Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny kjapp laptop


Lola Pagola

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Skal ikkje blande meg så veldig mye inn her, men gjør deg en tjeneste og ligg langt unna Acer. Dårlige pcer, og enda dårligere service fra produsenten.

Jeg kan si det samme om Asus.

og HP og dell, med mindre du er bedrift kunde. Lenovo har "ok" service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Dell faktisk har utrolig god service hvis du er heldig. De aller fleste jeg kjenner som har benyttet seg av Dell sitt servicetilbud, roser det opp i skyene. Ingen av dem har kjøpt noe ekstra forsikring. HP har jeg liten erfaring med, Acer vet jeg har lav prosentandel med feil på maskinene sine (virus o.l. teller selvsagt ikke). Asus brukte tre måneder på å ordne en liten bagatell på en av mine maskiner, og da brukte jeg deres offisielle verksted her i Norge.

Poenget er at det er både positive og negative ting å si om samtlige produsenter. Jeg avskriver ikke Asus selv om jeg har dårlige erfaringer med dem. Grunnen til at jeg i dette tilfellet anbefaler Acer er fordi det gir mest hardware for pengene og fordi jeg vet at Acer det siste året har hatt utrolig mange gode modellserier. Hvis ikke komponentene er sammensatt balansert, så suger maskinen i praksis selv om den er god på papiret. Min i7 yter for eksempel dårligere en ganske mange i5-er fordi vifta ikke matcher prosessorkraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har acer nå, og har fungert greit den altså, 5 år og ingen problemer, bortsett fra dårlig batteri og skjerm. Ellers er den jo veldig utdatert nå da, kan ikke måle seg med dagens sikkert, men den har bank i bordet aldri kræsjet, og har vært snill og grei, men treg. Har acer aspire one nå, hittil og bare vært snill og grei. Er vel sånn med det meste, litt forskjellige opplevelser av ting.

Jeg forsto det egentlig slik som at asus var det beste valget, så derfor snevret jeg det inn til det merket, men nå ble jeg jo enda mer usikker :P

Ang. dette med garanti, så er det vel 5 år uansett, det har man vel krav på?

Oppløsning er jo rimelig viktig for meg da, men nå har jeg jo veldig dårlig skjerm på den gamle acer'n, så alt som er bedre blir luksus. MEN jeg driver jo mye med bilder, så da tenker jeg jo at jeg burde kjøpe bra skjerm først som sist, jeg er ikke sånn som kjøper pc'er i hytt og gevær, 5 år siden sist nå, så ja... jeg heller nok mest mot full hd

(men hva er forskjellen på hd og full hd? Altså de to jeg nevnte? Hd er vel hd liksom? ... *pcblond* men uansett, har det noen praktisk betydning, på en så liten skjerm? Vil uansett slippe å bruke forstørrelsesglass på skjermen)

Men det er mye penger... (i dag var jeg i det gjerrige hjørnet *ler*). Skal ta en titt på den acer'n!

Lurte på en ting, dette med bråk, er det noen måte å vite om den og den bråker mye? Vil gjerne ha så stillegående som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full HD er 1920 x 1080

HD Ready er 1366 x 768

Begge deler regnes som høyoppløselig. På en TV betyr det relativt lite, men på en dataskjerm er piksler viktig for det sier noe om hvor mye informasjon som får plass på skjermen. Selve kvaliteten på det som vises på skjermen avhenger av panelet og skjermkortet (altså ikke oppløsningen), så du kan få fantastiske skjermer som ikke er FHD. Personlig ville jeg aldri kjøpt noe annet enn FHD, men erfaringsmessig klarer folk flest seg med mindre piksler. Nå skal det nevnes at Acer-maskinen jeg anbefalte har 1600 x 900 og dermed er den ikke spesielt langt unna å være FHD.

Egentlig bør ikke betegnelsen "HD" brukes på dataskjermer. Graphic display resolutions gir en bedre oversikt. Det er ikke lenge siden dataskjermer var i 16:10-format og ukompatible med HD-oppløsningen, men det som selger selger...

Edit: Det stemmer forresten at du har 5 år reklamasjon på maskinen (batteri utgår, der er det vanlig med 6 mnd garanti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror jeg går for aceren jeg? Noen innvendinger ? :frantics:

Acer Aspire 7741G 17,3" HD+ LED Da ender jeg opp med tre Acer-laptoper faktisk.

