Gå til innhold
Hundesonen.no

Fransk Bulldog


Flyfilla

Recommended Posts

Hvis man ikke kan ha Fransk Bulldog som førstegangs hund så tror jeg ikke det er mange raser igjen å velge mellom altså.. Men rasen er uproblematisk, kjælen, hengiven, snorker som et middels sagbruk. De kan være sta, men lar seg som regel kjøpe av en skikkelig godbit. De krever ikke all verdens morsjon men setter pris på det. Det viktigste man må kunne tilby en FB er å være et deltagende familiemedlem. Det er ingen hund man kjøper for at den skal stå i hundegård. Jeg anbefaler kennel Ambolt i Båstad. De er opptatt av helse, sunnhet og selvfødende linjer i tillegg til at de rasker med seg premier på utstilling. Vettuge og trivelige flinke folk som også har rottweiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan ha Fransk Bulldog som førstegangs hund så tror jeg ikke det er mange raser igjen å velge mellom altså.. Men rasen er uproblematisk, kjælen, hengiven, snorker som et middels sagbruk. De kan være sta, men lar seg som regel kjøpe av en skikkelig godbit. De krever ikke all verdens morsjon men setter pris på det. Det viktigste man må kunne tilby en FB er å være et deltagende familiemedlem. Det er ingen hund man kjøper for at den skal stå i hundegård. Jeg anbefaler kennel Ambolt i Båstad. De er opptatt av helse, sunnhet og selvfødende linjer i tillegg til at de rasker med seg premier på utstilling. Vettuge og trivelige flinke folk som også har rottweiler.

En av mine nære venninner har en FB, hann, som nå straks er 2 år, og hun har en helt annen erfaring av rasen enn det du beskriver der. Jeg vil faktisk gå så langt å si at etter det individet å dømme (som vistnok ikke er veldig raseutypisk hannhund) så er FB en veldig ugrei førstegangshund, som absolutt krever kunnskap hos eierne. Min venninne fikk langt mer enn hun hadde forestilt seg, og har vært nær å gi opp flere ganger på disse 2 årene. Og hun er både hundevant fra før og har virkelig jobbet mye med hunden.

Etter hva jeg har forstått er det stor forskjell på hann og tispe, og skal man ha en FB uten å ha hatt samme type hund (bulldog el.l) tidligere så bør man velge tispe.

OBS! at dette kun er min erfaring med rasen, basert på ett individ. Men det er likevel en FB fra seriøs oppdretter, som er beskrevet som en rasetypisk hund hva gemytt angår. Det skal også sies at hunden er utrolig morsom og herlig, men som sagt krevende og problematisk i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg på vegne av noen andre, fordi jeg hadde konto her.

Men må si at personlig så mener jeg at FB er blant de letteste bikkjene du får...

Når noen ikke takler ett kjæledyr, så er det gjerne ikke dyret som er problemet, men rett og slett det at eier ikke er dyrevandt, eller har evnen til å sette seg inn i ting :icon_confused:

Men takk for anbefalinger av oppdrettere :lol: Å få en frisk hund av rasen er vel som å vinne i lotto (som med andre raser), men skal se om vi får gravd mest mulig i linjer her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte jeg på vegne av noen andre, fordi jeg hadde konto her.

Men må si at personlig så mener jeg at FB er blant de letteste bikkjene du får...

Når noen ikke takler ett kjæledyr, så er det gjerne ikke dyret som er problemet, men rett og slett det at eier ikke er dyrevandt, eller har evnen til å sette seg inn i ting :P

Men takk for anbefalinger av oppdrettere :P Å få en frisk hund av rasen er vel som å vinne i lotto (som med andre raser), men skal se om vi får gravd mest mulig i linjer her :P

Og jeg sier at jeg har fulgt dette paret disse to årene og at det ikke er noe å si på innsatsen til vedkommende. Hun har virkelig prøvd alt (kurs, adferdsspesialist osv). Jeg har jo sett hunden mye, og han ER vanskelig. Utrolig teit å bare avfeie denne erfaringen jeg kommer med med at eier av hunden er problemet :ahappy: Menmen, sorry at jeg sa noe :P

Hvorfor spørre om erfaringer/meninger om du har bestemt deg og ikke vil høre? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sier at jeg har fulgt dette paret disse to årene og at det ikke er noe å si på innsatsen til vedkommende. Hun har virkelig prøvd alt (kurs, adferdsspesialist osv). Jeg har jo sett hunden mye, og han ER vanskelig. Utrolig teit å bare avfeie denne erfaringen jeg kommer med med at eier av hunden er problemet :ahappy: Menmen, sorry at jeg sa noe :P

Hvorfor spørre om erfaringer/meninger om du har bestemt deg og ikke vil høre? :P

Beklager, var ikke meningen å avfeie deg :P

Men om denne hunden virkelig er så ille, kanskje den ikke har livets rett? Og er den da rasetypisk?

