Gå til innhold
Hundesonen.no

Fant denne mannen


pippin

Recommended Posts

Gråtass du har rett i det, men det forsvarer ikke dyremishandling i ipo, ssch og mondeo, synes du? Lp krever mindre av hundene og vi trenger ikke maller/schæfere som må bo i bur utenom trening fordi de er så stressa... Jeg er ingen klikkeedame og jeg er for å se individer og sist men ikke minst glassklare grenser. Men ikke f. om jeg velger å bruke den type metoder, da har jeg tapt og jeg bør innse at er ikke god nok hundefører. At fyren er flink med pisken og strømmen sin er det jo ikke tvil om :lol: (ot: jeg skriver fra iPhone så tilgi eventuelle feil og rare oppsett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Created
  • Siste svar

Sorry moddis... Kan noen rapporte meg? Only Blondie: nei verden i konk.miljøe er ikke i ferd med å revlusjoneres. Det har blitt prøvd, men forkastet da det ikke er godt nok nok til toppen :lol: ja det er hunder i eliten som er trentbutelukkende positivt, men de er ikke toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan man kan sammenligne strømgjerder på hest, med strøm brukt som aversiv i aktiv trening av hund. Gjerdet til hestene står der som en passiv ting, hestene lærer, riktignok på den harde måten, at er de borti gjerdet så får de strøm. Men strømmen følger ikke etter dem, den forandrer ikke kriterier og krever mer av dem, strømmen har kun en beskjed, og det er at "hold deg unna gjerdet". Sett opp et strømgjerde for hunden med samme kriterier så kan vi begynne å sammenligne.

Nei, jeg blir heller ikke videre imponert av en manisk ballgal sytende stressbikkje som må brukes strøm på for å få til å utføre kommandoer. Heldigvis er det mye mellom ren 100% positiv trening og dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan man kan sammenligne strømgjerder på hest, med strøm brukt som aversiv i aktiv trening av hund. Gjerdet til hestene står der som en passiv ting, hestene lærer, riktignok på den harde måten, at er de borti gjerdet så får de strøm. Men strømmen følger ikke etter dem, den forandrer ikke kriterier og krever mer av dem, strømmen har kun en beskjed, og det er at "hold deg unna gjerdet". Sett opp et strømgjerde for hunden med samme kriterier så kan vi begynne å sammenligne.

Ingen har sammenlignet strømgjerder på hest.. eller kanskje etter at jeg nevnte det som en ironisk spøk :P

Men uansett det var jo bare litt ironi fra min side :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sjokkert her jeg sitter... er det noen som syntes at dette er bra og imponerende, og vanskelig å få til uten strøm?

Jeg trodde faktisk de fleste brukere her inne visste mer om hundetrening enn som så.

Det er jo litt ironisk at man ikke godtar at strøm til trening av hund, men når det gjelder å holde dyr som hester og slikt inne, så bruke man strøm. Der kunnne man jo helt klart bare hatt høye og kraftige nok gjerder liksom.

Ikke personlig ment, men hæ ..?

Som Raksha skrev; gjerdet er der konstant og hesten er helt fri innenfor, strømmen forgølger dem ikke, kommer ikke uventet, straffer ikke. Har de primærbehov som vann, mat, selskap og stor nok plass oppfyllt har de ingen interesse av å komme i nærheten av gjerdet heller!

Ingen har sammenlignet strømgjerder på hest.. eller kanskje etter at jeg nevnte det som en ironisk spøk :P

Men uansett det var jo bare litt ironi fra min side :lol:

Ironisk spøk? Hvordan da? Du sammenlignet jo bruk av strømgjerder på hest med denne mannens treningsmetoder og syntes tydeligvis ikke det var store forsjellen...

Signerer labbis og argyros fullstendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke personlig ment, men hæ ..?

Som Raksha skrev; gjerdet er der konstant og hesten er helt fri innenfor, strømmen forgølger dem ikke, kommer ikke uventet, straffer ikke. Har de primærbehov som vann, mat, selskap og stor nok plass oppfyllt har de ingen interesse av å komme i nærheten av gjerdet heller!

Ironisk spøk? Hvordan da? Du sammenlignet jo bruk av strømgjerder på hest med denne mannens treningsmetoder og syntes tydeligvis ikke det var store forsjellen...

