Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhunden... hvordan få slutt på markeringen?


vivian_

Recommended Posts

Hei!

Jeg er den heldige eier av en kjempe herlig risenschnauzer hannhund. :)

Det eneste problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med markeringen.

Her er noen eksempler:

- Vi går tur, han drar i båndet (har ikke lært å gå pent enda), lukter og markerer seg. Og dette gjenntar han hvert femte minutt (ihvertfall føles det sånn... :) ).

- Vi er borte på besøk, sitter på hverandaen og han marker det han kan finne.. så lenge det finnes kanter der.

Hus eller heller ikke stort bedre. Søstra mi har ikke hund, der markerte han planten. ok han for det, så det går greit nå. Men har folk hund tørr jeg ikke ta han med, verken inn eller på hveranda for han tisser overal.

Noen som har gode råd å gi?

Mvh. Vivian og Chico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangene jeg ikke vil at Ask ikke skal markere for hver femte meter, napper jeg han bare unna, og sier bestemt nei. Synns det er helt greit å lære hannhunder at denne småmarkeringen faktisk ikke trengs for vår del, selv om det er en meget sterk drift hos disse guttene dette da.. jeg er ikke veldig streng på dette med min, fordi jeg ikke ser på markering ute på tur som et problem, men om jeg ber han til å ikke markere så ofte, gjør han ikke det :)

Det samme gjelder på besøk osv, men der ville jeg sagt enda tydeligere fra at det der gjør du rett og slett ikke. Ute er det greit, men på værandaer, inne osv skal det bare ikke skje. Man kan være konsekvent, og fremdeles la hunden gjøre noe der, men ikke andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet, så gjelder det å være litt i forkant av hva hunden tenker.. Lett å si, selvsagt - men hvis man følger godt med på hannen sin så kan man ofte se ganske tydelig hva han planlegger.

Jeg orker ikke å stoppe hver 5 meter fordi hannen min synes det er en "go'lukt" akkurat DER - men tillater selvsagt at han markerer litt her og der når vi går på tur. Hvis jeg kun har med gutten, så går turen betydelig saktere enn når jeg har med en/flere av jentene også (DE vil jo bare gå og gå..).

Men hjemme hos fremmende (med eller uten hund) passer jeg alltid meget godt på han (selv om han ennå aldri har markert inne hos noen). Har hatt hunder som aldri fikk gå løse innendørs hos fremmende - men en av disse var faktisk en tispe...

På verandaen her hjemme er det absolutt ikke lov til å tisse, og det virker det som om alle hunden har skjønt. Men jeg har jo sagt ifra et par ganger (når han var yngre).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei!

Jeg er den heldige eier av en kjempe herlig risenschnauzer hannhund. :)

Det eneste problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med markeringen.

Her er noen eksempler:

- Vi går tur, han drar i båndet (har ikke lært å gå pent enda), lukter og markerer seg. Og dette gjenntar han hvert femte minutt (ihvertfall føles det sånn... :) ).

- Vi er borte på besøk, sitter på hverandaen og han marker det han kan finne.. så lenge det finnes kanter der.

Hus eller heller ikke stort bedre. Søstra mi har ikke hund, der markerte han planten. ok han for det, så det går greit nå. Men har folk hund tørr jeg ikke ta han med, verken inn eller på hveranda for han tisser overal.

Noen som har gode råd å gi?

Mvh. Vivian og Chico

Ehh... det er mulig jeg fremstår som særdeles lite hyggelig nå (jeg har av og til en tendens til det) - men jeg skjønner ærlig talt ikke problemet - er det ikke bare å stoppe han liksom?

Når du går tur (hvordan har du kommet på ideen å ikke lære han å gå pent i bånd?), så gå tur, stopp han (les riv han med deg videre) når han går ut i grøfta for å snuse og tisse - når det passer DEG sier du "gå å tiss" og lar han få skvette ett par tre ganger før du går videre og da stopper han når han vil markere.

Når du her på besøk hos folk så ha BÅND på, røsk til og si BESTEMT nei når han forsøker å snuse og markere.

Kan være lurt å lære han det i forbindelse med både hushjørner og andre gjenstander.......

Lær han at det er forbudt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lært bisken min å gå pent i bånd :) (jeg vet han har kunnet det tidligere for han går pent når han får på kjettingstrup, men jeg har ikke giddi å følge det opp skal jeg være ærlig..) han er også en særdeles markeringsglad fyr og det får han lov til så mye han vil når han går løs. Når han går i bånd derimot og jeg ikke vil han skal stoppe og snuse eller jeg vil ha han til å gå videre når han prøver å parkere sier jeg : "kom så".. Dette har han lært ved at jeg bare har gått videre selv når jeg har sagt det(båndet strammer seg og hunden kommer da noget ufrivillig etter) og belønne han når han er på siden min igjenn. Samme taktikk brukte jeg på forrige hannhund.

Å markere inne er rett og slett ikke lov. Jeg har et konstant øye på han i settinger han muligens kunne tenke tanken, og han har bare gjort det en eneste gang og det var på juletreet til søsteren min sist jul (honest mistake!...trær er til for å tisses på vet da alle hannhunder..). Ellers holder det med en "hold deg her" hver gang jeg ser han begynner å vurdere å muligens tenke tanken. Det er en del av det å ha hannhund er jeg redd..du må passe på som en smed i enkelte perioder av livet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...