Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportrening med valp


mokken

Recommended Posts

Tenkte å begynne litt sportrening med Harly etterhvert, bruksrettet.

I utgangpunktet skal dette være en bigesjeft, men det kan jo være greit å gjøre det riktig - sånn i tilfelle.... :lol::P

Har trent endel blodspor og litt menneskespor med labbisen, men hun var et selvlært naturtalent så der var det bare å følge på!

Bruksgreiene er jeg rimelig grønn på, så om noen har linker til artikler, tips til bøker el.l så mottaes det med takk! :lol:

Altså, hvor begynner vi? :lol:

Lengde på sporet?

Liggetid?

Hvilke type terreng/underlag er best?

Hvilke type sluttbelønning, er leke ok?

Når introdusere pinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på sporkurs noe som var veldig greit for å få hjelp til å komme igang.

Vi bandt hunden i et tre, og deretter gikk og la sporet så hunden så vi fikk for å trigge at vi vil inn i skogen og lete

Første spor: 50 meter (60 skritt) rett frem, liggetid ca ingen, husk å gå i god bue tilbake også gikk vi sporet med en gang. Satte på lina og sela og sa Søk spor og viste handa mot sporet og ventet henne litt ut før hun tok hintet og strenet avgårde.

Spor 2: 50 meter L, lå kanskje 5 minutter etter jeg kom tilbake.

Amiga var dog naturtalent så vi gikk fort over til store 300 meter u spor etc. mens de andre på kurset jobbet med hvordan det gikk med de. L spor til høyre og venstre, korte spor etc. Om hunden tar ting lett og synes det er gøy kan du øke litt på tiden for hver gang etc. Får du en hund som ikke er så motivert må du passe på å i ikke trene HVER dag for da blir det jo bare mer demotivert.

Type terreng så er vanlig skog best å starte på, grus, gress, asfalt ol er vanskelig.

I våre spor brukte vi leker på starten, og de fleste jeg kjenner har fortsatt baller i sporet før man går over til pinner. Ta en tråd og bind i lekene og dra den med deg når du går sporet for å forsterke sporet. Med Amiga som ikke var så glad i leker i sporet for sporet var såååååååå gøy så la vi ut 3-4 godbiter istedenfor.

Pinner trener du best inn på utsiden av skogen, jeg har begynt å klikkertrene pinnene med Amiga. Klikkertrener så hun alltid står,sitter,dekker,apporterer når jeg slenger en pinne frem,så når vi skal inn i skogen har du best sjangs for å lykkes.

Når du introduserer pinner så lag korte spor igjen. korte rette spor og 1 pinne, så 2 så 3 etc.

Amiga kan nå gå spor som har ligget i 2 timer i litt variert skog terreng og over små koller ol. Har enda ikke begynt med pinner, trener de ved siden av.

Håper det ga litt forklaring, sikkert mange som ville gjort det annerledes men slik ble vi opplært i Tønsberg Hundeklubb i NBF spor.

Også lærer du MASSE av å se andre hunder spore. Vi gikk alle alle andres spor også, gikk bak og så hvordan den jobbet, belønning, etc.

Liggetid i starten, 5 minutter, så øk gradvis ettersom hunden mestrer det. Skog er best i starten, jeg prøvde meg på høy eng og det ble vanskelig ja, sluttbellønning leke. Også i sporet kan du etterhvert legge ut leker, husk å leke BAKOVER i sporet. Ikke forover for da forstyrrer du videre sporet.

Når du har belønt og lekt så stapp leka godt vekk og sett hunden på sporet igjen ved å si søk spor og vise med handa igjen.

En annen god ting er å enten kjøpe merkebånd eller lage deg med klyper og opprimset plastikkposer på, som du kan lett ta ned mens dere går sporet.

En annen god regel er å la hunden sitte i bånd bindt når du legger ut sporet, også tar du på selen når dere skal gå, så den assosierer at du tar på selen, fester lina og kaster lina bakover som en indikator på å spore.

