Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2; Hvilken rase?


Papillon

Recommended Posts

Jeg har jo ganske lenge tenkt på å få hund nr. 2 :ahappy: Jeg vil ha en til hund å trene med som er "mere hund og mere drifter" treningsmessig enn hun jeg har nå. Kommer selvsagt til å trene like aktivt med lille frynsemusen. :lol: Problemet er at jeg er så innmari usikker på hvilken rase jeg vil ha.

Kravene mine

•Aktiv, ha mye energi. Være litt gal :lol:

•Kunne være med på lange skogsturer og skiturer på vinteren. Gjerne kunne trekke siden jeg synes snørekjøring er utrolig morsomt!

•Ha mye lekelyst og "guts"!

•Trenger ikke å være kjempesosial ifh til andre folk og hunder, men må kunne tolerere de.

•Være belastbar og miljøsterk

•Være fra circa 35-55 cm høy, altså fra et hakk større en papillonen min til mange hakk større.

Hva jeg tenker å bruke hunden til

•Agility, konkurranse. Ikke nødvendigvis landslagsambisjoner, men vil komme så langt som vi kan, sikte på championat.

•Lydighet, hobbybruk til konkurranse. Vi satser på å konkurrere, men har ingen championat eller landslagsambisjoner. Komme så langt vi kan.

•Bruks, hobbybruk til konkurranse. Dette er en ny sport for meg, som vi må prøve ut og se om er noe for oss.

•Triks, hobbybruk. "Unødvendige" triks er kjempemorro!

•og selvfølgelig som turkamerat både sommer og vinter :lol:

Tenker på Belgeren (Groenendael og Tervueren) men den blir på en måte litt for stor også.. Aussien og BC står ganske høyt på lista, men jeg må innrømme at jeg synes væremåten til borderen kan være litt "ekstrem" i måten den smyger seg rundt på og stirrer og gjeter.. Vil heller ha en litt mere "hoppsansa" hund, om noen forstår? :getlost:Kelpien (tenker på WK, kjenner ingen AK'er) virker veldig fine! Den jeg kjenner har værtfal en ekstrem motor og er utrolig kul og er en hund jeg virkelig kan tenke meg å ha :ahappy: Hvordan er AK'en i forhold?

Mudien virker også som en veldig fin rase, men kjenner ikke til noen utenom en vi var på kurs med.. Den pyreneiske gjeterhunden er også på lista, sammen med sheltien (men er redd den blir litt liten igjen)

Er vel egentlig bare gjeterhunder, men jeg liker det meste med de egentlig :lol: Er ikke helt retrievertypen eller terriertypen, selvom jeg er vokst opp med retrievere.

Noen synspunkter? Det blir nok ingen hund før om en stund, men jeg vil gjerne ha litt input :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha en sosial hund, så kan du vel stryke AK fra listen :ahappy:

Formulerte meg sikkert litt rart :ahappy: Mente at den ikke trengte å være kjempesosial. Det er liksom ikke et must. Men den kan gjerne være det :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer?

Jeg vet ikke så mye om rasen, men vil tro den passer, hvertfall til de øverste kriteriene dine. Vet ikke hvordan de er til agility, men vet om ei som går lydighet med sin (men jeg vet ikke hvor bra hun gjør det). Den er jo litt større enn hva du skrev du ønsket, men ikke mye. Tror jeg har lest at tipsene er fra 54-59 cm eller noe, og hannene 57-63 cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer?

Jeg vet ikke så mye om rasen, men vil tro den passer, hvertfall til de øverste kriteriene dine. Vet ikke hvordan de er til agility, men vet om ei som går lydighet med sin (men jeg vet ikke hvor bra hun gjør det). Den er jo litt større enn hva du skrev du ønsket, men ikke mye. Tror jeg har lest at tipsene er fra 54-59 cm eller noe, og hannene 57-63 cm...

Boxer blir det nok ikke :P De blir litt uegnet til agility igjen.. Men de er jo fine hunder, bare ikke helt "meg" om du skjønner.

