Gå til innhold
Hundesonen.no

Bekymret for 2 uker gammel valp


Tinka-jenta-mi

Recommended Posts

Hei, håper noen kan hjelpe meg nå, for jeg er veldig bekymret. Torsdag for to uker siden kom 7 Jack Russell valper til verden her hos oss. To av dem måtte "hjelpes" i gang når de ble født, i den forstand at vi måtte frottere dem og holde dem varme, få dem til å skrike litt slik at de skulle få puste, for å få dem til å overleve. Vi har observert, at den ene av valpene har vært veldig liten, da den ble født veide den ca 100 gram mindre enn de største. Den har klart å legge på seg litt som dagene har gått, og toppvekten har vært på 290 gram, mens den største av valpene er over 600 gr.

Men nå ser det ut til å gå galt, for den har plutselig gått ned 20 gram, den puster fort, med korte innpust, når vi "drar" forsiktig i nakkeskinnet, tar det lang tid før huden trekker seg tilbake. Jeg og mamma har klart å få i den litt lunkent sukkervann, og skal se hvordan det går. Det som jeg også syntes er underlig, er at magen virker litt stor, men det kan hende det er fordi den har fått i seg nok mat. Jeg er så utrolig bekymret, og jeg vil ikke at den skal dø. Mamma tror at den kommer til å dø, og at den egentlig aldri har hatt livets rett, fordi den holdt på å dø ved fødselen. Hva er galt? Hva kan vi gjøre? Takker for svar!

Håper jeg la inn tråden på rett sted, var ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uroet meg nok unødvendig, det går litt bedre med den nå. Jeg fikk så panikk fordi jeg var så redd for den. Den kviknet nok til av sukkervannet.

Og igjen; hvorfor ikke ta kontakt med veterinær, for valpens skyld...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket inne i munnen på valpen, kan den ha åpen gane, da vil de få i seg for lite veske og som oftes har ikke disse valpene livets rett. Jeg ville ha tatt med meg valpen til dyrlegen til mandag for sikkerhetens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uroet meg nok unødvendig, det går litt bedre med den nå. Jeg fikk så panikk fordi jeg var så redd for den. Den kviknet nok til av sukkervannet.

Selv om valpen ble litt bedre kort stund etter sukkervannet, så betyr ikke det nødvendigvis at den er frisk. Hvert fall ikke etter den beskrivelsen du ga i førsteinnlegget.

Jeg ville definitivt tatt den med til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Gråtass

Heey folkens! Jenta er 15 år og har mest sannsynlig ikke hovedansvaret for disse valpene, da hun refererer til moren sin, så tenk ett par ganger før dere blir så kvasse i pennen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey folkens! Jenta er 15 år og har mest sannsynlig ikke hovedansvaret for disse valpene, da hun refererer til moren sin, så tenk ett par ganger før dere blir så kvasse i pennen..

Det er helt sikkert ikke noe poeng i å få med seg at tråden er halvannen måned gammel heller, og at valpene det er snakk om er leveringsklare i disse dager.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er helt sikkert ikke noe poeng i å få med seg at tråden er halvannen måned gammel heller, og at valpene det er snakk om er leveringsklare i disse dager.. :closedeyes:

Jeezz 2ne, sjekker du alltid datoene på innlegg da. Det gjør ikke jeg, men jeg skjønner jo at jeg må begynne med det.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeezz 2ne, sjekker du alltid datoene på innlegg da. Det gjør ikke jeg, men jeg skjønner jo at jeg må begynne med det.. :)

Tja.. Det kan jo være greit å få med seg når tråden starter syns jeg, det hender liksom at det er relevant.. Som i denne tråden, det er muligens litt seint å oppfordre vedkommende til å dra til veterinær med en valp som var dårlig for 6 uker siden. Da er den enten blitt frisk eller så har den dødd, liksom. Men jeg er kanskje litt vel pirkete på detaljer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tja.. Det kan jo være greit å få med seg når tråden starter syns jeg, det hender liksom at det er relevant.. Som i denne tråden, det er muligens litt seint å oppfordre vedkommende til å dra til veterinær med en valp som var dårlig for 6 uker siden. Da er den enten blitt frisk eller så har den dødd, liksom. Men jeg er kanskje litt vel pirkete på detaljer :whistle:

I forhold til mitt innlegg så synes jeg faktisk ikke det var relevant jeg da, poenget mitt er at folk kan bruke huet før man kritiserer unge pikers innlegg.. Om valpen er død eller lever er ganske uintressant for holdningene som utvises.

Margrete: Det er godt mulig at 2ne mente noe annet, men det er mitt innlegg som blir sitert og da regner jeg med at det er mitt innlegg som det henvises til også jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til mitt innlegg så synes jeg faktisk ikke det var relevant jeg da, poenget mitt er at folk kan bruke huet før man kritiserer unge pikers innlegg.. Om valpen er død eller lever er ganske uintressant for holdningene som utvises.

Margrete: Det er godt mulig at 2ne mente noe annet, men det er mitt innlegg som blir sitert og da regner jeg med at det er mitt innlegg som det henvises til også jeg..

hehe - Jeg siterte deg fordi at jeg var enig i at det er tåpelig å kritisere en jentunge for ting hun neppe bestemmer stort over, særlig ikke når forholdene hun kritiseres for er 6 uker gammelt.. Det kom ikke tydlig nok frem, beklager det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
hehe - Jeg siterte deg fordi at jeg var enig i at det er tåpelig å kritisere en jentunge for ting hun neppe bestemmer stort over, særlig ikke når forholdene hun kritiseres for er 6 uker gammelt.. Det kom ikke tydlig nok frem, beklager det :)

Å sånn :whistle: fint vi er enige da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...