Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjertesukk


Marianne

Recommended Posts

Sukk... Jeg skjønner nå hvorfor de forrige eierene dopet henne for å klippe klørne hennes... :icon_redface:

Jeg finner fram saksen, hun ser den og ser på meg litt sånn "du fleiper med meg nå...?" Jeg ber henne komme og skal til å begynne, bakbeina først. Litt lettere panisk rykker hun i labbene men roer seg litt når jeg er helt rolig.. Baklabbene går over all forventnig! :P Så jeg tenker phø, hva er det de har mast sånn om da? Frk kjekk og grei... :rolleyes:

Så var det forlabbene... Joda, jeg går på med friskt mot siden baklabbene gikk så fint! Dæven, tenk å ta så feil da! :P Før jeg i det hele tatt har fått klippet en eneste klo så setter hun i et hjerte skjærende hyyyyyyyl (selvfølgelig rett inni øret mitt...) før hun setter tennene i saksen og stikker av!

Ja dette gikk jo strålende..... <_<

Jeg er like rolig, på tross av tinitusen i øret mitt, ber henne om å komme til meg igjen.

For å gjøre en laaaaang historie litt kortere, alle klørne er klippet, etter mye hyling (lurer på hva naboene tror om meg nå...!) litt panisk kjeksing oppover armene mine, et stk hysterisk hund og et stk ganske så svett Marianne så ligger Lita utslitt på gulvet.

Hører med til historien at hun ikke har villet snakke med meg på en stund også.. :rolleyes:

Men men.. Tenker nok at hvis jeg bare er helt rolig, ikke lager noe føss ut av det så ordner det seg etterhvert! Hun må jo venne seg til at sånn er det hos meg og at det ikke er noe å bli så HYSTERISK for! Lurer virkelig på hva som har skjedd assa.. Lurer på hvordan hun har blitt sånn.. Huff, når jeg tenker etter så tror jeg ikke at jeg vil vite det alikevel.. :P

Stakkars jenta mi, vi skal nok få orden på dette også! :D

Men vi er venner igjen nå så det stakk nok ikke sååå dypt hos henne! :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface::D

Jeg har hatt Loke i 6 mnd og sliter enda.... Jeg prøvde først taktikken din med å holde han fast og bare klippe samme hva. Til tross for at det kostet meg litt blod og svette så fungerte det ganske bra..Helt til den dagen jeg klippte for langt inn i tillegg til at jeg holdt fast labben når han skulle løpe etter pus.Da var det bare å begynne helt på nytt med en og en klo :P

Klipte en klo sist i sted. Loke sitter bamse, med et bekymret ansikt og lar meg klippe akkurat en liten bit av en klo før det er nok for i dag...

Og da skal han ha masse ros og en pølsebit..Tøysedyret ...

Liker Lita kjenner jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* Oh, man, jeg kjenner problemet altså! Du kan jo eventuelt vurdere å gå over til filing da, men det går nok over med masse tålmodighet, så om en syv/åtte år så kan du vel klippe alle samtidig på avslappet hund. Bare tuller jeg, men filing skal visst være supereffektivt og greit på pinglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, bare le dere! :D

Jaja, noe må jeg jo også ha å jobbe med, med den hunden...! :icon_redface: (Håper alle tok ironien i den der...!) :rolleyes:

Men jeg gir ikke opp så lett! :P

Tequila var hysterisk før hun også,men det har gått litt over! Klippet klørne til Tequila etterpå sånn at Lita kanskje skulle skjønne at det ikke er farlig, eller ihvertfall ta etter henne! Får håpe det går å smitte over den adferden da...! :P Tequila ligger på ryggen på fanget mitt, det eneste er at hun får noen små rykkninger i labbene noen ganger, ellers så ligger hun stille! :P

Så det er vel håp for "lille" Lita'n min også! :P Får vi håpe...... :unsure:

Takk for rådet Ingvild, men tror jeg prøver noen ganger til, filing tar jo 400 år og vet ikke helt om det er tingen for henne.. Hun har såvidt begynt å akseptere at jeg tar på labbene hennes uten saksa i nærheten! :rolleyes:

Phu, lykken er omplasserings hunder! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en super artikkel om filing av klør med Dremel!

Vet at Beyond (mener da at det var henne?) her på forumet har prøvd seg med denne metoden, selv venter jeg bare på å få råd til å kjøpe meg en dremel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er sånn hun også, hun hyler og spreller

Har nesten gitt opp den kloklippingen, og såvidt begynt å file med neglfil. Merkelig nok sitter hun helt rolig når jeg filer, rare dyret...

Lisa er også vanskelig å klippe klørene på, men hvis hun får sitte i badekaret(hun elsker å bade og dusje) går det helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wæææ hunsker du fortalte om klippe problemene, men trodde ikke det var så ille.

Er det lyden eller det at du tar på labbene som er problemet eller er det hele pakken?