Etterhvert når hunden tar spor bra og kan gå u spor og liggetiden øker kan du begynne å legge sporene mens hunden er i bilen, i starten lot vi de se oss for å trigge at de ville ut og lete.

prøvde å skrive systematisk men men :lol: Anbefaler deg f.ex å bli med på sportreninger med NRH eller lokal hundeklubb etc. Lærer så masse av å se på andre og de fleste er kjempehjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på sporkurs noe som var veldig greit for å få hjelp til å komme igang.

Vi bandt hunden i et tre, og deretter gikk og la sporet så hunden så vi fikk for å trigge at vi vil inn i skogen og lete

Første spor: 50 meter (60 skritt) rett frem, liggetid ca ingen, husk å gå i god bue tilbake også gikk vi sporet med en gang. Satte på lina og sela og sa Søk spor og viste handa mot sporet og ventet henne litt ut før hun tok hintet og strenet avgårde.

Spor 2: 50 meter L, lå kanskje 5 minutter etter jeg kom tilbake.

Amiga var dog naturtalent så vi gikk fort over til store 300 meter u spor etc. mens de andre på kurset jobbet med hvordan det gikk med de. L spor til høyre og venstre, korte spor etc. Om hunden tar ting lett og synes det er gøy kan du øke litt på tiden for hver gang etc. Får du en hund som ikke er så motivert må du passe på å i ikke trene HVER dag for da blir det jo bare mer demotivert.

Type terreng så er vanlig skog best å starte på, grus, gress, asfalt ol er vanskelig.

I våre spor brukte vi leker på starten, og de fleste jeg kjenner har fortsatt baller i sporet før man går over til pinner. Ta en tråd og bind i lekene og dra den med deg når du går sporet for å forsterke sporet. Med Amiga som ikke var så glad i leker i sporet for sporet var såååååååå gøy så la vi ut 3-4 godbiter istedenfor.

Pinner trener du best inn på utsiden av skogen, jeg har begynt å klikkertrene pinnene med Amiga. Klikkertrener så hun alltid står,sitter,dekker,apporterer når jeg slenger en pinne frem,så når vi skal inn i skogen har du best sjangs for å lykkes.

Når du introduserer pinner så lag korte spor igjen. korte rette spor og 1 pinne, så 2 så 3 etc.

Amiga kan nå gå spor som har ligget i 2 timer i litt variert skog terreng og over små koller ol. Har enda ikke begynt med pinner, trener de ved siden av.

Håper det ga litt forklaring, sikkert mange som ville gjort det annerledes men slik ble vi opplært i Tønsberg Hundeklubb i NBF spor.

Også lærer du MASSE av å se andre hunder spore. Vi gikk alle alle andres spor også, gikk bak og så hvordan den jobbet, belønning, etc.

Liggetid i starten, 5 minutter, så øk gradvis ettersom hunden mestrer det. Skog er best i starten, jeg prøvde meg på høy eng og det ble vanskelig ja, sluttbellønning leke. Også i sporet kan du etterhvert legge ut leker, husk å leke BAKOVER i sporet. Ikke forover for da forstyrrer du videre sporet.

Når du har belønt og lekt så stapp leka godt vekk og sett hunden på sporet igjen ved å si søk spor og vise med handa igjen.

En annen god ting er å enten kjøpe merkebånd eller lage deg med klyper og opprimset plastikkposer på, som du kan lett ta ned mens dere går sporet.

En annen god regel er å la hunden sitte i bånd bindt når du legger ut sporet, også tar du på selen når dere skal gå, så den assosierer at du tar på selen, fester lina og kaster lina bakover som en indikator på å spore.

Etterhvert når hunden tar spor bra og kan gå u spor og liggetiden øker kan du begynne å legge sporene mens hunden er i bilen, i starten lot vi de se oss for å trigge at de ville ut og lete.

prøvde å skrive systematisk men men :P Anbefaler deg f.ex å bli med på sportreninger med NRH eller lokal hundeklubb etc. Lærer så masse av å se på andre og de fleste er kjempehjelpsomme.

Merkeklyper har vi så den er grei!