Jeg nevnte begge deler i et innlegg, sammenlignet det overhodet ikke.. var jo bare en litt ironisk spøk. Altså, jeg ser ikke poenget med å bruke strøm på hund, på den annen side, så trenger man ikke bruke strøm på hest heller. Men regner med at det kanskje er mer økonomisk grunn til det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne diskusjoner som dette er bare irriterende forutsigbare. Selvsagt er ingen imponerte over denne mannen, hvorfor skulle de være det? Å hevde seg i toppen av en sport er jo noe flesteparten av oss soniser gjør, sant? Hele tiden? Jadda..

Nei, jeg forsvarer ikke bruk av strøm i trening, mest fordi jeg ikke forstår hvordan han får det til å funke, og jeg ser ikke helt at det er nødvendig. Jeg syns også det er svært ironisk at mannen sier han vil at hunden skal jobbe for han og ikke mat eller leke, når bikkja hans er så ballfokusert som den er. Men at han er en flink hundetrener, er det vel fint lite tvil om? Ja, jeg veit også om andre som har sånn kontroll på bikkjene sine, og guess what? Jeg syns stort sett at de er flinke hundetrenere også, jeg.

At bikkja hans er stressa - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. At bikkja hans bråker - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. JEG har sett flere hunder som har det stresset der, uten at det er TRENINGSMETODEN som er grunnen til at bikkja er sånn. Det var dette med arv, da. Fort gjort å glemme det når man av prinsipp ikke liker en fyr, sant?

Og alltid i sånne diskusjoner, enten det er her eller på canis, så dras det frem folk som liksom skal ha trent hundene sine utelukkende "positivt", det er mange av dem, hver gang man diskuterer dette, og når man spør hvem disse mange er, så er de ikke så mange allikevel, og slettes ikke alle av disse mange, trener utelukkende positivt heller. Nei, jeg snakker ikke om Thomas Stokke, jeg hverken veit eller bryr meg stort om hvordan han trener hunden sin.

En eller annen nevnte at folk som brukte straff når de trente jakthundene sine, ikke hadde sikker sitt på hundene sine. Nei, det tviler jeg ikke på, dette med en sikker sitt er ikke så enkelt som det høres ut som, er det vel? Jeg tipper at det finnes jakthunder som trenes uten straff også, som ikke har en sikker sitt? Eller?

En eller annen annen (eller den samme, whatever) mente det teknisk sett er mulig å lære en skyddshund å kontrollere seg ved å bruke det å få lov til å løpe og bite i figuranten som belønning. Ja, teknisk sett er det fullt mulig - i praksis vil dog hunden antageligvis synes det er belønning nok å få løpe etter figuranten å bite i den, enten den har lov til det eller ikke, så så sant ikke figuranter kan oppløses i lufta om hunden bryter kommandoen, eller den på noen annen måte kan stoppes (som ved bruk av langline - hvilket vil være å påføre et ubehag, sant?), så er det i praksis litt vanskeligere enn det høres ut som allikevel, å trene uten noen form for positiv straff.

Men det er tydeligvis flere hestejenter på hundesonen enn på canis, for her er pisken knapt nevnt. Det er interessant, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry moddis... Kan noen rapporte meg? Only Blondie: nei verden i konk.miljøe er ikke i ferd med å revlusjoneres. Det har blitt prøvd, men forkastet da det ikke er godt nok nok til toppen :icon_redface: ja det er hunder i eliten som er trentbutelukkende positivt, men de er ikke toppen.

Nei, men det er stadig flere og flere som trener det, ikke bare innenfor hund. Og nå nevnte jeg nada om toppen, bare at det fyrer løs overalt. Og det syns jeg er flott! :icon_redface:

Men det er da vell noen i toppen, men sikkert ikke mange. Jeg kan ikke si sikkert at de jeg trener med ikke bruker straff, hvem vet hva de gjør uten om trening. Men slik jeg ser det på trening og uti fra hvilke kurs disse personene driver med, bloggene deres, så er der flere der som er i toppen, riktignok i Norge da. Det oh-store forbildet til mange agility trenere er jo en dame som også tilsynelatende trener positivt uti fra hjemmesiden hennes, og hun er flere år på rad blitt verdensmester.

