Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobbelhandling?


mokken

Recommended Posts

Jeg har ingen forståelse for hvorfor schäferfolk heller ikke kan trene litt mere, slik som mange andre med andre raser må.

Mangen gode poen på innleggene dine!

Spurte en schæfer eier hvorfor så mangen drev med dobbelhandling innenfor den rasen Svaret jeg fikk var at hunden måtte trekke MYE i båndet for å få frem GODE bevegelser!

Det må nå kunne gå an å trene inn ved å påvirke litt jakt adferd! Eller er jeg helt på jordet?

EDIT: poeng selvfølgelig, ikke poen...

Gikk litt fort i svingene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Mangen gode poen på innleggene dine!

Spurte en schæfer eier hvorfor så mangen drev med dobbelhandling innenfor den rasen Svaret jeg fikk var at hunden måtte trekke MYE i båndet for å få frem GODE bevegelser!

Det må nå kunne gå an å trene inn ved å påvirke litt jakt adferd! Eller er jeg helt på jordet?

Hyggelig at du synes innleggene mine inneholder noen gode poeng. ;)

Klart at schäferfolk også kan trene fram hunden sin til å trave fort. Den trenger faktisk ikke nødvendigvis å dra slik i båndet og i tilllegg risikere å få nakeskader, det holder at den traver fort nok, hvis det er tempo de vil ha. Jeg har for øvrig sett utenlandske dommere som har bedt schäferhandlerne om å trave saktere i ringen med hundene, ja noen måtte til og med gå i skritt. For dommeren ville se på hundene i sakte bevegelser. Og handlerne ble dritsure kan man si. :)

Jeg får si som en kjent dommer en gang sa, man trenger ikke løpe så fort med hunden for å få vist fram bevegelsene, sakte tempo kan ofte være vel så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Var en del dobbelt handling på Dora i dag ja..

*grrr* Dumme damen satte seg på huk bak meg...

Håper ikke det var mange som trudde jeg sto bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en del dobbelt handling på Dora i dag ja..

*grrr* Dumme damen satte seg på huk bak meg...

Håper ikke det var mange som trudde jeg sto bak.

Greit nok at valpeshow ikke er "seriøs utstilling", men ærlig talt! Hva er vitsen? Valpen må jo lære seg å gå uten å bli ropt på før eller siden uansett. Det blir for dumt å lære valpen opp til å gå etter ropene nå, og når det endelig blir alvor (ordentlig utstilling) så slutter valpen å gå fordi det ikke er noen som roper på den... Hvilken rase var dette? og sa du noe til den damen? Feigt å gjemme seg bort da, hun visste nok at hun ikke burde gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, om hun ikke regerte på blikket ditt så er hun vel herdet -hun har sikkert holdt på med det en stund og er godt vant...

Jeg kom meg ikke avgårde til Dora i dag. Det kan jo den damen være glad for, haha! Jeg hadde antageligvis kommet til å ertet henne litt dersom jeg hadde hørt henne selv :) Kanskje jeg får muligheten 2.april, for da er det valpeshow igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - mulig jeg er en smule partisk - men er dette virkelig noe å henge seg opp i?

Juks?

Jeg skjønner ikke det jeg - at det er juks altså - for jeg mener, det er jo ikke sånn at dommere/ringsekretærer tillater dobbelthandling for en hund og ikke for alle (om de tillater det) - da får jo alle innen samme rase samme mulighet......

Nei, jeg mener ikke at det er ok å gjøre som de ofte gjør rundt schæferringen hvor de løper som gale og brøler vilt og uhemmet - men diskret dobbelthandling ser jeg ikke noe problem med.

Det er selvsagt mulig jeg ikke ser problemet fordi jeg har en rase som ikke skal se ut som en hjernedød statue i ringen - ei heller er det spesielt vakkert når bikkja står med 90 graders knekk i nakken og ser opp - de skal ikke stå sånn liksom.

Det skal hverken schæfere, belgere eller for den saks skyld rottweilere skal stå å se hjernedøde ut i ringen - og ja, dere må gjerne bli hysteriske fordi jeg bruker betegnelsen hjernedød, men når en hund står rolig og stirrer tomt ut i luften UTEN motivasjon for det i flere minutter av gangen - ja, så ser den hjernedød ut.

