Gå til innhold
Hundesonen.no

almenn i tønsberg?


Birte

Recommended Posts

Tønsberg området, gjelder det også Nøtterøy? Du har jo Grevskogen, Færder vgs (2 skoler med forskjellige linjer,. vet ikke om de har allmenn), Nøtterøy vgs eller kanskje Steiner skolen :(

EDIT: Skal du gå på skole her? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bo i Tønsberg, så er det heller ikke noe problem å gå på Horten vgs, der jeg går.. Det er mange fra Tønsberg i klassen min og forøvrig i de andre klassene :( Fin skole!

Jeg kjenner dessverre ikke til hvordan skolene i Tønsberg er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tønsberg området, gjelder det også Nøtterøy? Du har jo Grevskogen, Færder vgs (2 skoler med forskjellige linjer,. vet ikke om de har allmenn), Nøtterøy vgs eller kanskje Steiner skolen :(

EDIT: Skal du gå på skole her? :P

Færder har bare yrkesfag... :P I følge broren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Skal du gå på skole her? :P

ingenting er bestemt enda.. Men går alt slik jeg og Benedicte håper, så er vi kanskje å finne i Tønsberg fra sommeren 07 :( Bør kanskje ikke ha for store forhåpninger enda, så vi tar det steg for steg.. skole først som dere skjønner.. Men om det skulle blitt aktuelt å flytte, så kommer det nok en rekke med spørsmål fra oss til dere i vestfold B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No bad feelings med nøtterøy altså line men har et par stykker jeg kjenner som gikk der første året og aldri mer igjen...

Hehe.. Færder har jo allmen trodde nå jeg?

en ting til.. dere kan ta velge mellom mange linjer som til slutt gir generel studiekompetanse.. Og hvis Benedicte vil bli veterinær vil jeg anbefalle at du går tre år-tre mål på melsom som gir deg spesiel studiekompetanse som gjør at du kommer da kan gå rett videre på veterinærskolen uten å måtte ha "flere poeng" eller hva de kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var og snakket med rådgiver nå nettopp. Hun fortalte at det var vanskelig å komme inn på skole om vi ikke flyttet med foreldrene. Vi ville ikke få samme rettigheter. Vi viller også få svar seint i august! Dvs at vi må flytte til Tønsberg om sommeren og "satse" på at vi kommer inn (at det er mange ledige plasser. Det spiller visstnok ingen rolle hvor gode karakterer vi har)...?! Og da ender det med at vi må søke skole både i hordaland og vestfold?! Og flytte tilbake (selge hybel og allting, flyttebil og ja.. masse penger) til Hordaland om vi ikke kommer inn??

Rådgiver skulle finne ut mere om rettigheter o.l., og kontakte oss igjen for et lengre møte om ca 14 dager.

Vi vil henvende oss flere steder, for å få mest mulig informasjon og hjelp. Men hvor skal vi henvende oss? Til hvem? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen i Tønsberg-området dere kan bytte adresse til, da kommer dere hvertfall inn på skole der nede. Men da er det ikke sikkert dere får borteboer stipend.

Men må dere søke på allmenn da? Kan dere ikke søke på en linje der nede som de ikke har i Bergen? Da er det større sjanse for å komme inn og få borteboer stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen i Tønsberg-området dere kan bytte adresse til, da kommer dere hvertfall inn på skole der nede. Men da er det ikke sikkert dere får borteboer stipend.

Borteboer har man krav til uansett, når man bor vekke fra foreldrene sine (over 4 mil er det vel?) . Hvis lånekassen lager krøll så er det bare å få hjelp av rådgiver til å klage. Jeg flyttet til trøndelag for å gå skole, og lånekassen mente jeg ikke hadde krav på mer enn 2800 i mnd, hvorav halvparten ca var lån. Jeg gikk til rådgiver å han sa at det var heilt feil og han hjalp meg å klage. Det endte med at jeg fikk 5200 i mnd B) .

Så lenge man har noe i Norge som heter fritt skolevalg (kom vel i 03 hvis jeg ikke tar helt feil?), så har de ikke rett til å "tvinge" deg økonomisk til å gå en plass du ikke vil gå. Jeg og flere av venninnene mine har flyttet langt vekk fra hjemkommune og hjemfylke, men har hatt godt med stipend og rettigheter fordi om. Det kan bare være litt vanskelig når man ikke får vite om disse rettighetene med mindre man spør og spør. Kommunen og fylket vil selvsagt ikke miste noen.

Det kan fort bli mye styr av å flytte så langt bort, men det har ordnet seg veldig bra for meg og venninnene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må dere søke på allmenn da? Kan dere ikke søke på en linje der nede som de ikke har i Bergen? Da er det større sjanse for å komme inn og få borteboer stipend.

