Gå til innhold
Hundesonen.no

almenn i tønsberg?


Birte

Recommended Posts

Guest Vicky

Allmenn er nok det lureste valget om man vil bli veterinær. Også er det lurt å få med spesiell kompetanse istedenfor generell hvis du vil ha mest mulig kompetanse. Jeg ville gått for det hvis jeg ikke var interessert i andre yrkesretninger. Men tviler på at man kommer inn i tønsberg uten grunn hvis dere har allmenn i bergen. Det er mange du må gjennom for å få det ordna. Tror også barnevernet blir inn i bildet. De skal hvertfall det. Men det er større sjanse for at du kan flytte hvis du velger en linje som ikke finnes på den kanten av landet hvor du bor. Men allmenn og spes kompetanse er nok det lureste hvis man vil ha mye kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenn er nok det lureste valget om man vil bli veterinær. Også er det lurt å få med spesiell kompetanse istedenfor generell hvis du vil ha mest mulig kompetanse. Jeg ville gått for det hvis jeg ikke var interessert i andre yrkesretninger. Men tviler på at man kommer inn i tønsberg uten grunn hvis dere har allmenn i bergen. Det er mange du må gjennom for å få det ordna. Tror også barnevernet blir inn i bildet. De skal hvertfall det. Men det er større sjanse for at du kan flytte hvis du velger en linje som ikke finnes på den kanten av landet hvor du bor. Men allmenn og spes kompetanse er nok det lureste hvis man vil ha mye kompetanse.

Jeg vet om mange hvor bernevernet ikke har vært inne i bildet, siden det gjelder å gå på skole. Men jeg tror det vil bli utrolig vanskelig å få gå på allmenn der. Men vi skal i hvert fall prøve så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg vet om mange hvor bernevernet ikke har vært inne i bildet, siden det gjelder å gå på skole. Men jeg tror det vil bli utrolig vanskelig å få gå på allmenn der. Men vi skal i hvert fall prøve så godt vi kan.

Nei, ikke hvis de som flytter har en grunn. f.eks at det er eneste linja i landet eller at de har foresatte der, eller andre særskilte grunnlag. Ellers vil alltid barneværnet være inne i bildet. En 16 åring får ikke bare flytte hjemmefra uten grunn ifølge dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke hvis de som flytter har en grunn. f.eks at det er eneste linja i landet eller at de har foresatte der, eller andre særskilte grunnlag. Ellers vil alltid barneværnet være inne i bildet. En 16 åring får ikke bare flytte hjemmefra uten grunn ifølge dem...

Det har jeg aldri hørt, og rådgiver sa heller ingenting om det. Så jeg tror ikke på det hvis du ikke har noen skriftlige kilder å referere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet blir IKKE innblandet når det er snakk om at noen skal flytte ut for å gå skole! De blir blandet inn hvis foreldrene ikke tar det ansvaret de skal, og hvis foreldrene kaster ut barnet f.eks. Skulle barnevernet fotfølge alle 16 åringer som vil flytte hjemmefra for å gå skole, selv om samme linjen var i hjemfylket og hjemkommunen så ville de ikke hatt tid til de mer viktige sakene! Barnevernet blir koblet inn når det er kritikkverdige forhold, eller barnet eller foreldrene trenger hjelp på et eller annet vis. Hadde barnevernet blitt innblandet i slike saker så skulle jo jeg for lengst vært hanket inn for jeg flyttet til et heelt annet fylke, 90 mil unna min mor og ikke en slektning i sikte kun fordi jeg skulle flytte sammen med samboeren min. Flere venner og bekjente skulle og vært stoppet. De valgte en linje veke fra hjemmet, for å kunne flytte hjemmefra.