Belgere, schæfere og også en del andre raser skal ikke se sånn ut de faktisk - de skal se våkne og alerte ut - men allikevel ikke stå med giraffnakke da overlinjen skal være en myk linje fra hodet og ut til halespissen - hvilket man ikke kan få til når bikkja står å ser opp på handleren.

Bare å trene sier noen så eplekjekt ...... ja jøss, værsågod liksom - om noen tror det er enkelt å få en rase med en smule hjernekapasiet til å stirre interessert og våkent ut i det store intet så forsøk gjerne......... selv den blondeste belger skjønner jo at det ikke er katter på en hundeutstilling liksom .......

Og før dere liksom kaster dere på meg her - jeg stiller mine hunder stort sett uten dobbelthandling - ene og alene fordi den gamle skjelden finner noe interessant utenfor ringen - men hverken den sorte eller den gamle viser seg særlig bra når de står på godbit - de var mye vakrere begge to på Bø når de så ut av ringen......... på noe interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - mulig jeg er en smule partisk - men er dette virkelig noe å henge seg opp i?

Juks?

Jeg skjønner ikke det jeg - at det er juks altså - for jeg mener, det er jo ikke sånn at dommere/ringsekretærer tillater dobbelthandling for en hund og ikke for alle (om de tillater det) - da får jo alle innen samme rase samme mulighet......

Nei, jeg mener ikke at det er ok å gjøre som de ofte gjør rundt schæferringen hvor de løper som gale og brøler vilt og uhemmet - men diskret dobbelthandling ser jeg ikke noe problem med.

Det er selvsagt mulig jeg ikke ser problemet fordi jeg har en rase som ikke skal se ut som en hjernedød statue i ringen - ei heller er det spesielt vakkert når bikkja står med 90 graders knekk i nakken og ser opp - de skal ikke stå sånn liksom.

Det skal hverken schæfere, belgere eller for den saks skyld rottweilere skal stå å se hjernedøde ut i ringen - og ja, dere må gjerne bli hysteriske fordi jeg bruker betegnelsen hjernedød, men når en hund står rolig og stirrer tomt ut i luften UTEN motivasjon for det i flere minutter av gangen - ja, så ser den hjernedød ut.

Belgere, schæfere og også en del andre raser skal ikke se sånn ut de faktisk - de skal se våkne og alerte ut - men allikevel ikke stå med giraffnakke da overlinjen skal være en myk linje fra hodet og ut til halespissen - hvilket man ikke kan få til når bikkja står å ser opp på handleren.

Bare å trene sier noen så eplekjekt ...... ja jøss, værsågod liksom - om noen tror det er enkelt å få en rase med en smule hjernekapasiet til å stirre interessert og våkent ut i det store intet så forsøk gjerne......... selv den blondeste belger skjønner jo at det ikke er katter på en hundeutstilling liksom .......

Og før dere liksom kaster dere på meg her - jeg stiller mine hunder stort sett uten dobbelthandling - ene og alene fordi den gamle skjelden finner noe interessant utenfor ringen - men hverken den sorte eller den gamle viser seg særlig bra når de står på godbit - de var mye vakrere begge to på Bø når de så ut av ringen......... på noe interessant

Det står nå klart og tydelig i utstillingsreglementet til NKK at dobbelthandling ikke er tillatt, så det burde vel være god nok grunn til å avstå fra det.

Så du er nok en smule partisk her ja. Hvorfor ikke trene opp hunden til å bli vist uten å bryte utstillingsreglene?

Klart du ikke ser noe problem med dette når dette er vanlig med din rase.

Det er ikke snakk om å stå som en hjenedød hund, hvordan nå den måtte se ut. Jeg har aldri sett en hjernedød hund, så jeg aner ikke hvordan den ser ut.

Hvem har sagt det skal være enkelt? Det er faktisk mulig å trene alle hunder til å stå slik de skal på utstilling under en bedømmelse uten å påvirke hunden ved hjelp utenfra ringen. Slik er det bare. Du som liksom skal være hundeinstruktør bør da kunne klare å innnse det?

Min rase står heller ikke og glaner opp på meg, men jeg trenger da ingen til å påkalle hundens oppmerksomhet utenfor ringen av den grunn for å få denn til å stå riktig. Ikke bruker jeg godbiter eller pipedyr heller for å påkalle hundens oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det står nå klart og tydelig i utstillingsreglementet til NKK at dobbelthandling ikke er tillatt, så det burde vel være god nok grunn til å avstå fra det.

