Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt destruktiv


Mirai

Recommended Posts

Vi sliter med at Mona ødelegger og tar ting. Ok, jeg vet at hunder ikke hevner seg, men hun tar sikkert ting i kjedsomhet og i stunder hun er full av energi og ikke får utløp for det (som når hun er alene hjemme).

Hver dag jeg kommer hjem venter jeg bare på å se noe nytt som ligger strødd utover gulvet. Hun er jo så stor at hun rekker innpå kjøkkenbenken og kjøkkenbordet.

Hun interesserer seg ikke for planer og ting i vinduskarmene på stud, det er ting på kjøkkenet hun tar. I går kom jeg hjem til ketchup i sofaen og en påtygd ketchupflaske, pluss en ødelagt sennepsflaske på gulvet (ikke spør meg hvorfor vi har sånt på benken, det bor flere folk her i huset som er litt slappe med å rydde). I tillegg hadde hun sprettet en pose med solbærtoddypulver uteover gulvet så det var flott og lilla.

Gangen vår ble en gang dekorert med rød fyllepenn, kjøkkenet med blått.

I dag var det et brukt kaffefilter med kaffegrut som hun har vært oppe på vasken og tatt.

Tidligere har hun hoppet opp etter veggen og tatt en kurv som stefaren min har flettet. Jeg kan nevne dørstokker, lister, hjørnet på veggen til kjæresten min, skosåler (hun drar dem ut av skoen og river dem i filler), mobiltelefoner og fjernkontroller, flust med aviser/reklame, laget hull i sofaen, tygd på bordkanten..

Nå for tiden er det ikke sånne store, alvorlige ødeleggelser, det er mer en pose med gulerøtter her og der, plastbegre, flasker og lignende ting som befinner seg på et kjøkken.

Er det noen som har noen ekstremt lure forslag?

Vi fikk høre at vi kanskje har gitt henne et ubevisst gnagebehov fordi hun har alltid hatt bein og ting å tygge på fra hun var liten :unsure: Så det kan godt være.

Hun ødelegger også mest når hun kjeder seg, men det er dessverre umulig for meg å få dratt hjem i løpet av en skoledag, så hun får sitt på ettermiddag og kveld.

Er den eneste løsningen å rett og slett holde det helt strøkent på kjøkkenet og stuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. vi har ikke mulighet til noe eget rom, alle rommene vi har brukes relativt aktivt..

Bur, da må jeg kjøpe ett og venne henne til det igjen.. Hmm... Hvor kan man finne et bur som hun kan ligge rett ut i? Må jeg kanskje spesialbestille? Så mye styyyr. Argh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige hunden min var litt av samme ulla, men det sjarmerede var at hun begynte når hun var 5 år! Og hun herpa bare ting som det luktet meg av....... (Der kan du kanskje snakke om hevn...? :P )

Vi kjøpte bur til henne. Kanskje lettvint, men det mest effektive! :P

Ellers så går det jo ann å legge ut feller til henne, ting du vet hun vil ta, smør det inn med tabasco eller chilli.. Katastrofeposer er også et alternativ!

Det er jo sånn at når du ikke er hjemme så går det ikke ann å korregere hunden så da må det gjøres på andre måter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes kjent ut. :P Fibi gjør bare slikt når vi er hjemme hun, og ligger nok og sover når hun er alene. Da kan vi med ganske stor sikkerhet si at det er for å få oppmerksomhet hun driver med dette tullet. Deres hund kjeder seg kanskje når den er alene og finner på litt underholdning sånn for seg selv. Det skjer jo ihvertfall noe på den måten. Eller :P ? OK. Forslag:

Gjem godbiter rundt omkring som hun må lete etter.

Fyll diverse såkalte intelligensleker med godbiter.

Fjern ting som kan være farlig for henne, eller dyrt å erstatte for dere.

Legg en gammel vott o.a litt strategisk, sånn at hun kan "stjele" den i stedenfor dumme ting.

Legg henne i buret, eller begrens arenaen hun har mens hun er alene.

Jeg begynte med en slags omvendt psykologi, tror jeg. Når Fibi tar ett eller annet hun ikke bør, takker jeg overstrømmende for at hun fant den høydst skattede gjenstanden og tilbyr henne å bytte med en godbit. Så nå tar hun kulepennen, eller hva det nå er og hvis ingen ser det, kommer hun bort til en av oss og viser fram byttet. "Hallo, jeg har stjålet noe her, er det mulig å få litt oppmerksomhet! En liten pølsebit, kanskje?" Kan egentlig ikke huske sist hun ødla noe. Ja, ja. En bærepose i forrigårs, da... :P Dette har jo også resultert i at instruksen "bytte" medfører at hun slipper umiddelbart. Litt utilsiktet innlæring, men funksjonell! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg kan begrense plassen hun er på, hun er bare på kjøkkenet og stua, og det er ikke så veldig stor plass der. Før var hun i gangen i og kjøkkenet, men nå får hun altså være på stuen i stedet. Og det er ikke den det går ut over :D

Jeg kunne kanskje lagt ut en felle som var smurt inn med noe grusomme greier som Tabasco? Jeg føler at jeg legaliserer stjelingen om jeg legger ut ting hun kan ta, og så er det greit.

