Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder på finn


armagnac

Recommended Posts

Ja hva skal jeg si, satt og tittet på hunder på finn, noe jeg gjør titt og ofte. Bare for å se om det er noe spennende der inne.

Blir overrasket over at det er så mange blandingshunder der...

Som bl.a.

-bichon/dvergpuddel

-boxer/rottis

-siberian husky/pointer/saluki :)

-elghund/gordon setter

pappilon/elghund/kelpie & pappilon/whippet

-østerisk laika/pointer

-rottis/labrador/schäfer

-schäfer/sort elghund

-schäfer/border collie

Disse bare dumpet jeg innom og prisen lå fra 5000,- til opp til 8000,- :) ikke at jeg har noe imot blandingshunder, har hatt noen selv.

synes bare det er vel mye å betale for en blandingshund, der det kanskje er tjuvparring osv.

og noen av disse blandingene lurer jeg på hvordan gemyttet vil bli. får håpe de havner hos hundevandte folk.

Eller hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Syns også det er MYE å betale for en blandingshund.. Det er ok å betale litt syns jeg, dersom de som selger valpene har gikk vaksine, ormekur og tatt helsesjekk hos veterinæren. Da har de jo hatt en del utgifter og det syns jeg de skal få dekket inn gjennom salg.. men så mye ville jeg ikke betalt..

Tenker 1500 til maks 3000 er ok pris, men jeg lever kanskje på en annen klode?

Edit: Og når man snakker om gemytt har jeg møtt et par rottis/boxer blandingen.. den ene var en typisk boxer (etter hvordan jeg ser på boxere that is) - veldig ernergisk og høyt oppe, ellers en ok hund. Den andre følte jeg meg ikke trygg på det hele tatt.

Man vet ikke hva man får hva gjelder blandingshunder.. men det er vel ganske etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en del priser er drøye for hunder uten papirer og noe informasjon om hvordan hunden blir. Blandingshunder kan være fine hunder det, men jeg syns ikke de skal selges for så mye som renrasede. Oppdrettere av renrasde har jo betalt mere for valpene som registreringen til NKK og parringen.

Ehja, har ikke så mye mere å si en at jeg lurer på hvem som kjøper kjempe dyre blandingshunder? De er jo verdt noe de, som alle, men det er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er MYE å betale for en blandingshund.. Det er ok å betale litt syns jeg, dersom de som selger valpene har gikk vaksine, ormekur og tatt helsesjekk hos veterinæren. Da har de jo hatt en del utgifter og det syns jeg de skal få dekket inn gjennom salg.. men så mye ville jeg ikke betalt..

Tenker 1500 til maks 3000 er ok pris, men jeg lever kanskje på en annen klode?

Edit: Og når man snakker om gemytt har jeg møtt et par rottis/boxer blandingen.. den ene var en typisk boxer (etter hvordan jeg ser på boxere that is) - veldig ernergisk og høyt oppe, ellers en ok hund. Den andre følte jeg meg ikke trygg på det hele tatt.

Man vet ikke hva man får hva gjelder blandingshunder.. men det er vel ganske etablert.

Vi lever iallefall på samme klode, jeg ville heller ikke gitt mer enn 1500-3000kr for en blanding.

Ender sikkert opp med en blanding neste gang også, men kommer ikke til å betale 5-8000kr for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg hadde betalt no mer en et par tusen.... for betaler de no for bruk av hannhund når det er blanding? de får jo ikke gjort det hvis det er en tjuvparring :)

greit nok at noen er flinke og gir markur og vaksinasjon osv. men man får ikke stilt ut eller noe sånn da. vil man ha familie/turhund, ser jeg ikke på det som no problem:)

når jeg var liten hadde vi selv en blanding av elghund/rottis/schäfer :) lille rusken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke jeg hadde betalt no mer en et par tusen.... for betaler de no for bruk av hannhund når det er blanding? de får jo ikke gjort det hvis det er en tjuvparring :)

greit nok at noen er flinke og gir markur og vaksinasjon osv. men man får ikke stilt ut eller noe sånn da. vil man ha familie/turhund, ser jeg ikke på det som no problem:)

når jeg var liten hadde vi selv en blanding av elghund/rottis/schäfer :o lille rusken:)

Det som er er vel at det er ikke så mange tjuvparringer, men planlagt. Da regner meg med at de betaler litt for å bruke hannen. Hvis du søker på parring på finn kommer det opp mange annonser med hanner hvor det står at de kan bruke på de fleste raser og hvor mye de skal ha betalt.

jøss den var ny:P hva er det blanding av?? :)

Jeg mener det var malteser og Yorkshire Terrier. Se her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "rasen" har jeg aldri hørt om, og måtte google.