Har nesten bestemt meg for rase nå, blir nok aussie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

: Kelpien (tenker på WK, kjenner ingen AK'er) virker veldig fine! Den jeg kjenner har værtfal en ekstrem motor og er utrolig kul og er en hund jeg virkelig kan tenke meg å ha :P Hvordan er AK'en i forhold?

Nå har jeg ikke vært så mye rundt WK som AK, men jeg har noe erfaring.

Hovedforsjellen er jo at WK avles utelukkende for gjeteregenskaper, det er ikke en godkjent rase hos FCI. Den kan dermed ikke oppnå premiering på utstilling ergo inge tittler.

Litt ren fakta på mentalitet (MH) så kan du se på genetica.se her har du gjennomsnitte av WK. gjennomsnittet AK.

Statestikk HD for Australsk Kelpie januar 2008-januar 2010

Diagnos Antal

HD grad A 95

HD grad B 55

HD grad C 18

HD grad D 2

AD:

Diagnos Antal

ED ua (0) 110

ED grad 1 3

Statestikk for WK samme tidsrom:

HD:

HD grad A 49

HD grad B 20

HD grad C 12

HD grad D 7

AD:

Diagnos Antal

ED ua (0) 21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har ambisjoner :P Du bør kanskje tenke litt på at hund nummer èn skal holde ut med hund nummer to, også. En bompibjørn boxer kan kanskje bli i meste laget. Ingen av BCene jeg kjenner er utpregete stirrere, forresten. Med dine ønsker for hunden, er det jo naturlig å tenke på en av de førerorienterte og smekre rasene. En av gjeterrasene, toller eler kooiker, kanskje. Bedlingtonterrieren er også morsom i AG, men har jo et nokså spesiellt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke vært så mye rundt WK som AK, men jeg har noe erfaring.

Hovedforsjellen er jo at WK avles utelukkende for gjeteregenskaper, det er ikke en godkjent rase hos FCI. Den kan dermed ikke oppnå premiering på utstilling ergo inge tittler.

Litt ren fakta på mentalitet (MH) så kan du se på genetica.se her har du gjennomsnitte av WK. gjennomsnittet AK.

Statestikk HD for Australsk Kelpie januar 2008-januar 2010

Diagnos Antal

HD grad A 95

HD grad B 55

HD grad C 18

HD grad D 2

AD:

Diagnos Antal

ED ua (0) 110

ED grad 1 3

Statestikk for WK samme tidsrom:

HD:

HD grad A 49

HD grad B 20

HD grad C 12

HD grad D 7

AD:

Diagnos Antal

ED ua (0) 21

Oida. Viste ikke at det stod så dårlig til med mentaliteten på WK. Det er så vanskelig å tro når jeg trener sammen med en helt fantastisk en :P Det med at den ikke kan oppnå titler er jo litt kjedelig da, men det er jo samme hunden uansett om den har titler eller ikke.. Er litt intressert i AK, men har jo ikke møtt noen personlig enda, desverre, så har ingen formening om jeg "liker" de eller ikke. Skal du på Mosseutstillingen i Juli JeanetteH? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida. Viste ikke at det stod så dårlig til med mentaliteten på WK. Det er så vanskelig å tro når jeg trener sammen med en helt fantastisk en :P Det med at den ikke kan oppnå titler er jo litt kjedelig da, men det er jo samme hunden uansett om den har titler eller ikke.. Er litt intressert i AK, men har jo ikke møtt noen personlig enda, desverre, så har ingen formening om jeg "liker" de eller ikke. Skal du på Mosseutstillingen i Juli JeanetteH? :)

Men hadde ikke du ambisjoner om Championat? Muligens landslag? Dette får du ikke til med en hund som ikke er registert som renraset i NKK.