Det kan godt være det er få av dem i toppen, det vet ikke jeg. Men de er der! Og jeg håper dette vil åpne øynene til trangsynte folk som hyler og skriker over strøm-mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at denne mannen er en veldig dyktig trener. Hadde han ikke vært det og ikke vært ekstremt god på timing av både forsterkere og straff så hadde ikke resultatet vært like godt. Det betyr ikke at jeg er enig i at bruk av strøm og denslags aversiver rettferdiggjør denne typen treningsmetoder.

Det spørres etter like god resultater på utelukkende positiv trening, og det etterlyses hvor alle disse ekvipasjene er i konkurransetoppen i diverse hundesporter. Og det er jo ikke så rart at man vil se bevis på at det virker. Jeg tror ikke at det er veldig MANGE av disse ekvipasjoene der ute ennå men det betyr ikke at de ikke kommer, eller at det ikke er NOEN er ute. Ren 100% klikkertrening eller andre 100% positive metoder har jo ikke vært "ute på markedet" veldig lenge, og det tar tid før mange nok hundeførere adopterer det fullt ut til at man vil begynne å legge merke til dem for alvor.

Men hvis dere vil ha flere eksempler på hunder med høye drifter som trenes 100% positivt i f.eks IPO så ta en titt her:

http://www.riesen-fan.dk/10212944 . Ser det ligger noen videosnutter med trening av bite-arbeid på riesenen Loke. Hans slipp og selvkontroll i forhold til figurant er trent 100% positivt, har selv sett treningen live :-). Loke er forøvrig etter svenske brukslinjer og er splitter pine gal i manges øyne (flere i min treningsgruppe som var litt småengstelige for å være figurant for han i runderingsløypa LOL) , men jammen har ikke mor fått kontroll på han likevel. Denne hundeføreren har også en hundekollega i Danmark som ihvertfall tidligere konkurrerte aktivt i IPO i Danmark, med en meget høytemperert malle-tispe. Hun var også trent 100% positivt, en hund med en helt ekstrem energi. Mulig jeg husker feil men mener de vant VM i IPO for et par-tre år siden. Man ble riktig våt i øyekroken av å se henne slippe figurant og bitearm på et tiendedels sekund når kommando kom, til tross for hennes enorme drifter. Hun utviste en enorm selvkontroll innlært helt positivt. Så det er absolutt mulig. Personlig har jeg ihvertfall mer glede av å se en slik hund i aksjon enn en som er trent med aversiver. Og hundeholdet skal vel være en glede vel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bikkja hans er stressa - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. At bikkja hans bråker - man trenger ikke å bruke strøm for å få en sånn hund. JEG har sett flere hunder som har det stresset der, uten at det er TRENINGSMETODEN som er grunnen til at bikkja er sånn. Det var dette med arv, da. Fort gjort å glemme det når man av prinsipp ikke liker en fyr, sant?

Mulig jeg har oversett noe, men er det noen her som har sagt det? At bikkja er stresset pga treningsmetoden? Det eneste jeg kan se er nemlig at folk skriver at dette er lite imponerende pga bråket til hunden, og at det er mange som kontrollerer driftige hunder uten å bruke strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, liker den her da:

"I want the dog working for me, with me, not for food. The ball or tug can be useful for motivation, but not too much. If you use it too much the dog is working only for the ball and your relationship suffers."

Tror han lurer seg selv grundig hvis han tror bikkja jobber mer for han enn for ballen. Han bruker jo ballen konsekvent som belønning gjennom hele videsnutten, så hva han mener med "too much" vet jeg ikke... :icon_redface: . Nydelig timet ballforsterkning forresten, en god klikkertrener kunne ikke gjort det bedre LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for enkelt å konkludere en trener ut i fra et lite filmklipp.

En av grunnene til at Bart Bellon er anerkjent er hans resultater i NVBK (Zodt).

I dag konkurrerer han ikke så vidt jeg vet, men holder flittig seminarer for både tjeneste og sportshundmennesker.

Hunden på klippet heter Thor, og er så vidt jeg vet en blanding av malle og schæfer, han er i alle fall ikke registrert i FCI, så noe schæfer antar jeg at det er i han. Alle som har jobbet med schæfere med mye lyd kan tenke seg hvordan dette blir kombinert med temperamentet til mallen.