Jeg skal bli veterinær, og da må jeg vel gå allmenn alle 3 åra, matte, fysikk og kjemi. :)

Elisabeth og Buster:

Hvem kontaktet du når du skulle flytte og bytte skole? Visste du at du ville komme inn på skolene du søkte på der?

Så lenge man har noe i Norge som heter fritt skolevalg (kom vel i 03 hvis jeg ikke tar helt feil?), så har de ikke rett til å "tvinge" deg økonomisk til å gå en plass du ikke vil gå.

Skolene i Bergen er ikke det aller beste. I så fall må jeg dra helt inn til byn, og jeg tenker meg at Cita og valpen ikke hadde hatt det kjekt med å være så lenge alene, og få så lite tid av meg. Så jeg vil IKKE gå på skole her i Bergen. De to nærmeste har vel helt eledige lærere har jeg hørt (har brødre som har gått på begge, og kjenner mange som går der/har gått). Og jeg vil også bli mer selvstendig, og har egentlig mange små og store argumenter på hvorfor jeg vil flytte ut, til Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå på skole en annen plass enn hjemkommunen din må du bare ha tålmodighet, helst ta kontakt med skolen en stund i forveien, skrive en ekstern søknad du kan legge ved søknaden til inntakskontoret osv. Men husk på at inntakskontorene ikke alltid er like samarbeidsvillig, så ikke mist motet om du får et første avslag :) . Jeg kom ikke inn på første inntaket men sto på venteliste, 11 plass var det vel, tok kontakt med skolen og inntakskontoret, meldte flytting og vips så kom jeg inn. Hadde ikke trengt å melde flytting i følge skolen men jeg gjorde det alikevel av praktiske grunner. Det er litt ekstra stress med å søke på skoler i andre kommuner og fylker men det pleier å gå bra. Det gjorde hvertfall det for meg og tilsammen 8-9 bekjente av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No bad feelings med nøtterøy altså line men har et par stykker jeg kjenner som gikk der første året og aldri mer igjen...

Hehe.. Færder har jo allmen trodde nå jeg?

en ting til.. dere kan ta velge mellom mange linjer som til slutt gir generel studiekompetanse.. Og hvis Benedicte vil bli veterinær vil jeg anbefalle at du går tre år-tre mål på melsom som gir deg spesiel studiekompetanse som gjør at du kommer da kan gå rett videre på veterinærskolen uten å måtte ha "flere poeng" eller hva de kaller det.

Det kan godt hende, hehe, kjenner ikke så mye til skolen, men har hørt mange som er fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Er vanskelig å få bobortestipend hvis man ikke har foreldre som bor der, eller det er en spesiell skole som ikke finnes der man bor. Selv på særskilt er det vanskelig. Men allmenn er ikke den mest etterspurte linja, så det er større muligheter der... Men hvorfor akkurat tønsberg og ikke skole i bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bli veterinær, og da må jeg vel gå allmenn alle 3 åra, matte, fysikk og kjemi. :)

Elisabeth og Buster:

Hvem kontaktet du når du skulle flytte og bytte skole? Visste du at du ville komme inn på skolene du søkte på der?

Så ikke spørsmålet for nå.

Jeg snakket med rådgiver først. Han ville selvsagt snakke meg fra det da skolen der slet med å holde på elevene men jeg undersøkte litt på egenhånd. For å være sikker så søkte jeg på en landslinje, men den ble selvsagt lagt ned. Jeg ble kontaktet av inntakskontoret som ville enten sende meg til vestlandt der de hadde samme linje, eller tilbake til nordland igjen, noe som slettes ikke kom på tale. Jeg ble så oppringt av rektor på skolen jeg hadde søkt på som tilbbudte meg plass på vanlig vk1.

Andre året så søkte jeg helt vanlig, og var sikker på å komme inn etter samtale med rådgiver. Inntakskontoret satte meg på venteliste selvsagt :rolleyes: , men jeg tok kontakt med dem og forklarte bo situasjon osv. Og etterhvet så meldte jeg flytting. Og da kom jeg direkte inn.

Husker faren min plutselig skulle ha meg på skole nede ved tønsberg ( han prøvde å snike seg unna barnebidrag men det er en annen historie :P ) å han tok bare kontakt med skolen og de garanterte han at jeg hadde plass.