Gjorde den tabben selv nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Oida. Viste ikke at det stod så dårlig til med mentaliteten på WK. Det er så vanskelig å tro når jeg trener sammen med en helt fantastisk en :P Det med at den ikke kan oppnå titler er jo litt kjedelig da, men det er jo samme hunden uansett om den har titler eller ikke.. Er litt intressert i AK, men har jo ikke møtt noen personlig enda, desverre, så har ingen formening om jeg "liker" de eller ikke. Skal du på Mosseutstillingen i Juli JeanetteH? :P

Den linken jeg viste viser gjennomsnittet av de teste hundene, ergo fins det dårligere og bedre enn det den viser.

I Norge er det desverre svært få som tester sine WK, og enda mer umulig å finne en statestikk på det da det ikke legges ut. Men jeg vet at de store oppdretterene av WK i Norge ikke tester noe mer enn gjeteregenskaper og HD for å registrere kullet. Det er også øyensykdommer på WK (bla linseluksasjon) som ikke blir testet noe særlig i Norge.

Jeg har ikke noen planer om Mossutstillingen desverre.

Det fins veldig mange trivlige WK der ute, men problemet er at det er vanskelig å få en god oversikt over hvordan mentaliten/sykdom er da det er mye mindre testet.

Jeg har selv flere venner som har/har hatt WK, og en hund jeg trener mye med som er Ak/WK (smutthull pga NKK sin registrering, men han er reg AK). Han er ett arbeidsjern uten like, men hun sliter bla i lydigehet med mye gjeting. Han (og hans søsken) har også ett litt skarpere gemytt (uten at det er ufint) enn jeg er vant til og litt større reaksjoner på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde ikke du ambisjoner om Championat? Muligens landslag? Dette får du ikke til med en hund som ikke er registert som renraset i NKK.

Gjorde den tabben selv nemlig :)

Landslag har jeg ikke ambisjoner om, da jeg ikke tror jeg er god nok for noe landslag selv :P Men det hadde vært morro med championat, det er jo litt mere oppnålig. WK'en blir jo registrert i NKK den, men den er ikke godkjent rase av fci.

JeanetteH: Skjønner godt at det blir vanskelig å finne en god hund når de ikke tester hundene sine på noe annet enn gjeting. Men sånn er det vel nesten med BC'en også? Men jeg skal se mere på AK'en :P Men tenker litt på størrelsen ang. agility. Har en liten AK noen problemer med hinderne (som dommerne ofter setter så himla høyt :D ) ?

Også har jeg jo litt lyst til å stille ut også da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien tror jeg jo som sagt du trygt kan vurdere :P Men da burde du nok gå for en tispe for å "safe" litt ekstra mtp på størrelse. Det er ikke akkurat sjeldent med aussiehanner på over 55cm.

Jeg har jo blitt helt frelst etter å ha fått min egen aussie, og jeg hadde ca. samme kriterier for min 2. hund som deg. Hun gir meg utrolig mye gratis, hun leker med hva og hvem som helst, og selv om vi har trent alt for lite blant andre hunder så er hun en enkel hund på kurs og utstillinger, er interessert i de andre hundene men velger meg fremfor dem og er enkel å trene og ha kontakt med. Trening og lek betyr så mye for henne at hun velger det andre morsomme vekk (hundene) tror jeg, også er hun vel veldig førerorientert. Hun legger merke til hver eneste lille bevegelse, og det kan jo være både positivt og negativt.

Da hun var yngre kunne hun gjete føttene mine og kongen sin under fvf f.eks, men det var enkelt å luke bort syns jeg. Det lå antagelig ikke så sterkt anlagt hos henne heller, og jeg tror det er sånn med de aller fleste aussies med mindre de er fra reinspikka gjeterlinjer. Da kan det kanskje bli værre å få luket bort kanskje, jeg vet ikke..

