Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjon ang Nordenstam hundeskole læringsmetodikk


vipsen
 Share

Recommended Posts

Jeg er vel det man kan kalle fòringsautomat. Jeg propper og belønner med godbiter, og hunden er oppmerksom på meg når vi trener (med mindre jeg tror hun er et geni og setter for høye krav). Nå er hun i puberteten, og da syns jeg det er ekstra viktig at hun klarer noen øvelser, og ikke bare føler at alt går gærent, selv om hunder ikke føler :P Men en slags mestringsfølelse på ett eller annet plan finnes vel. Eller, at de aldri blir belønnet. Driiiiit, nå surra jeg meg vekk!

MEN allikevel, jeg var en av de med best (om ikke den beste) på kurset i min gruppe før Mona ble pubertal :P "Til tross for" at jeg er en dott av en fòringsautomat! :P

Ja det er da også meningen at man skal være en foringsautomat som hunden finner ut av hvordan virker bare de går perfekt fri ved fot eller løper som en rakett i ruta, finner rett neseprøve eller what ever :P.

Vi får si som Morten Egtvedt sa; Da er jeg i alle fall en intelligent foringsautomat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Du Vicky. Sett deg nå ned og nullstille tankene dine litt. Du blander litt sammen og da blir det rørete for deg. Når du sier at det å overse hunden ikke er nok...ja da har du helt rett fordi du trener med negativ forsterkning. Da er det helt ok for hunden å bli ignorert og den kan heller belønne seg selv med å snuse litt her og tisse litt der. Du sier man er nødt til å bruke korrigering og da gjelder det deg og andre som bruker den filosofien. Straff avler straff husker du?

For mine hunder og andre som bruker motsatt filosofi er det skikkelig straff å bli ignoret fordi da går de glipp av belønning. (NF)

Så når du sier man er nødt til å bruke korrigeringer så må du også forklare hvorfor man er nødt til det ellers renner alt du sier bare ut i sanden. Går noe av dette hjem hos deg? Skjønner du hvorfor du må fortsette å korrigere og jeg må ignorere?

Ærlig talt, men hvem tror du at er du Ingar???? Greit at Astrid er ung men å "snakke" til henne som om hun skulle vært en drittunge er SKIKKELIG unødvendig for ikke å snakke om frekt!!!!! Blir skikkelig forbanna når jeg leser sånne hånlige innlegg!!!! :evil: :evil:

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, men hvem tror du at er du Ingar???? Greit at Astrid er ung men å "snakke" til henne som om hun skulle vært en drittunge er SKIKKELIG unødvendig for ikke å snakke om frekt!!!!! Blir skikkelig forbanna når jeg leser sånne hånlige innlegg!!!! :evil: :evil:

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

Her er det vel hva du opplever det som kanskje mer en hva det ble levert som? Jeg hadde overhodet ikke en hånlig tanke i hodet da jeg skrev inlegget bare et forsøk på å åpne opp og få fram nyanser i hva Astri sier og mener. Jeg har bare hedelige hensiker og forventer en uforbeholden unnskyldig fra deg. Det var et unødvendig slag under beltestedet man ikke forventer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

Å bli SÅ hissig over et innlegg ikke myntet til deg, syns JEG er barnslig..

Ordet personangrep syns jeg og du skal være forsiktig med å slenge ut..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, men hvem tror du at er du Ingar???? Greit at Astrid er ung men å "snakke" til henne som om hun skulle vært en drittunge er SKIKKELIG unødvendig for ikke å snakke om frekt!!!!! Blir skikkelig forbanna når jeg leser sånne hånlige innlegg!!!! :evil: :evil:

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

godt at du ser det, Marianne... Så slipper jeg å få et isfjell over meg... hehe... :P Jeg syns ikke det er greit å bli snakka sånn til hvertfall. Det tror jeg det er få som liker. Greit du er uenig, ,men du trenger ikke å håne sånn. Det er SÅNNE klikkere jeg ikke liker. De innbiller seg at de vet alt. Og selv om du har holdt på en stund betyr det ikke at du er best. Sånn som Benedicte har jeg ikke imot. Hun håner ikke andre fordet om hun har en annen mening.

