take crap from some idiot. But I can tell you from firsthand experience yesterday, this group was outstanding. A couple of them went to some of our unaccompanied minor children travelling alone with their cell phones to call their parents to tell them they were OK. They were sensitive to younger and nervous passengers and lowered their shades and diverted their attention to their books, gameboys, iPads, etc. They kept the entire mood of the cabin calm and reassured. The next time I hear a tale or complaint about some lame terrible experience with a United flight attendant, that person can expect a damn earful from me. What I saw yesterday was remarkable and a testament to how valuable EVERY flight crew member is. Experience MATTERS, my friends. Think about it the next time you brag about your cheap airline ticket."

Høres kjent ut? Mhm, ja. Men for all del, vi trenger jo ikke å høre på de som faktisk jobber i flyselskapene, og de som faktisk er ute og flyr flyene våre. Her er det skrivebords-besserwisserene som vet best.... :no:

2: At ting har endret seg i SAS etter "4exellenceNG"-avtalen er det ingen tvil om. SAS har gått fra å være mest punktlig i Europa til å nå ligge på 24plass. De har mistet viktige medarbeidere ved sentralisering fra Norge, Danmark og Sverige til å kun være i Sverige. De har økt presset på hver bestanddel i flyvningen for å klare å henge med i luftfarten i dag. Dette er resultatet av Ryanair og Norwegians politikk, akkurat slik som i flere andre bransjer hvor de gamle tradisjonelle selskapene med gode betingelser må gå tapt for masseproduksjon i billigere strøk, alt fra klesproduksjon i Bangladesh til sløying av fisk fiska i Finnmark sendt til Thailand. Jeg håper det vil gjevne seg ut etterhvert, tiden siden omstruktureringen er ikke lang (ca Mars 2013) og mer stabile tider vil nok komme oss i møte.

At avisene bruker ord som "utmattede" og andre krigsoverskrifter er poengløst og meningsløst. Jeg flyr med SAS intra skandinavia 4-6 ganger i måneden, intra norge enda flere ganger. Jeg sitter ofte med pilotene eller flyvertinnene, og hverken norske eller svenske flyvertinner har hverken vært utmattede eller slitne de gangene jeg har flydd sammens med dem. At det er et hardt trykk på dem, japp, det bør endres. Men mediene framstiller selvsagt alt på den mest mulig kyniske måten, her kan de jo få folk med flyskrekk til å klikke seg inn og bli redd. Lenge leve skremselspropagandaen, jeg tror jeg spyr av VG. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

1 år senere - det nærmer seg...

http://reise.aftenposten.no/reise/Frykter-svekket-flysikkerhet-fra-1-oktober-51937.html#.UkMwmbyU4y5

" Ville du gått om bord i et fly dersom du visste at piloten skal lande flyet etter å ha vært våken 22 timer i strekk?

Dette retoriske spørsmålet stilles av Nico Voorbach, som er president i European Cockpit Association (ECA) og selv pilot.

Hans organisasjon, som representerer over 38.000 piloter fra hele Europa, er blant de som protesterer kraftig mot de omstridte arbeids- og hviletidsbestemmelsene Europaparlamentets transportkomite skal ta stilling til førstkommende mandag, 30. september."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vil tro de fleste setter pris på at man øker gasspådraget og kommer seg raskere fram, i stedet for å mellomlande i en Europeisk hovedstad og øke reisetiden med minst 2 timer. Når skaden først skjer i luften (sikring som gikk) så er det beste løsning for alle parter. Hadde forresten en bekjent som var med på denne flighten, han var strålende fornøyd.

Jaja, siden denne trådens start har altså "the board of EU" bestemt seg for å tillate økt arbeidstid. Noe som innebærer at pilotene får lov å jobbe lengre arbeidsdager enn de har gjort til i dag, hvilket innebærer at piloten på slutten av dagen kan ha vært 22 timer på vakt. Ufattelig tragisk.

http://www.dead-tired.eu/press-corner/news/flight-safety-compromised

"11/10/2013

“Today the European Parliament (EP) voted for a Regulation that is not to the benefit of the flying public in Europe,” says Nico Voorbach, ECA President, after the adoption of the new EU Flight Time rules by the EU Parliament this afternoon. “With this approval the EP took a step away from a ‘precautionary’ approach, ignored scientific expert advice and put passenger safety at risk.”"

