Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er best av liten eller mellom hund i agility?


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg vurderer at neste hund blir en Sheltie. Jeg følt at det ville være best om den var liten nok til å være i klasse liten, etter som at i liten klasse er det få hunder som er like rask som en sheltie. Men jeg vil også bruke Sheltien til utstilling, og jeg vil nok heller prioritere en god utstillingshund enn mindre konkurranse i mellom klasse. Men hva er egentlig best vil dere si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg vurderer at neste hund blir en Sheltie. Jeg følt at det ville være best om den var liten nok til å være i klasse liten, etter som at i liten klasse er det få hunder som er like rask som en sheltie. Men jeg vil også bruke Sheltien til utstilling, og jeg vil nok heller prioritere en god utstillingshund enn mindre konkurranse i mellom klasse. Men hva er egentlig best vil dere si?

Jeg synes egentlig at fokuset ditt er litt feil. Hvis jeg skulle hatt sheltie til å gå agility med, ville jeg ført og fremst fokusert på at foreldrene til min kommende valp var sosiale trygge hunder. Og aller helst skulle de være glade i godbiter og i å leke.

Å satse på at sheltien din blir så liten at du kan gå i klasse liten med den tror jeg er et sjansespill. Du kan jo også risikere at den blir akkurat litt for stor, og da må du gå mellomklasse med en liten hund som må hoppe høyt for sin størrelse.

Tenker nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få et svært begrenset utvalg da det er utrolig vanskelig å forutsi hvor stor en sheltievalp vil ende opp som voksen. Er det en hund som tydelig blir for liten, er den som oftest dvergpreget i utseendet allerede som valp og svært liten, og en sheltie med dvergpreg vil ikke bli noen god utstillingshund. Jeg ville gitt slipp på tanken om at hunden på død og liv skal være i klasse liten, for de aller fleste shelties er i mellom, nettopp fordi det er så store de etter standarden bør være.

Jeg har selv shelties i flere størrelser, derav min eldste er 33 cm. og en "liten-hund", men hun har også da det berømmelige dvergpreget med litt store og runde øyne, kort hode og for mye stopp, samt at hun er for kompakt bygget. Mine 3 andre er "mellom-hunder" og er hhv. 35, 36 og 36,5 cm. Og ja, som sagt er sheltien en vanskelig hund å forutsi størrelsen på OG det er mye mer normalt at hundene blir større enn de bør enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...