For mange ganger lønner det seg å venne hunden til at man tar på labbene uten at det skjer noe, for mange syntes det er litt ekkelt at noen tar på labbene samtidig som vi kommer med kloklipperen, da blir det kaos i hodet.

Det går nok fint, du har jo fått det til med lille skjønningen så da klarer du Lita også :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya vet at når man skal klippe negler, så ligger man rolig, enten på mage eller rygg, så får man godis når alle labbene er klippet.. :icon_redface:

er ganske stolt med å ha fått til det der altså...

MEN det har vært litt jobb...

da hu var liten klippa vi litt hver uke, og i starten fikk hu godbit pr negl jeg klippte, og etterhvert kutta jeg ned på godbitene, har funket greit med toya vertfall

men skjønner godt frustrasjonen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to var ikke enkle da de var valper, men etter litt tålmodighet, litt feilklipping og masse ros ligger de begge i ro på rygg mellom beina mine til klør og pels er ferdig klippet.

Har også fast jobb med å klippe halvbroren til Saeta som eies av noen venner av familien. De tok ham til veterinær tidligere, om ikke jeg har forstått det feil. Han var klin umulig i begynnelsen, og nekta å ligge, endte med å klippe ham stående. Andre gang lå han litt, tredje gang lå han på siden. Klipte ham for fjerde gang i går, og han lå rimelig pent på rygg, mellom beina mine, som mine to gjør. Herlig at han endelig har blitt bedre, også tok det mye kortere tid, og jeg klipte ikke litt feil en gang :icon_redface:

Skal sies at han er en stor (!!) hannhund (til å være sheltie) med sine 46 cm. og ca. 12 kg., så han er ikke like lett å håndtere på rygg som mine to sneller :D

Men det ordner seg som regel da, med tid og tålmodighet, og gjerne litt godis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tren mer så gå det nok :icon_redface:

Pappa holdt fast bakføttene til et stk kilen Milo når de skulle klippes engang. Og så klarte han og bomme...Etter det har Milo vært redd hver gang vi holder i bakføttene han :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren mer så gå det nok :icon_redface:

Pappa holdt fast bakføttene til et stk kilen Milo når de skulle klippes engang. Og så klarte han og bomme...Etter det har Milo vært redd hver gang vi holder i bakføttene han :S

sånn er dumt... :S ikke rart gutten blei redd da nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego gidder ikke å bry seg, så jeg klipper alle klørne hans mens han bare ligger å slapper av mens han følger med på hva jeg gjør..

Cody er litt skeptisk, men jeg får lov å klippe klørne for det.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke videre morsomt ut. Du får ha lykke til med videre kloklipptrening :) .

Selv vet jeg ikke hva det vil si å ha kloklippingsproblemer da min lille kommer å legger seg til rette med en gang vi henter klosaksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vargas er den vanskeligste når det gjelder klipping. Han er veldig redd for forlabbene. Vi begynte med klosaks.

Baklabbene gikk greit. :) Men så begynte vi på forlabbene, å det gikk ikke greit. For da begynte han å småbite og sprelle. <_<

Så derfor måtte vi prøve flere metoder. En klippet klørne , mens den andre holdt et bein eller leke han tygget på. Men det hjalp bare en liten stund. Så derfor har vi begynt med fotfil for han har så kraftige klør.

Det gikk bra en stund. Så nå har vi funnet en metode som funker foreløbig, Jeg koser med han til han sovner i fanget mitt, mens mamma skynder seg å klippe (det hender han blir rampete underveis, men da tar vi en pause.) Den andre hunden min,Tinka,er kjempe flink når vi klipper klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: Vi har øvd hele tiden på at jeg tar på labbene hennes, så hun begynner å bli vant til det, men det var tydligvis ikke det samme...! :) Vi får bare øve!

Caroline: 12 kg og 46 cm? :) Lita er ca 65 cm og 25 kg!!! Jeg er vant til å "krangle" med Tequila på ca 9 kilo, en bitteliten overgang...! :)

Til dere andre: Takk for støtten! Vi øver! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: Vi har øvd hele tiden på at jeg tar på labbene hennes, så hun begynner å bli vant til det, men det var tydligvis ikke det samme...! :) Vi får bare øve!

Caroline: 12 kg og 46 cm? :D Lita er ca 65 cm og 25 kg!!! Jeg er vant til å "krangle" med Tequila på ca 9 kilo, en bitteliten overgang...! :P

Til dere andre: Takk for støtten! Vi øver! :D

Jaja, jeg sa stor til å være sheltie da :D

Mine to jenter er jo 33,5 cm. og 5,5 kg. (minste) og 7 kg. og 37 cm., så ja Brum er stor i forhold til både dem og standarden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg sa stor til å være sheltie da :)

Mine to jenter er jo 33,5 cm. og 5,5 kg. (minste) og 7 kg. og 37 cm., så ja Brum er stor i forhold til både dem og standarden :D

Jeg skjønte jo det da! Måtte bare erte litt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...