Ja, jeg vet at det står i reglene - men jeg ser det ikke som juks faktisk sålenge alle i en rasering får samme mulighet - det gjør skjelden også ringsekretærer eller dommer .......... og på schæfer tillates det konsekvent, på vår rase må vi være langt mer diskret - unntakene er når vi har spesialdommer hvor dommerne gjerne oppfordrer oss til å jobbe på utsiden for å vist hunden.

Hvem har sagt det skal være enkelt? Det er faktisk mulig å trene alle hunder til å stå slik de skal på utstilling under en bedømmelse uten å påvirke hunden ved hjelp utenfra ringen. Slik er det bare. Du som liksom skal være hundeinstruktør bør da kunne klare å innnse det?

Min rase står heller ikke og glaner opp på meg, men jeg trenger da ingen til å påkalle hundens oppmerksomhet utenfor ringen av den grunn for å få denn til å stå riktig. Ikke bruker jeg godbiter eller pipedyr heller for å påkalle hundens oppmerksomhet.

Vel - Aud, jeg har ennå til gode å se noen av dine hunder toppe ørene og se våkne og interesserte ut i ringen - de står som de skal og øra skal - heldigvis for deg - henge nedpå sånn ca ti på to - ergo så er det ikke noe behov for å vekke den liksom.......... Du trenger ikke hundens oppmerksomhet fordi den skal stå sånn...... hverken schæfer, belger, rottis osv. skal stå sånn - de skal se våkne og interesserte ut - de skal se ut som om de er på allerten og øra skal være i stram givakt ikke lett nedfelt sideveis sånn at de får batmanposisjon..... og den eneste måten å få opp øra på en belger, schæfer osv. er faktisk å få oppmerksomheten på en eller annen måte........... Vi har dommere vi som har med seg ett helt batteri av pipedyr og godbiter for å få bikkjene til å vise øre som de skal for å få det rette uttrykket liksom.......

Tatt i betraktning at du aldri hatt disse rasene så bør du kanskje avstå fra å kommentere trenbarheten......

Du må gjerne lulle deg inn i villfarelsen om at det ville du klart helt enkelt - men inntil jeg får det bevist så kommer jeg til å beholde min selvtillit angående trening av hund og min selvtillit som intstruktør B)

For jeg er faktisk 100% sikker på at du ikke ville klart det heller.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig sett utenlandske dommere som har bedt schäferhandlerne om å trave saktere i ringen med hundene, ja noen måtte til og med gå i skritt. For dommeren ville se på hundene i sakte bevegelser. Og handlerne ble dritsure kan man si. :mellow:

Jeg får si som en kjent dommer en gang sa, man trenger ikke løpe så fort med hunden for å få vist fram bevegelsene, sakte tempo kan ofte være vel så bra.

:huh::( Det gjorde dommeren på NDKV ifjor også! Gjett om det var mange snurte tryner å skue der da! Når de måtte GÅ i ringen...! hihihi...-ble og luket ut endel hunder på den måten.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det står i reglene - men jeg ser det ikke som juks faktisk sålenge alle i en rasering får samme mulighet - det gjør skjelden også ringsekretærer eller dommer .......... og på schæfer tillates det konsekvent, på vår rase må vi være langt mer diskret - unntakene er når vi har spesialdommer hvor dommerne gjerne oppfordrer oss til å jobbe på utsiden for å vist hunden.

Her tar du feil! Har vært ringsekretær på schæfer og vet og både dommer og jeg har påpekt dobbelhandling og bedt folk gå unna ringen. Som ringsekretær legger jeg meg på den linjen dommer ønsker, og på utstillinger utenom schæferklubben, blir det mer og mer vanlig at dobbelhandlingen blir påtalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mellow: :huh: Det gjorde dommeren på NDKV ifjor også! Gjett om det var mange snurte tryner å skue der da! Når de måtte GÅ i ringen...! hihihi...-ble og luket ut endel hunder på den måten.. :(

hmmm, jeg har så små hunder at hvis jeg løper, så galopere de så jeg blir pent nødt å GÅ med dem i ringen, bortsett fra Aiwa då hun må jeg gjerne ha litt mere fart på alt etter hva dommeren mener om bevegelsene og farten vi bruker.

