Jump to content
Hundesonen.no

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Veldig god hundefrisør i Oslo-området

Recommended Posts

Guest 2ne

Nå har jeg bare erfaring med pudler og mye pels, men selv om "de erfarne" i puddelmiljøet sier motsatt så er min erfaring at det absolutt ikke stemmer at pelsen isolerer mot varmen, og at fullpelsede pudler ikke plages av varmen. Den adferdsendringen jeg har sett på alle mine tidligere og nåværende hunder når de blir klippet sier meg nok, de synes det er utrolig deilig å bli kvitt pelsen!

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :P ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :) men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :)

Nedbarberte hunder ser ikke teite ut veeel :):P

Bessielve.jpg

Tror kanskje jeg ville tenkt meg om en gang til jeg også. De KAN jo forandre pelskvalitet.

Jeg valgte å barbere ned Bessie fordi hun hadde stått halvannet år i sin egen møkk og ikke blitt stelt. Følte aldri jeg fikk henne ordentlig ren.

Hun var faktisk helt grønn de første ukene etter jeg hadde tatt pelsen fordi hun endelig fikk klødd seg ordentlig på kroppen. Hun lå og gnei seg på gresset og storkoste seg.

Nedbarberte hunder ser ikke teite ut veeel :):)

Bessielve.jpg

Eneste grunnen til at jeg vil ha leonberger er for at jeg skal kunne barbere den slik :P

Nedbarberte hunder ser ikke teite ut veeel :P:)

Bessielve.jpg

Litt OT men det var skikkelig stilig!

Jeg så en gang en leonberger som var klippet slik i Oslo.. Satt på resaurant og fikk plutselig se bakenden med løvehale og en svæær manke.. Holdt på å sette biffen i halsen før det gikk opp for meg at det var en bikkje :)

Forumet fortsetter under annonsen

Denne tervuerenen plages innmari i varmen. Særlig ille ble det etter at hun ble kastrert. Hun plages med våteksem og pelsen er så tykk at den surner om den blirvåt. Eieren er kjempeflink å gre så godt det lar seg gjøre. Men hun er ved flere anledninger blitt barbert slik dere ser her. Aldeles grusomt, men gjett om hun har det bedre. Trykk på bildet så kommer det opp litt mindre og tydeligere.

post-690-1270804077,2516_thumb.jpg

Jeg tror ikke man kan sammenligne puddelpels og aussiepels. Pudler har vel ikke underull, de har bare lang pels som vokser, liksom? Det er jo en grunn til at pudler og andre allergivennlige raser krever det stellet de gjør, mens andre hunder ikke trenger så mye hverken av børsting eller vasking.

Min erfaring er at barbering ikke hjelper, nettopp fordi at pelsen også isolerer mot den verste varmen. Hvor mye varme en hund tåler, er jo veldig individuelt. Dina f.eks er vel en av de mest velpelsede hundene jeg har hatt, og hun ligger helst i solsteika. Da kjennes pelsen veldig varm ut på toppen, men om man kjenner inntil huden, så er hun ikke spesielt varm der (jeg har måtte "bevise" det, for foreldrene mine syns det er på grensen til dyremishandling å la henne ligge i sola, jeg burde visst tvinge henne inn i skyggen, hun som er sort og har så mye pels og alt :) ).

Om en av mine var veldig plaget av varmen (og de har vel pels som ligner mer på aussiepels enn f.eks puddel), ville jeg satset på å bruke furminator og coatking fremfor å barbere ned. Ikke fordi at nedbarberte hunder ser teite ut :P men fordi at dekkhårene isolerer, som nevnt. Jeg har liten tro på at helbarbering funker, en hund som plages av varme vil nok bli varm om du så lager nakenhund av henne.

Helt enig! :)

Jeg barberte ned min ene sheltie for ca et år siden, og kommer nok til å gjøre det igjen i år.(Jeg gjør det dog for å slippe pelsstell, ikke pga varmen sånn egentlig)

Han koste seg uten all pelsen han, og hadde mindre problemer i varmen enn min fullpelsede sheltie hadde.

Og effekten av kjøledekken f.eks var bedre på den nedklippede.

Ikke har jeg merket at pelsen er blitt ødelagt heller, den har ennå litt igjen før den når full lengde, spesielt på bryst/skjørter etc, men pelsen er av like god kvalitet som den han hadde før han ble barbert.

Helt nedbarbert:

bilde0051.jpg

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det har vært kjempekoselig å snappe i dag, håper flere tar på seg snap buksene og hopper i det 😍
    • Jeg trener begge hundene mine innefor samme sport, nå er jo den eldste min pensjonert fra konkurranser, så vi trener bare for gøy og unghunden er den jeg går på kursene med. Jeg bruker bilen mye når vi er på trening. Tispa mi stresser desverre en del når hun ser vi er på trening, og jeg tar unghunden ut uten at hun får være med  Men jeg tenker at det får hun tåle. Den unghunden derimot har blitt veldig vant til å måtte vente og tar det rolig  

Synes det er fint at de må lære seg at det ikke alltid er deres tur til å trene. Når vi trener hjemme så lar jeg alltid den andre se på treningen. Unghunden binder jeg mens jeg trener den eldste og den eldste får trene enkeltdekk mens jeg går med den andre. Har funnet ut at det er mest praktisk å ha litt forskjellige kommandoer på ting feks på fri ved fot. Dette for å ikke forvirre dem helt, og fordi jeg vil at de skal høre når jeg gir en kommando. Så unghunden har "fot" som ord på fvf, mens den eldste har "her", så da kan jeg si "fot" uten at den eldste bryter enkeltdekken og jeg kan gå med han i fred, mens den andre ligger å venter Litt dårlig samvittighet har jeg til tider, men det er egentlig ikke noe stress, for jeg vet jo at begge har det bra hos meg  
    • Hahahah, oops, gikk litt fort i svingene der! Har sett for lenge på hundebøker. 
      Det skal jeg gjøre, tusen takk! 
    • Don't shoot the dog er Karen Pryor. Det er mulig jeg har CU liggende hjemme, usikker på om jeg har lånt den bort eller solgt den allerede. Men minn meg på det om et par uker, er i USA på ferie nå.
    • Hei! Noen som har ''Don't shoot the dog'', ''Control Unleashed'' eller ''CU The Puppy program'' av Leslie McDevitt som kunne tenkt seg å solgt de?
      Er på utkikk, og skulle egentlig kjøpe på ark- men prøver å holde meg til å kjøpe brukt så tenkte jeg skulle høre her først. 
  • Nylig opprettede emner