Forøvrig så blir ikke allmenn elver prioritert på vet. høgskolen. Det er hvor mange poeng du har klart å fått iløpet av de tre årene. Og i tillegg så spiller praksis å en rolle. De prioriterer de med gode karakterer å referanser, ja, men ikke hva de har gått eller hvor de har gått :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk allmenne fag på Greveskogen i Tønsberg (sammen med MartineH faktisk - uten at vi på den tiden visste om våre dyptgående interesser) og er veldig fornøyd med de tre åra jeg hadde der. Jeg tok ikke matte, fysikk eller kjemi - og fikk beskjed om at dette måtte jeg ta opp igjen dersom jeg skulle komme inn på veterinær høgskolen. Det vil vel si det samme som at hvis du tar disse fagene så trenger du ikke ytterligere kurs eller utdanning for å komme i på skolen. Det har også mye å si dersom du har praksis på klinikk fikk jeg beskjed om, så jeg fikk jobb som veterinærassistent og har ett år praksis. Hadde jeg hatt ork og ikke hatt fobi mot studiegjeld så skulle jeg tatt opp matte, fysikk og kjemi og tatt veterinær høgskolen. Men du vet...

Når jeg gikk på Greveskogen så var det godt miljø der, alle hadde grupper de følte seg hjemme i, og lærerne var flinke og noen var rett og slett kule. Hadde spesielt en lærer som jeg pratet mye hund med, som har to boxere. Grei men dyr kantine, snill helsesøster, kort vei til sentrum og regelmessige brannøvelser. Hva mer kan man be om? Tønsberg er et flott sted å bo, med masse kurstilbud til hund, flotte turområder på alle kanter, yrende uteliv og masse shoppingmuligheter. Hadde vært så kult om du flyttet til Tønsberg. Når jeg flytter hjem til Vestfold så vil jeg si så fall bo 30 min unna, og vi ville trent i samme hundeklubb :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Fyrer på en til;

vil foreldrene mine fortsatt motta barnebidrag når jeg flytter ut? Slik at de kan sende pengene til meg?

Fikk forresten svar fra inntakskontoret:

Hei!

Dere har full anledning til å søke skoleplass i Vestfold, men for å oppnå

undomsrett og dermed rett til skoleplass, må dere være folkeregisrert i Vestfold

senest 1. juli 2006.

Tror hun mente 1. Julie 2007 :D Siden jeg glemte å fortelle at det ikke var neste år vi skulle gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barnetrygd du mener? Det er vel det som blir utbetalt av staten? De vil hvertfall ikke miste den selv om du flytter ut. Den gis til alle med barn under 18. Foreldrene dine har fortsatt en forsørgerplikt selv om du har flyttet hjemmefra for å gå skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det barnetrygd du mener? Det er vel det som blir utbetalt av staten? De vil hvertfall ikke miste den selv om du flytter ut. Den gis til alle med barn under 18. Foreldrene dine har fortsatt en forsørgerplikt selv om du har flyttet hjemmefra for å gå skole.

Hehe, ja :) Ok, men det var da flott. Så får jeg tilsendt det av foreldrene mine i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det har jeg aldri hørt, og rådgiver sa heller ingenting om det. Så jeg tror ikke på det hvis du ikke har noen skriftlige kilder å referere til.

Du kan ringe barnevernet å spørre om du vil :) Og tror du virkelig at jeg står å lyver? :P seriøst... da tror jeg du har et meget dårlig syn på meg. Jeg sier det jeg sier fordi jeg har hatt med systemet lenge, og vet godt hvordan det fungerer. Hvis det er meget liten grunn til at barnet skal bo for seg selv vil alltid barneværnet komme inn i bildet. Som regel kommer det ikke så langt siden avslag på søknad pleier å være nok.