Hun gjør ikke dette når vi er hjemme, så det er vanskelig å unngå det eller gjøre noe positiv læring ut av det (som din hund apporterer tingene til deg, det var smart forresten!).

Jeg får kanskje prøve å kjøpe noen flere leker hun kan drive med, hun har en ball med godbiter, men jeg tror den blir litt kjedelig i lengden.. Vanskelig det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i alle fall ikke det kommer av at hun har fått mye tyggeting og sånn. LiLi har alltid hatt det, men aldri ødelagt noe.

Hun har vel for mye energi da, greier ikke kontrollere seg? Jeg vet neimen ikke, men tror nok jeg ville hatt henne i bur eller noe hvis det er så ille. Så får du heller trimme henne ordentlig når du kommer hjem fra skolen. Det er ikke mye trim hun får av å være løs i huset uansett, buret kan kanskje hjelpe henne å slappe av. Men å få tak i et som er stort nok er kanskje vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kanskje lagt ut en felle som var smurt inn med noe grusomme greier som Tabasco? Jeg føler at jeg legaliserer stjelingen om jeg legger ut ting hun kan ta, og så er det greit.

Du må jo legge ut ting til henne så hun ikke skjønner at det er en felle! Det er jo poenget, du legaliserer ikke stjelingen for det! Bare lat som om du glemmer det der.. Eller legg det der når hun ikke er der.

Hvis det kan hjelpe til at hun slutter å stjele/herpe ting så må det vel være greit hun stjeler noen ganger! Hun gjør det vel uansett...?! :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat grusomt da, men jeg er jo litt blaut :D . Tabasco æsj. Vet at noen ganger må jeg lære at noen ting er lure, selvom jeg syns de er litt dumme. :P Kanskje det er fordi jeg er så gammel)) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånn skikkelig skramlefelle da? At du legger et eller annet skikkelig bråkete greier, grytelokk og masse sånt, som hun river ned når hun stjeler?

Ja, det er et godt forslag. Men hvor lurt det er vet jeg ikke, siden hun er veldig lydvar. Hun blir veldig nervøs bare jeg smeller en brødpose. Sikkert pga. det fyrverkeriet som skremte henne før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et godt forslag. Men hvor lurt det er vet jeg ikke, siden hun er veldig lydvar. Hun blir veldig nervøs bare jeg smeller en brødpose. Sikkert pga. det fyrverkeriet som skremte henne før jul.

Da er det jo garantert effektivt. Men kanskje det holder med litt skrammel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde skremt vannet av pelsen når den var alene hjemme.Du kan risikere at hun går og er belastet lenge alene hvis hun kobler det feil i hodet sitt.

Å smøre inn tabasco kunne vært en god idè hvis det ikke var for at hundene ikke tygger på akkurat det som er smurt inn ;)

Man har da nese...

Jeg har bare et forslag: Rydd det vekk til hun blir eldre, en ting er irritasjonen deres -en annen ting er at hun kan skade seg.

Eller ev fiks et rom til henne (el hundegård)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat grusomt da, men jeg er jo litt blaut ;) . Tabasco æsj. Vet at noen ganger må jeg lære at noen ting er lure, selvom jeg syns de er litt dumme. ;) Kanskje det er fordi jeg er så gammel)) ;)

Hehe, oki! :)

Jeg er mere for å korregere hunden en gang også slipper du å gjøre det flere ganger. Sånn som når jeg tok Tequila på fersken, oppå bordet, der hun godt og fornøyd var på vei til å dra ned restene av den halve kyllingen jeg hadde hatt til middag ned på gulvet via sofaen...... Jeg la henne i bakken og kom med noen gloser som jeg ikke vil gjenta her. Og NEI jeg er ingen mishandler av den grunnen! ;) Tequila stjeler ALDRI noe etter det og jeg har testet det ut! :D Så en gang effektivt funker! Vel å merke at du treffer på riktig tidspunkt da! I det hunden tenker på at den skal gjøre det! ;)

Tequila er ikke så gjennomtenkt av seg så hun har en tendens til å tenke (kanskje) idet hun utfører handlingen! :P

Laurelle (den forrige hunden min) stjal også når vi fikk henne. Hun var da 9 mnd og konstant sulten! Kunne hun stjele en brødsmule, ja så gjorde hun det! :rolleyes: Vi lagde katastrofeposer til henne. Tok en bærepose, tomme hermetik bokser og la mynter og skruer oppi de. Puttet boksene oppi posen og knøt igjen. Hyssing ble bundet til posen og en pølsebit eller noe annet snadder.. Tok ikke lang tid før hun sluttet å gå på benken heller. Der var også problemet at hun ikke stjal når vi var hjemme..

