Gå til innhold
Hundesonen.no

Brekt tå?


Tonje
 Share

Recommended Posts

Felix har de siste dagene fått plutselig vondt i foten når vi er på tur. Han kan godt løpe og hoppe uten å halte, men hvis han begynner å grave, svinger når han løper eller lander på en spesiell måte så løfter han foten i været og hyler.

De første to gangene tenkte jeg han bare var uheldig og sprang seg på noe for det var under rask løping, men etter at det skjedde flere ganger undersøkte jeg foten og ser at den ene tåa er litt hoven og virker litt stiv.

Hvis jeg klemmer for hardt eller drar i den hyler han til så det er vondt, men jeg lurer på om den kan være brukket ettersom han ikke halter? Men; Mamma hadde tatt han med på en båndtur i kveld og da skjedde det igjen og da gikk han jo rolig så nå er jeg litt mer bekymret.

Skal ta kontakt med veterinær over helga, men tenkte kanskje noen her inne har erfaring med brukne tær? Håper den bare er kraftig forstuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Wilma brakk foten inkl 2 tær så gikk hu fint på foten av og til, for så å hyle ut.. så jeg ville nok tatt en tur til veterinæren.

Hvis du kjenner forsiktig på samme sted på begge føttene samtidig kan det henne du vil merke bruddet. Jeg kjente kjente alle tre bruddene til wilma.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auu, huff. Hunder er så fryktelig flink å kompansere stega sine og skjule at de har vondt. Vet om 2 som har hatt knekte tær på hundene uten at de har ant noe før det har begynt å gro skevt :no: Hun ene valgte å operere siden hunden var ung og de har planer om å konkurrere i agillity...

Lykke til hos veterinæren :hug: til Felix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjda :/ Har prøvd å kjenne, men kjenner ikke noe annet enn at den er litt mer hoven og stivere enn den andre. Hva gjør veten med brudd i tær ?

Siden Wilma var så liten (italiensk mynde) valgte de å bare gipse, men de setter inn stenger også vet jeg. Men Wilma hadde som sagt tre brudd i samme fot, et i mellomfoten og to brukne tær

Men om de velger å gipse Felix, sørg for at han blir sjekket for gnagsår skikkelig når gipsen skiftes.. Wilma fikk et skikkelig et som vetten ikke klarte å behandle.. det var så ille at sener og bein var blottlagt på hasen hennes

Endret av JeanieVålerhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville ventet til over helgen med å snakke med en veterinær iallefall. Når ting begynner å gro (og groprosessen starter straks etter at bruddet er kommet, så kan man risikere at ting gror skjeivt sammen.

Vet at når mennesker knekker tær, så taper man den knekte tåen fast i nabotåen, for å holde det stabilt. Det gipses ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Wilma var så liten (italiensk mynde) valgte de å bare gipse, men de setter inn stenger også vet jeg. Men Wilma hadde som sagt tre brudd i samme fot, et i mellomfoten og to brukne tær

Men om de velger å gipse Felix, sørg for at han blir sjekket for gnagsår skikkelig når gipsen skiftes.. Wilma fikk et skikkelig et som vetten ikke klarte å behandle.. det var så ille at sener og bein var blottlagt på hasen hennes

Jeg kjenner til en annen hund også som hadde så stram gisp at det ble sår helt inn til beinet, så jeg håper virkelig at den ikke er brukket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville ventet til over helgen med å snakke med en veterinær iallefall. Når ting begynner å gro (og groprosessen starter straks etter at bruddet er kommet, så kan man risikere at ting gror skjeivt sammen.

Vet at når mennesker knekker tær, så taper man den knekte tåen fast i nabotåen, for å holde det stabilt. Det gipses ikke.

Nei, du sier noe der. Får ringe veterinærvakta i morgen å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Wilma var så liten (italiensk mynde) valgte de å bare gipse, men de setter inn stenger også vet jeg. Men Wilma hadde som sagt tre brudd i samme fot, et i mellomfoten og to brukne tær

Men om de velger å gipse Felix, sørg for at han blir sjekket for gnagsår skikkelig når gipsen skiftes.. Wilma fikk et skikkelig et som vetten ikke klarte å behandle.. det var så ille at sener og bein var blottlagt på hasen hennes

Ushj

Vet ikke om jeg ville ventet til over helgen med å snakke med en veterinær iallefall. Når ting begynner å gro (og groprosessen starter straks etter at bruddet er kommet, så kan man risikere at ting gror skjeivt sammen.

Vet at når mennesker knekker tær, så taper man den knekte tåen fast i nabotåen, for å holde det stabilt. Det gipses ikke.

Var noe slikt jeg tror de gjorde med venninna sin hund, den ble iallefall ikke gipset, men tapet og fikk på noe de kalte kunststoffgips (eller noe slikt) og den var hard når man tok på den men likevell myk, og langt fra så tung som gips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie brakk en tå i ene forbeinet i sommer. Jeg oppdaget det ikke før hun plutselig begynte å halte stygt på grus. Hun gikk normalt på slatt underlag (gulv, asfalt osv) men hun haltet på grus. Da vi røntget henne så vi at det var et brudd som hadde begynt å gro, og siden det grodde normalt gjorde vi ikke noe med det. Hun fikk metacam og måtte holde seg litt i ri et par uker, det var alt.

Hvordan går det med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte veten i går (en lørdagsåpen klinikk vi har her), men de mente at jeg kunne vente og se det an og at dersom tåa var knekt ville han mest sannsynlig halte hele tiden, men her er det jo flere med motsatt erfaring. Jeg blir rett og slett litt usikker og da er det vel like greit å få det sjekket ut.

Han hylte til en gang i dag også da han hoppet opp og ned i glede da jeg kom hjem så noe er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Da min brakk tåen som valp, haltet hun konstant i en uke.

Jeg trodde det var forstuing og gikk til vet for sent dessverre, så den grodde skjevt og dermed var det ingenting for vet å gjøre annet enn å vente. Alternativet dersom haltingen vedvarte var amputasjon, men det hele stabiliserte seg etter bare noen dager og nå etter to år er de tingenting som tilsier at hun har brekt den tåa annet enn det rent kosmetiske - den ene poten ser liiiittegrann annerledes ut enn den andre, men ellers er hun upåvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...