Gå til innhold
Hundesonen.no

Å stille ut utenlands - hva behøves?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Ja, til sommeren skal jeg til både Sverige og Finland, og siden jeg er litt grønn på dette så trenger jeg litt hjelp. Rabiesvaksine er tatt på begge, så den er grei. Så lurer jeg på følgende:

1. Jeg må kopiere og sende stamtavlen til aktuell kennelklubb. Skal det legges ved noe skriv, eller sender jeg bare kopien uten noe mer?

2. Ormekurer. Pga revens dvergbendelorm må man jo ha tabletter ifb med sverigetur, og også inn til Finland fra Sverige. Det holder med egenerklæring fra Sverige og hjem, men hva med Finlandsturen?

3. Påmeldinger. Må jeg registrere meg i den aktuelle kennelklubben for å få meldt på?

Dukker sikkert opp flere spørsmål netterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mailet stamtavle til SKK - lastet ned som PDF fra DogWeb, og forklarte i mailen at hunden skulle meldes på utstilling og derfor måtte legges inn i Hunddata. Det var gjort på under et døgn.

Finland husker jeg ikke hva jeg gjorde, det er for lenge siden.

Du må være medlem av samarbeidende klubb i Norge for å få meldt på i Sverige, og jeg har aldri sendt inn noen dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt alt på en gang første gang jeg har stilt i ett "nytt" land. Feks stamtavle, påmelding, kvittering på betaling og ch.bekreftelser. Har enten faxet det eller sendt det pr post.

Kan ikke huske at jeg har måttet registrere meg i noen kennel klubber (bortsett fra når det gjelder online påmeldinger).

Nå er det jo fler og fler som gir deg mulighet til å legge ved vedlegg (stamtavle, ch.bekreftelser) når du melder på elektronisk. Da får du jo betalt online også. Det gjør alt så mye enklere :)

Beklager at det ble rotete...

Jeg har ikke vært i finland etter at de har fått avmaskningskrav så det vet jeg ikke, men før gjorde man ingenting ekstra, holdt med pass og gyldig rabiesvaskine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur kreves ikke fra Finland, men de fleste av oss må jo via Sverige for å komme dit, så da er det krav om ormekur fordet..

Pass, ID-merking kreves også, så det er jo også noe man må huske på å ordne.

Finland har helt sikkert samme rabiesvaksinekrav som resten av EU - 3 ukers karenstid etter 1. vaksinering, men ingen karens hvis hunden er regelmessig vaksinert. Men dobbeltsjekk gjerne med f.eks. den finske ambassaden eller finsk kennelklubb.

Jeg hadde, sammen med påmeldingen, sendt med kopi av stamtavle, bekreftelse på titler og kopi av kvittering for betaling - da får man helt sikkert vært med på det meste, vil jeg tro.

Men vær klar over at Finnene ofte ikke er spes. stive i Engelsk, og man får alt av utst.info er på finsk. (Men all info fra NKK er jo på norsk, så sånn sett er det jo ikke så rart heller..)

Men ja, Finland hadde det vært veldig spennende å reist til!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur kreves ikke fra Finland, men de fleste av oss må jo via Sverige for å komme dit, så da er det krav om ormekur fordet..

Pass, ID-merking kreves også, så det er jo også noe man må huske på å ordne.

Finland har nå også krav om ormekur fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finland har nå også krav om ormekur fra Sverige.

Oj - har de? Det visste jeg ikke, men burde jo såklart ha tenkt at de hadde det, da. Siden de heller ikke har denne bendelormen... Takk for info!

Så da må man passe på å gi ormekur før man reiser inn i Finland, da - og da kommer man innunder regelen med å måtte gi ormekur etter man kommer hjem igjen, etter hva jeg har forstått av reglene...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å få ført inn forrige vaksinen til Freya i passet hennes, kun årets kennelhoste og rabies som ligger der - ellers er den biten oppdatert. Ormekur inn til Finland må vel i passet har jeg forstått, mens det holder med egenerklæring hjem igjen.

Stamtavlen må sendes fysisk til FKK, kan vedlegges mail som pdf til SKK.

Har jeg forstått det rett da tro?

Så gjenstår bare å få meldt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å få ført inn forrige vaksinen til Freya i passet hennes, kun årets kennelhoste og rabies som ligger der - ellers er den biten oppdatert. Ormekur inn til Finland må vel i passet har jeg forstått, mens det holder med egenerklæring hjem igjen.

Stamtavlen må sendes fysisk til FKK, kan vedlegges mail som pdf til SKK.

Har jeg forstått det rett da tro?

Så gjenstår bare å få meldt på..