Sist jeg stilte henne på bønes så skulle ringsekretæren ha meg til å ha båndet på Aiwa helt opp under haken for da viser hundene seg så mye bedre sa han <_< når jeg gjorde det så gikk Aiwa verre enn når jeg hadde det løst hengendes rundt halsen hennes(bruker strupe på henne) og jeg sa til han på forrhånd at det ikke nytter på den hunden for da går hun som et dass(lurer på om fyren lærte noe nytt jeg <_< ) for når jeg struper henne sånn som mangen gjør med hundene sine så bare tar hun hodet enda lengre ned mot bakken for at jeg skal slippe opp trykket mot halsen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her tar du feil! Har vært ringsekretær på schæfer og vet og både dommer og jeg har påpekt dobbelhandling og bedt folk gå unna ringen. Som ringsekretær legger jeg meg på den linjen dommer ønsker, og på utstillinger utenom schæferklubben, blir det mer og mer vanlig at dobbelhandlingen blir påtalt!

Da er det unntakene kjære deg - for dobbelthandling på schæfer - SELV OM DET ER FORBUDT - foregår konsekvent - med få unntak. Kun 1 gang har jeg vært vitne til at dommeren ikke ville ha noe av det - og kun 1 gang har jeg sett/hørt at det har blitt påpekt fra ringsekretær og arrangør - og sistnevnte var faktisk på min første utstilling noensinne i 1993 - da truet arrangør med å kaste ut hele schæferringen og underkjenne all bedømming i ringen............

Utover det så har jeg aldri hørt noen påpeke at dobbelthandling må opphøre - og heldige meg har en rase som så og si ALLTID dømmes enten i samme ring som schæfer eller i ringen ved siden av så for å si det sånn, prosenten på de som slår ned på dobbelthandling i schæferringen er forsvinnende liten - det er vel nesten promille og snakke om - og da er det faktisk ikke regelen men unntaket.

Det jeg har vært vitne til - som nevnt tidligere tror jeg - det er at dommeren så og si har bedt ringsekretæren dra til h...... fordi hun hengte seg opp i diskret dobbelthandling og trua med død og fordervelse - da brølte dommeren til dama og sa at enten så forholdt hun seg rolig eller så gikk han........

Har aldri sett den dama som ringsekretær for belger etter det...... og det er kanskje like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mellow: :huh: Det gjorde dommeren på NDKV ifjor også! Gjett om det var mange snurte tryner å skue der da! Når de måtte GÅ i ringen...! hihihi...-ble og luket ut endel hunder på den måten.. :(

Det ble nok luket ut endel handlere også vil jeg tro, de som elsker å lime til hundene sine i ansiktet, fordi de ikke takler hunden sin, og de som elsker å strupe de stkkars hundene sine. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil! Har vært ringsekretær på schæfer og vet og både dommer og jeg har påpekt dobbelhandling og bedt folk gå unna ringen. Som ringsekretær legger jeg meg på den linjen dommer ønsker, og på utstillinger utenom schæferklubben, blir det mer og mer vanlig at dobbelhandlingen blir påtalt!

Tror nok du snakker om unntakene her... nå har jeg reist land og strand rundt i Norge og stilt schäfer, og ikke en eneste gang har jeg hørt en schäferdommer kommentere eller påpeke dobbelhandling. og jeg har holdt på siden 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det står i reglene - men jeg ser det ikke som juks faktisk sålenge alle i en rasering får samme mulighet - det gjør skjelden også ringsekretærer eller dommer .......... og på schæfer tillates det konsekvent, på vår rase må vi være langt mer diskret - unntakene er når vi har spesialdommer hvor dommerne gjerne oppfordrer oss til å jobbe på utsiden for å vist hunden.

Vel - Aud, jeg har ennå til gode å se noen av dine hunder toppe ørene og se våkne og interesserte ut i ringen - de står som de skal og øra skal - heldigvis for deg - henge nedpå sånn ca ti på to - ergo så er det ikke noe behov for å vekke den liksom.......... Du trenger ikke hundens oppmerksomhet fordi den skal stå sånn...... hverken schæfer, belger, rottis osv. skal stå sånn - de skal se våkne og interesserte ut - de skal se ut som om de er på allerten og øra skal være i stram givakt ikke lett nedfelt sideveis sånn at de får batmanposisjon..... og den eneste måten å få opp øra på en belger, schæfer osv. er faktisk å få oppmerksomheten på en eller annen måte........... Vi har dommere vi som har med seg ett helt batteri av pipedyr og godbiter for å få bikkjene til å vise øre som de skal for å få det rette uttrykket liksom.......

