Gå til innhold
Hundesonen.no

Lisa hopper hinder

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Genialt hinder! Sånn kan jeg jo bygge meg selv også. Og Lisa hadde nok gjort det bra i agility så spretten som hun er. :icon_redface:

Har du målt høyden på henne forresten?

Nei, har ikke målt. Men jeg tenker på det stadig vekk, at NÅ må jeg måle henne. Hehe. Har målebånd på jobben, skal prøve i morra.

Skrevet

Hehe, ok. Prøv å mål sånn som Lazita skreiv et sted her inne - sett hunden opp mot veggen med en bok og en blyant i hånda, legg boka på manken og sett en strek på veggen og mål deretter, da blir høyden mer presis (Tinka er 52 cm, mens når jeg tidligere har målt henne helt på "måfå" har hun vært 50 cm).

Skrevet

Jeg måler forskjellig på Cita hver gang :icon_redface: Noen ganger er hun bare 50 cm. Noen ganger 52. Det er beina som er for korte, så hun sliter veldig når hun skal løpe i høy snø :D

Skrevet

Hehehe, det er frambeina til Tinka som ikke står helt i stil til kroppen. Hadde de vært et par cm lengre hadde hun sett mer normal ut.

Her står hun riktignok feil med bakbeina, men allikevel:

IMG_2077.jpg

Beklager at vi ødelegger tråden din, Charlotte. :icon_redface:

Skrevet

Er Tinka kortere i ryggen også? I helgen fikk jeg høre at Cita er det. Jeg har mål for lengden hennes et eller annet sted, men finner ikke noe standardmål for labradorer. Hilste på pappaen til Cita for første gang i Bø. Han hadde MYE lengre bein enn Cita i hvert fall.

oppstilt.jpg

Sorry at vi ødelegger tråden, Charlotte :icon_redface:

Skrevet

Målte så og si hele kroppen til Tinka engang (halen er 35 cm lang :icon_redface: ), men husker ikke hvor lang ryggen hennes er. Kan måle henne nå... Fra hvor til hvor skal jeg måle?

Skrevet

Eller paller, som vi andre kaller det :D

Gaad hun er spretten :icon_redface:

Når jeg ser andre hunder og sånt, så blir jeg en smule deprimert. Mona er ikke løs og ledig! Ser andre ulvehunder på bilder som hopper og spretter etter godbiter. Når Mona hopper rett opp lander hun på rumpa, liksom.

Skrevet

leste på enerhaugen sine sider, og der stod det ang måling av rygg:

Den vanlige måling av ryggen går fra den første ryggvirvel til den trettende ryggvirvel. Dette kan i seg selv ikke være en rett linje. fra anatomiske studier vet vi at det er syv lendevirvler og et hofteben, samt tre hoftevirvler. Overlinjen (lende og kryss til hale-ansatsen), skal være stram og rett.

Skrevet

Hm, det sa meg egentlig ikke så alt for mye. Og med en hund som hadde andre interesser enn å stå stille og pent og bli målt var det ikke helt lett å få målt helt bra. Men fra halerota til mellom skuldrene er hun 60 cm, når hun står helt normalt og ser opp.

Skrevet

dææven så spretten...

vet ikke hvor høyt toya kan hoppe jeg...

men hu klarte å hoppe over ett sånnt hinder vi har på hundeklubben i horten, med alle plankene på med god mergin:)

IW : vet du hvor høye de hindra er? de med de avtagbare plankene=?

Skrevet

noen som vet hvor store sånne standar hinder er? ( eller om det er det vet jeg ikke...) er vel fem eller 6 planker)

Skrevet

noen som vet hvor store sånne standar hinder er? ( eller om det er det vet jeg ikke...) er vel fem eller 6 planker)

I lydighet kommer den an på størrelsen til hunden. Der er det hundens skuldershøyde (nærmeste 10 cm oppover)

I bruks klasse D er det:

40 cm for raser opp til 35 cm

50 cm for raser mellom 35 cm og 50 cm

65 cm for raser over 50 cm i mankehøyde

Klasse c:

40 cm (toypuddel, phalene, cairn terrier)

50 cm (spaniels, kelpie, mellompuddel)

65 cm (schäfer, retrievere, dobermann)

Klasse A og B:

50 cm (toypuddel, phalene, cairn terrier)

65 cm (spaniels, kelpie, mellompuddel)

85 cm (schäfer, retrievere, dobermann)

Guest Vicky
Skrevet

Eller paller, som vi andre kaller det :)

Gaad hun er spretten :)

Når jeg ser andre hunder og sånt, så blir jeg en smule deprimert. Mona er ikke løs og ledig! Ser andre ulvehunder på bilder som hopper og spretter etter godbiter. Når Mona hopper rett opp lander hun på rumpa, liksom.

Husker min var sånn :) Og hun var EKSTREMT langbent, som aussier flest er i valpetiden. Men hun kom seg heldigvis... bedret seg ved 3 års alderen :) Syns det var kos med min langbeinte tulling. Men hun var litt gaaal, så det var ofte jeg lurte på om jeg noen gang ville få henne på rett kjøl :) Men hun har utviklet seg til en flott og samlet tispe.

Guest Vicky
Skrevet

02lisahoppkontakt.jpg

Tok det lang tid å bygge? Tidskrevende? Vanskelig? Prøvde å lage et hinder en gang, men gav opp ganske tidlig :)

Husker jeg snekkra hinder på barneskolen :) Syns det var veldig lett.

Skrevet

02lisahoppkontakt.jpg

Tok det lang tid å bygge? Tidskrevende? Vanskelig? Prøvde å lage et hinder en gang, men gav opp ganske tidlig :)

Tok en pall med vertikale planker (ikke Europall) og kappet den et stykke over midten. Så satte jeg på de klossene på hver side sånn at den står av seg selv. Enkelt og raskt! :)

Skrevet

Tok en pall med vertikale planker (ikke Europall) og kappet den et stykke over midten. Så satte jeg på de klossene på hver side sånn at den står av seg selv. Enkelt og raskt! :)

Wow, litt enklere enn jeg trodde! Det må jeg prøve :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...