EDIT: BC er en såppass vanlig rase, at du finner faktisk flere oppdrettere i både Norge og Sverige f.eks som fokuserer på mentalitet en hel del og MH-tester. Og flere av disse trener lydighet og bruks. (jeg har sneket litt :P men konkluderer med at jeg ikke tør velge noe annet enn aussie neste gang heller... Jeg er nok litt frelst/forelsket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

JeanetteH: Skjønner godt at det blir vanskelig å finne en god hund når de ikke tester hundene sine på noe annet enn gjeting. Men sånn er det vel nesten med BC'en også? Men jeg skal se mere på AK'en :P Men tenker litt på størrelsen ang. agility. Har en liten AK noen problemer med hinderne (som dommerne ofter setter så himla høyt :P ) ?

Jeg har ikke hørt noen i Sverige klage på det egentlig. Men det jeg har fått med meg er at de kan ha en litt rar hoppteknikk og at man bør fokusere endel på det i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du har ambisjoner :P Du bør kanskje tenke litt på at hund nummer èn skal holde ut med hund nummer to, også. En bompibjørn boxer kan kanskje bli i meste laget. Ingen av BCene jeg kjenner er utpregete stirrere, forresten. Med dine ønsker for hunden, er det jo naturlig å tenke på en av de førerorienterte og smekre rasene. En av gjeterrasene, toller eler kooiker, kanskje. Bedlingtonterrieren er også morsom i AG, men har jo et nokså spesiellt utseende.

Ja, det tenker jeg veldig mye på :) Frøken er rimelig sær når det gjelder andre hunder, hun liker at de er litt sindige og ikke skal overfalle henne og være for voldsomme. Hun er ikke særlig retrieverfan, de blir ofte litt voldsomme for henne. Selv gamle labradoren til fetteren min som hun hadde vært jevnlig med i 3 år tålte hun ikke trynet på omtrent. Han var bare snill, en helt herlig hund, men det syntes ikke Frøken :D Men hun har med en gang likt collier og sheltier (spessielt lekre sheltie hannhunder, hehe :D). Første gangen hun så borderen til venninden min begynte hun å leke med den og løpe etter den, så hun likte han veldig godt. Men med en gang den andre hunden hennes prøvde å gå bort til henne (golden retriever) løp hun å gjemte seg under bilen :P Så hun er litt sær.. Eneste retrieveren hun vel har likt ordentlig var vel tolleren til kusinen min.

Aussien tror jeg jo som sagt du trygt kan vurdere :D Men da burde du nok gå for en tispe for å "safe" litt ekstra mtp på størrelse. Det er ikke akkurat sjeldent med aussiehanner på over 55cm.

Jeg har jo blitt helt frelst etter å ha fått min egen aussie, og jeg hadde ca. samme kriterier for min 2. hund som deg. Hun gir meg utrolig mye gratis, hun leker med hva og hvem som helst, og selv om vi har trent alt for lite blant andre hunder så er hun en enkel hund på kurs og utstillinger, er interessert i de andre hundene men velger meg fremfor dem og er enkel å trene og ha kontakt med. Trening og lek betyr så mye for henne at hun velger det andre morsomme vekk (hundene) tror jeg, også er hun vel veldig førerorientert. Hun legger merke til hver eneste lille bevegelse, og det kan jo være både positivt og negativt.

Da hun var yngre kunne hun gjete føttene mine og kongen sin under fvf f.eks, men det var enkelt å luke bort syns jeg. Det lå antagelig ikke så sterkt anlagt hos henne heller, og jeg tror det er sånn med de aller fleste aussies med mindre de er fra reinspikka gjeterlinjer. Da kan det kanskje bli værre å få luket bort kanskje, jeg vet ikke..

EDIT: BC er en såppass vanlig rase, at du finner faktisk flere oppdrettere i både Norge og Sverige f.eks som fokuserer på mentalitet en hel del og MH-tester. Og flere av disse trener lydighet og bruks. (jeg har sneket litt :D men konkluderer med at jeg ikke tør velge noe annet enn aussie neste gang heller... Jeg er nok litt frelst/forelsket)

Ja, aussien står høyt på listen :D Helst en smekker, litt små aussietispene.

Jeg har ikke hørt noen i Sverige klage på det egentlig. Men det jeg har fått med meg er at de kan ha en litt rar hoppteknikk og at man bør fokusere endel på det i starten.