Forresten så trenger du ikke å gå almenn for å bli veterinær :) . Jeg gikk landbruksskolen og sitter med studiekompetanse og litt sånn, og flere i klassen min og andre klasser på samme skole fikk spesiell kompetanse med all matten, kjemien osv . Jeg vet ikke om alle skoler tilbyr det men Mære gjorde hvertfall det. Det var i samordning med en annen skole i samme kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth og Buster:

Men tror du intakskontoret i det hele tatt vil vurdere meg siden jeg har tenkt å gå vanlig allmenn? Og ikke en spesiell linje? Hva syns dere forresten jeg burde gjøre nå? Foreldrene mine er villige til å hjelpe meg, og vi skal som sagt ha nytt møte med rådgiver om ca 14 dager. Burde jeg kontakte skolen jeg vil gå på? Og si hva? :innocent: Eller burde jeg kontakte inntakskontoret og snakke med dem?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen benedicte lurer jeg på hvorfor vil du gå vanlig allmen?

Jeg har egentlig all for liten kunnskap om hvordan jeg ikke kan gjøre det. Så jeg er for usikker mot å velge bort allmenn, om jeg ikke får god nok informasjon om det. (om jeg ikke velger allmenn, og så ombestemmer meg ang yrkesvalg, hvordan ville det ha blitt da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg vil annbefalle deg å veldge en linje som gir deg spesiell studiekompetanse! Som jeg har sagt tidligere, ved å velge en sånn kan du søke direkte inn til veterinær hoyskolen når du er ferdig på den linja.

Forøvrig har vi en slik linje på melsom som heter 3-år-3-mål... Maren (BcAmira) går der nå.

Og de aller fleste linjene i vestfold gir deg til slutt studiekompentase.. Jeg går MK men går ut med generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er like greit å ta kontakt med både skolen og inntakskontoret. Men inntakskontoret tviler jeg på vil vurdere det. Men som Lill sier, hvorfor gå vanlig allmenn? jeg vil tro du har mye mer igjen av å gå for eksempel landbruksskolen, hvor du får praktisk erfaring med å jobbe med forskjellige, både små og store, dyr. Eller at du velger en linje som kan gi deg noe mer enn studiekompetanse. Det er dessuten mye morsommere å gå en linje med mye praksis enn en linje med stort sett bare fag. Man blir fort utbrent på det, og når du i tillegg har planer om å ta veterinærstudiet som er på rundt 6 år, så tror jeg du raskt blir lei, å da daler som oftest karakterene. Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe hvis det er bare rene skolebenkfag, det har jeg sett på venner som har tatt vanlig allmenn.

Hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre det om du velger bort allmenn, så snakk med rådgiver på aktuelle skoler, se på hjemmesider om hva de kan tilby, snakk med noen som selv har tatt studiekompetansen på en annen måte pluss mer. Ei i klassen min på landbrukskolen fikk alt servert i hendene av studieveileder o.l på skolen. Skolen var veldig flink til å opplyse om hvilke tilbud de kunne gi, og var behjelpelig med å få timeplanen til å gå opp.

Sjekk ut skolen som Borzoi nevnte, jeg tror de har en egen hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg tar allmenn, så får jeg jo det jeg VIRKELIG trenger på høgskolen. Med tanke på at jeg ikke har særlig mye bruk for å gå på en annen spesiell linje. Og når man blir tatt inn på veterinærhøgskolen, så er jeg redd de prioriterer de med høye karakterer, som har gått allmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om? Ved å ta allmen får du GENEREL studiekompetanse og må ta kurs ved siden av får å kunne komme inn på vet.HS... Jeg vet at ifjord så kom alle tre som søkte seg inn på vet.HS inn der.. de gikk alle tre 3 år 3 mål... Og du kan jo få gode karakterer ved å ta et annet linje også? Og de legger også vekt på dine erfaringer i tilleg til karakterene, karakterene til ho ene var ikke like gode som de to andre, men hun kom innpå på grunnlaget at hun hadde så mye praksis det siste året.

Du trenger forresten SPESIEL studiekompetnanse for å komme inn på vet.HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om? Ved å ta allmen får du GENEREL studiekompetanse og må ta kurs ved siden av får å kunne komme inn på vet.HS... Jeg vet at ifjord så kom alle tre som søkte seg inn på vet.HS inn der.. de gikk alle tre 3 år 3 mål... Og du kan jo få gode karakterer ved å ta et annet linje også? Og de legger også vekt på dine erfaringer i tilleg til karakterene, karakterene til ho ene var ikke like gode som de to andre, men hun kom innpå på grunnlaget at hun hadde så mye praksis det siste året.

Du trenger forresten SPESIEL studiekompetnanse for å komme inn på vet.HS

Jeg har hørt noe helt annet. At man ikke trenger å ta kurs ved siden av om man kun går allmenn, og at vet.hs prioriterer de med gode karakterer som har gått allmenn (foran de med gode karakterer som har gått en annen linje). Jeg er helt blond på området selv, men det er det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • https://www.nkk.no/om-nkk/statistikk/ Det ligger under "Dokumenter" på denne siden.
    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...