Gå til innhold
Hundesonen.no

Truende holdning.


marcoograya

Recommended Posts

For det første så har jeg ikke gjort Marco(Rottis) noe vondt..Men under trening så visst han gjør feil..F.eks. at jeg sier sitt også legger han seg, og jeg retter på han så virker det som om han er redd for å gjøre feil. Jeg kjefter aldri på trening, jeg prøver å være rolig. Jeg bruker lek som belønning og av og til godis.

Jeg har kanskje en tendens til å lene meg litt mye fremover og at jeg da kanskje virker truende..Jeg tror kanskje han har fått seg en smell av tidligere eier, men er ikke 100% sikker.

Men jeg får ikke dette bort. Jeg prøver å slutte å lene meg fremover og være aktiv på andre måter. Eneste "straffen" er en timeout. Men han blir så fort redd.

Så fort jeg ber om noe i en litt strenger tone så legger han seg. Virker som om han tror han løser ting ved å legge seg. Han er veldig til å legge seg på rygg og små logre med halen og.

Så spørsmålet mitt er...Hvilken holdning burde jeg ha? Er det jeg som virker truende, eller er han bare livredd for å gjøre feil? Eller en kombinasjon? Skal jeg roe ned treninga og ikke ha så mye fart og lek, men heller godis?

Ble kanskje litt rotete dette, men håper dere forstår. Og takker masse visst noen tar seg tid til å svare meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at han har gjort en liten feil så må jeg leke masse med han å liksom prøve å få han til å glemme på en måte..Da er han helt fin igjen...Virker som om det er værdens undegang å gjøre feil.. Setter jeg meg ned på huk kommer han selfølgelig bort til meg, men han viser med hele seg at jeg vil ikke gjøre feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at han har gjort en liten feil så må jeg leke masse med han å liksom prøve å få han til å glemme på en måte..Da er han helt fin igjen...Virker som om det er værdens undegang å gjøre feil.. Setter jeg meg ned på huk kommer han selfølgelig bort til meg, men han viser med hele seg at jeg vil ikke gjøre feil!

Min erfaring er at når hunden legger seg på ryggen for deg, så underkaster han seg. Jeg anbefaler da å snu ryggen til og ikke gi hunden noen oppmerksomhet for dette, verken positiv eller negativ oppmerksomhet. Hunden vil da sannsynligvis slutte med å legge seg på ryggen. Det er noe i ditt hovedinnlegg som får meg til å tenke at du har en meget myk hund, som kanskje i tillegg synes dressur er kjedelig, og at du nok er litt for hard i stemmen for denne mye hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at han har gjort en liten feil så må jeg leke masse med han å liksom prøve å få han til å glemme på en måte..Da er han helt fin igjen...Virker som om det er værdens undegang å gjøre feil.. Setter jeg meg ned på huk kommer han selfølgelig bort til meg, men han viser med hele seg at jeg vil ikke gjøre feil!

Ved å leke kan det hende du klarer å belønne usikkerheten hans. Bare en kjapp tanke. Det beste er kanskje å være likegyldig. Er han generelt treg med å avreagere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For det første så har jeg ikke gjort Marco(Rottis) noe vondt..Men under trening så visst han gjør feil..F.eks. at jeg sier sitt også legger han seg, og jeg retter på han så virker det som om han er redd for å gjøre feil. Jeg kjefter aldri på trening, jeg prøver å være rolig. Jeg bruker lek som belønning og av og til godis.

Jeg har kanskje en tendens til å lene meg litt mye fremover og at jeg da kanskje virker truende..Jeg tror kanskje han har fått seg en smell av tidligere eier, men er ikke 100% sikker.

Men jeg får ikke dette bort. Jeg prøver å slutte å lene meg fremover og være aktiv på andre måter. Eneste "straffen" er en timeout. Men han blir så fort redd.

Så fort jeg ber om noe i en litt strenger tone så legger han seg. Virker som om han tror han løser ting ved å legge seg. Han er veldig til å legge seg på rygg og små logre med halen og.

Så spørsmålet mitt er...Hvilken holdning burde jeg ha? Er det jeg som virker truende, eller er han bare livredd for å gjøre feil? Eller en kombinasjon? Skal jeg roe ned treninga og ikke ha så mye fart og lek, men heller godis?

Ble kanskje litt rotete dette, men håper dere forstår. Og takker masse visst noen tar seg tid til å svare meg:)

Du må jo ha gjort ett eller annet - og slik jeg ser det så har du gjort ett av to - enten så har du gjort mer enn å bare rette på han, eller blitt sur inni deg og rettet på han - ett eller annet - eller så har du belønnet den dempende underkastelses adferden sånn at han faktisk tror at det er den du er på jakt etter.

Hvilket igjen etter min mening kan bety at du er dårligere på å belønne rett adferd enn du er på å ignorere eller belønne "feil" adferd..... skjønte du? Altså, om det er sånn at du har belønnet krympeikkeslåmeg adferden så har du gjort det riktig mens du må ha gjort noe feil når du har ønsket å belønne riktig adferd.

Nå vet ikke jeg hvordan du jobber med hunden og jeg har jo ikke sett det, men det jeg ser for meg er at du sier sitt og Marco legger seg - så retter du på han, så blir du "stressa" fordi han ser ut som om han har fått bank og kaster seg ned på rygg hvorpå du begynner å leke..................... stemmer det?

Rett reaksjon fra deg i denne settingen burde være å ignorere den toskete oppførselen og be han om å sitte på nytt for så å lage julekvelden umiddelbart når han lystrer.

Jeg har jo en rottis i en følsom alder her i heimen, hun elsker å jobbe - men er en mester på å "tolke" feil og i en periode så kastet hun seg på rygg hele tiden - jeg har bevisst ignorert dette og står da passiv og venter til hun tilbyr rett adferd for så å belønne.

Jeg bruker ikke korrigering i det hele tatt på denne hunden under trening - sånn at hun har aldri fått korreks av noe slag - ikke engang nei liksom - allikevel så gikk hun i kaste seg på rygg modus i en periode - etter ganske få ganger hvor jeg bare ignorerte dette så sluttet hun av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at jeg blir litt sånn "offda dakar vovven". Det er fullt mulig..Det at jeg belønner oppførselen hans..Han er en veldig myk hund, det er han. Jeg trente litt idag og bare gikk min vei når han gjorde sånn. Det så ut til å funke.

Belgerpia: jeg blir aldri sur når Marco gjøre feil, jeg blir lei meg kanskje fordi jeg vet at det er noe jeg har gjort feil.

Vipsen: Tror du har rett.

Men jeg har tenkt å slutte å være så nøye på ting hele tiden..Slutte å bare perfeksjonere. Tenkte litt på freestyle..Fordi Marco er så leken og da kan jeg utnytte det på en annen måte. Jeg kan bare leke med han og lære han morsomme ting og ikke tenke på høye klasser i lydighet. Men at jeg heller kan skaffe meg en hund senere i tid dom lydoghet blir aktulet, men at Marco digger å lære trix og danse rundt så tenke jeg freestyle...Jobbet litt idag og han var mye mye mer glad på en måte.

Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco er jo relativt myk, og det kan jo ha endel med forrige eier å gjøre, men jeg har da sett deg rope til han og ta han i nakkeskinnet opp til flere ganger? Er fullt klar over at det var tidligere, og at du trener helt annerledes nå, men positiv straff sitter fryktelig godt. Du må bare fortsette, tror du absolutt er inne på riktig spor nå Charlotte.. Belønn og overse som eneste straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...