Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Flatulens (hihi) kan være en bivirkning når man går over på kornfritt pga det høye proteininnholdet, det samme med noe mykere avføring i begynnelsen. Hunden må "avgiftes" fra korn, akkurat som ved overgang fra tørrt til rått. Om det ikke har gitt seg etter en mnd med fullfôring på kornfritt kan det være at hunden reagerer på ertene i fôret, eller at det blir for mye protein for systemet.

Norma ble jo også "luftig" og løs i magen av Orijen, og hun har blitt fôret 100% på VH siden høsten 2009 (tror jeg?). Magen hennes tåler egentlig det meste, men avføringen etter Orijen ble løsere og grønn/lysebrun i farge.

Dette er ikke ment som kverulering på ditt innlegg, men undring over hvorfor magen ble dårlig når det gikk fra null korn til null korn og fra rått til tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma ble jo også "luftig" og løs i magen av Orijen, og hun har blitt fôret 100% på VH siden høsten 2009 (tror jeg?). Magen hennes tåler egentlig det meste, men avføringen etter Orijen ble løsere og grønn/lysebrun i farge.

Dette er ikke ment som kverulering på ditt innlegg, men undring over hvorfor magen ble dårlig når det gikk fra null korn til null korn og fra rått til tørt :)

Det er ikke kverulering, men en erfaring :) Alt funker ikke for alle, dessverre.. Valpis vet jeg hadde blitt for tynn på Orijen, Oabba ville muligens fungert godt.

Det grønne er jo snodig da, siden det oftest er et tegn på for mye ufordøyd fett, og veldig vanlig i begynnelsen på VOH. Rett nok er det mest plantefett i Orijen, men likevel. Lysebrun er jo fordi den var løsere (softis konsistens kanskje?) dvs mye vann. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har hundene gått på Orijen/V&H en stund og jeg merker ingen forskjell på Frøken egentlig, men Grumpy har begynt å fise noe helt forjævelig etter at han begynte på foret og har veldig tørre og sprukne poter.. Orijen har jo ikke så mye fett, så kan jo være derfor? Burde jeg kutte ut Orijen helt og heller bytte til et annet tørrfor? Når jeg bodde i Sverige med han fikk han et slags type jaktfor og da var potene hans mye bedre, så kanskje jeg skal begynne med noe høyenergifor? Glemte også å si at han er mye løs i magen.. Huff

Edit: Verdt å nevne at han ble like tørr av vanlig rc/proplan også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hundene gått på Orijen/V&H en stund og jeg merker ingen forskjell på Frøken egentlig, men Grumpy har begynt å fise noe helt forjævelig etter at han begynte på foret og har veldig tørre og sprukne poter.. Orijen har jo ikke så mye fett, så kan jo være derfor? Burde jeg kutte ut Orijen helt og heller bytte til et annet tørrfor? Når jeg bodde i Sverige med han fikk han et slags type jaktfor og da var potene hans mye bedre, så kanskje jeg skal begynne med noe høyenergifor? Glemte også å si at han er mye løs i magen.. Huff

Edit: Verdt å nevne at han ble like tørr av vanlig rc/proplan også.

Svarer på understreket fra ditt innlegg; Som jeg skrev i mitt forrige innlegg (litt høyere opp) så hadde også GG mye flatulens fra ca uke 5 til 8-10 etter at vi startet med Orijen, så forsvant det bare og jeg luktet han ikke igjen. Og jeg har motsatt erfaring med potene hans enn du har med Grumpy. GG hadde forferdelige poter i fjor vinter, til og med i sommer måtte jeg smøre potene titt og tett pga av at de sprakk, nå er de fine som bare det, glatte myke og det virker ikke som han fryser like fort. Jeg har nå gått over til å bruke valpeforet pga fettinnholdet, han ble lovlig tynn på orijen adult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hundene gått på Orijen/V&H en stund og jeg merker ingen forskjell på Frøken egentlig, men Grumpy har begynt å fise noe helt forjævelig etter at han begynte på foret og har veldig tørre og sprukne poter.. Orijen har jo ikke så mye fett, så kan jo være derfor? Burde jeg kutte ut Orijen helt og heller bytte til et annet tørrfor? Når jeg bodde i Sverige med han fikk han et slags type jaktfor og da var potene hans mye bedre, så kanskje jeg skal begynne med noe høyenergifor? Glemte også å si at han er mye løs i magen.. Huff

Edit: Verdt å nevne at han ble like tørr av vanlig rc/proplan også.

Om det ikke fungerer over litt tid så ville jeg vurdert å bytte fòr ja, men en viss omstillingperiode hadde jeg nok hatt før jeg gjorde noen endring.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men Canimat har ihvertfall mer fett og veldig lite korn så det kan kanskje være et alternativ? Kunne tenke meg å bruke det på Harly, men foreløpig selges det kun i Elverum.

Edit; tørre og sprukne poter kan jo muligens ha litt med årstid å gjøre? Labbisen måtte smøres jevnlig på vinterstid ihvertfall, men ikke resten av året :)

Endret av *mokken*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på understreket fra ditt innlegg; Som jeg skrev i mitt forrige innlegg (litt høyere opp) så hadde også GG mye flatulens fra ca uke 5 til 8-10 etter at vi startet med Orijen, så forsvant det bare og jeg luktet han ikke igjen. Og jeg har motsatt erfaring med potene hans enn du har med Grumpy. GG hadde forferdelige poter i fjor vinter, til og med i sommer måtte jeg smøre potene titt og tett pga av at de sprakk, nå er de fine som bare det, glatte myke og det virker ikke som han fryser like fort. Jeg har nå gått over til å bruke valpeforet pga fettinnholdet, han ble lovlig tynn på orijen adult.

Da får vi se om det forsvinner snart, skal iallefall gi ferdig sekken.

Om det ikke fungerer over litt tid så ville jeg vurdert å bytte fòr ja, men en viss omstillingperiode hadde jeg nok hatt før jeg gjorde noen endring.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men Canimat har ihvertfall mer fett og veldig lite korn så det kan kanskje være et alternativ? Kunne tenke meg å bruke det på Harly, men foreløpig selges det kun i Elverum.

Edit; tørre og sprukne poter kan jo muligens ha litt med årstid å gjøre? Labbisen måtte smøres jevnlig på vinterstid ihvertfall, men ikke resten av året :)

Ja, er sant det, men har gått på det en stund nå og sånn som potene hans er nå så går det bare ikke, egentlig.. Elverum blir litt langt :P

Ja, det kan jo ha noe med årstid å gjøre, men han hadde så nydelige poter når vi bodde i Sverige. :( Før vi dro til sverige fikk han v&H og rc, da hadde han dårlige poter da også.. Hmmm, vurderer nesten å bare gi han v&H for å se om det hjelper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og hvem sier det, Orijen Norge el Orijen Canada? For jeg vet om flere som kjøper i Sverige (der har de 20 kg sekker til 900 nok) og de sier de ALDRI har opplevd leveranseproblemer, annet enn på Regional Red to ganger siden den varianten kom for tre år siden.

oooh.. sier du at man får 20 kg sekker i sverige? Jeg bestilte nettop 2*13,5 kg (De får det vist fra danmark så tok en ukes tid). Sekkene koster jo nesten 800 kr stk her i norge. Men nå har jeg bestilt, men om de selger i sverige kan jeg jo prøve å få tak i der neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har peiling på leveringstid? Betalte for en uke siden, så bare det går vel en dag eller to, men sendingen burde vel ikke ta mer enn et par dager eller? Har enda ikke fått det jeg bestilte fra orijen og venter i spenning! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...