Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa hopper hinder

charlotte

Recommended Posts

Genialt hinder! Sånn kan jeg jo bygge meg selv også. Og Lisa hadde nok gjort det bra i agility så spretten som hun er. :icon_redface:

Har du målt høyden på henne forresten?

Nei, har ikke målt. Men jeg tenker på det stadig vekk, at NÅ må jeg måle henne. Hehe. Har målebånd på jobben, skal prøve i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok. Prøv å mål sånn som Lazita skreiv et sted her inne - sett hunden opp mot veggen med en bok og en blyant i hånda, legg boka på manken og sett en strek på veggen og mål deretter, da blir høyden mer presis (Tinka er 52 cm, mens når jeg tidligere har målt henne helt på "måfå" har hun vært 50 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Tinka kortere i ryggen også? I helgen fikk jeg høre at Cita er det. Jeg har mål for lengden hennes et eller annet sted, men finner ikke noe standardmål for labradorer. Hilste på pappaen til Cita for første gang i Bø. Han hadde MYE lengre bein enn Cita i hvert fall.

oppstilt.jpg

Sorry at vi ødelegger tråden, Charlotte :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller paller, som vi andre kaller det :D

Gaad hun er spretten :icon_redface:

Når jeg ser andre hunder og sånt, så blir jeg en smule deprimert. Mona er ikke løs og ledig! Ser andre ulvehunder på bilder som hopper og spretter etter godbiter. Når Mona hopper rett opp lander hun på rumpa, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste på enerhaugen sine sider, og der stod det ang måling av rygg:

Den vanlige måling av ryggen går fra den første ryggvirvel til den trettende ryggvirvel. Dette kan i seg selv ikke være en rett linje. fra anatomiske studier vet vi at det er syv lendevirvler og et hofteben, samt tre hoftevirvler. Overlinjen (lende og kryss til hale-ansatsen), skal være stram og rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det sa meg egentlig ikke så alt for mye. Og med en hund som hadde andre interesser enn å stå stille og pent og bli målt var det ikke helt lett å få målt helt bra. Men fra halerota til mellom skuldrene er hun 60 cm, når hun står helt normalt og ser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dææven så spretten...

vet ikke hvor høyt toya kan hoppe jeg...

men hu klarte å hoppe over ett sånnt hinder vi har på hundeklubben i horten, med alle plankene på med god mergin:)

IW : vet du hvor høye de hindra er? de med de avtagbare plankene=?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet hvor store sånne standar hinder er? ( eller om det er det vet jeg ikke...) er vel fem eller 6 planker)

I lydighet kommer den an på størrelsen til hunden. Der er det hundens skuldershøyde (nærmeste 10 cm oppover)

I bruks klasse D er det:

40 cm for raser opp til 35 cm

50 cm for raser mellom 35 cm og 50 cm

65 cm for raser over 50 cm i mankehøyde

Klasse c:

40 cm (toypuddel, phalene, cairn terrier)

50 cm (spaniels, kelpie, mellompuddel)

65 cm (schäfer, retrievere, dobermann)

Klasse A og B:

50 cm (toypuddel, phalene, cairn terrier)

65 cm (spaniels, kelpie, mellompuddel)

85 cm (schäfer, retrievere, dobermann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Eller paller, som vi andre kaller det :)

Gaad hun er spretten :)

Når jeg ser andre hunder og sånt, så blir jeg en smule deprimert. Mona er ikke løs og ledig! Ser andre ulvehunder på bilder som hopper og spretter etter godbiter. Når Mona hopper rett opp lander hun på rumpa, liksom.

Husker min var sånn :) Og hun var EKSTREMT langbent, som aussier flest er i valpetiden. Men hun kom seg heldigvis... bedret seg ved 3 års alderen :) Syns det var kos med min langbeinte tulling. Men hun var litt gaaal, så det var ofte jeg lurte på om jeg noen gang ville få henne på rett kjøl :) Men hun har utviklet seg til en flott og samlet tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

02lisahoppkontakt.jpg

Tok det lang tid å bygge? Tidskrevende? Vanskelig? Prøvde å lage et hinder en gang, men gav opp ganske tidlig :)

Husker jeg snekkra hinder på barneskolen :) Syns det var veldig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02lisahoppkontakt.jpg

Tok det lang tid å bygge? Tidskrevende? Vanskelig? Prøvde å lage et hinder en gang, men gav opp ganske tidlig :)

Tok en pall med vertikale planker (ikke Europall) og kappet den et stykke over midten. Så satte jeg på de klossene på hver side sånn at den står av seg selv. Enkelt og raskt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...