Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasestandard vs. helse


Recommended Posts

Jeg stilte dette spørsmålet i en annen tråd, som nå er stengt. Syns at dette er en interessant problemstilling og derfor starter jeg en ny tråd:

Uansett hvilken rase dere har: Ville dere syns det var ille om rasestandaren på deres rase ble noe justert for å oppnå helsefordeler for hunden?

Snakker ikke om å gjøre rasene totalt annerledes. Tenker på ting som å gi hunder litt lenger nese, litt mindre utstående øyne, litt lettere eller kraftigere, mer eller mindre pels osv. Kanskje tillate en ny fargevariant for å få flere sunne avlsdyr å velge mellom (på raser hvor ellers flotte og friske hunder med feil farge ikke brukes i avl)?

Eller er rasestandarden "hellig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke spesielt relevant for noen av mine raser, men sånn rent hypotetisk er jeg for endringer som er positive for helsen.

Men: Er det egentlig standardene i seg selv som er problemet? Finnes det standarder som beskriver et usunt eksteriør? Jeg trodde problemet heller lå i tolkningen av dem; at der standarden ønsker forholdsvis korte ben så mener folk at hvis korte ben er bra må enda kortere bein være enda bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...