Jeg støtter ikke hans metoder, men dette er en mann som vet hva han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørres etter like god resultater på utelukkende positiv trening, og det etterlyses hvor alle disse ekvipasjene er i konkurransetoppen i diverse hundesporter. Og det er jo ikke så rart at man vil se bevis på at det virker. Jeg tror ikke at det er veldig MANGE av disse ekvipasjoene der ute ennå men det betyr ikke at de ikke kommer, eller at det ikke er NOEN er ute. Ren 100% klikkertrening eller andre 100% positive metoder har jo ikke vært "ute på markedet" veldig lenge, og det tar tid før mange nok hundeførere adopterer det fullt ut til at man vil begynne å legge merke til dem for alvor.

Så ny er ikke disse treningsmetodene lenger vel? Det er 8 år siden jeg registrerte meg på canis, og de sa akkurat det samme den gangen, "bare vent, snart får dere se alle disse i toppen som har trent utelukkende positivt". Jeg venter fortsatt jeg.

Mulig jeg har oversett noe, men er det noen her som har sagt det? At bikkja er stresset pga treningsmetoden? Det eneste jeg kan se er nemlig at folk skriver at dette er lite imponerende pga bråket til hunden, og at det er mange som kontrollerer driftige hunder uten å bruke strøm.

Nei, det var ingen som sa det, jeg bare påpekte noe som er rimelig åpenlyst - at stresset i bikkja ikke har noe med treningsmetoden å gjøre, så hvorfor er det et argument mot denne mannen? At bikkja hans er høy i stress? Eller, for å formulere det på en annen måte: når folk her er så lite imponert over over kontrollen mannen har på bikkja fordi den stresser og kvekker, hadde de forventa at strømbruken ville ha dempa det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ingen som sa det, jeg bare påpekte noe som er rimelig åpenlyst - at stresset i bikkja ikke har noe med treningsmetoden å gjøre, så hvorfor er det et argument mot denne mannen? At bikkja hans er høy i stress? Eller, for å formulere det på en annen måte: når folk her er så lite imponert over over kontrollen mannen har på bikkja fordi den stresser og kvekker, hadde de forventa at strømbruken ville ha dempa det?

Jeg tror man kan få bort piping og bråk uansett om man trener på den eller den måten, så lenge han er god nok som trener. Hos hunder det ligger latent i er det selvsagt vanskelig, men det er det som ofte skiller en god hund fra en annen, syns jeg. Det som er imponerende å se på er hunder som bytter modus uten å koke over i lydigheten, og det er mange som får det til med både schäfere og maller og alt annet. Selv i lille Norge klarer de det, og det er faktisk ganske mange. Bare ta en tur innom en IPO3-konkurranse og se forskjellen på de hundene som hyler under c-arbeidet og de som er høyt i drift, men samtidig er avbalanserte nok til at de går lydighet uten lyd. Ikke si at mye av det ikke har med treneren å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å bli spesielt imponert... Jeg har sett bedre trente hunder uten strøm. Jeg har sett en del videoer av BB og hørt mye om han opp igjennom årene. Jeg hørte en gang at Bart Bellon kunne stimulere hunder til å sovne med strømhalsbånd... Jeg har aldri fått noen bevis for myten. Men at mannen er en "guru" på å bruke strøm er det ingen tvil om... Kanskje ikke så rart i og med at han jobber/jobbet på Innotek som utvikler heller... Samtidig synes jeg det kanskje er greit å forklare at BB ikke "griller" sine hunder med strøm, men jobber på så lav styrke at det mer handler om stimulering enn straff. Det kan liksom ikke sammelignes med strømgjerder og saueavvenning. I mitt hode handler det uansett om moralske grenser i hundetrening og man velger ikke å bruke strøm når det finnes så mange andre metoder for å oppnå målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan få bort piping og bråk uansett om man trener på den eller den måten, så lenge han er god nok som trener. Hos hunder det ligger latent i er det selvsagt vanskelig, men det er det som ofte skiller en god hund fra en annen, syns jeg. Det som er imponerende å se på er hunder som bytter modus uten å koke over i lydigheten, og det er mange som får det til med både schäfere og maller og alt annet. Selv i lille Norge klarer de det, og det er faktisk ganske mange. Bare ta en tur innom en IPO3-konkurranse og se forskjellen på de hundene som hyler under c-arbeidet og de som er høyt i drift, men samtidig er avbalanserte nok til at de går lydighet uten lyd. Ikke si at mye av det ikke har med treneren å gjøre!