DESIGNER MORKIE PUPPY FOR SALE - $2,500.00 :)

I alle dager?? :)

Jeg hadde heller ikke hørt om den. I annonsen sto det at den var svært populær i USA, de hadde til og med egne klubber for den. Annonsen ble derimot slettet i løpet av gårsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje ikke om hunden er renraset eller hvor mye den koster, men om den har et godt temperament, god helse og er funksjonell... :wub: De som lager eventyrmixer har også utgifter ved sitt "avlsprogram", og må ta seg like mye av valpene som en "normal" oppdretter, så hvorfor skulle så disse valpene eventuelt bare være verdt noen få hundrelapper ??

Før en vurderer hvor mye den enkelte eventyrmix bør koste, bør en også vurdere hvor mye arbeid og penger det faktisk koster å få frem også disse valpene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje ikke om hunden er renraset eller hvor mye den koster, men om den har et godt temperament, god helse og er funksjonell... :wub: De som lager eventyrmixer har også utgifter ved sitt "avlsprogram", og må ta seg like mye av valpene som en "normal" oppdretter, så hvorfor skulle så disse valpene eventuelt bare være verdt noen få hundrelapper ??

Før en vurderer hvor mye den enkelte eventyrmix bør koste, bør en også vurdere hvor mye arbeid og penger det faktisk koster å få frem også disse valpene :wub:

Du tuller, vel? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller, vel? :wub:

Tror faktisk ikke han gjør det, men jeg ser poenget hans.

Det krever faktisk like mye arbeid med et blandingskull som med et renraset ett.... sorry folkens!

(neida, jeg er aldeles ikke for det, på noen områder, men jeg ser poenget hans, og er enig i at man ikke trenger å gå i tap ved et uplanlagt blandingskull, på tross av at det aldri skulle ha skjedd, planlagt blandingsavl derimot .... det er en helt annen ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det koster penger å ha blandingskull også, selvsagt gjør det det (vel og merke om man er seriøs og gir valpene det de fortjener). På en annen side ville jeg aldri betalt like mye for en blandingsrase som jeg betalte for min renrasete rottweiler med papirer. Man betaler da heller ikke like mye for en "renraset" rottweiler uten papirer.. Det jeg mener er at man får det man betaler for..

Hvis noen skjønte hva jeg forsøkte å si nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det koster penger å ha blandingskull også, selvsagt gjør det det (vel og merke om man er seriøs og gir valpene det de fortjener). På en annen side ville jeg aldri betalt like mye for en blandingsrase som jeg betalte for min renrasete rottweiler med papirer. Man betaler da heller ikke like mye for en "renraset" rottweiler uten papirer.. Det jeg mener er at man får det man betaler for..

Hvis noen skjønte hva jeg forsøkte å si nå :wub:

Jeg ser hva du mener :wub: Jeg er veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er kanskje ikke om hunden er renraset eller hvor mye den koster, men om den har et godt temperament, god helse og er funksjonell... :wub: De som lager eventyrmixer har også utgifter ved sitt "avlsprogram", og må ta seg like mye av valpene som en "normal" oppdretter, så hvorfor skulle så disse valpene eventuelt bare være verdt noen få hundrelapper ??

Før en vurderer hvor mye den enkelte eventyrmix bør koste, bør en også vurdere hvor mye arbeid og penger det faktisk koster å få frem også disse valpene :wub:

Det spørs jo hvorfor og hvordan man har fått det blandingskullet da. Om det er en planlagt avl med foreldredyr som er friske både mentalt og fysisk, og som faktisk har utrettet noe (f.eks sledehunder) eller om det er en "jeg har en tispe som er sååå søt, og nabohunden er jo kjempelydig, la oss få valper"-paring.