Jeg tror ikke du er noe bedre som du holder på. Dette innlegget viste hvor usikker du er! du er så usikker at du er nødt til å rakke ned på andre! Hvorfor tror du du er så mye bedre og har så mye rett?? Fordi du trener Border colliene dine og de er så flinke? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt at du ser det, Marianne... Så slipper jeg å få et isfjell over meg... hehe... :P Jeg syns ikke det er greit å bli snakka sånn til hvertfall. Det tror jeg det er få som liker. Greit du er uenig, ,men du trenger ikke å håne sånn. Det er SÅNNE klikkere jeg ikke liker. De innbiller seg at de vet alt. Og selv om du har holdt på en stund betyr det ikke at du er best. Sånn som Benedicte har jeg ikke imot. Hun håner ikke andre fordet om hun har en annen mening.

Jeg tror ikke du er noe bedre som du holder på. Dette innlegget viste hvor usikker du er! du er så usikker at du er nødt til å rakke ned på andre! Hvorfor tror du du er så mye bedre og har så mye rett?? Fordi du trener Border colliene dine og de er så flinke? :roll:

Jeg skjønner bare ikke hvor jeg har rakket ned på deg? kanske vi har ulike referanser? Rakket jeg ned når jeg ba deg om å sette deg? Er ikke det bare en talemåte da? Jeg skal ikke "rakke" mer ned på deg. Du skal ikke få flere svar fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men du sier jeg surrer osv.. det er det som er ubehagelig. jeg kan gjerne diskutere, men det skal ikke være sånn. Det høres jo mer ut som du prøver å få alt jeg skriver til å høres feil ut. vi har delte meninger og sånn er det bare. Jeg har troen på andre ting, og du har troen på klikker. Jeg bare syns det blir litt meningsløst å si at jeg surrer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, men hvem tror du at er du Ingar???? Greit at Astrid er ung men å "snakke" til henne som om hun skulle vært en drittunge er SKIKKELIG unødvendig for ikke å snakke om frekt!!!!! Blir skikkelig forbanna når jeg leser sånne hånlige innlegg!!!! :evil: :evil:

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

Hei!

Jeg har lest mye her på hundesonen lenge, men ikke giddet å skrive noe fordi jeg egnetlig ikke synes det er noe poeng å diskutere klikker/nordenstam..

MEN nå klarte jeg ikke å la hver lenger..Marianne, dette er da virkelig ikke personangrep? Såpass må man tåle i en diskusjon synes jeg..Kan du si akkurat hva som er så fryktelig fært? For jeg klarer virkelig ikke å se det...Og når det gjelder presentasjon, søk på Ingar på canis.no hvis det er så viktig for deg. Vicky vet tydeligvis hvem han er, så da ser jeg ikke problemet?

Astrid, når man trener "klikker trening" er det faktisk nok å ignorere hunden. Men samtidig lar man den selvsagt ikke holde på med noe annet den synes er spennede. Man tilrettelegger miljøet f.eks. ved å ha bikkja i bånd, da hindrer man den i å stikke av, snuse osv...Hvis hunden er gira på belønningen, vil faktisk denne virke mer spennede enn å tisse og snuse osv. Uansett ignorerer man ikke lenge, jeg ignorer alt fra 2 til max 10 sek avhengig av øvelse..Og hunden forstår beskjeden "dette var feil, prøv igjen/prøv noe annet"

Du trener annerledes, og da gjeder andre spilleregler! Tror det er det Ingar prøver å få frem..

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt sånn "sett deg ned, for nå surrer du". Jeg mener fortsatt det samme. Det er ikke alle hunder som bryr seg om at du overser, og dessuten kan man jo ikke drive å tilpasse miljøet hele tiden. Så f.eks hvis hunden er redd for trær, skal man holde den unna trær? Jeg syns det blir for tullete. Tullete å ikke kunne trene med lekende hunder rundt seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt sånn "sett deg ned, for nå surrer du". Jeg mener fortsatt det samme. Det er ikke alle hunder som bryr seg om at du overser, og  dessuten kan man jo ikke drive å tilpasse miljøet hele tiden. Så f.eks hvis hunden er redd for trær, skal man holde den unna trær?   Jeg syns det blir for tullete. Tullete å ikke kunne trene med lekende hunder rundt seg osv.