-----

Ellers kan vi jo se på nrk.no's forside nå, og dagsrevyen 19:00 som i dag omhandlet arbeidsvilkårene hos Norwegian's long haul "satsning": http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11325901

"De fleste av de kabinansatte på Norwegians nye internasjonale flyvninger har en grunnlønn på under 3000 norske kroner. For en 12 timers flytur fra Oslo til Bangkok får de ansatte 200 kroner ekstra."

For all del, en månedslønn på 3000 kroner er sikkert bra for noen som bor i Thailand. Det blir jo en fantastisk verden om alle skal lønnes etter hva de får i lønn i sitt eget land, mens de i prinsippet jobber i et helt annet land.

Dette skjer allerede i shipping-industrien, og vi er godt kjent med fenomenet fra Øst-Europeiske bygg og anleggsarbeidere - samt ser vi dette trekke inn i oljebransjen også. Hva normale nordmenn som bor i Norge med det norske utgiftsnivået egentlig skal arbeide med til slutt undres jeg på, eller er det kanskje slik at Bjørn Kjos er den eneste som skal ha råd til å ha et hus, en bil og å handle på butikken i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ellers kan vi jo se på nrk.no's forside nå, og dagsrevyen 19:00 som i dag omhandlet arbeidsvilkårene hos Norwegian's long haul "satsning": http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11325901

"De fleste av de kabinansatte på Norwegians nye internasjonale flyvninger har en grunnlønn på under 3000 norske kroner. For en 12 timers flytur fra Oslo til Bangkok får de ansatte 200 kroner ekstra."

For all del, en månedslønn på 3000 kroner er sikkert bra for noen som bor i Thailand. Det blir jo en fantastisk verden om alle skal lønnes etter hva de får i lønn i sitt eget land, mens de i prinsippet jobber i et helt annet land.

Grunnlønn kanger, grunnlønn. Leser du videre har de i snitt 10 lapper i måneden med tilleggene, jeg står over å poste sitat da det var flere avsnitt langt. Jeg vil tro det er rimelig bra for de som bor i Thailand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlønn kanger, grunnlønn. Leser du videre har de i snitt 10 lapper i måneden med tilleggene, jeg står over å poste sitat da det var flere avsnitt langt. Jeg vil tro det er rimelig bra for de som bor i Thailand.

Jeg har lest hele greia, takk. At noen ender opp på en månedslønn på ca 6000kr/mnd unnskylder for meg IKKE at det er "bra for å være Thailand". Det undergraver forholdene for norske arbeidere, okke som.

Absurd at månedslønna til de som jobber på flyet er omtrent det samme som man har betalt for flybilletten (3000-6000kr). Fantastisk verden man lever i. De gjør nøyaktig samme jobben som norske ansatte, hvorfor pokkern skal de ikke få like mye betalt. I stedet ødelegger man arbeidsmarkedet med resultat at kun Bjørn Kjos har råd til hus, bil og å handle mat til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele greia, takk. At noen ender opp på en månedslønn på ca 6000kr/mnd unnskylder for meg IKKE at det er "bra for å være Thailand". Det undergraver forholdene for norske arbeidere, okke som.

Absurd at månedslønna til de som jobber på flyet er omtrent det samme som man har betalt for flybilletten (3000-6000kr). Fantastisk verden man lever i. De gjør nøyaktig samme jobben som norske ansatte, hvorfor pokkern skal de ikke få like mye betalt. I stedet ødelegger man arbeidsmarkedet med resultat at kun Bjørn Kjos har råd til hus, bil og å handle mat til slutt.

Fagforbundet oppfordrer til boikott,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke mye støtte til LO's oppfordring i kommentarfeltet der..

Vi kan vel egentlig bare boikotte det meste vi handler da, stikke på torvet å kjøpe noen gulrøtter av en lokal bonde.

Hvem andre norske selskaper betaler sine ansatte i utlandet Norske lønninger?

Bring it on!

Kommentarfeltene på nettavisene er stort sett det jeg anser som ikke-sosialistiske økonomi-opportunister. Folk skal ha lov til å gjøre det de vil, alltid, om det er å slå ned kriminelle som raner 10 årige barn så vel som ekstrem privat utbygning.