Men ikke hvis det er en meget god grunn, som f.eks av stedet barnet skal flytte til har egen linje som ikke finnes andre steder, eller har foresatte i området :D ... Men prøv i vei :P Jeg lyver hvertfall ikke. Det jeg sier er hva rehabiliteringstjenesten og barnevernet sa til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe barnevernet å spørre om du vil :) Og tror du virkelig at jeg står å lyver? :P seriøst... da tror jeg du har et meget dårlig syn på meg. Jeg sier det jeg sier fordi jeg har hatt med systemet lenge, og vet godt hvordan det fungerer. Hvis det er meget liten grunn til at barnet skal bo for seg selv vil alltid barneværnet komme inn i bildet. Som regel kommer det ikke så langt siden avslag på søknad pleier å være nok.

Men ikke hvis det er en meget god grunn, som f.eks av stedet barnet skal flytte til har egen linje som ikke finnes andre steder, eller har foresatte i området :D ... Men prøv i vei :P Jeg lyver hvertfall ikke. Det jeg sier er hva rehabiliteringstjenesten og barnevernet sa til meg.

Nei Astrid, det vil ikke alltid komme inn i bildet. Barnevernet kommer inn i bildet hvis barnet har problemer, foreldrene har problemer, eller situasjonen tilsir at barnet ikke kan/burde flytte hjemmefra. Barnevernet skulle blitt koblet inn til utrolig mange jeg kjenner og vet om, da inkludert meg selv. Barnevernet har andre saker som er mer viktige å prioritere enn å få sendt alle barn som vil gå skole en anne plass, da ville de ha hatt alt for mye å gjøre. Når barnet får støtte fra foreldre så er det ikke noe problem å få flyttet et annet sted å gå skole. Derimot hvis Benedicte ikke har fått hjelp fra foreldrene, hvis hun hadde slitt med et problem av et eller annet slag som tilsier at hun ikke burde flytte hjemmefra så hadde barnevernet blitt koblet inn. En vanlig jente uten noen form for problemer og med full støtte fra foreldrene blir ikke tvunget til å bo hjemme å gå på en skole hun ikke har lyst til bare fordi hun er 16. Selv om det er helt samme linje så er det mange andre faktorer som spiller inn slik som trivsel på skolen, hvilket miljø som er, om det er bedre muligheter både skolemessig og fritidsmessig. Cluet her blir støtte fra foreldrene og at Benedicte ikke har noen problemer, eller sliter på en eller annen måte. Jeg tar ikke en tre års lang utdannelse for å tvinge friske oppegående ungdommer til å bo hjemme hos foreldrene hvis de ønsker å gå på en annen skole og foreldrene i tillegg støtter dette fullt ut. Jeg utdanner meg til barnevernpedagog for å hjelpe barn og unge, ikke gjøre livet surt å vanskelig for dem. Barnvernet vil det som er best for barnet, og barnet skal bli hørt. Det skal ikke bli tatt avgjørelser over hodet på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan i teorien gå på skole hvor man vil?

Vi ringte Oslo kommune for å høre om mulighetene for at jeg kunne gå på skole i trheim (hundelinja). Men der var det bare nei å få. Fordi vi hadde en lignende linje her i Oslo (les: hestelinje) så da fikk jeg ikke støtte til å gå der oppe, altså kommunen var ikke villig til å betale skoleplass for meg der.

Men har jeg egentlig rett på å få begynne der oppe om jeg vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i teorien så kan man det. Men det er ikke alltid like enkelt. Og man har ikke førsterett til plass med mindre man melder flytting. Men man kommer som regel inn hvis man kontakter skolen. De har en tre fire plasser som de kan ta inn elever på. Å man får fortsatt stipender fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått nytt svar fra intakskontoret, rådgiver og en av skolene.

Rådgiver fortalte oss som sagt at vi ville bli plassert "bakerst i køen" og kun komme med dersom det var ledige plasser til oss, siden vi ikke var fra denne kommunen.

Så snakket jeg med nøtterøy vgs. De pleier å ha venteliste på å komme inn, og dette fikk jeg som svar;

Dere har rett i at søkere med bostedsadresse i Vestfold har førsterett på plasser. Søkere utenfra må derfor enten melde flytting til Vestfold, eller få hjemfylket deres til å kjøpe plasser her. Dere kan jo undersøke den muligheten.