Okei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'en passer jo kriteriene dine, men du bør like/være tiltrukket av selve gjeterhundmentaliteten for å anskaffe deg en tror jeg ... Det er jo tross alt gjeterhunder som gjeter med eye, og selv om man kanskje har en BC som ikke er en utpreget "stirrer", så kan det jo slå det gjennom innimellom; ved ballkasting, noen får gjeting av kjegler, noen gjeter andre hunder, passering av biler/sykler/kyr ... Så hvis du ikke liker den egenskapen hos BC ville jeg holdt meg unna rasen, for det ER tross alt et særtrekk av border collien HAR eye. Kelpie høres ut som noe som kan passe, samme med aussie, toller, mellompuddel, islandsk fårehund osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'en passer jo kriteriene dine, men du bør like/være tiltrukket av selve gjeterhundmentaliteten for å anskaffe deg en tror jeg ... Det er jo tross alt gjeterhunder som gjeter med eye, og selv om man kanskje har en BC som ikke er en utpreget "stirrer", så kan det jo slå det gjennom innimellom; ved ballkasting, noen får gjeting av kjegler, noen gjeter andre hunder, passering av biler/sykler/kyr ... Så hvis du ikke liker den egenskapen hos BC ville jeg holdt meg unna rasen, for det ER tross alt et særtrekk av border collien HAR eye. Kelpie høres ut som noe som kan passe, samme med aussie, toller, mellompuddel, islandsk fårehund osv.

Mener å ha forstått det slik at WK ofte har mye eye og kan være ganske så "gjetete" væremåten de og, også noe å tenke på, siden WK ble nevnt :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha forstått det slik at WK ofte har mye eye og kan være ganske så "gjetete" væremåten de og, også noe å tenke på, siden WK ble nevnt :whistle:

Ja, WK har såvidt jeg vet samme bruk av eye i gjeting som BC. De har jo også samme "raseklubb".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'en passer jo kriteriene dine, men du bør like/være tiltrukket av selve gjeterhundmentaliteten for å anskaffe deg en tror jeg ... Det er jo tross alt gjeterhunder som gjeter med eye, og selv om man kanskje har en BC som ikke er en utpreget "stirrer", så kan det jo slå det gjennom innimellom; ved ballkasting, noen får gjeting av kjegler, noen gjeter andre hunder, passering av biler/sykler/kyr ... Så hvis du ikke liker den egenskapen hos BC ville jeg holdt meg unna rasen, for det ER tross alt et særtrekk av border collien HAR eye. Kelpie høres ut som noe som kan passe, samme med aussie, toller, mellompuddel, islandsk fårehund osv.

Jo, jeg liker jo gjeterhundtypen veldig godt :whistle: Bare jeg ikke får en ekstrem gjeter på gjeter på ALT, inkludert små steiner (som hunden til venninden min gjør) så er det greit :) Men er det "normalen" for border collie, gjeter alt som er av gjenstander? Kjenner en annen bordercollie, hun gjeter ingenting og er en helt annen type.

Men tror nok uansett jeg ender på Aussie siden det er så få (nesten ingen vel?) borderopdrettere som mentaltester hundene sine. Ok, greit, foreldrene til hunden kan gjete, men om de er skuddredde og nervøse er jo noe annet..

Australian cattledog blir litt for kraftige igjen for meg tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at i Norge er det få aussie oppdrettere som mentaltester også. Men ser du over til sverige så er de veldig flinke! :)

Ja :) I mellomtiden skal jeg lære meg så mye som mulig om rasen og stille ut en liten aussievalpis snart :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si litt om både belgeren og mudien...