Det er jo også trend med disse "veskehundene", og iblant så virker det som at har de testikler eller livmor og veier under tre kilo, så er de avlsklarert :wub: Og folk kjøper dem for 15-20000 :wub: "Se min søte yorkipoo/bullshit/chipom"

Leste over innlegget og ser det er veldig rart, men det får så gå. Nå er det visst natt, ser det ut til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Tinka betalte jeg 8,000. Hun er jo påstått renraset, men det har uansett ingenting å si når hun ikke er registrert. Så jeg må jo bare si at Tinka uansett, teknisk sett er blanding.

Og jeg syntes det var litt vel mye. Men som alle sikkert vet var det et impulskjøp uten like, og har mange ganger angret litt. Men den dag idag kunne jeg ikke vært mer førnøyd, hun er en fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse aktive trekkhund - menneskene driver det som må kunne kalles seriøs blandingsavl, og ønsker å blande ulike hunder for å få ut ulike egenskaper som de trenger til sitt hundespann. De har klare ideer om hva de ønsker og hvordan de skal få dette til, og jeg ser ikke noe galt i det de holder på med.

Mange såkalte rene raser er nå så ødelagt, at papiret fra NKK som høyner verdien på hunden er de rett og slett ikke verdt. De finnes raser som ikke kan føde naturlig selv, gå mer enn 200 meter uten å måtte kjøles ned, som er avlet så store og tunge at HD/AA/Spondylose er en stor del av hverdagen deres, kreft og hjertefeil rammer urovekkende ofte, og enkelte raser lever i beste fall til de er 8 år. Hvordan løser så disse oppdretterene problemet ? De setter opp prisen til 20.000 ++ Hvorfor gjør det dette ? Er det fordi hunden er verdt denne summen ? Det er rett og slett fordi hundene er så fulle av mangler/feil/problemer - at de må ta slike summer for å i det hele tatt kunne tjene penger på de, for halve eller inntil hele kjøpesummen må med stor sansynlighet tilbakebetales.... ;)

Jeg støtter ikke blandingsavl generelt...men jeg vil heller ha en eventyrmix med godt temperament, god helse og funksjonalitet, enn en aggresiv/frykt aggresiv, syk og ufunksjonell hund...da hjelper det meg personlig lite at en har et papir fra NKK som sier at hunden er av ren rase :)

Som ved kjøp av hund hos oppdrettere av eventyrmixer gjelder de samme reglene som hos oppdrettere av rene raser, be om å få se dokumentasjon på temperament og helse, be om referanser og har de ikke dette i orden - så kjøp hunden din ett annet sted - du skal tross alt leve med valget av oppdretter og hund de neste 10 årene +++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte valpen min Shiva for 6000 kr. Hun er blanding av Grand danois og Boerboel. Skjønner hva noen av dere mener, men visst du bare vil ha en familiehund ser jeg ikke problemet med å kjøpe en blanding. Det er tross alt ikke alle hundeelskere som er innterisert i utstilling. Og det går faktisk ann å trene hunden om det er agility, lydighet eller spor selv om det er en blanding.

Jeg kjøpte Shiva pga det gode gemyttet til foreldrene, som begge bodde i huset. Og fordi det er to av drømmerasene mine.

Prisen på Shiva var såpass høy fordi det var stor etterspørsel etter valpene (30- 40 henvendelser) og hun hadde kunne sikkert forlanget mer visst hun hadde villet det.

En annen grunn til den prisen var at hun ville forsikre seg om at valpene kom til ett hjem som virkelig ville ha dem, istedenfor å gi dem bort nesten gratis. Og det er utlegg med valper, renraset eller ikke.

Jeg tror mange kan ta en god del for blandingsraser fordi forespørselen er der.

Jeg er imot planlagt blandingsavl, men synest at når uhellet er ute fortjener valpene et bra hjem, en av måtene de kan få det på er at kjøpesummen er over ett par hundrelapper, sånn at folk tenker seg litt om før de kjøper valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et klassisk eksempel på marked og etterspørsel. Ingen valp er mer verd (i kroner og øre) enn det noen er villig til å betale for den. Sålenge folk vil betale forholdsvis høy pris for en blandingshund - så vil det fortsatt foregå blandingsavel. Lite å gjøre med det. Og folk bør jo få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...