Altså kan vi melde flytting, og ikke bli plassert bakerst i køen! Og i følge inntakskontoret må vi ha meldt flytting innen 1. Juli 2007.

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Barnevernet blir IKKE innblandet når det er snakk om at noen skal flytte ut for å gå skole! De blir blandet inn hvis foreldrene ikke tar det ansvaret de skal, og hvis foreldrene kaster ut barnet f.eks. Skulle barnevernet fotfølge alle 16 åringer som vil flytte hjemmefra for å gå skole, selv om samme linjen var i hjemfylket og hjemkommunen så ville de ikke hatt tid til de mer viktige sakene! Barnevernet blir koblet inn når det er kritikkverdige forhold, eller barnet eller foreldrene trenger hjelp på et eller annet vis. Hadde barnevernet blitt innblandet i slike saker så skulle jo jeg for lengst vært hanket inn for jeg flyttet til et heelt annet fylke, 90 mil unna min mor og ikke en slektning i sikte kun fordi jeg skulle flytte sammen med samboeren min. Flere venner og bekjente skulle og vært stoppet. De valgte en linje veke fra hjemmet, for å kunne flytte hjemmefra.

Forøvrig så blir ikke allmenn elver prioritert på vet. høgskolen. Det er hvor mange poeng du har klart å fått iløpet av de tre årene. Og i tillegg så spiller praksis å en rolle. De prioriterer de med gode karakterer å referanser, ja, men ikke hva de har gått eller hvor de har gått :huh: .

det kommer veldig ann på anstendighetene. Men jeg vet veldig godt at barnevernet liker veeeldig dårlig at et barn flytter ut alene uten grunnlag for det. Null problem å flytte hvis det er for å flytte for å gå på en skole som er langt unna og som ikke finnes i fylket, men hvis det er bare for å flytte uten grunn blir fort barnevernet misstenksomt. Dette er ikke min mening, for meg er det ens eget valg. Men jeg har nære venner som arbeider i barnevernet som har fortalt meg dette. Det skal være en grunn til at man flytter som barn. F.eks for å gå på en linje som ikke finnes i området der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Men for all del, missforstå meg ikke. Jeg håper virkelig Benedicte kommer inn dit hun vil :D Hun er helt sikkert voksen nok til å kunne klare seg selv. Det er jeg sikker på. :) Jeg bare sa det jeg ble fortalt av barnehvernet og rehabiliterings tjenesten. det er det med grunnlag som er nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer veldig ann på anstendighetene. Men jeg vet veldig godt at barnevernet liker veeeldig dårlig at et barn flytter ut alene uten grunnlag for det. Null problem å flytte hvis det er for å flytte for å gå på en skole som er langt unna og som ikke finnes i fylket, men hvis det er bare for å flytte uten grunn blir fort barnevernet misstenksomt. Dette er ikke min mening, for meg er det ens eget valg. Men jeg har nære venner som arbeider i barnevernet som har fortalt meg dette. Det skal være en grunn til at man flytter som barn. F.eks for å gå på en linje som ikke finnes i området der man bor.

Ja klart det kommer an på omstendighetene, det er jo det jeg sier. Men hvordan mener du at barnevernet skal sjekke opp alle de som faktisk søker seg på en skole lengre unna for å komme bort, for å komme inn i et annet miljø. Barnevernet baserer seg i hovedsak på bekymringsmeldinger, eller at barnet eller foreldrene selv tar kontakt. De har ikke kapasitet til å sjekke alle som flytter hjemmefra for å gå en linje hakket lengre vekk en hjemplassen. Så lenge foreldrene gjør jobben sin med å hjelpe, støtte å følge opp barnet sitt så er ikke dette et problem. Å gå på skole er er et godt nok grunnlag selv om de har samme linje på hjemplassen. Så lenge det er normale familieforhold, ungdommen ikke har problemer/vanskeligheter eller sykdommer av noe slag så er det deler av barnevernet og forelesere jeg har som har jobbet en mannsalder i barnevernssammenheng positive til at ungdommen flytter for seg selv for å gå skole. Så lenge de foresatte tar sitt omsorgsansvar så blander ikke barnevernet seg inn å tvinger ungdommen til å gå på en skole de ikke vil gå.