Jeg snakker kun om å tilrettelegge slik at man hindrer hunden i belønne seg selv f.eks. ved å snuse, stikke av osv..Snakket overhodet ikke om hunder som er redde for noe? Og man kan da godt trene med lekende hunder rudt seg, da starter man med en avstand som hunden takler og går stadig nærmere. Hvis du gjør det på riktig måte er hunden din 1000 ganger mer interessert i å trene enn å se på den lekende hunden.

mvh Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker kun om å tilrettelegge slik at man hindrer hunden i belønne seg selv f.eks. ved å snuse, stikke av osv..Snakket overhodet ikke om hunder som er redde for noe? Og man kan da godt trene med lekende hunder rudt seg, da starter man med en avstand som hunden takler og går stadig nærmere. Hvis du gjør det på riktig måte er hunden din 1000 ganger mer interessert i å trene enn å se på den lekende hunden.

mvh Karine

ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, men hvem tror du at er du Ingar???? Greit at Astrid er ung men å "snakke" til henne som om hun skulle vært en drittunge er SKIKKELIG unødvendig for ikke å snakke om frekt!!!!! Blir skikkelig forbanna når jeg leser sånne hånlige innlegg!!!! :evil: :evil:

Flere ganger har andre forum medlemmer oppfordret deg til å presentere deg, men det har du tydligvis glatt oversett, spør du meg så er det respektløst, og når jeg leser sånne innlegg som dette så ble jo bare misstanken min bekreftet!!!

Det er helt greit å diskutere treningsmetoder å sånn men personangrep og hånligheter kan du spare deg for!!! :P

Dette blir litt feil Marianne... Visst du mener at dette er personangrep så burde du vel kommet på banen for leeenge siden. (i andre diskusjoner på sonen) For da burde vi vel ha kalt mange av Vicky sine innlegg for det samme... F.eks: du har ikke trent hund i 40 år..... Klikker er pølsedressur (kan nok støte mange som trener på den måten) Du er kun en foringsautomat i hundens øyne... Kunne nok ha ramset opp mye mer men dette holder for å få fram poenget mitt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å ta hele NS/ Klikker diskusjonen IGJEN, (det er nok av dyktige folk her som taler min sak; Ingar, Benedicte, Annette osv) men det jeg igrunn synes er "værst" med det du sier Astrid, det som virkelig bevitner at du KUN "kan" (som du sier) klikkertrening i teorien, er at du tror vi ikke er strenge med hundene våre, at de kan gjøre akkurat det de vil. Vi setter faktisk MINST like mange krav til hundene våre som de som trener NS, og vi er "strenge"! Det høres kanskje bare ikke så godt, fordi vi hverken brøler, roper NEI, klyper hunden i øret eller nakken.... :wink::wink: (ironisk setning)

EDIT: misforståelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Er det så mange nordenstammere som brøler, roper og er klyper? Jeg vet faktisk ikke om noen.

Orker ikke å ta hele NS/ Klikker diskusjonen IGJEN' date=' (det er nok av dyktige folk her som taler min sak; Ingar, Benedicte, Annette osv) men det jeg igrunn synes er "værst" med det du sier Astrid, det som virkelig bevitner at du KUN "kan" (som du sier) klikkertrening i teorien, er at du tror vi ikke er strenge med hundene våre, at de kan gjøre akkurat det de vil. Vi setter faktisk MINST like mange krav til hundene våre som de som trener NS, og vi er "strenge"! Det høres kanskje bare ikke så godt, fordi vi hverken brøler, roper NEI, klyper hunden i øret eller nakken....[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Er det så mange nordenstammere som brøler' date=' roper og er klyper? Jeg vet faktisk ikke om noen.

Det er iallefall minst EN her på forumet som har klypt hunden sin- men det holdt jo med en gang så.. Nå var den siste setningen ment ironisk, mulig det var vanskelig å forstå det. Skal legge til en liten blunke smiley, så unngår vi misforståelser..

Og, bare så det er sagt; JEG mener at hunder kan fungere MINST like godt på begge metodene, og at begge metodene kan vre helt riktig. Det som avgjør hva du skal bruke er hva som funker best på din hund. Hos meg er det klikkertrening. (Pluss at jeg er såppas egoistisk at jeg velger den metoden som jeg synes er morsomst da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig velger du den metoden du synes er morsomst, det håper jeg alle gjør :P Jeg ville bare spørre, for det er like mange misforståelser rundt NS som det er rundt klikker. F.eks at NS innebærer deng og halen mellom beina, og at klikkertrenere bare står og ser på mens Fido spiser av bordet.

Det er iallefall minst EN her på forumet som har klypt hunden sin- men det holdt jo med en gang så.. Nå var den siste setningen ment ironisk, mulig det var vanskelig å forstå det. Skal legge til en liten blunke smiley, så unngår vi misforståelser..

