Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valpen hjem en vanlig hverdag/helg?


Gronnis

Recommended Posts

Dere som har fått valpen deres hjem en helt vanlig hverdag/helg hvem var hjemme med valpen de første ukene da? Tok dere fri fra jobb eller skole?

Selv er jeg usikker på hva jeg skulle gjort hvis jeg skulle fått valpen hjem en vanliig helg eller hverdag og jeg ikke hadde hatt fri. Valpen kunne jo ikke vært alene hjemme de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk valpen i juli, og var hjemme med han i to uker. Tok han så med på jobb til han var rundt 6 mnd, mens jeg trente alene hjemme på ettermiddager/kvelder og i helgene. Han lå ofte noen timer i bilen, ellers lå han i bokhylla mi faktisk (helt frivillig altså :( ) på kontoret.

Når han ble 6 mnd, begynte han å bli ganske pubertal, så det var litt problematisk å ha en aktiv valp på kontoret, så etter det har han vært en del alene hjemme, men er fremdeles ofte med på jobb.

Jeg skjønner at ikke alle er så heldige som meg og kan ta med hunden på jobben, men jeg mener man bør ta seg fri noen uker når valpen kommer i hus, og at man ikke bør la de være hjemme mer enn ett par timer alene de første mnd. Har man ikke mulighet til dette, er det kanskje ikke riktig tidspunkt å skaffe seg valp, da kan man kanskje heller vurdere en unghund/voksen omplasseringshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme i et halvt år. Jobbet helger, sånn at hun aldri var lenge alene hjemme. Så økte jeg tilå jobbe kvelder og da var hun hjemme til sambo kom hjem fra jobb. Nå er hun med sambo på jobb dersom jeg jobber dag. Har enda ikke latt henne være hjemme en hel arbeidsdag.

Utrolig hyggelig å ha muligheten til å gjøre det sånn som vi har gjort. Skjønner ikke hvordan det kan gå å la valpen være hjemme 8 timer da den er 8 uker. Blir de ikke treigt renslige? Tussie brukte 2 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mala tok Trond ut "pappa-permisjon" (det står faktisk det på lønsslippene hans også fra den perioden :() var hjemme 2 uker, så hadde jeg vinterferie 1 uke, og etter det var jeg maks borte 4 timer fra henne. (greitå være student!)

Med Enya tok jeg ut permisjon, eller det vil si, jeg skulka skolen i 2 uker.. men siden vi bare hadde 3 dager med forelesning de ukene så var det ikke mye jeg gikk glipp av :P

Men som Charleen sier, jeg klarer ikke å forstå de som går fra valpen etter en helg/ langhelg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet Tinka et par uker før jul. Faren min jobbet hjemme (det var likeså greit å holde på med doktorgrad hjemme) før jul. I juleferien var jeg og søstra mi hjemme hele tiden, mamma og pappa var også hjemme store deler av tiden, og etter jul tok mamma ut sykemelding (selv om det ikke var nødvendig, Tinka var klar til å være hjemme etter ca en måned - men når mamma først ble sykmeldt kunne hun jo likeså godt passe hund samtidig). Så det gikk greit hos oss. Nå i ettertid skulle jeg dog ønske at jeg var hjemme med henne de første ukene, så skulle jeg skaffet meg hund nå hadde det blitt i sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri latt våre hunder være alene som valp den første tiden. Har lært det inn systematisk tilpasset alder. Alt for mange små må være alene en hel arbeidsdag allerede fra starten av -og da er det ikke rart man kan komme hjem til et ihjeltygget hus etter noen mnd :wub:

Har man mulighet til å jobbe om hverandre,. evt ha hundepass, så er det ikke noe i veien for å få valp utenom ferier etc, selvfølgelig. En annen løsning er jo å ta med seg den lille om arbeidsplassen er dugelig for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får snart valp, henter henne en tirsdag kveld. Så blir jeg hjemme fra skolen 3 dager (mulig jeg får hjemmeoppgaver så jeg slipper fravær) Så tar mamma en uke ferie, også har jeg påskeferie. Håper det holder med 2 og en halv uke da. rett etter ferien har jeg tentamner så det kan bli noen korte skoledager. Pappa skal kanskje sykle hjem i matpausa fra jobb og lufte henne også. regner med at dette er en bra plan som kommer til å fungere greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker vi gjennom dette problemet også. Vi får kanskje hjem valp i slutten av mai/begynnelsen av juni, og da er det ennå litt tid igjen før ferien. Om det nå blir slik at vi får valpen hjem før ferien begynner vil vi nok prøve å la tiden valpen er alene blir kortest mulig. Heldigvis har vi en hund fra før, og tidligere har vi i hvert fall merket stor forskjell på å ha en valp helt alene og å ha en valp alene sammen med en annen hund. Ellers vil mine to studentbrødre hjelpe til med valpepasset, de har jo gjerne mye fri midt på dagen, og jeg vil gjerne dra hjem i fritimer osv, og når en del studiedager og annet et trukket fra, så tror jeg ikke vi står igjen med så fryktelig mye tid hvor valpen må være alene. Ellers vil jo foreldrene mine ta seg litt fri også.

Er motstander av å hive en liten valp inn i et bur og la den ligge der en hel arbeidsdag...

Ble rotete dette her men :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig glad ask kom hjem i sommerferien! da var vi hjemme med han vær dag, og innen skolen kom, var farmor hjemme, da var hun valpevakt igjenn. hun har tidligere vært valpevakt for tre kull med riesens så hun taklet oppgaven veldig bra, tross i en alder av nesten 80 år :D

men på den tiden var egentlig ask klar for å være hjemme i de timene skolen tar. :D så det tok ikke mange ukene før han var i gangen hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...