Noe har med treneren å gjøre, men det meste er faktisk avl og genetik. Det er jo en viktig faktor som oppdrettere av brukshunder heletiden må tenke på... Det å veksle i hurtig og tilpasse seg hurtig har med nervekonstitusjonen å gjøre. Mye lyd henger ofte sammen med for mye drifter og nerver som ikke henger helt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAnge her som KUN har sett klippet med ballen ser jeg.. det finnes flere klipp der ute. Han får jo fint kontrollert Thor til å følge med på ham også, istedet for ballen.

Og det der med strøm, han bruker ikke strøm som straff, men som en liten trigger effekt.

Det er så typisk at de som "kun" trener positivt skal hyle og jamre med en gang de hører ordet strøm. Da er det automatisk dyremishandling, før man i det hele tatt har lest eller fått med seg hvordan han bruker det. Jeg synes ikke at "kiling" med strøm kan sammenliknes med dyremisshandling. Men det er vel bare jeg som er helt på bærtur..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe har med treneren å gjøre, men det meste er faktisk avl og genetik. Det er jo en viktig faktor som oppdrettere av brukshunder heletiden må tenke på... Det å veksle i hurtig og tilpasse seg hurtig har med nervekonstitusjonen å gjøre. Mye lyd henger ofte sammen med for mye drifter og nerver som ikke henger helt med.

Det tviler jeg ikke på, men jeg tror fortsatt at en god trener kan klare å få det vekk. Det hender jeg ser hunder som koker over så lenge de ikke er i lydighetsmodus, men med en gang de får en kommando blir de faktisk stille. Jeg vil også tro at en del av hundene innen toppen i Norge ikke har det beste grunnlaget for å være balanserte under lydighet når de har figuranten rett foran seg, ettersom flere av disse hundene er fra linjer med mye stress i seg og ofte har mye lyd. Allikevel får de beste det til, og det er imponerende. Uansett hva lyden i hunden på filmen kommer fra, så syns jeg ikke det er imponerende.

Det kan godt hende at andre filmer viser han fra en bedre side eller at han har veldig gode resultater å vise til, men selve klippet syns jeg ikke er imponerende.

Edit:

Pippin: vi er da flere her som ikke trener utelukkende positivt og allikevel ikke liker bruken av strøm i lydighetstrening. Jeg regner med at han bruker strøm fordi det har en effekt, ikke sant? For å nå inn til en driftig hund på den måten hjelper det ikke å "kile", hvilken effekt skulle det hatt liksom? Det må faktisk være nok til at hunden responderer på det, og selv om denne hunden kanskje akkurat bare enser det som et ubehag, så vil jeg tro at terskelen den hunden har på strøm er mye høyere enn en vanlig familiehund sin, nettopp fordi denne hunden ligger så høyt i drift. I mine øyne blir det totalt umoralskt å utnytte dette. Som jeg sa tidligere, så kan denne hunden sikkert denges i hodet uten at den oppfatter det stort. Det blir ikke riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg ikke på, men jeg tror fortsatt at en god trener kan klare å få det vekk. Det hender jeg ser hunder som koker over så lenge de ikke er i lydighetsmodus, men med en gang de får en kommando blir de faktisk stille. Jeg vil også tro at en del av hundene innen toppen i Norge ikke har det beste grunnlaget for å være balanserte under lydighet når de har figuranten rett foran seg, ettersom flere av disse hundene er fra linjer med mye stress i seg og ofte har mye lyd. Allikevel får de beste det til, og det er imponerende. Uansett hva lyden i hunden på filmen kommer fra, så syns jeg ikke det er imponerende.

Det kan godt hende at andre filmer viser han fra en bedre side eller at han har veldig gode resultater å vise til, men selve klippet syns jeg ikke er imponerende.

Skikkelig gode hundetrener får til det meste, men samtidig så vil jeg ikke si at noen nødvendigvis er dårlige til å trene hund selv om man får lyd på hunden sin. Jeg har vært borti folk som har vært mange år i toppen i feks NBF som har slitt med lyd. Lyd er komplisert å jobbe med og enkelte hunder er satt sammen slik at de kjører seg opp nesten uansett hvor lite påvirkning de får.