Har gått litt spor, men det er jo med en rutinert hund og brukstreninger i Bergen er det knapt med tror jeg.

Får vel ta tak i noen bekjente, NRH frister ikke ut i fra hva jeg har hørt dessverre :lol:

"Try Tracking" er en veldig god "sporbok for dummies". Det er egentlig en bok om hvordan man begynner sporarbeidet med valpen, men som undertittelen sier "it even works with adults". :lol:

Takk for tips! :lol:

Cet du om den finnes på norsk, evnt svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått litt spor, men det er jo med en rutinert hund og brukstreninger i Bergen er det knapt med tror jeg.

Får vel ta tak i noen bekjente, NRH frister ikke ut i fra hva jeg har hørt dessverre :lol:

virkelig? Jeg trener med både de og hundeklubben her og jeg foretrekker NRH, så hyggelige forklarende, hjelper, tips etc. Alle hjelper til både med spor og runderingen. I hundeklubben synes jeg det blir litt kjipt at folk drar så fort de er ferdige med sine spor, jeg var der i 3 timer og 1 var igjen når jeg endelig skulle gå mitt.

Uansett lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virkelig? Jeg trener med både de og hundeklubben her og jeg foretrekker NRH, så hyggelige forklarende, hjelper, tips etc. Alle hjelper til både med spor og runderingen. I hundeklubben synes jeg det blir litt kjipt at folk drar så fort de er ferdige med sine spor, jeg var der i 3 timer og 1 var igjen når jeg endelig skulle gå mitt.

Uansett lykke til :P

Ja dessverre.

I tillegg så har jeg forstått det slik at de ikke bruker tiden sin på folk som skal trene spor for gøy, kun de som satser på godkjenning i NRH.

Kanskje du kan sjekke med disse?

http://bsbk.org/

Vet de har egen brukshundtrening :lol:

Ja men de har tatt vinterpause. Treningene er kun for folk som har gått kurs / har erfaring, står det på siden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvor begynner vi? :lol:

Lengde på sporet?

Liggetid?

Hvilke type terreng/underlag er best?

Hvilke type sluttbelønning, er leke ok?

Når introdusere pinner?

Skriver litt utifra det jeg tenker..

Jeg syntes også ca 50 m er en passende start.

Liggetid kanskje 10 - 15 min?

Åpen skog med mye mose er fint å starte på. Passe på at det ikke er masse pinner som stikker hunden i nesa feks.

Leke er supert når valpen liker det, men jeg legger ut pinne med en gang (etter tips fra Jeanette) og har det som sporslutt. Belønner funn av pinnen med lek, eller ekstra god mat :P

Prøvde å kjøre spontanspor på Balrog sitt aller første spor og han snuse litt, men sluttet før vi kom frem til sporslutt. Derfor kjørte jeg påvirkning av meg som gikk ut sporet, og noen godbiter i sporet idag. Det gjorde susen! :lol:

Skal fjerne hjelpen fortest mulig da, men syntes det var greit å få han til å skjønne at han skulle bruke nesa. Dessuten er det alt for mye frost ute til at det funker med spontanspor sier vi... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt utifra det jeg tenker..

Jeg syntes også ca 50 m er en passende start.

Liggetid kanskje 10 - 15 min?

Åpen skog med mye mose er fint å starte på. Passe på at det ikke er masse pinner som stikker hunden i nesa feks.

Leke er supert når valpen liker det, men jeg legger ut pinne med en gang (etter tips fra Jeanette) og har det som sporslutt. Belønner funn av pinnen med lek, eller ekstra god mat :P

Prøvde å kjøre spontanspor på Balrog sitt aller første spor og han snuse litt, men sluttet før vi kom frem til sporslutt. Derfor kjørte jeg påvirkning av meg som gikk ut sporet, og noen godbiter i sporet idag. Det gjorde susen! :lol:

Skal fjerne hjelpen fortest mulig da, men syntes det var greit å få han til å skjønne at han skulle bruke nesa. Dessuten er det alt for mye frost ute til at det funker med spontanspor sier vi... :lol:

Takk for tips!