Tatt i betraktning at du aldri hatt disse rasene så bør du kanskje avstå fra å kommentere trenbarheten......

Du må gjerne lulle deg inn i villfarelsen om at det ville du klart helt enkelt - men inntil jeg får det bevist så kommer jeg til å beholde min selvtillit angående trening av hund og min selvtillit som intstruktør B)

For jeg er faktisk 100% sikker på at du ikke ville klart det heller.............

Gud hjelpe meg for et ressonnement. Det er liksom ikke juks fordi "alle" gjør det? Hallo, hvilken planet er du på? Så hvis alle jukser på en eksamen, så er det ikke juks, fordi alle gjør det?

Feil, på schäfer blir det heldigvis flere og flere som ikke godtar dobbelthandling, og da snakker jeg om dommere og ringsekretærer.

Min hunder ser så våkne ut som de skal. De viser temperament, men de som ikke kan rasen ser det ikke. Dommerne derimot som kan rasen ser det med glans.

Nå skjønner ikke jeg hva det betyr å henge nedpå sånn ti på to, kanskje du kan forklare det, før du setter deg på hendene dine? For du trenger virkelig å sette deg på hendene dine så mye uvettig som du har lirt ut av deg i det innlegget jeg quoter. Hvis du ikke har fått med deg at mine K.O.er, som jeg stiller, ser våkne ut, så trenger du briller.

Du får trene på oppmerksomheten til bikkjene dine da, uten å bryte reglementet.

Du vet da sannelig min hatt ikke hvilke raser jeg har hatt tidligere. Men jeg vet med sikkerhet at du aldri har hatt noen K.O. Så hvorfor uttaler du deg om at alt er så enkelt med en rase du aldri har hatt? Jeg vet i hvertfall at alle raser kan trenes til å stå/løpe slik i ringen som de skal. Det burde du også vite, siden du kaller deg hundeinstruktør. Alt er ikke like lett, men ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du snakker om unntakene her... nå har jeg reist land og strand rundt i Norge og stilt schäfer, og ikke en eneste gang har jeg hørt en schäferdommer kommentere eller påpeke dobbelhandling. og jeg har holdt på siden 1992.

Kanskje du har lukket ørene? :mellow:

Personlig har jeg ved flere og flere anledning vært vitne til at de som driver med dobbelthandling med schäfer har fått alvorlig tilsnakk. Ja jeg har endog sett dommere som har stoppet bedømmingen helt, og latt hundene stå i ro og forklart handlerne klart og tydelig at den neste som prøvde seg på dobbelthandling ville bli vist bort fra ringen, og det ville resten som prøvde seg på dobbelthandling også. Jeg snakker da om hundene, ikke de som løper rundt ringen og roper hysterisk på de hundene som løper heseblesende inne i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har lukket ørene? :mellow:

Personlig har jeg ved flere og flere anledning vært vitne til at de som driver med dobbelthandling med schäfer har fått alvorlig tilsnakk. Ja jeg har endog sett dommere som har stoppet bedømmingen helt, og latt hundene stå i ro og forklart handlerne klart og tydelig at den neste som prøvde seg på dobbelthandling ville bli vist bort fra ringen, og det ville resten som prøvde seg på dobbelthandling også. Jeg snakker da om hundene, ikke de som løper rundt ringen og roper hysterisk på de hundene som løper heseblesende inne i ringen.

Om du er så opplyst om det som skjer rundt schäfer ringen Aud så burde du vite at det ikke nytter å lukke ørene... :huh:

Veit ikkje om det er raseutstillingene du går på, eller om det er NKK? Jeg snakker om det jeg vet mest om, og det er raseutstillingene. Og der hører vi ikke noe om dobbelhandling fra rasedommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vært vitne til - som nevnt tidligere tror jeg - det er at dommeren så og si har bedt ringsekretæren dra til h...... fordi hun hengte seg opp i diskret dobbelthandling og trua med død og fordervelse - da brølte dommeren til dama og sa at enten så forholdt hun seg rolig eller så gikk han........

Har aldri sett den dama som ringsekretær for belger etter det...... og det er kanskje like greit.

