Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir bare verre og verre her hjemme...

tm100021

Recommended Posts

Jeg har jo som sagt kyssesyken, og det skal mamma utnytte på fult.. Hun vekte meg klokken seks på morgen idag for å fortelle meg at jeg glemte bladet mitt på stua igår, jeg er jo kjempe dårlig og bare gikk opp og gikk ned igjen for å legge meg, orket ikke å krangle, en halv time etterpå begynte Serchaj å pipe, jeg kom meg opp igjen og slapp han ut døra(Jeg har rom i kjelleren alene) Og slapp han inn igjen, han begynte da å tygge på pipeleka hans, noe som ikke bryr meg siden jeg har bestandig på radio og klarer å "koble" ut lyden av pipedyret, døre mi er lukket og døre til trappen er lukket så det er ikke mye de hører, mamma kommer da ned og tar med seg Serchaj og sier at nå er det nok og at det var siste gang han var inne, og at han kan begynne å sove ute igjen(Noe som det er jo alt for kaldt til... det er jo 9 minus nå bare) Og jeg har ikke krefter til å krangle med henne nå... Hun sier masse stygt til meg som gjør at jeg føler meg bare verre.. Og jeg klarer ikke å si noe tilbake eller.. Jeg klarer ikke å gå tur med han og klarer så vidt å mental trene han litt inne korte stunder... Nå får ikke han lov til å være inne, mamma nekter pappa å gå tur med han nå, og jeg besvimer bare ved tanken av å måtte gå ut på tur med han nå.. Han er mildt sagt allerede veldig understimulert... Heldigvis kommer Camilla (Camilla-Joy) til meg på tirsdag så jeg skal utnytte henne så hun kan gå en tur med han for meg :( Hehe... Noen som har forslag hva jeg kan gjøre? Jeg er desperat nå, vurderer til og med muligheten for å sette han bort på kennel, men vet at han kommer til å takle det VELDIG dårlig... Det er bare ca 2 uker til jeg flytter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg hvorfor mora di nekter faren din å gå tur?

Jeg vil bare si at jeg syns skikkelig synd på deg, og når du attpåtil har kyssesyken.

Men ingen god venninne som du kan sette bort hunden til da? Sånn til du får flytta?

Håper virkelig det ordner seg til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da dette er ikke bra, når du har kyssesyka så skal du faktisk være masse i ro, kanskje du får dra med deg foreldra dine til legen din slik at han/ hun kan fortelle de åssen det funker å ha kyssesyka osv..Ellers så bør de forstå at du er sjikkelig dårlig da å burde se dette på formen din. Har alldrig hatt det selv men hvet en del som har hatt det og de var kjempe dårlig da :( Har du ikke noen venninder da som kan komme å lufte han litt eller kan ha han hos seg noen dager eller bare stimulere han litt? Jeg syntest kjempe synd på deg nå, å tanke på at han skal på kennel osv å du sier han ikke takler det. Jeg skjønner dette veldig godt da min hund hadde nok heller ikke takla kennel så lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner/bekjente i nærheten som kan enten ha ham eller avlaste deg med ham? Det er fryktelig viktig at du får ro nå, så ikke kyssesyken setter seg, om din mor har trøbbel med det så ta henne med til legen eller be legen ringe/skrive et skriv. Been there done that.

Ellers kan jeg vel bare si jeg skulle ønske jeg var nærmere deg akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, stakkars deg. jeg har fulgt med på alle innleggene dine, og syns det er synd at du skal ha det slik hjemme :(

hadde jeg bodd i nærheten så skulle jeg ha tilbudt meg at han kunne få turer og eventuelt at han kunne ha bodd hos oss.

jeg er veldig klar over hvordan kyssesyken er, den forrige samboeren min hadde det. og han ble sykemeldt i 1 1/2 mnd, og han var skikkelig syk altså!!! :P jeg var syk jeg og, men to ganger testet jeg meg uten utslag. men jeg syns å ha hørt at det er 50/50 sjanse om det vises på testen (?) så jeg tror kanskje jeg hadde det.

jeg syns du skal kanskje lete opp noen artikler om kyssesyken slik at moren (og faren) din kan lese, for dette er ikke noe å spøke med!! eventuelt kanskje få henne med deg til legen neste gang du skal.

for har man kyssesyken så er man seriøst syk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyssesyken kan være veldig alvorlig å tulle med. Det er en veldig kraftig sykdom så hvis man ikke får nok vile så kan det nok bli nesten direkte farlig!

Hadde jeg bodd nærmere så skulle jeg gjerne ha hjulpet deg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at foreldrene dine drar dette en smule altfor langt!!! Blir rasende over å høre hvor dårlig det går an å oppføre seg. En ting er hva de mener om hunden, men fy fa------ du er alvorlig syk jente, og det burde de i det minste ha forstand til å forstå!

Pokker heller, hadde jeg hatt penger så ville jeg kommet meg avgårde og hjulpet deg samt gitt foreldrene dine en verbal leksjon.

Sertifikat for å ha hund, men fy pokker-sertifikat for å få lov til å få barn også.

Min mening, KNURR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for forslagene, legen forklarte til mamma første dagen jeg var der hva det gikk ut på men virker som om hun ikke helt.. Ja veit ikke hvordan jeg skal forklare det, vel uansett så har onkelen min sagt at han kan ha han hos seg om dagen når han ikke skal noe( Han bor på gård, kan ikke så veldig mye om hunder, men Serchaj får gått løs og lekt med en flat hele dag så han får i hvertfall gjort noe om dagene:)

Camilla, det gjør ingen ting;) Hvis du vil kan jeg være med deg så kan vi ta bussen videre til meg etter det`? Vi kan snakkes på msn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for forslagene, legen forklarte til mamma første dagen jeg var der hva det gikk ut på men virker som om hun ikke helt.. Ja veit ikke hvordan jeg skal forklare det, vel uansett så har onkelen min sagt at han kan ha han hos seg om dagen når han ikke skal noe( Han bor på gård, kan ikke så veldig mye om hunder, men Serchaj får gått løs og lekt med en flat hele dag så han får i hvertfall gjort noe om dagene:)

Camilla, det gjør ingen ting;) Hvis du vil kan jeg være med deg så kan vi ta bussen videre til meg etter det`? Vi kan snakkes på msn;)

DET kan du! :P

Pappa henter meg vel etter skolen, også kan han sikkert kjøre oss hjem til deg!

Jeg har skogbruk med Morten på tirsdag da, så jeg er vel ikke ferdig før tre...

Men vi kan snakkes! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...