Her koster den 6.490,-

, begynner jo å bli "billig"? Så er den bra nok da? (Ja her blendes man litt av prisen *ler*).

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=610595&sku=610150&sku=617834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du trenger å ha noen motforestillinger mot Acer, Lola. Du bør selvsagt handle fra MPX, der den er billigst. Men hvis du bor i nærheten av et Komplett pick-up-point, hadde jeg handlet der. Da slipper du frakt og kan enklere levere maskinen på service, hvis det skulle være nødvendig.

Og selve maskinen er knallbra. Jeg sitter ikke bare og slenger ut anbefalinger fordi jeg har lært meg å sammenligne komponenter. I mine øyne er det veldig mye maskin for pengene og jeg har godt inntrykk av Acer som produsent (jeg har både solgt og testet bærbare). Jeg tror du kommer til å bli utrolig fornøyd!

Batteritiden kommer garantert til å være kort, men vis meg en 17" som har godt batteri liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har enda ikke kjøpt... herregud så treig jeg er :S er bare så redd for å velge feil. Men tror jeg bestiller aceren i morgen.

Den har kortere batterilevetid enn andre 17 tommere jeg har sammenlignet med da. Men det betyr jo ikke sååå mye. Er litt redd for å ende med en treig data, kanskje derfor jeg nøler så fælt. Begge acerne mine er litt treige (veldig), men den ene er 5 år gammel og den andre er en mini 10", så de er vel unnskyldt begge to

edit; typisk altså, var jo tilbud på den på mpx, sparte 500, men nå har de satt den opp til fullpris igjen. Må jo forsåvidt være et godt tegn, at de ikke trenger gi de bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det, min Acer går varm og dør på seg når jeg spiller Sims. Har levert den inn til reperasjon, hvor det eneste de gjorde var å åpne og støvsuge den. Veit ikke om det er et vanlig Acer-problem, men det er irriterende nok til at jeg ikke gidder å vurdere Acer igjen. Disse Acer-programmene irriterer meg de og :ahappy: Oooog, jeg syns den er treg, selv om jeg unnskylder den med at den er 2 år gammel. Det er forøvrig en Acer Aspire 5530, kan jo hende din Acer-modell er bedre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha nevnt det, min Acer går varm og dør på seg når jeg spiller Sims. Har levert den inn til reperasjon, hvor det eneste de gjorde var å åpne og støvsuge den. Veit ikke om det er et vanlig Acer-problem, men det er irriterende nok til at jeg ikke gidder å vurdere Acer igjen. Disse Acer-programmene irriterer meg de og :ahappy: Oooog, jeg syns den er treg, selv om jeg unnskylder den med at den er 2 år gammel. Det er forøvrig en Acer Aspire 5530, kan jo hende din Acer-modell er bedre :whistle:

Jeg har fått flere i familien til å kjøpe acer emachines. men det første vi gjjør er å reinnstallere fordi all SØPLA som følger med default på slike maskiner gjør at pcen er supertreg og spiser av resursene.

Acer har en tendens til å brenne, dø og bli fulle av drit ja :lol: *minnes når vi hadde acer som skole pc og leverte inn 2-3 hver dag til rep *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste produsenter leverer maskiner fulle av dritt. Alle, faktisk.

De fleste bærbare blir varmere med tiden. Alle, faktisk.

ikke alle leverer de med så mye drit. Tok meg en times tid for førstegang boot med acer! jeg holdt på kvele meg selv underveis.

diverse acer modeller var ikke laget så luftingen ble ordentlig,ergo smeltet komponenter og ting tok fyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitano, den du linket til har i3 prossesor, den andre du tipset om har i5. Mye mindre ram og hardisk på denne og :/

Min acer blir glovarm, så varm at den kortslutter faktisk :S men den er jo så gammel nå at jeg skylder egentlig ikke på merket.

At det skulle være så vanskelig å kjøpe data da :lol: jeg er så helvetes ubesluttsom, så fortsetter jo bare å mase på dere i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så ikke det. Lillebror kjøpte Acer til konfirmasjonen for fire år siden. Den går som et olja uvær enda. Og det var en av billigmodellene.