Synd denne ringsekretæren ikke var meg. Neida, jeg er ikke utdannet ringsekretær. men jeg skulle nå klart å forklare dommeren at her i Norge følger vi Norske regler. Og det er, så vidt meg bekjent, en av ringsekretærens oppgaver, å informere dommeren om reglene som gjelder her i landet, hvis dommeren ikke kjenner til disse reglene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er så opplyst om det som skjer rundt schäfer ringen Aud så burde du vite at det ikke nytter å lukke ørene... :mellow:

Veit ikkje om det er raseutstillingene du går på, eller om det er NKK? Jeg snakker om det jeg vet mest om, og det er raseutstillingene. Og der hører vi ikke noe om dobbelhandling fra rasedommeren.

Det er NKK utstillinger jeg mener. Raseutstilling for schäfer, kjære deg, jeg vil da ikke meg selv så vondt. Og heldigvis er det svært få vanlige utstillinger at schäferen er med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er NKK utstillinger jeg mener. Raseutstilling for schäfer, kjære deg, jeg vil da ikke meg selv så vondt. Og heldigvis er det svært få vanlige utstillinger at schäferen er med på.

Hva du selv vil er da virkelig ikke mitt problem. :mellow:

Nja, og det med at det er få NKK utst. med sch.? Ser jo ikke annet enn at det blir flere og flere som tar med schäfer i sine utstillinger. I år er det jo flere enn noen gang før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Gud hjelpe meg for et ressonnement. Det er liksom ikke juks fordi "alle" gjør det? Hallo, hvilken planet er du på? Så hvis alle jukser på en eksamen, så er det ikke juks, fordi alle gjør det?

Feil, på schäfer blir det heldigvis flere og flere som ikke godtar dobbelthandling, og da snakker jeg om dommere og ringsekretærer.

Min hunder ser så våkne ut som de skal. De viser temperament, men de som ikke kan rasen ser det ikke. Dommerne derimot som kan rasen ser det med glans.

Nå skjønner ikke jeg hva det betyr å henge nedpå sånn ti på to, kanskje du kan forklare det, før du setter deg på hendene dine? For du trenger virkelig å sette deg på hendene dine så mye uvettig som du har lirt ut av deg i det innlegget jeg quoter. Hvis du ikke har fått med deg at mine K.O.er, som jeg stiller, ser våkne ut, så trenger du briller.

Du får trene på oppmerksomheten til bikkjene dine da, uten å bryte reglementet.

Du vet da sannelig min hatt ikke hvilke raser jeg har hatt tidligere. Men jeg vet med sikkerhet at du aldri har hatt noen K.O. Så hvorfor uttaler du deg om at alt er så enkelt med en rase du aldri har hatt? Jeg vet i hvertfall at alle raser kan trenes til å stå/løpe slik i ringen som de skal. Det burde du også vite, siden du kaller deg hundeinstruktør. Alt er ikke like lett, men ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid.

Jaja, du er vel på andre utstillinger enn meg da - for jeg har som sagt bare vært vitne til at schæferfolket har fått kjeft to ganger siden 1993.

Og nei Aud, dine hunder viser ikke temperament - ikke på den måten jeg mener at en hund viser våkenhet og temperament - og vet du - nei, jeg har aldri stilt KO - men jeg har hatt æren av å være skriver i ringen hvor KO har blitt bedømt to ganger ............. og første gangen - i Moss - så var det jo også flere enn en påmeldt liksom......... - og de ser faktisk ikke akkurat ut som om de er klar for action på sekundet - hvilket de heller ikke skal liksom - de er ikke født og laget for å ha reaksjonsevne som belger, schæfer og lignende raser - så jeg sier jo ikke at det er feil, men det er faktisk langt enklere å stille en hund som ikke skal se ut som om den er klar som ett egg. Og jeg har stilt flere raser enn belger - finsk lapphund, golden, dachs, terrier samt new foundland - og nuffen stilles jo på så og si samme måte som KO - og de trenger ikke stå på allerten bare de står pent liksom........... Og generelt sammenlignet med de øvrige rasene jeg har stilt så er belgeren og schæferen de desidert vanskligste å stille pent, nettopp fordi de skal stå å se klin våkne ut i flere minutter under bedømmelsen.......

Og siden jeg vet at du ikke har hatt belger eller stilt belger så tror jeg at jeg vender meg til de som har hatt belger i en 30-40 år og som faktisk har stilt belger like lenge.

Og så kan jeg jo si det en gang til da - 99% av de gangene jeg stiller min gamle hanne og min sorte tispe så stilles de på meg og godbit - og de har tross dette vunnet masse begge to - og erindrer jeg ikke feil så har vel gamlemannen og jeg utkonkurrert deg i veteranfinaler ved noen anledninger UTEN dobbelthandling så det funker jo tydeligvis greit - men det er ingen som helst tvil om at hunden ser 100 ganger bedre ut dersom han ser ut av ringen og vender oppmerksomheten mot noe på utsiden.