Barnevernets hovedoppgave er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. Det er foreldrene som har ansvar for å gi sine barn omsorg. Hvis foreldres omsorg ikke strekker til, kan barnevernet bidra til å sikre barn og unge omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter. At en ungdom flytter ut vil ikke si at foreldrene ikke kan yte omsorg. Flere nettsteder for unge som barnevernpedagoger o.l står bak, legger til og med ut råd til ungdom som skal flytte ut. Og der står det blant annet : "Noen flytter hjemmefra fordi de er nødt, enten fordi de ikke kan bo hjemme lengre, eller fordi skolen de skal gå på ligger langt unna foreldrenes bosted eller. Andre flytter hjemmefra for de selv ønsker det og føler det er på tide." Dette kopierte jeg fra ung.no som er drevet av bufdir ( Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Men men vi gikk kanskje en smule off topic nå :) . Blir bare litt engasjert hehe. Men poenget mitt er at barnevernet er det siste Benedicte bør frykte da foreldrene tydelig støtter henne og er positive til hennes planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja klart det kommer an på omstendighetene, det er jo det jeg sier. Men hvordan mener du at barnevernet skal sjekke opp alle de som faktisk søker seg på en skole lengre unna for å komme bort, for å komme inn i et annet miljø. Barnevernet baserer seg i hovedsak på bekymringsmeldinger, eller at barnet eller foreldrene selv tar kontakt. De har ikke kapasitet til å sjekke alle som flytter hjemmefra for å gå en linje hakket lengre vekk en hjemplassen. Så lenge foreldrene gjør jobben sin med å hjelpe, støtte å følge opp barnet sitt så er ikke dette et problem. Å gå på skole er er et godt nok grunnlag selv om de har samme linje på hjemplassen. Så lenge det er normale familieforhold, ungdommen ikke har problemer/vanskeligheter eller sykdommer av noe slag så er det deler av barnevernet og forelesere jeg har som har jobbet en mannsalder i barnevernssammenheng positive til at ungdommen flytter for seg selv for å gå skole. Så lenge de foresatte tar sitt omsorgsansvar så blander ikke barnevernet seg inn å tvinger ungdommen til å gå på en skole de ikke vil gå.

Barnevernets hovedoppgave er å gi barn, unge og familier hjelp og støtte i vanskelige situasjoner. Det er foreldrene som har ansvar for å gi sine barn omsorg. Hvis foreldres omsorg ikke strekker til, kan barnevernet bidra til å sikre barn og unge omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter. At en ungdom flytter ut vil ikke si at foreldrene ikke kan yte omsorg. Flere nettsteder for unge som barnevernpedagoger o.l står bak, legger til og med ut råd til ungdom som skal flytte ut. Og der står det blant annet : "Noen flytter hjemmefra fordi de er nødt, enten fordi de ikke kan bo hjemme lengre, eller fordi skolen de skal gå på ligger langt unna foreldrenes bosted eller. Andre flytter hjemmefra for de selv ønsker det og føler det er på tide." Dette kopierte jeg fra ung.no som er drevet av bufdir ( Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet)

Men men vi gikk kanskje en smule off topic nå :D . Blir bare litt engasjert hehe. Men poenget mitt er at barnevernet er det siste Benedicte bør frykte da foreldrene tydelig støtter henne og er positive til hennes planer.

Ja, og det at foreldrene støtter er et kjempe pluss :) Men barneværnet er likevel ikke veldig glad i at et barn flytter ut alene uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...