Vi får gå ut å herpe noen trær da :lol:

Hva er best å bruke pinner fra, selje?

Hvilke størrelse på pinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vi får gå ut å herpe noen trær da :lol:

Hva er best å bruke pinner fra, selje?

Hvilke størrelse på pinnene?

Ingen ekspert her, men ja tror det. Må innrømme at jeg bare tar fra hvilket som helst tre..

Str, kanskje 10 cm lange og litt tykkere enn en finger? (Andre må gjerne korrigere meg her..)

Også glemte jeg å si at vi har klikket for pinneplukking på stua og ute på plenen fra før da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha pinner til NBF-spor, så lager man vel pinner fra sånne trær man finner der man går spor? Det er ikke mer hokus pokus enn det :lol:

'

Aha! De bruker hva som helst altså?

Furu og bjørk er det vel mest av her i området vil jeg tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Aha! De bruker hva som helst altså?

Furu og bjørk er det vel mest av her i området vil jeg tro :lol:

Jeg har aldri brydd meg om hva slags trær jeg klipper pinner av ihvertfall, jeg pleier å ta av det treet som har greiner som passer.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

*Sparker litt på denne igjen*

Altså fra pinneklikking til pinne i spor. Er det ingen mellomting? :hmm:

Når han plukker pinner i stuen er det da bare å hive seg i sporet eller?

Hmmm kanskje litt snodig formulert.... Men altså, håper der skjønner :)

Har sjekket litt opp i kurs, men foreløpig er ikke noe dato fastsatt enda.

Bør man vente med sporintroduksjon til frosten er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fra pinneklikking til pinne i spor. Er det ingen mellomting? :hmm:

Tja, det spørs vel hvor fort man har mage til å gå fram *ler*. Fra pinneplukking i stua kan man jo eskalere til pinneplukking i hagen, så ute i skogen på ulikt underlag etc. SÅ kommer finalen - med pinne i sporet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det spørs vel hvor fort man har mage til å gå fram *ler*. Fra pinneplukking i stua kan man jo eskalere til pinneplukking i hagen, så ute i skogen på ulikt underlag etc. SÅ kommer finalen - med pinne i sporet! :)

Skyndte seg laaaaangsomt! Vel, det er planen ihvertfall. :hmm:

Bare lurte på om det kunne være lurt med noe feltsøklignende aktivitet (med pinne) som "mellomstasjon"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyndte seg laaaaangsomt! Vel, det er planen ihvertfall. :hmm: Bare lurte på om det kunne være lurt med noe feltsøklignende aktivitet (med pinne) som "mellomstasjon"?

Det er sikkert like mange meninger om dette som det er hundetrenere, men jeg gikk vel i grunnen bare rett på pinner i sporet til guttungen, jeg (men det har jeg jo sett var dumt - han er litt nonsjalant med pinnene innimellom), men da kunne han å gå spor da... Jeg bare la ut en pinne for å se, klappet litt rundt på bakken der jeg la pinnen - og OUPS - DER var det noe, mente Willy da han kom sporende - og jammen var det en pinne gitt :). Det er sikkert ikke feil å la ham søke opp pinner i skogen selv om det ikke er spor - kast en pinne ut i skogen, la ham søke den opp og avlever liksom. Går nok fint det også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne igjen, siden jeg kan enda mindre enn Mokken. Jeg har aldri hatt et naturtalent å gå spor med og jeg vet ca null om det.

For meg som har en selskapshund, som helst bare skal løpe rundt å tisse, veldig mye når hun er ute, hvordan skal jeg gå frem da? Jeg tenker det mest effektive må være å legge ut godbiter først. Men hvordan går jeg videre da? Når skal godbitene fjernes ol?

Er det fyfy å bruke sporlinen til andre ting enn spor? Skal den liksom kun forbinnes med spor? Og angående sporseler. Jeg ser mange går med linen hengende under hunden sin. Hvorfor dette? Er det da praktisk med en sele hvor den klipsetingen er under magen? Er det mer praktisk på en stor hund vs min lille?

