Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder biter flest småbarn


Wanderlust

Recommended Posts

Dette er hentet ut fra startsiden`s NESTE KLIKK http://www.nesteklikk.no/20060307/86059.html

Hunder biter flest småbarn

En ny studie viser at risikoen for at små barn kan bli bitt av store hunder er inntil fem ganger så høy for barn i ettårsalderen.

Artikkelen er levert av mozon.no og skrevet av journalist Karoline Steenbuch

Selv om hunden blir omtalt som menneskets beste venn, bør du likevel ikke alltid ta dette for god fisk.

Nå hevder eksperter at du bør vente med å bringe en hund inn i familien inntil barna er i skolealder, skriver Reuters. Og småbarnsforeldre bør tenke seg spesielt godt om når det gjelder kjøp av Schäferhund og Dobermann. Barn har nemlig tendenser til å ville utforske og undersøke hunder, noe ikke alle hunder setter pris på.

Over en ti år lang periode har eksperter ved et traumesenter i Østerrike undersøkt barn som har blitt behandlet for hundebitt. Av 341 barn fant de ut at barn under ett år hadde størst risiko for å bli bitt. Sjansene reduseres etter hvert som barna blir eldre.

- Hunder er vant til å leve i et hierarkisk system. På den måten kan hunder se på nyfødte og småbarn som underordnede i det hierarkiske systemet, hevder studien.

Ekspertene fant ut at den relative sjansen for å bli bitt av en Schäferhund eller en Dobermann er fem ganger høyere, enn av en Labrador eller blandingsrase.

Studien konkluderer imidlertid med at skolebarn kan lære seg hvilke forhåndsregler de bør ha når de omgåes hunder.

Studien er publisert i mars-utgaven til The Journal of the American Academy of Pediatrics.

Velg en hund som passer

Ved det hundefaglige nettstedet Canis mener de at det viktigste når det gjelder valg av hund er å bestemme seg for en som passer for det familien har tenkt å bruke den til.

Forskere har allerede bevist at hund og eier likner på hverandre. Hvilken hund likner du mest på?

- Og noen anbefaler faktisk store hunder fordi de er trygge, sier Canis til Mozon.

Visste du at når du har det gøy med hunden din, er du ikke alene?

Hva mener dere??

Og hva tror dere er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok ikke shæfer og dobermann biter mer unger enn andre hunder. Lurer på hvorfor de sier akkurat disse to rasene.. de skiller seg ikke akkurat så mye ut enn mange andre raser.

Ja jeg syns forsåvidt at det kan være best å vente til barn er store nok til å forstå dette med ansvar og konsenkvenser, før man får hund. mange får jo barn etter de har fått hund, og da mener jeg at man har et veldig stort ansvar når man har baby og hund. hunder kan være uforutsigbare, og kombinasjon hund og barn må man være forsiktig med. Og ja det er flest små barn som blir bitt siden det er de som er mest uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ikke ha litt å gjøre med HVORDAN hundene holdes i Østerrike også, altså disse rasene? Eller forventningene man har til dem der som "skarpere" etc? Holdninger kan variere fra land til land, mener jeg husker at der man i alle år her på berget har ansett boxeren som "typisk trivelig familiehund" så er/var holdningen noe annerledes nede på kontinentet, hvor man anså den mer som litt skarpere brukshund. Altså SYNET på hunden. Og det kan jo ha noe med hvordan man oppdrar den på, og hvordan man former den - i hvilket "bilde"....

Nå er jo dette med "bitt av hund" også noe som omfatter alt fra smårift til store skader, men iallfall her hjemme så skiller man på legevakten IKKE mellom alvor/omfang - så den som har vært uheldig i leken med egen grei hund og fått et rift og bestemt seg for å ta stivkrampesprøyten man har glemt altfor lenge, kommer i samme bag som barn som er blitt stygt kvestet.

Her i Norge er det vel mange barnefamilier som har nettopp schäfer, det jeg har sett når jeg har vært på schäferutstillinger og startet LP der? Så hvis de hadde vært så "farlige".... så hadde vel ikke foreldrene villet barna sine så dårlig?

Statistikk er aldri lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at hunden får hilse på den nye babyen i familien, og føler seg inkludert. Hvis en hund ser på barnet som en underordnet må det være noe galt eieren har gjort, eller i tillfeller der det er snakk om en ustabil hund.

Litt dumt å "henge" ut shæfer og dobermann da... Tror nok problemet kan være hos mange andre raser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å lese hele artikkelen en gang jeg, den betyr så lite for meg... :) Om jeg skulle ta noe notis av den så ville det si at alle mine

schäferhunder ikke har vært normale, for de har ikke gjort noe eller visst noe negativt mot noen barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hverken Schäfer eller Doberman er noe verre eller bedre enn andre raser når det gjelder bitthendelser, tror heller det er snakk om at endel av de som anskaffer seg disse rasene ikke klarer jobben med å gi hunden det den trenger - og ender derfor opp med en superstressa hund som igjen blir aggressiv mot folk. Men det gjelder jo ikke bare disse rasene, det gjelder vel hunder generelt.

Hadde det enda vært slik at folk valgte hund med hjernen i stedet for øynene, så hadde vi nok sluppet mange bittepisoder, men så lenge det ikke kreves noen form for kunnskap fra et menneske før man kjøper en hund er det ikke annet å vente. Joda, mange raser jeg synes er superfascinerende, men jeg kjøper jo ikke hvilken som helst rase bare av den grunn. Den må jo passe til mitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...