Edit: I ringsport får man ikke trekk for lyd på samme måte som her i Norge, hvorfor jobbe for å få bort lyd om det ikke har noe betydning for resultatet

Edit:

Pippin: vi er da flere her som ikke trener utelukkende positivt og allikevel ikke liker bruken av strøm i lydighetstrening. Jeg regner med at han bruker strøm fordi det har en effekt, ikke sant? For å nå inn til en driftig hund på den måten hjelper det ikke å "kile", hvilken effekt skulle det hatt liksom? Det må faktisk være nok til at hunden responderer på det, og selv om denne hunden kanskje akkurat bare enser det som et ubehag, så vil jeg tro at terskelen den hunden har på strøm er mye høyere enn en vanlig familiehund sin, nettopp fordi denne hunden ligger så høyt i drift. I mine øyne blir det totalt umoralskt å utnytte dette. Som jeg sa tidligere, så kan denne hunden sikkert denges i hodet uten at den oppfatter det stort. Det blir ikke riktig av den grunn.

Jeg liker ikke å forsvare bruk av strøm og jeg håper det ikke blir oppfattet sånn. Men rett skal være rett... Jeg kjenner ikke til Bart Bellon på noe annen måte enn hva jeg har fått fortalt av folk som har vært på kurs med han og ved å se noen av video filmene hans. Men ut i fra det er min oppfattning og slik jeg forstår hans grunntanker at han ikke korrigerer hundene med høy strømstyrke. Han bruker strøm mer som påvirkning enn straff. Han begynner med strøm allerede fra de er små valper. Så jeg klarer ikke å bli enig med deg i det du skriver over her. Hvor mye strøm som må til tror jeg ikke har noe som helst med at det er en brukshund med mye drifter å gjøre, men heller avhengig av innlæring som i alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe...

Hunden på klippet heter Thor, og er så vidt jeg vet en blanding av malle og schæfer, han er i alle fall ikke registrert i FCI, så noe schæfer antar jeg at det er i han. Alle som har jobbet med schæfere med mye lyd kan tenke seg hvordan dette blir kombinert med temperamentet til mallen.

Thor er en malle :icon_redface:

http://www.working-dog.eu/dogs_details.php?id=196408&new_lan_en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt at det er vanskelig å jobbe med lyd, jeg har en slik selv, men hun er heldigvis et stykke unna værstingene. Det er allikevel ikke imponerende å se en hund som piper, uansett om det kommer av genetikk eller trening.

Jeg liker ikke å forsvare bruk av strøm og jeg håper det ikke blir oppfattet sånn. Men rett skal være rett... Jeg kjenner ikke til Bart Bellon på noe annen måte enn hva jeg har fått fortalt av folk som har vært på kurs med han og ved å se noen av video filmene hans. Men ut i fra det er min oppfattning og slik jeg forstår hans grunntanker at han ikke korrigerer hundene med høy strømstyrke. Han bruker strøm mer som påvirkning enn straff. Han begynner med strøm allerede fra de er små valper. Så jeg klarer ikke å bli enig med deg i det du skriver over her. Hvor mye strøm som må til tror jeg ikke har noe som helst med at det er en brukshund med mye drifter å gjøre, men heller avhengig av innlæring som i alt annet.

Hva mener du med at han bruker det som en påvirkning? Det er et veeldig vidt begrep og kan bety mye i praktisk hundetrening. Påvirkning som i en mild korreksjon? Hvorfor i det hele tatt bruke strøm da? Det er bare totalt umoralskt i mine øyne, og ingen som bruker det som effektivt hjelpemiddel i lydighetstrening imponerer meg.

Og jeg er uenig med deg angående den siste uttalelsen. Noen hunder er hardere enn andre, spesielt driftige hunder. Vi ser det veldig ofte på visse linjer på jakthunder. Det er hunder som ikke kan bli sauerene ved bruk av strøm. De kan falle i bakken opptil flere ganger pga støtene, men reiser seg og kaster seg etter sauene igjen så fort de får sjansen. En hund uten såpass sterkt jaktdrift vil jo helt klart tåle mye mindre strøm enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Pippin: vi er da flere her som ikke trener utelukkende positivt og allikevel ikke liker bruken av strøm i lydighetstrening. Jeg regner med at han bruker strøm fordi det har en effekt, ikke sant? For å nå inn til en driftig hund på den måten hjelper det ikke å "kile", hvilken effekt skulle det hatt liksom? Det må faktisk være nok til at hunden responderer på det, og selv om denne hunden kanskje akkurat bare enser det som et ubehag, så vil jeg tro at terskelen den hunden har på strøm er mye høyere enn en vanlig familiehund sin, nettopp fordi denne hunden ligger så høyt i drift. I mine øyne blir det totalt umoralskt å utnytte dette. Som jeg sa tidligere, så kan denne hunden sikkert denges i hodet uten at den oppfatter det stort. Det blir ikke riktig av den grunn.