Belgeren er en potet, mudien likeså. Men eneste jeg ser Ace sliter med her, i snøen, er at det dannes mye snøballer i pelsen hans og mellom potene. Bortsett fra det, mener jeg jo at belgeren er en flott rase og er fornøyd så lenge den kan være med på alt. Om du skal ha belger, ville jeg valgt tispe, om du tenker litt størrelsesmessig. Vær dog obs og sjekk ut linjer og oppdrettere og sånn :)

Når det gjelder mudien er den også meget allsidig, og jeg er forelsket i min lille valp på snart 5 mnd. Hun er ganske liten av vekst, og vil ligge på rundt 40cm i høyde, voksen størrelse. Når det er sagt, er det stort sprang i størrelse på mudiene, alt etter hvor du kjøper valp. Mudien kan være litt bjeffete, men jeg ser at det er fullt mulig å dempe en god del med riktig trening.

Send meg gjerne en Pm om du lurer på noe.

Lykke til med valget :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si litt om både belgeren og mudien...

Belgeren er en potet, mudien likeså. Men eneste jeg ser Ace sliter med her, i snøen, er at det dannes mye snøballer i pelsen hans og mellom potene. Bortsett fra det, mener jeg jo at belgeren er en flott rase og er fornøyd så lenge den kan være med på alt. Om du skal ha belger, ville jeg valgt tispe, om du tenker litt størrelsesmessig. Vær dog obs og sjekk ut linjer og oppdrettere og sånn :icon_redface:

Når det gjelder mudien er den også meget allsidig, og jeg er forelsket i min lille valp på snart 5 mnd. Hun er ganske liten av vekst, og vil ligge på rundt 40cm i høyde, voksen størrelse. Når det er sagt, er det stort sprang i størrelse på mudiene, alt etter hvor du kjøper valp. Mudien kan være litt bjeffete, men jeg ser at det er fullt mulig å dempe en god del med riktig trening.

Send meg gjerne en Pm om du lurer på noe.

Lykke til med valget :banana:

Ok, takk :banana: Belgeren blir litt stor, men mudien skal jeg se nermere på :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg liker jo gjeterhundtypen veldig godt :wub: Bare jeg ikke får en ekstrem gjeter på gjeter på ALT, inkludert små steiner (som hunden til venninden min gjør) så er det greit :wub: Men er det "normalen" for border collie, gjeter alt som er av gjenstander? Kjenner en annen bordercollie, hun gjeter ingenting og er en helt annen type.

Nei, det er nok absolutt ikke normalt at hunden gjeter alt av døde ting, og jeg vil egentlig ikke kalle det en ekstrem gjeter, men en ubalansert og mentalt dårlig skrudd sammen hund. Men det er noe med å like de mest fremtredende trekkene ved rasen du skal kjøpe, og hos BC kan det blant annet være at den er en sterk gjeter som bruker blikket - eye - så du får dette stirrende uttrykket, og gjerne kombinert med en noe krypende kroppsholdning. Dette vises hos hundene i veldig varierende grad, noen av de beste gjeterhundene jeg kjenner gjeter absolutt ingenting "etter arbeidstid", ikke engang sau/kyr, mens andre igjen gjeter kjegler, baller (vanlig), andre hunder, syklister, biler og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok absolutt ikke normalt at hunden gjeter alt av døde ting, og jeg vil egentlig ikke kalle det en ekstrem gjeter, men en ubalansert og mentalt dårlig skrudd sammen hund. Men det er noe med å like de mest fremtredende trekkene ved rasen du skal kjøpe, og hos BC kan det blant annet være at den er en sterk gjeter som bruker blikket - eye - så du får dette stirrende uttrykket, og gjerne kombinert med en noe krypende kroppsholdning. Dette vises hos hundene i veldig varierende grad, noen av de beste gjeterhundene jeg kjenner gjeter absolutt ingenting "etter arbeidstid", ikke engang sau/kyr, mens andre igjen gjeter kjegler, baller (vanlig), andre hunder, syklister, biler og så videre.

Vel, denne hunden er perfekt balansert i hodet utenom gjetingen da. En utrolig fin hund utenom at den gjeter litt av hvert på tur.. Kom kanskje litt rart frem, jeg sa det kanskje litt feil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...