Og ja - dobbelthandling er forbudt - men hva er problemet?

Jeg skjønner ikke det jeg - jeg skjønner ikke hvorfor folk med raser som ikke trenger å se ut som om de er våkne - eller raser som skal stilles med giraffnakke bretta bakover på skuldrene - og som derfor ikke trenger påvirkning - jeg fatter ikke hvorfor det er noe å henge seg opp i at noen står ringside med en godtepose?

Hvorfor henge seg opp i det liksom?

Det gjør jo ikke noe forskjell for bedømmelsen i de andre raseringene, det skader jo ingen på noen måte.

Gruppe og bis-finaler er forøvrig uoffielle - den offisielle delen er ferdig når rasen er ferdig bedømt, klubber er vel heller ikke pålagt å kjøre finaler egentlig............ Så jøss, kom igjen - film dobbelthandlingen der - tviler vel sterkt på at det vil få noen følger..

PS!

Jeg nevner igjen - jeg benytter det veldig skjelden - men hadde jeg hatt hunder som gadd fokusere på noe utenfor ringen hadde jeg foretrukket det - men jeg ser ikke problemet dere andre tydeligvis har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hva du selv vil er da virkelig ikke mitt problem. :mellow:

Nja, og det med at det er få NKK utst. med sch.? Ser jo ikke annet enn at det blir flere og flere som tar med schäfer i sine utstillinger. I år er det jo flere enn noen gang før.

Hehe - ikke alle er like oppdatert veit du................

Og det høres jo ut som om hun lever i villfarelsen om at det faktisk er klubbene som ikke vil ha med schæfer - hvilket ikke er tilfelle - det er schæferhundklubben som har hatt samme policy som retrieverklubben at de selv vil stå for utstillingene - og i sin tid tror jeg det handlet mye om dommere liksom.

Men nå er trenden på schæfer som den er for andre raser - antallet som stilles ut er på vei ned, ergo er det ikke lenger god butikk å arrangere alle utstillingene selv - så derfor har både retrieverklubben og schæferhundklubben begynt å tillate at rasene tas med på andre "småutstillinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de trenger ikke stå på allerten bare de står pent liksom........... Og generelt sammenlignet med de øvrige rasene jeg har stilt så er belgeren og schæferen de desidert vanskligste å stille pent, nettopp fordi de skal stå å se klin våkne ut i flere minutter under bedømmelsen.......

(...)

Og ja - dobbelthandling er forbudt - men hva er problemet?

(...) Det gjør jo ikke noe forskjell for bedømmelsen i de andre raseringene, det skader jo ingen på noen måte.

Gruppe og bis-finaler er forøvrig uoffielle - den offisielle delen er ferdig når rasen er ferdig bedømt, klubber er vel heller ikke pålagt å kjøre finaler egentlig............ Så jøss, kom igjen - film dobbelthandlingen der - tviler vel sterkt på at det vil få noen følger..

PS!

Jeg nevner igjen - jeg benytter det veldig skjelden - men hadde jeg hatt hunder som gadd fokusere på noe utenfor ringen hadde jeg foretrukket det - men jeg ser ikke problemet dere andre tydeligvis har.

Ehh, Belgerpia, hvor står det skrevet at belgerne skal "se klin våkne ut i flere minutter"? I standarden?

- Er ikke dette bare noe show-visvas som har fått utviklet seg over tid, er blitt akseptert av raseentusiaster, og som en god dommer burde kunne "se igjennom" - hvis ingen av dem ble dobbelhandlet så ville alle se like søvnige ut, eller?

For meg er problemet 2 ting - det ene å se publikumere bli tråkka ned, "overkjørt" og skada av "sinnsyke" medhjelpere ringside som kauker og hyler og springer rundt som noen villmenn mens de med viten og vilje bryter utstillingsreglementet hundens eier har skrevet under på at han har lest, og forstått rekkeviden av...

Den andre er at det er rett og slett uverdig. Skal ikke store, sterke brukshunder i sine velmaktsdager klare å holde hodet hevet og øya åpne uten at "bestemor" står ringside med en pølsebit? Djises - det klarer jo selv den slappeste selskapshund i 3 minutter om gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...