For å gå over på en helt annen modell så kan jeg si at hvis jeg skulle brukt 6-7k på en bærbar akkurat nå, så hadde valget vært utrolig enkelt (spesielt siden jeg synes 17" bærbare er småtullete). Det er nok en Acer, en Acer TimelineX 5820TG. Den er utrolig lekker, kraftig og knuser alt på batteritid. Jeg kjenner flere som har den og på visse ting knuser den også min i7. Kjøp den fra Lefdal eller Elkjøp og benytt deg av 30 dagers returrett hvis du ikke er fornøyd. Du kan skylde på meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også Acer for 4 år siden, men den ble nok for hardt brukt. Haha. Ser også på ny allroundlaptop til litt lett spilling og mye surfing, film og denslags. Valget så langt har falt på en av de dyrere laptopene som er på salg på dell.no akkurat nå. Mye bra på det salget.. selv om å legge 740 kr ekstra i å få DET stilige designet (kan sette på egne skins) frister fælt. Men føsh, er på budsjett! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere i familien til å kjøpe acer emachines. men det første vi gjjør er å reinnstallere fordi all SØPLA som følger med default på slike maskiner gjør at pcen er supertreg og spiser av resursene.

Acer har en tendens til å brenne, dø og bli fulle av drit ja :lol: *minnes når vi hadde acer som skole pc og leverte inn 2-3 hver dag til rep *

Hvor mye koster det meg å få reinstallert alt da?

Min pc begynte forøvrig å skru seg av fordi den gikk varm når den var 6 mnd gammel. Det er mulig at det liksom er "gammel pc", men jeg syns det var drøyt. Og nei, ikke alle laptop'er blir sånn, min forrige laptop er 8-9 år gammel, og er langt mer driftsikker enn aceren noen gang har vært. Dessverre er det ikke mulig å oppgradere den mer, så den er pensjonert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du handler på Lefdal eller Elkjøp kan du betale ekstra for noe som heter RTG. Da får du service på maskinen innenfor den perioden du har betalt for. De vil også da legge over ting fra den gamle maskinen din, installere og avinstallere programvare osv. Minsteperioden er 30 dager og jeg tror den lengste er 24 mnd.

På maskinene som selges nå, er det ikke spesielt mye som er forhåndsinstallert og hva som er forhåndsinstallert skal stå beskrevet i annonsen. Legg til at de kommer med Windows 7 så er "problemet" plutselig veldig lite.

Det er ganske uunngåelig at alle bærbare får høyere snittemperatur med årene, men ikke alle når det punktet hvor de slår seg av pga varme. Jeg pleier å overvåke varmeutviklingen på alle maskinene mine fra dag 1. Nå for tiden bruker jeg Aida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble kjøpt på Expert, til jula 2008, og de åpnet den bare og støvsugde den når jeg leverte den inn til reperasjon - og det brukte de FEM uker på! :lol: Jeg har brukt coretemp til å overvåke hvor varm den blir, og det er bare når jeg spiller Sims den blir så varm at den slår seg av, men det er som nevnt et problem den har hatt i halvannet år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det meg å få reinstallert alt da?

Min pc begynte forøvrig å skru seg av fordi den gikk varm når den var 6 mnd gammel. Det er mulig at det liksom er "gammel pc", men jeg syns det var drøyt. Og nei, ikke alle laptop'er blir sånn, min forrige laptop er 8-9 år gammel, og er langt mer driftsikker enn aceren noen gang har vært. Dessverre er det ikke mulig å oppgradere den mer, så den er pensjonert nå.

du kan f.ex få meg på besøk :lol:

Har innstallasjonscd til fleste versjoner av windows os'ene, skriver opp nøkkelen i din og tar ut backup,reinstallerer og voila, uten masse squip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med drivere? Det er uansett enklere imo å avinstallere det man ikke trenger. En Acer kommer som regel ikke med mer enn følgende: Acer Backup Manager, Acer ePower Management, Acer eRecovery Management og Acer Video Conference Manager. Det tar to minutter å fjerne disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med drivere? Det er uansett enklere imo å avinstallere det man ikke trenger. En Acer kommer som regel ikke med mer enn følgende: Acer Backup Manager, Acer ePower Management, Acer eRecovery Management og Acer Video Conference Manager. Det tar to minutter å fjerne disse.

Men fortsatt ligger det spor og søpppel igjen. du kan godt avinnstalere de, men tror du vil merke lite ytelsesforskjell. Man får rensket opp ordentlig når man reinstallerer. Alle laptoper somk ommer med windows 7 nå vil man ha 0 problem med å ordne drivere til. Windows 7 finner de fleste drivere selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...