Ofte er jeg enig med dem, jeg er for privatisering i det offentlige om. Men jeg er muliggens litt sær, jeg er for privatisering - men også for å beholde arbeidsplassene for oss som bor og lever i norge. Når man sitter på NAV-penger (ai, her er jeg litt forhåndsdømmende mot de i kommentarfeltene? :D ), eller sitter godt i en jobb du har hatt i 10-15 år så er det jo ikke noe du tenker mye på - men når du er nyutdannet og skal ut i arbeid og ser hvor bedritent arbeidsmarkedet er - selv i selveste oljebransjen - så er det skremmende. Det er skremmende å se at også Statoil, disse store elefant-bedriftene, utfase arbeid.

Blir man virkelig ikke skremt? Når den ene industrien etter den andre outsourcer arbeidet sitt? Noe er mindre urent enn annet, å ha callcenter i India er jo velkjent. Tiden hvor blonde, kjede-røykende Anna kan sitte på et telefonbord er over, og det var bare begynnelsen. Luftfartsbransjen kan unnskylde seg med at deres ansatte bor og lever på andre siden av jorda, mens de egentlig flyr ut fra Norge. Norwegian flyr OSLO/ARLANDA til Bangkok, New York og en rekke flere destinasjoner i Amerika nå etterhvert. De flyr ikke ut fra Bangkok. Deres ansatte må spise lunch i Jessheim, og de går fra Gardermoen til Jessheim til fots for å ikke måtte betale taxi. Det er trossalt en substansiell mengde av lønna deres. Å spise på Gardermoen er dyrt, selv for oss nordmenn, som kjent...

Det er vel det eneste av lønna fra Norwegian som går tilbake til Norge. Til velferdssamfunnet. Nuddelsuppa de kjøper seg i Jessheim. Deres bidrag til BNP'en i Norge. Long Haul - satsninga er jo registrert i Irland, flyene registrert i Irland (Ryanairs hjemland) og skatt betales ikke. Snakket nylig med en bekjent som flyr for Norwegian med base i Malaga, Spania. Han har flydd ruter som Oslo-Gdansk, Oslo-Billund, Oslo-London, Oslo-Bodø, Oslo-Stavanger, men han skatter ikke en eneste krone til Norge…. Av hans lønn må han spare penger på en egen konto for å ha til skatt, pensjonssparing, fagforening. Vi snakker om produksjon selv INTRA norge som ikke gir norge noe tilbake.

Det sier seg selv at vi undergraver hele velferdssystemet på den måten.

Og ja, jeg er faktisk slik at jeg heller kjøper gulrøtter fra bonden på torget, jeg kjøper så langt jeg kan lokalprodusert, jeg kjøper så langt jeg kan kortreist mat. Men noen ganger må man faktisk kjøpe ting som ikke er lokalprodusert. Det er vanskelig å boikotte livsviktig mat eller medisin. En flyreise til Bangkok kan du faktisk boikotte, det er ikke livsnødvendig å fly. Du trenger ikke fly med Ryanair til London, du har så uendelig god nok råd til å betale mer enn 199 kr for flybilletten. Du hadde trossalt råd til å betale for flytoget, ølla, maten, se&hør og parkeringa på gardermoen som summerer seg opp til det tidobbelte. Den ***** fetisjen for at flybilletten isolert sett skal være så billig er helt idiotisk.

Forøvrig er ikke Norwegian så hinsides billig at det gjør noe, selv Qatar Airways (som også flyr crapliner B787 til Thailand) har like priser. Men å være hjernevasket av Bjørn Kjos som smiler hele vegen til banken med månedslønn på hysterisk mye mer enn 3000 kr (for ja, han var jo ute i media og snakket om lønna si for litt, og da var det lønna UTEN tillegg han snakka om. Men når det kommer til sine egne ansatte er det viktig å legge til alle tillegg når man snakker om lønna. Hendig….).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som situasjonen er nå er vi ekstremt nær en streik i Norwegian. Så dere med Norwegian-billetter i nærmeste framtid bør begynne å tenke på eventuelle backups. Bjørn Kjos virker å være mer opptatt med å totalt r*vkjøre sine ansatte, enn å forhindre en streik. Det er mye skremmende å lese på facebook og å få høre internt...