Men hvem ville brukt slik strøm på envanlig familiehund liksom. Det blir litt dumt å sammenlikne det. Det er jo en grunn til at han bruker det, og det har nok den effekten han vil det skal ha, hvis ikke hadde han ikke brukt det. Jeg tror ikke han er noen dyremishandler av den grunn. det er ikke sikkert hunden forbinder strømmen med ubehag heller. Kanskje skaper det en forventning om at nå skal det skje noe og "jeg" må være kvikk og følge med. Hunden vet jo helt klart hva den må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt at det er vanskelig å jobbe med lyd, jeg har en slik selv, men hun er heldigvis et stykke unna værstingene. Det er allikevel ikke imponerende å se en hund som piper, uansett om det kommer av genetikk eller trening.

Hva mener du med at han bruker det som en påvirkning? Det er et veeldig vidt begrep og kan bety mye i praktisk hundetrening. Påvirkning som i en mild korreksjon? Hvorfor i det hele tatt bruke strøm da? Det er bare totalt umoralskt i mine øyne, og ingen som bruker det som effektivt hjelpemiddel i lydighetstrening imponerer meg.

Og jeg er uenig med deg angående den siste uttalelsen. Noen hunder er hardere enn andre, spesielt driftige hunder. Vi ser det veldig ofte på visse linjer på jakthunder. Det er hunder som ikke kan bli sauerene ved bruk av strøm. De kan falle i bakken opptil flere ganger pga støtene, men reiser seg og kaster seg etter sauene igjen så fort de får sjansen. En hund uten såpass sterkt jaktdrift vil jo helt klart tåle mye mindre strøm enn dette.

Jeg er ingen ekspert på dette...men det er jo da liksom Bart Bellon. Jeg er ut på dypt vann i forhold til både å uttale meg om strøm og slik trening. Men ut fra den ene videoen jeg har sett med Bart, begynner han da å stimulere, dvs lav strømstyrke (nivå 1-3) Jeg har kjent strøm på denne styrken selv og på lav styrke kjenes det som litt prikking i huden som feks lemus på øyet. I følge det BB sier selv handler det om å kjenne til punkter og nervebaner slik at man setter strømmen riktig. På den måten kan han påvirke en hund til å sette seg, legge seg osv ved å stimulere de riktige punktene. Disse gutta setter ikke på hunden strøm for å korrigere når det har oppstått et problem og dermed styrer fjernkontrollen med følelsene og bare trykker løs. Jeg er helt enig med deg i at det er umoralsk, men samtidig må vi forstå at de kommer fra en helt annen kultur enn oss. Det som er moralsk forkastelige for oss er helt vanlig for dem. På flere av mine turer i Tyskland har jeg møtt helt vanlige familie folk som lufter sin mellompuddel eller golden retriever i flexibånd og med pigghalsbånd...jeg holdt på å steile førstegang.

En driftig hund er ikke ensbetydende med en hard hund. Det finnes veldig driftige hunder som alikevel er ekstremt fører myke. Samtidig er de fleste gjeter/bruksraser avlet frem nettopp for å være sammarbeidsvillige. Er det jo noe avelen både på schäfer, malle og BC sliter med er det jo at de mangler hardhet. Men klart, høy motivasjon fører til at hunder tåler mer, det er logisk og også fysisk. Med mere adrenalin kjenner man mindre smerte, men da snakker en om ekstrem drifter og ikke som feks høy motivasjon i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig interessant å lese om strømbruken, for det blir jo en helt annen bruk enn det jeg så for meg i utgangspunktet. Men jeg kan ikke helt se for meg at en som er så flink med timing, for det MÅ han jo være, ikke kunne kommet like langt uten bruk av strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...