Jeg har en type slik til min hund nå.

144488.jpg

Hva gjør jeg som har en ikke apporterende hund(les: vi har ikke trent nok på det) ? Vi kommer jo sikkert aldri til å konkurrere i spor, så skal jeg drite i pinnene?

Edit: og området man ligger sporet ut på, er det viktig at dette er skog? Jeg har f.eks en sauegård rett ved huset, som er mer gress, med noen få busker og en del fjell og steiner. Bør jeg ligge sporet et annet sted da? Det er også en mark der som er rimelig flat med bare gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som har en selskapshund, som helst bare skal løpe rundt å tisse, veldig mye når hun er ute, hvordan skal jeg gå frem da? Jeg tenker det mest effektive må være å legge ut godbiter først. Men hvordan går jeg videre da? Når skal godbitene fjernes ol?

Det er mange måter å lære inn spor på - noen sverger til godbitspor mens andre avskyr det som pesten :). Det viktigste for å få en hund til å følge et spor er at den er motivert for det. Jeg bruker å si at man starter med minst mulig påvirkning på hunden og ser hvordan hunden reagerer på det før man introduserer mer påvirkning dersom hunden ikke skjønner noe.

Det du kan gjøre er å gå ut et spor - 20-30 m - og legg en leke eller mat el l i enden. Gå så mot sporet med hunden og se om hun slår på sporet og begynner å bruke nesa si. Ofte blir det en del surr og sånt i starten, men forsøk dette noen ganger og se om hun fatter poenget. Dersom hun ikke "tenner" på sporet på denne måten, ville jeg forsøkt på slepespor. Bind opp hunden, lek litt med en leke og gå så avgårde med leken hengende etter deg. Gå i bue tilbake til hunden og la henne forsøke å spore opp leken.

Er det fyfy å bruke sporlinen til andre ting enn spor? Skal den liksom kun forbinnes med spor? Og angående sporseler. Jeg ser mange går med linen hengende under hunden sin. Hvorfor dette? Er det da praktisk med en sele hvor den klipsetingen er under magen? Er det mer praktisk på en stor hund vs min lille?

Jeg tror ikke hunder er så dumme at de blir forvirret om man bruker sporlina til flere ting enn å gå spor (ei heller sporselen). Når man tar på selen, tar fram sporlina og står ved sporstart er iallefall ikke mine hunder i tvil om hva vi skal gjøre, selv om jeg bruker sporselene til å trekke på ski også :).

Når man bruker en sele med feste under, så hjelper man på en måte hunden til å få hodet ned i sporet. Jeg brukte aldri slik sele på Babs, og har bare av og til brukt det på Willy - jeg foretrekker egentlig feste helt bak på halerota, jeg (har da brukt nomesele til sporing). Nå bruker jeg en sele med feste under magen på Willy (endelig fått en sele som passer) men jeg vet ikke om jeg merker noe særlig forskjell på hvordan han går sporet.

Hva gjør jeg som har en ikke apporterende hund(les: vi har ikke trent nok på det) ? Vi kommer jo sikkert aldri til å konkurrere i spor, så skal jeg drite i pinnene?

Ja, du trenger ikke nødvendigvis å bruke pinner i sporet, på den annen side trenger ikke hunden å apportere pinnene, bare å markere dem. Da Willy begynte å spore, så kunne han ikke apportere, så han bare markerte dem når han kom til pinnen (stod og kikket ned på dem). Funkerte helt greit det :). Etterhvert begynte han faktisk å apportere dem av seg selv, uten at jeg hadde trent noe på det.

Edit: og området man ligger sporet ut på, er det viktig at dette er skog? Jeg har f.eks en sauegård rett ved huset, som er mer gress, med noen få busker og en del fjell og steiner. Bør jeg ligge sporet et annet sted da? Det er også en mark der som er rimelig flat med bare gress.

Det er alltid enklest å starte i skog, tror jeg, men gress er jo også greit. Det viktigste er at det ikke er for mye forstyrrelser av andre der (f eks sauetråkk, mennesketråkk etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D Veldig mye bra info!

