Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalåm


MarieR

Recommended Posts

Nå skjønner Blondie hele denne annenhver pinn greien. Men hun forstår enda ikke hvilken vei hun alltid skal gå innpå pinnen :S Jeg har gått tilbake til bare 2 pinner og trent kun inngang og da ser det ut som at hun skjønner det, men med en gang det kommer flere pinner så skjønner hun ikke at hun alltid skal gå inn den inngangen. Noen tips?

EDIT: Her ser dere på filmen at hun skjønner at hun skal gå annen hver pinn, men ikke åpningen.

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/only-blondie/?action=view&current=November09007.flv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Nå skjønner Blondie hele denne annenhver pinn greien. Men hun forstår enda ikke hvilken vei hun alltid skal gå innpå pinnen :S Jeg har gått tilbake til bare 2 pinner og trent kun inngang og da ser det ut som at hun skjønner det, men med en gang det kommer flere pinner så skjønner hun ikke at hun alltid skal gå inn den inngangen. Noen tips?

EDIT: Her ser dere på filmen at hun skjønner at hun skal gå annen hver pinn, men ikke åpningen.

http://s242.photobucket.com/albums/ff167/only-blondie/?action=view&current=November09007.flv

Ikke gjør det lettere for henne, men la henne feile. Hunden har trent deg godt :D Du kommer til å miste fart og motivasjon i begynnelsen, men når hun har skjønt det igjen vil farten komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg det lettere for henne i filmen da? Det eneste jeg gjør er å gjenta komandoen og en liten arm bevegelse i samme slengen. Men ja, jeg kan innrømme at andre ganger gjør jeg det letter for henne ved å blokkere mer av den veien hvor hun ikke skal gå. Men akkurat i dette tilfellet på filmen gjør jeg jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør jeg det lettere for henne i filmen da? Det eneste jeg gjør er å gjenta komandoen og en liten arm bevegelse i samme slengen. Men ja, jeg kan innrømme at andre ganger gjør jeg det letter for henne ved å blokkere mer av den veien hvor hun ikke skal gå. Men akkurat i dette tilfellet på filmen gjør jeg jo ikke det.

Hehe, nei du gjør det ikke særlig lettere for henne i filmen. Pappa kom inn i stad og forstyrret meg så jeg glemte og se filmen :D

Etter det jeg ser ville jeg faktisk gått tilbake i trening og skapt masse mer motivasjon og driv. Hunden skal gi alt den har for å komme ut på andre siden. Når du så kommer tilbake der du er, kan du sette de to første pinnene på skrå. De siste fire pinnene står rett, mens de to første står litt på skeive for å gjøre det lettere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei du gjør det ikke særlig lettere for henne i filmen. Pappa kom inn i stad og forstyrret meg så jeg glemte og se filmen :P

Etter det jeg ser ville jeg faktisk gått tilbake i trening og skapt masse mer motivasjon og driv. Hunden skal gi alt den har for å komme ut på andre siden. Når du så kommer tilbake der du er, kan du sette de to første pinnene på skrå. De siste fire pinnene står rett, mens de to første står litt på skeive for å gjøre det lettere. :D

Takk for svar :D Jeg har egentlig gjort det sånn at jeg ønsker å lære den inn sakte, men riktig, og heller øke farten når hun kan den. Men hvilken måte som er best, det vet jeg ikke. Med en gang jeg tar frem leken er det mye fart, men dette var etter et par repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg har egentlig gjort det sånn at jeg ønsker å lære den inn sakte, men riktig, og heller øke farten når hun kan den. Men hvilken måte som er best, det vet jeg ikke. Med en gang jeg tar frem leken er det mye fart, men dette var etter et par repetisjoner.

Okei, jeg skjønner tankemåten din, men greia med 2x2 er at du kan si "Ja takk, begge deler" under innlæringen :D Men du gjør jo så klart som du vil med det :)

Metoden du kan bruke for og få henne sikrere på inngangene er som sagt over her å sette de to første pinnene litt tilbake på skeiva. Slik de sto før de ble satt helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det man får kjøpt de bøylene?

Agilityhinder.no

Fordelen med allè er jo at du kan begynne allerede nå, med en 3 mnd gammel valp. Er jo ingen belastning før hunden begynner å gjøre slalombevegelser.

Eller Clean Run :D Billigere der - de har bare i sort, da.. Men det har vel ikke stort å si? :)link :D

Må nok spandere på oss noen sånne her, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har småtrent litt på 2x2 metoden, men etter en lengre pause i juletider tenkte jeg litt, og bestemte meg for å kjøpe DVDen..

Nå har jeg sett hele DVDen, og den anbefales på det sterkeste, til alle som vurderer denne metoden.. Ingen av filmene jeg har sett på youtube har forklart denne metoden godt nok, og de aller fleste gjør mye feil.. Dette har jeg jo ikke visst før jeg så DVDen.. Uten ordentlig forklaring går man glipp av detaljer som faktisk er utrolig viktig for selve treningen..

Jeg har gjort en del feil selv, men heldigvis ingen som er vanskelige å rette opp :icon_redface:

Nå skal jeg ha pause fra 2x2 til snøen går vekk og vi kan trene ute.. I mens skal vi trene triks inne som læres inn vha shaping.. Skal også prøve å få hunden min til å bli tryggere på å feile, at hun ikke gir seg fullt så kjapt.. Da vil selve 2x2 treningen også gå lettere..

Jeg er kjempe fornøyd med DVDen, gleder meg masse til å komme i gang med treningen selv! Ble faktisk skikkelig giret etter å ha sett den, hehe :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå går slalomen utrolig bra med Blondie. Hun tar rett inngang, går den selvstendig og ikke minst FORT! Jeg blir helt sjokkert over tempoet hennes noen ganger, men det er nok fordi jeg er vandt med at hun går den så sakte :rolleyes2: M

Noen ganger detter hun ut og tar kun inngangen og siste pinn. Jeg prøver å gi henne belønning for de andre pinnene innimellom også, men burde hun ikke skjønne at det er hele hun får belønning for? At det kun er riktig når hun tar hele på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går slalomen utrolig bra med Blondie. Hun tar rett inngang, går den selvstendig og ikke minst FORT! Jeg blir helt sjokkert over tempoet hennes noen ganger, men det er nok fordi jeg er vandt med at hun går den så sakte :rolleyes2: M

Noen ganger detter hun ut og tar kun inngangen og siste pinn. Jeg prøver å gi henne belønning for de andre pinnene innimellom også, men burde hun ikke skjønne at det er hele hun får belønning for? At det kun er riktig når hun tar hele på en måte?

Kanksje hun bare "tester" om det går å bare ta første og siste pinne, og alikevell få belønning? BAre la henne feile, men self. ikke gi belønning, så finner hun jo fort ut at det ikke funker.

Har nettopp begynt å trene inn slalomen på mine :-) Gleder meg til vi kommer litt lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 4 months later...

Jeg veit at dette er en litt gammel tråd! Men jeg må bare si at 2x2 er genialt. Jeg begynte i dag og allerede etter to korte økter så skjønner Jazzi at ho skal løpte igjennom porten. Ikke minst så synes hun at det er kjempe gøy! Tidligere når vi har brukt andre metoder er det tydelig at det var ganske kjedelig. Nå derimot har vi allerede skapt driv! Gleder meg til å se den videre utviklingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har peiling, men hva med å gå med hunden gjennom denne "slalom" tingen.

Det er ønskelig med høyt tempo igjennom en slalåm. Derfor er det dumt og lære hunden og gå igjennom slalåmen, da kommer du nok ikke til å oppnå en høy fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...