Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Etter 12 år med det beste livet en hund kan ha er Embla død. Hun har vært en trofast følgesvenn, jaktkamerat og valpemor, og hun vil nok bli husket som en av Norges beste jaktretrievere noensinne. Hun var tålmodig med barn, rettferdig med valper og hun levde for å tilfredsstille alle rundt seg. Embla tok også til seg et valpekull som valpemoren ikke ville ha noe med, fikk melk i pattene og oppdro dem etter beste evne, som om de skulle vært hennes egne.

Embla ble født 1.mars 1994, etter kombinasjonen Birdland Venus "Lisa" og Bjäragårdens Twinkleberry. Hun ble fort en yndling i jaktmiljøet, og hun overrasket mange med utrolige markeringer og raske avleveringer. Under en jakt var Embla så ivrig at når hun avleverte så kastet hun fuglen i armene på fører og oppdretter Erling før hun heiv seg 180 grader rundt for å finne de andre, som hun selvfølgelig hadde memorisert og hadde full oversikt over. Mange vil nok si at Embla var enkel, hun tok alt så lett og det var aldri noe problem med henne. Men jeg vil heller si at den beste hunden får det vanskligste til å se lett ut. Og der har du Embla.

nm_vinner.JPG

Norgesmester 1999

Embla har 16 førstepremier i Eliteklasse, 11 1.vinner, var årets jaktretriever 1996, 1998 og 1999, Retrievermester 1996, Norgesmester 1999, Veteranmester 2002 og hun deltok også på landslaget og dro inn heder og ære. Hun har også vært en suveren hund å ha med på andejakt, pga hennes markeringsevne som er bedre 14 flat'er tilsammen. Hun har kort sagt vært en stjerne, og hun vil nok alltid være det. Ikke bare for rettmessig eier og oppdretter, min samboer og meg - men også for retrievermiljøet generelt.

nm_vinner2.jpg

Veteranmester 2002

Min samboer (sønn av rettmessig eier og oppdretter) og jeg hadde Embla over lenger tid etter at hun ble pensjonert fra hundesporten. Hun hjalp oss med å oppdra en vilter dobermannvalp, og hun lærte meg så og si alt jeg kan som kjennertegner en god jakthund. Den tiden hun bodde hos oss var hun ute i skog og mark hver dag, og jeg tok henne ofte med til badevann for at hun skulle få svømme og lindre muskler og ledd. Vi trente rolig, og hun fikk gjøre ting på hennes premisser. Man kjefter ikke på en gammel hund, man behandler den som gull, og Embla var gull verd.

I forbindelse med jobbsituasjon overlot vi Embla til min samboers far igjen i høst, siden vi måtte flytte. Jeg var ofte og besøkte henne, og så til at hun var lykkelig. For hver gang jeg kjørte hjem igjen tenkte jeg på om jeg ville rekke å se henne en gang til før hun måtte gå. Sist gang jeg så henne var hun ikke helt bra, hun hadde vondt for å reise seg og hun var sliten. Men hun logret som alltid, som om hun ville si "nå må jeg snart gå, men ikke vær redd for meg". På hjemturen gråt jeg, fordi jeg visste at hun snart måtte få slippe.

Og i dag sitter jeg her, med tårer og snørr og savner den glade jenta som alltid visste hva vi tenkte. Hun har ikke vondt for å reise seg lenger, hun har fått tilbake matlysten og den evige ungdommen på de evige jaktmarker med duer, ander, bekkasiner og fasaner. En stjerne er død, og det er Embla.

Embla2.jpg

andreasogembla.JPG

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første som slår meg er parasitter eller stoffskifte. Om ikke hun har synlige parasitter av kjent type i avføringen, som kan fikses med en reseptfri markkur fra apoteket -> veterinær.  Det er antakelig stoffskifte, om hun alltid har vært sånn. Ikke sikkert at mer energirikt for løser det, for det kan hende hun instinktivt vil spise mindre av det for å holde systemet sitt i balanse. Selv har jeg alltid vært så tynn at folk blir støtt av det og skinny shamer skamløst. Det er åpenbart hormoner. Sult og apetitt regulerer seg veldig annerledes enn hos de som sliter med motsatt problem. Det er vondt for meg å "overspise" ifht eget system, hva som er passende eller utilstrekkelig for andre   Da jeg var gravid la jeg på meg "normalt" (mye, selv til gravid å være), men med hornonene ute av kroppen rant den vekten av igjen i en rasende fart selv om jeg fortsatt spiste mer enn tilstrekkelig for å skulle holde den, så hormoner, hornoner, hormoner.  Om hunden ellers virker frisk og rask.. Hvilke(n) rase(r) er hun?   
    • En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...