Jeg sendte ALT elektronisk i 2009 da jeg var der, men skal ikke si noe sikkert pr d.d altså. Du får nok beskjed om det må sendes pr post tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.kennellii...akt/kontakt.htm

Det står en mail adresse der, selv om den ser ut til å være ment for noe annet, bruk den og spør hvilken mailadresse du kan bruke til å få sendt over scannede kopier av dokumenter til påmelding..?

tilaukset@showlink.fi

Eller her, her er det en drøss emailadresser, men iflg Google oversetting, så er ingen av dem til noe som heter "påmelding"....

http://www.kennelliitto.fi/FI/yhteystiedot/etusivu.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finland melder man jo på via www.showlink.fi, og der er mailadressen info@showlink.fi

Når jeg stiller ny hund i Finland, melder jeg på. og mailer deretter stamtavlen, og andre relevante papirer til denne mailadressen.

Melder du på manuelt eller elektronisk? Har prøvd å få svar på den mail adressen der på hva de trenger siden min rase har brukskrav for cert og muligens også vil ha WCC. Men får ikke svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finland melder man jo på via www.showlink.fi, og der er mailadressen info@showlink.fi

Når jeg stiller ny hund i Finland, melder jeg på. og mailer deretter stamtavlen, og andre relevante papirer til denne mailadressen.

Takk, da mailer jeg stamtavlen dit. Får ikke meldt på der da siden utstillingen ikke ligger i listen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg meldte på elektronisk Jeanette.

Nå ser det dessverre ut som om det har kommet nye regler med tanke på ormekur ved innreise i Finland: http://www.evira.fi/portal/se/djur/inforsel_och_utforsel/eu_medlemslander__norge_och_schweitz/hundar__katter_och_illrar/#.TzEH6qCzMaI.facebook

Sånn jeg leser det må man til veterinær og gi ormekur FØR innreise?

I alle fall kreves det ikke på hjemturen, Finland er eneste landet man ikke trenger ormekur ved hjemreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg meldte på elektronisk Jeanette.

Nå ser det dessverre ut som om det har kommet nye regler med tanke på ormekur ved innreise i Finland: http://www.evira.fi/...qCzMaI.facebook

Sånn jeg leser det må man til veterinær og gi ormekur FØR innreise?

I alle fall kreves det ikke på hjemturen, Finland er eneste landet man ikke trenger ormekur ved hjemreise.

Du må ha dokumentert ormekur 24 timer FØR du reiser dit om du kommer via Sverige. Med fly tror jeg ikke det er behov fra Norge. Også gjelder jo det samme via Sverige til Norge med egenerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha dokumentert ormekur 24 timer FØR du reiser dit om du kommer via Sverige. Med fly tror jeg ikke det er behov fra Norge. Også gjelder jo det samme via Sverige til Norge med egenerklæring.

Men se her, har sakset litt fra siden jeg linket til:

Läkemedelsbehandling mot echinococcos krävs endast av hundar, katter behöver inte behandlas. Också valpar under tre månader och bl.a. hundar som kommer till Finland från Sverige och Norge skall behandlas innan de kommer till landet. Veterinären i landet utanför Finland antecknar läkemedlet som getts i djurets pass.

Behandlingen är en lämplig dos av ett för denna djurart godkänt prazikvantel - eller epsiprantelinnehållande läkemedel mot bandmaskar som orsakar echinococcos. Medicineringen ges utomlands 1-5 dygn före införseln. Läkemedlet kan således inte längre ges vid gränsen just innan djuret överstiger gränsen. Momentet i den förutvarande lagstiftningen om att ett sällskapsdjur inte behöver behandlas, om det kommer tillbaka till Finland efter att ha befunnit sig utomlands i mindre än 24 h, har strukit. osv, osv

Er det jeg som leser dette galt, eller står det ikke at vi nå pga nye regler må innom veterinær før vi reiser til Finland fra Norge?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som leser dette galt, eller står det ikke at vi nå pga nye regler må innom veterinær før vi reiser til Finland fra Norge?

Ja da ser det ut til å også være ett krav fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende...

Da er det slutt på å dure gjennom Finland å spare masse tid på tur til Nord-Sverige.

For jeg gidder ikke bruke 300 kr hos veterinæren for at de skal se jeg gir ormekur og stemple i passet.

Æsj altså.

Men det kreves fortsatt ikke for hjemreise fra Finland i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte nettopp på til utstilling i Danmark og da la jeg ved stamtavla i egen fil. Har fått påmeldingsbekreftelse fra DKK så da regner jeg med at alt er i sin skjønneste orden..? Jeg er i DKK sitt dogweb da jeg har stilt der før.

Da trenger de ikke stamtavlen flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at stamtavlen kan legges ved som fil når man melder på via nett, så den trenger ikke å sendes inn pr post.

Hehe det var det jeg forsøkte å forklare! Ikke så bra på det tydligvis, tror jeg må ta meg et norskkurs jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...