Lykke til Julie! Det er kjipt å komme hjem til rasert hus.....! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eget rom eller hundegård ville nok vært mitt råd ja.

Selv har jeg en hund som digger å bære på ting - enten det er truser, 1 1/2 l colaflasker eller doruller. Dette ligger uhyre dypt i ham, og derfor stoler jeg overhodet ikke på å ha ham inne uten tilsyn. Har to fjernkontroller friskt i minne samt innmaten til en diger skumgummipute spredt over 2 etasjer <_< I går kom han forresten bærende med en kniv i kjeften - en skarp en som han hadde vært på et bord og funnet. Så jeg føler meg deg Julie! Kan du ikke lage til et fullstendig hundetrygt rom da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hun høres sånn ut som Buster. Han var helt ekstrem når han var liten. Dette var mens vi bodde på internat, og han egentlig ikke hadde så mye plass å bevege seg på. Han stjal alt han kom over, og klatret oppeter skrivebord for å stjele. Et friminutt jeg gikk for å hente penalet jeg hadde glemt, hadde han stjelt det, fått det opp og tagget på sengtrekket mitt. Han satt enda oppe i senga med en svær tusjpenn i kjeften da jeg åpnet døra. Og med det uttrykket: du skulle da ikke komme hjem nå ;) . Det jeg gjorde var å rydde unna ting han kunne stjele å ødelegge. Ikke at det nyttet så før destruksjon hannes, han gikk løs på tapetet istede for :rolleyes: . Jeg måtte tilslutt smøre det inn med masse isj (eneste som funket var en fuktighetskrem av alle ting hehe). Bur var ikke noe alternativ for meg egentlig, og skolen hadde lovt oss hundegård i gud vet hvor lang tid ( den kom ikke opp før høsten etter) så jeg valgte å leve med tapetspiseren. Men han kuttet ut etter at jeg fant noe isj som han virkelig ikke tålte ( fuktighetskremen) men da så ikke rommet ut hehe. Ikke noe depositum tilbake på oss :) . Han sluttet så og si helt med å ødelegge da vi flyttet og han fikk større plass å bevege seg på. Han hadde noen tilbakefall men ikke noe ekstremt, annet enn mye rot da han fant ut hvordan døren til søppelskapet skulle åpnes. Det løste vi med å låse kjøkkenet.

Mitt råd er å enten få deg hundegård/ev annen plass å ha henne hvor det er minimalt hun kan ødelegge. Eller rydd vekk ting og tang til hun blir eldre.

Jeg føler virkelig med deg og jeg vet hvor frustrerende det er med en destruktiv hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg hadde vært forsiktig med å skremme en slik hund, særlig siden det kanskje virker som hun har litt lav terskel for lyd - siden hun ble skremt av fyrverkeri og har overført det til andre, langt "mindre" lyder? De myndene jeg har kjent, har vært ganske så lydstabile.

En ting du jo ikke VET, er om hunden din er litt påkjent over å være hjemme alene... hun er jo midt i oppveksten nå. Kanskje aktivitet hjelper på en eller annen ullen ensomhetsfølelse og utrygghet, og er det da noe lurt å skremme henne? Du vet ikke hvordan det vil slå ut. De som leter etter noe å tygge på/ødelegge, kan ha litt andre greier for seg - som dette med redsel.

Andre hunder er SULTNE, og leter etter ting å stjele kontinuerlig - og der handler det vel egentlig mest om å fjerne alt spiselig!

Heller tabasco enn lydfelle, ville jeg tippet - for da blir det mer et VALG (æsj, ting som ligger på bordet smaker vondt helt plutselig) enn ren SKREMSEL.

Jeg hadde selv en hund som aldri ville rørt noe så lenge jeg var hjemme, men som det sekundet jeg gikk på jobb (han visste forskjell mellom det og at jeg gikk ned i kiosken eller ut med søpla), da var det ut på "jakt".... Han var sulten. Mens andre som har ødelagt litt mer generelt, har kuttet tvert ut når de kom i rett alder, uten påviselig grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt av det samme problemet med Enya da hun var i 8-10 mnd alderen. Hennes preferanser var mors yndlings DVD'er...

Vi sprayet DVD'ene inn med Bitter spray (slik man sprayer på sår o.l slik at hunden ikke skal slikke på det) det gikk nøyktig 2 ettermiddager så var DVD-hærverket over!

Som Akela sier, så syns jeg at det er bedre at hundene får et "valg" enn at de blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...