Det er utrolig at Bjørn Kjos nesten "ønsker" streik nå, men viser vel bare hvor mye penger Kjosern kan tjene på å fjerne alle rettighetene til sine ansatte. Mer enn de han evt taper på en streik. Og et symptomatisk trekk på det Kjosern er blitt: en fagforeningsknuser som ikke bryr seg om selv den største handlingen man kan gjøre som arbeider: streike. Han ler hele veien til banken…

Så en fin summering på nettet her for litt siden. Å fly Norwegian interkontinentalt i dag er å fly med et selskap som er lagt opp på følgende måte: Norsk selskap står for salg og markedsføring, mens de leier inn sitt irske datterselskap med irsk-registrerte fly, og disse irsk-registrerte flyene har ansatte fra Thailand, som er ansatte gjennom et bemanningsbyrå i Singapore, og disse flyene flyr ruter mellom Amerika og Europa….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at det har blitt så mye fokus på problematikken rundt altfor billige varer i det siste. Hva ligger egentlig bak en bukse til 99 kroner, i forhold til lønn og arbeidsvilkår for de som har produsert den? Hva ligger bak en flybillett til 299? Det er en del ting vi nesten ikke betaler noe for som er helt urealistisk at skal kunne produseres med overskudd til den prisen, uten at det brister ett eller annet sted i produksjonsrekken. Det gjelder jo også tjenester. Jeg har et familiemedlem som jobber som advokat for utenlandsk innleid arbeidskraft i håndverkerbransjen, og fy søren så mye utnytting og ekkel behandling de blir utsatt for av norske bedriftsledere. Men til forskjell fra i et fly eller på et akuttmottak er det ingen som dør av et lekk rør på badet liksom. Jeg sier igjen - jeg vil IKKE bli operert av en kirurg som har hatt 20 våkne timer på vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken, du avslører din fullstendige mangel på kunnskap om flybransjen når du går på snørra og "tar alt for god fisk".

SAS, som medlem av star alliance, har codeshare med Thai Airways på ruta BKK-OSL-BKK. Codeshare betyr at man har et samarbeid om korresponderende ruter, slik som f.eks Air China har på SK882 Oslo-Stockholm (Arlanda) OSL-ARN, fordi Air China har en avgang til Beijing fra Arlanda som korresponderer slik at om du ankommer fra Oslo til Stockholm med SAS-ruta, så kan du gå rett videre til Air Chinas avgang. Fordelen med codeshare er at passasjerene får billigere reiser siden de ikke må bestille enkelt-segmenter (OSL-ARN // ARN-PEK), at reisa sees på som EN reise og man derfor har bedre rettigheter i tilfelle innstillinger eller forsinkelser. Dette er mulig fordi man er i samme flyallianse.

Thai Airways er et Thailandsk flyselskap med fly registrerte i Thailand, crew bosatte i Thailand og hele selskapet skatter, betaler avgifter til og holder til i Thailand. De har BASE i Thailand, og flyr derfor UT FRA THAILAND, TIL OSLO, og tilbake. Slik som Air China er et KINESISK SELSKAP med KINA-REGISTRERTE FLY og ansatte som BOR, SKATTER OG AVGIFTER TIL KINA.

Det er som å sammenlikne en hund og en klasse som har sløyd. To vidt forskjellige begreper. Norwegian er et "norsk" selskap som har registrert seg et datterselskap i Irland, som flyr med fly registrerte i Irland, som flyr med ansatte som ansettes gjennom et vikarbyrå i Singapore, og ansatte som de vil ha boende i Thailand, mens BASEN FLYENE FLYR UT FRA er Norge. Norwegian flyr ut fra norge, til thailand, og tilbake. Basen er i Norge. Og det skattes ikke, og betales ingen andre avgifter inn til Norge annet enn de de må betale for å få lov å lande på norsk landjord. Det er DETTE som er problemet. Fordi man FLYR UT fra Norge, med arbeidskraft som IKKE BOR i Norge. Med andre ord shopper man billig arbeidskraft fra utlandet, og tar det med inn i et annet land for å konkurrere på ulike vilkår.

At SAS har codeshare med Thai på ei rute er så fjernt fra driften til Norwegian - at det er skremmende at et menneske som skal være ansatt som "INFORMASJONSSJEF" i et flyselskap bommer så innmari at det like gjerne kunne vært en 5åring som uttaler seg. Hvis informasjonssjefen er så innmari dis-informert håper jeg for Norwegians del at det står bedre til med kunnskapsnivået ellers i selskapet….

SAS har codeshare flights med MANGE selskaper innenfor Star Alliance, likesåmye som andre selskaper innen Star Alliance bruker SAS some codeshare partner. Lufthansa har mange codeshare flights med SAS, og ansatte i Lufthansa har bedre betalt enn de i SAS. Med andre ord "importerer" Lufthansa billig norsk arbeidskraft?! NEI. De deler rutenummer på eksisterende flights for å gjøre det enklest mulig for sine passasjerer.

