Gå til innhold
Hundesonen.no

Jogging..


Red Merle

Recommended Posts

Misty, er nå 10 mnd. Og hu er en veldig aktiv unghund som liker og løpe mye. Så jeg har lurt litt på om ikke jeg skal begynne å ta henne med på en jogge tur 2-3 ganger i uka. Meeen...Jeg lurer på om hun enda er for ung?

Vil jo ikke påføre henne slitasjer på ledd osv. Men er det mulig å ta henne med på jogge tur så lenge vi starter på en mild måte? f.eks 5-10 minutter med jogging på en helt vanlig tur?! Og deretter øke jogge-øktene?

Bør jeg forresten bruke en sele på henne?

Eller ska jeg vente til hun er eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på den aldere løper så mye uansett og har så mye energi, så litt jogging har ikke noe å si. Du får en mye mer kontrollert løping ved jogging, enn når hunden er løs. Du kan variere tempoet og underlaget. Så bare jogg noen turer. Begynn rolig og ikke jogg så langt. Du kan begynne nå å lære hunden å jogge fint ved siden av deg, siden det må læres. Jogg på skogsvei eller stier hvor det er mykt, og unngå asfalt til hunder er litt eldre. Bruk gjerne sele, men det bestemmer du selv. Hunden bør jo helst ikke dra noe spesielt uansett, så vanlig halsbånd går an. Og det blir ikke det samme som med sykling, hvor hunden bør ha vokst mer og trenger bedre utstyr. Pass på å ikke stress opp hunden, men ta det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...