Gå til innhold
Hundesonen.no

yoghurt ved diarè


Recommended Posts

Mitt råd:

Dag 1: Faste, husk mye friskt vann

Dag 2: Kokt ris med fiskeboller

Dag 3: Som dag 2

Dag 4: Hvis magen er bedre: Blande litt tørrfor i fiskeboller og ris

Dag 5: Vanlig tørrfor, evt blandet med resten av fiskebollene

Hvis hundens mage ikke er bedre etter dag 3, ville jeg kontaktet dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å gi litt yoghurt ved diare`?

Kjøpte en yoghurt naturel igår, lite sukker i den, og tenkte at det kan være kjekt å gi det ved diarè.

JA, du kan godt bruke yoghurt naturell, men Cultura er bedre pga bakterieinnholdet. Biola er også bedre enn yoghurt naturell, men den er til gjengjeld sukret.

Jeg har alltid yoghurt naturell eller cultura i kjøleskapet, og pleier å gi dyra litt hvis jeg ser antydning til endring i avføringen (noen som sa hønemor?). Siden magen da blir helt fin igjen, liker jeg å innbille med at det er pga yoghurten og ikke at det bare var et forbigående engangstilfelle :wub:

Siterer meg selv fra en gammel tråd:

Jeg kjører faste med Zoolac og kokt vann m/GEM-pulver (apotek) første dag. Dag to gis i tillegg til dette en blanding av gulrotmos, jasminris, fiskeboller og biola/cultura. Dersom magen er bedre den tredje dagen bytter jeg ut ca 25% av blandingen med tørrfôr, hvis ikke venter jeg en dag til med dette. Går så gradvis over til tørrfôr igjen.

Når, og om, jeg kontakter veterinær er ut ifra en helhestvurdering av hunden fra dag til dag. Dersom man er usikker er det bedre å ringe en gang for mye enn for lite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo diare i ny og ne, men går over i løpet av et døgn, Kutter som regel bare ned på fòrmengden, og igår kveld blandet jeg inn litt yoghurt. Idag har han blitt litt bedre, men om det er pga det vet jeg jo ikke :icon_redface:

Så han får litt idag også. (gikk ikke veldig mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er noe i youghurten som setter igang diare også,mange hunder som ikke tåler det. :icon_redface:

Er det ikke melken som er i youghurten de ikke tåler? At de er følsom for laktose? Mener å ha hørt at enkelte hunder og katter er følsome for laktosen som er i melkeprodukter. Men er litt usikker da kattene vi har hatt har tålt melk helt fint, å Buster har jeg aldri prøvd å gi noe særlig med youghurt, annet en at han får slikke begret noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er helt på jordet, men trodde yoghurt var best hvis hunden har hard mage jeg! :unsure:

jaja! her får hun kokt ris og fiskeboller hvis hun får diarè! har funka helt supert!

og selvfølgelig masse vann da! så ikke hunden tørker ut! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er helt på jordet, men trodde yoghurt var best hvis hunden har hard mage jeg! :unsure:

jaja! her får hun kokt ris og fiskeboller hvis hun får diarè! har funka helt supert!

og selvfølgelig masse vann da! så ikke hunden tørker ut! :icon_redface:

mulig det hjelper begge veier, siden det er med påå å nøytralisere bakterienivået i magen. Gir man mye og hunden reagerer på laktose (melka som er i yoghurten) sså har den vel lett for å bli veldig løs i magen.

Men nå har gutten blitt helt fin i magen sin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er noei youghurten som setter igang diare også,mange hunder somikke tåler det. :(

Laktose, melkesukker, mener du?

Surmelksprodukter (yoghurt, rømme, kulturmelk..) og søtmelksprodukter (melk) påvirker magen på forskjellig måte. Pga bakterieinnholdet i de syrnede produktene er det mye som skal til før de påvirker magen i negativ grad. De aller fleste hunder tåler dette bra og drar nytte av det. Søtmelksprodukter derimot bør unngås, da de fleste hunder blir dårlige av det. Unntaket er geitemelk, som blant annet benyttes som morsmelkerstatning til valper.

Det er laktose i surmelksprodukter og geitemelk også, men allikevel tåles det bedre.. Har ikke noen god forklaring på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er laktose i surmelksprodukter og geitemelk også, men allikevel tåles det bedre.. Har ikke noen god forklaring på hvorfor.

Det er ikke laktose i syrnede melkeprodukter. Det er derfor de ikke er søte ;-)

Laktosen "spises" av laktobaciller som tilsettes melken slik at produktet syrnes fordi bakteriene produserer syre. Gir bedre holdbarhet også. Laktosen mangler altså, og det er derfor hunder tåler det, og i tillegg er det "snille" bakterier som hjelper med å gjenopprette bakteriefloraen i tarmen ved diarèer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å gi litt yoghurt ved diare`?

Kjøpte en yoghurt naturel igår, lite sukker i den, og tenkte at det kan være kjekt å gi det ved diarè.

gi biola naturell. Den inneholder de rette stoffene å sånt. hell det over litt kokt ris. Dette er også sunt ved hard/løs mage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke laktose i syrnede melkeprodukter. Det er derfor de ikke er søte ;-)

Laktosen "spises" av laktobaciller som tilsettes melken slik at produktet syrnes fordi bakteriene produserer syre. Gir bedre holdbarhet også. Laktosen mangler altså, og det er derfor hunder tåler det, og i tillegg er det "snille" bakterier som hjelper med å gjenopprette bakteriefloraen i tarmen ved diarèer.

Du er inne på noe, men det ser ikke ut til å være helt riktig.

Ifølge Tines informasjonsskriv om laktoseintoleranse (pdf) står det følgende:

Syrnede melkeprodukter tåles ofte bedre

I syrnet melk og yoghurt er noe laktose omdannet til melkesyre. Dessuten har syrnet melk en tykkere konsistens, noe som kan ha en positiv effekt på fordøyelsen fordi melken passerer langsommere og blir bedre fordøyd.

I tillegg tyder forskning på at de aktive melkesyrebakteriene som er i disse melketypene har en positiv effekt på tarmen, slik at laktaseaktiviteten* blir stimulert. Disse faktorene forklarer hvorfor syrnet melk og yoghurt tåles bedre enn de søte melketypene.

Ergo det er ikke laktosefrie produkter vi snakker om.

I Tines sortiment er det kun følgende produkter som er laktosereduserte;

TineMelk Laktoseredusert

TineMelk SMAK

TineMelk Jordbær (skolemelk)

Biola Småflasker

LITAGO Yoghurt

Og, som jeg skrev i mitt forrige innlegg, det er laktose i geitemelk også. Geitemelk brukes som morsmelkerstatning til valper uten at det er noe problem.

Så er det egentlig laktosen hundene reagerer på?

*laktase er et enzym i tarmtottene i tynntarmen som er nødvendig for å spalte laktosen slik at den taes opp i tarmen. Mennesker med laktoseintoleranse mangler dette enzymet. Om dette er tilfellet hos hund kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...