Vi gikk et spor i går, lå ut ca 50 meter med noen få godbiter inni mellom, og på slutten lå jeg en hau med godbiter. Hun virret rundt i starten fordi jeg brukte ordet "søk" og hun forbinder dette med å løpe rundt som en tulling for å finne godbiter :lol: Så jeg lot vær å bruke dette ordet. Etterhvert virket det som at hun plukket opp på lukten og gikk nesten akkurat der jeg gikk :) Venninnen min hadde gått sammen med meg oppover der jeg lå ut sporet, bare litt ved siden av, så noen ganger plukket hun opp luktene av dette, men klarte å holde seg til sporet jeg hadde gått. Det var i en skog hvor det er mange dyr og jeg hadde lagt sporet mitt midt i en tursti :lol: Men jeg vet ikke om det har gått så mange folk der i det siste da.

Vi får lete etter et sporkurs så jeg kan skjønner litt mer. Det var faktisk overraskende gøy når hun fikk det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :D Veldig mye bra info!

Vi gikk et spor i går, lå ut ca 50 meter med noen få godbiter inni mellom, og på slutten lå jeg en hau med godbiter. Hun virret rundt i starten fordi jeg brukte ordet "søk" og hun forbinder dette med å løpe rundt som en tulling for å finne godbiter :lol: Så jeg lot vær å bruke dette ordet. Etterhvert virket det som at hun plukket opp på lukten og gikk nesten akkurat der jeg gikk :) Venninnen min hadde gått sammen med meg oppover der jeg lå ut sporet, bare litt ved siden av, så noen ganger plukket hun opp luktene av dette, men klarte å holde seg til sporet jeg hadde gått. Det var i en skog hvor det er mange dyr og jeg hadde lagt sporet mitt midt i en tursti :lol: Men jeg vet ikke om det har gått så mange folk der i det siste da.

Vi får lete etter et sporkurs så jeg kan skjønner litt mer. Det var faktisk overraskende gøy når hun fikk det til!

Når du går ut et spor til en nybegynnerhund, så gå alltid alene. Det blir fort veldig forvirrende for hunden om den kjenner lukta av et annet menneske i tillegg til ditt spor og den vet kanskje ikke helt hvilket av sporene den egentlig skal følge. Jeg ville også droppet godbiter i sporet. Det blir ofte mer kaotisk enn til nytte dersom man ikke helt vet hva man gjør.

Skal man gå et skikkelig godbitspor må man går nøye og og legge en godbit i hvert fotavtrykk, og følge på hunden nøye sånn at den får plukket en og en godbit, ikke la den gå tilbake for å hente godbiter den har gått over etc. Dette er fortrinnsvis en måte å lære inn spor for IPO (som er et mer lydighetsspor som skal gås veldig nøyaktig og i slakt bånd). Jeg har brukt godbiter kun for å korrigere adferd i sporet (dempe tempo, evt øke nøyaktigheten men da må man følge hunden tett tett og ikke la dem vime avgårde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at du er svak for de svarte ☺️ Her er nok brun favorittfargen. Men jeg har alltid sagt at en god hund har ingen farge. Håper dog han arver fargen til pappan 😍   Noen bilder tatt av en venninne i går ☺️  
    • Her har det gått veldig raskt til frisk, kjapp hund, til pensjonert hund med mye smerter.Nå også hjerteproblemer.... Jeg hater det...  
    • Enig, prøv uten bur. Min vekte meg gjerne helt i starten fordi han måtte på do, da gikk vi rett ut og så tilbake i senga igjen. Nå våkner han gjerne før meg, men han ligger i senga eller tusler på soveromsgulvet og romsterer litt til han ser at jeg er våken.
    • For Odin var det omvendt. Han ble blind, døv og engstelig, mens kroppen var nesten like like sprek som før. Klart han var litt roligere, hoppet litt lavere, og hadde litt mindre blærekontroll og sånt. Det var utrolig vanskelig å avlive en fysisk ganske frisk hund, men han hadde det ikke noe bra.
×
×
  • Opprett ny...