Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er best av liten eller mellom hund i agility?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vurderer at neste hund blir en Sheltie. Jeg følt at det ville være best om den var liten nok til å være i klasse liten, etter som at i liten klasse er det få hunder som er like rask som en sheltie. Men jeg vil også bruke Sheltien til utstilling, og jeg vil nok heller prioritere en god utstillingshund enn mindre konkurranse i mellom klasse. Men hva er egentlig best vil dere si?

• 2 weeks later...
Skrevet
Jeg vurderer at neste hund blir en Sheltie. Jeg følt at det ville være best om den var liten nok til å være i klasse liten, etter som at i liten klasse er det få hunder som er like rask som en sheltie. Men jeg vil også bruke Sheltien til utstilling, og jeg vil nok heller prioritere en god utstillingshund enn mindre konkurranse i mellom klasse. Men hva er egentlig best vil dere si?

Jeg synes egentlig at fokuset ditt er litt feil. Hvis jeg skulle hatt sheltie til å gå agility med, ville jeg ført og fremst fokusert på at foreldrene til min kommende valp var sosiale trygge hunder. Og aller helst skulle de være glade i godbiter og i å leke.

Å satse på at sheltien din blir så liten at du kan gå i klasse liten med den tror jeg er et sjansespill. Du kan jo også risikere at den blir akkurat litt for stor, og da må du gå mellomklasse med en liten hund som må hoppe høyt for sin størrelse.

Tenker nå jeg...

Skrevet

Du vil få et svært begrenset utvalg da det er utrolig vanskelig å forutsi hvor stor en sheltievalp vil ende opp som voksen. Er det en hund som tydelig blir for liten, er den som oftest dvergpreget i utseendet allerede som valp og svært liten, og en sheltie med dvergpreg vil ikke bli noen god utstillingshund. Jeg ville gitt slipp på tanken om at hunden på død og liv skal være i klasse liten, for de aller fleste shelties er i mellom, nettopp fordi det er så store de etter standarden bør være.

Jeg har selv shelties i flere størrelser, derav min eldste er 33 cm. og en "liten-hund", men hun har også da det berømmelige dvergpreget med litt store og runde øyne, kort hode og for mye stopp, samt at hun er for kompakt bygget. Mine 3 andre er "mellom-hunder" og er hhv. 35, 36 og 36,5 cm. Og ja, som sagt er sheltien en vanskelig hund å forutsi størrelsen på OG det er mye mer normalt at hundene blir større enn de bør enn motsatt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...