Og hva folk mener er problematisk adferd, er også ganske forskjellig :P En slik hund har begrensa fysisk makt, den er liten, "stiv" i kroppen, og har generelt lite å stille opp med mot ett voksent menneske.

Men jeg vil gjerne høre akkurat hva som gjør denne hunden vanskelig? :P

Og ja, du har rett, alle erfaringer er like viktige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv eier av en Fransk bulle, min nåværende bulle er en tispe på 7 mnd. Min første bulle var også en tispe.

I utgangspunktet vil jeg si at en tispe er lettere å håndtere enn hannhund, dette gjelder vel for alle raser. Jeg vil heller ikke umiddelbart anbefale en FB som førstegangshund selv om det rasetypiske individet er milde, lett håndterbare hunder. Min første bulle var av det rasetypiske slaget, mild, snill mot alle og enhver, hengiven, aldri noe problem med noe sett bort fra helsen. :lol: Hun hadde ikke den beste helsen viste det seg og måtte desverre avlives i en alder av 3,5 år. :)

Min andre (nåværende bulle) er av et helt annet kaliber, veldig viljesterk, sta og obsternasig, rett og slett ganske krevende til tider. Så jeg vil si at det finnes ulike individer innenfor samme rase også selv om de rasetypiske egenskapene ligger i bunn.

Når det gjelder mosjon så blir en bulle det man gjør den til, den kan gå turer i fjellet (såfremt den er vant til lange turer) eller den kan ta korte rusleturer i nabolaget, en bulle er stort sett fornøyd uansett. :lol: Men de har uansett godt av å komme seg på tur hver dag.

Når det gjelder å alenetrening har jeg bare positive erfaringer. Ingen av mine hunder har hatt problemer med å være alene, men jeg har tatt meg god tid til å venne dem til å være alene.

Jeg vil også understreke som Gråtass nevnte at de må inkluderes i familien fullt og helt, det er absolutt ikke en hund man bare kan hive ut i en hundegård, for den del ikke settes i hundegård overhode.

Nå ble dette innlegget kanskje litt vel negativt, må ikke glemme at bullene også er veldig sjarmerende med en artig/morsom personlighet, jeg får meg mang en god latter til daglig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men er det virkelig slik at FB ikke kan vaske seg selv i rumpa? Leste om det i vi med hund nå, artikkel om en hund med furunkulose (eller hvordan det skrives), og i en bisetning sto det at hun syntes det var så deilig å bli vasket i rumpa, for der kom hun ikke til selv... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et veldig dumt spørsmål, men er det virkelig slik at FB ikke kan vaske seg selv i rumpa? Leste om det i vi med hund nå, artikkel om en hund med furunkulose (eller hvordan det skrives), og i en bisetning sto det at hun syntes det var så deilig å bli vasket i rumpa, for der kom hun ikke til selv... :lol:

Du har helt rett. Kroppen er konstruert slik at de ikke kommer til bak, klarer ikke å bøye seg tilstrekkelig. Derfor må man til med en rumpevask i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog er absolutt en rase jeg kunne tenkt meg, om jeg skulle hatt liten hund. Ja, de kan være sta, men det er jo ikke akkurat verdens største problem. Jeg opplever dem som stabile og trivelige, små hunder. Noen slektninger av meg eide en fransk bulldog tidligere, dette var en tispe, med tydelige issues i forhold til andre hunder, hun gjorde for det meste som hun selv ville og hun vær ikke spesielt enkel når det kom til innkalling. Men spør du meg var dette bagateller med tanke på hvor mye annet denne hunden kunne gi av seg selv, som en trygg og snill familiehund.

Når det gjelder dette med egenrådighet, så er ikke dette noe jeg finner så veldig uoverkommelig hos denne rasen heller, når jeg tenker meg om.

Og Stella, jeg tror ikke hannhund vs tispe har all verden å si i denne sammenhengen. En bulldog er en bulldog, enten det er tispe eller hannhund man har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...