Codeshare er IKKE å importere arbeidskraft, og i tilfelle jeg ikke har uttalt meg godt nok kan jeg kopiere rett fra Wikipedia-artikkelen om Codeshare within aviation: http://en.wikipedia.org/wiki/Codeshare_agreement

Under a code sharing agreement, participating airlines can present a common flight number for several reasons, including:

For passengers[edit]

  • Connecting flights: This provides clearer routing for the customer, allowing a customer to book travel from point A to C through point B under one carrier's code, instead of a customer booking from point A to B under one code, and from point B to C under another code. This is not only a superficial addition as cooperating airlines also strive to synchronize their schedules and coordinate luggage handling, which makes transfers between connecting flights less time-consuming.
  • Shared responsibility between the carriers: When flying between two cities without a single-airline connection, the passenger can pick a codeshared flight over two airlines or two flights booked separately. If the flights are not codeshared, then the second airline has no responsibility if the passenger or luggage misses the second flight due to a delay with the first. Under a codeshared flight, the second airline is unlikely to charge extra fees or deny boarding should the first, cooperating airline cause a delay.

For airlines[edit]

  • Flights from both airlines that fly the same route: this provides an apparent increase in the frequency of service on the route by one airline
  • Perceived service to unserviced markets: this provides a method for carriers who do not operate their own aircraft on a given route to gain exposure in the market through display of their flight numbers.
  • When an airline sacrifices its capacity to other airlines as a code share partner, its operational cost will generally be reduced to nil. [3]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken, du avslører din fullstendige mangel på kunnskap om flybransjen når du går på snørra og "tar alt for god fisk".

Sjarmerende du.. :lol:

Spørs jo helt hvordan en ser det, om det er så ille å utbetale lønna direkte eller gjøre det via andre selskaper, same shit.

Norwegian går så det suser, kan vel ikke akkurat si det samme om SAS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarmerende du.. :lol:

Spørs jo helt hvordan en ser det, om det er så ille å utbetale lønna direkte eller gjøre det via andre selskaper, same shit.

Sorry, men det er å skikkelig gå på snørra og tro på de sure oppgulpene til "informasjons"sjefen i Norwegian. Dette er misinformasjon fra ende til annen, og det er ikke noen annen måte å se dette på enn hva det faktisk er. Det er codeshare, ingen ting annet.

Hvis man mener det er galt at man flyr med Thai Airlines får man slutte å fly med alle flyselskaper i hele verden som betaler sine ansatte fra sitt eget land og sin egen base. (Hvilket er nøkkelord).

Det er ingen ting galt i at man lønner sine ansatte fra landet man opererer i, alle land i verden kan ikke lønne etter vest-europeisk standard bare fordi de flyr til vest-europa. Problemet oppstår når man har base i Norge, bruker arbeidere fra -og bosatte i Thailand, til å fly rundt om i verden, med fly registrerte i Irland, og ellers bare plukker og velger fritt fra et sølvfat hvor alt skal være billigst. Og ikke bare det, men arbeidskraften er leid inn via vikarselskaper i Singapore. Leid inn på sesongbehov, i høysesongen trenger man flere og lavsesongen ferre. Arbeidskontraktene er på 3-6 måneder, og de har ingen rettigheter - ingen fagforeninger.

Summa sumarium er at det ikke produseres noen inntekter til landet de flyr ut fra (Norge), fordi ingen skatter eller avgifter til landet, og det er ingen rettigheter for noen andre enn han som sitter øverst og håver inn penger.

Thai Airlines har kanskje thailandsk lønn, men de driver ikke med tull slik Norwegian gjør og undergraver deres ansattes rettigheter. De ansatte i Thai er faste ansatte på ordnede, normale kontrakter med alle rettigheter slik normale mennesker jobber. Skatter og avgifter tilfaller Thailand, flyselskapets hjenmand og base. Slik er det også i Lufthansa, Swiss, KLM og så videre. Ikke i Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er faktisk helt forståelig for meg. Det er attraktive seter med mye bedre plass!

Enig, ser ikke helt problemet jeg heller? Hos Norwegian må man vel betale ekstra for å reserve plass, uansett hvor man vil sitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...