Og, bare så det er sagt; JEG mener at hunder kan fungere MINST like godt på begge metodene, og at begge metodene kan vre helt riktig. Det som avgjør hva du skal bruke er hva som funker best på din hund. Hos meg er det klikkertrening. (Pluss at jeg er såppas egoistisk at jeg velger den metoden som jeg synes er morsomst da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting jeg blir litt forvirret av når folk snakker om alt dette, er om dette KUN er snakk om TRENINGS metoder, hvordan klikker og NS gjør når dere trener hunden? For det jeg tenker om de forskjellige metodene så tenker jeg på ALT av oppdragelse i hus og omgivelser. Ikke å gå fot eller dekk og sitt, men hele pakka. Vanlig hundeoppdragelse generellt.. Er det bare jeg som misforstår eller? Er det snakk om kun trening nå eller oppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del snakker jeg om "alt" når jeg prater om NS; lederskap, trening, språk, alt som innebærer å få hunden til å oppføre seg slik jeg vil.

Og en annen ting jeg blir litt forvirret av når folk snakker om alt dette' date=' er om dette KUN er snakk om TRENINGS metoder, hvordan klikker og NS gjør når dere trener hunden? For det jeg tenker om de forskjellige metodene så tenker jeg på ALT av oppdragelse i hus og omgivelser. Ikke å gå fot eller dekk og sitt, men hele pakka. Vanlig hundeoppdragelse generellt.. Er det bare jeg som misforstår eller? Er det snakk om kun trening nå eller oppdragelse?[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting jeg blir litt forvirret av når folk snakker om alt dette' date=' er om dette KUN er snakk om TRENINGS metoder, hvordan klikker og NS gjør når dere trener hunden? For det jeg tenker om de forskjellige metodene så tenker jeg på ALT av oppdragelse i hus og omgivelser. Ikke å gå fot eller dekk og sitt, men hele pakka. Vanlig hundeoppdragelse generellt.. Er det bare jeg som misforstår eller? Er det snakk om kun trening nå eller oppdragelse?[/quote']

Et meget godt spørsmål. la meg først få presisere at jeg ikke er klikkertrener, i alle fall ikke i canis sin ånd. Jeg bruker klikker, men er ikke klikkertrener. Men jeg bruker filosofien PF og NS og prøver å være tro mot den. Slik jeg forstår det og legger opp hverdagen med hunden, så skiller jeg ikke på trening og læring. Hunden må læres/trenes til å la ledniger være. Den må lære å ikke hoppe på borden å stjele mat og den må lære å la gardiner få henge der de skal henge osv osv. Men av og til skjer det ting som vi ikke ønsker. Hunden er i et uforberedt øyeblikk på vei mot en traffikert vei. Da brøler vi også og gjør det som skal til for å få stanset hunden. Er den i ferd med å rive ned gardiner, så gjør vi noe med det der og da! Hva vi gjør er ikke godt å si for det blir en spontan handlig der og da og ja man griper fatt i hunden og får den ned. Dette kalles brannslokking. De fleste klikkertrenere har vel drevet med "brannslokking fra tid til annen vil jeg tro? Her pleier klikkertrenere å si at når de driver brannslokking, så klikkertrener de ikke. Det gjør de når de øver momenter, øvelser og settinger. Da kan ulike momenter være å forbli på gulvet når det er fristende å hoppe på bordet for å stjele mat, eller for å la være å bite ledning osv. Poenget er at ser man at hunden har tendens til å gjøre ting man ikke syns noe særlig om, så lærer man inn en uforenlig atferd. Det kan være å klikke og belønne for å ha alle fire på bakken i stedet for å hoppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting jeg blir litt forvirret av når folk snakker om alt dette' date=' er om dette KUN er snakk om TRENINGS metoder, hvordan klikker og NS gjør når dere trener hunden? For det jeg tenker om de forskjellige metodene så tenker jeg på ALT av oppdragelse i hus og omgivelser. Ikke å gå fot eller dekk og sitt, men hele pakka. Vanlig hundeoppdragelse generellt.. Er det bare jeg som misforstår eller? Er det snakk om kun trening nå eller oppdragelse?[/quote']

helt enig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingar: Skjønner :P Som moren min forklarte meg en gang, har man en hest som f.eks skraper med beina i gulvet når den er bundet, kan man lære den å holde en frisbee nede med hoven, slik at den ikke får skrapt. De to adferdene lar seg, som du sa, ikke kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...