Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skjære ørene av hunder...


Lotta

Recommended Posts

Dette så da helt ok ut? Er ikke imot kupering i det hele tatt. JEG synes det er finest uten, men om folk vil gjøre det, så får de da få lov til det. Så lenge det går hygienisk og riktig for seg. Og det så det da ut til å gjøre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd om kuperingspraksis blir jeg skremt av den totale mangelen på kunnskap hos endel av dem som er for amputering (fjerning av en legemsdel).

Jeg anbefaler ALLE som måtte ha synspunkter på saken å ta en titt på disse bildene (de hentet fra en side som ikke (!!!) er mot ørekupering...)

http://www.dogo.org/Education/dogo_ear_cro..._techniques.asp

Jammen noe å være stolt av, at man har klart å reise til utlandet for å få tak i en valp som har fått dette gjort mot seg...

*lermegskakk* Ikke helt de reaksjonene du håpet på her i denne tråden..? :rolleyes: Som noen så fint skrev det, så vet det fleste at kupering blir gjort med en skalpell eller laser...ting detter ikke av av seg selv.. ;)

og som jeg har sagt så mange ganger før - så lenge kuperingen er gjort av en erfaren vetrinær,under rene, gode forhold, så har jeg overhodet ingen aversjoner mot det i det hele tatt,og kommer til å fortsette å kupere mine hunder.

;)

Ha en fortsatt fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke sjokkert over bildene jeg heller. Ble faktisk litt overrasket når jeg åpnet linken og bildene ikke var verre. For meg så det ut som en helt normal operasjon, litt blod blir det jo mener jeg. Ikke så det ut som en veldig stor og alvorlig operasjon heller, sammenlignet med mange andre. Vil jo til og med tro at sterilisering er mer omfattende?

Når dette er sagt, så ville jeg ALDRI gjort det på egne hunder. Jeg synes ikke noe om å legge i narkose og operere uten noen god grunn. Og utseendemessige åsaker er, for meg, ikke god nok grunn. Jeg vil jo tro at dette, som andre operasjonssår, vil være ubehagelig i etertid? Før det får grodd ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som får så mange sting heller. Min egen fikk kun etpar sting helt nede ved ørebasen. Han ble kupert 4 dager før han kom til meg troor jeg det var, og når jeg fikk ham hadde han ikke skorver igjen bortsett fra helt nede hvor det var en cm ca. Han klødde ikke noe heller.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da forstår dere kanskje at ørene ikke blir skåret av som enkelte ynder å si . Det heter fortsatt kupere fordi man tar en del av øret. (og ikke skjærer det av ;) ) Jeg tipper at i underkant av en tredjedel er fjernet på min hanne. Det er litt forskjellig hvor mye av øret man kuperer. (men man skjærer det aldri av)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kuperte hunder er tøffe. Kunne de vært sånn naturlig skulle jeg gjerne hatt en. Men selve kuperingen har jeg ikke så mye til overs for.. Det gjøres jo kun for vår oppfatning av hva som er kult/pent..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kuperte hunder er tøffe. Kunne de vært sånn naturlig skulle jeg gjerne hatt en. Men selve kuperingen har jeg ikke så mye til overs for.. Det gjøres jo kun for vår oppfatning av hva som er kult/pent..?

signerer den..!

synes det er tøft med kuperte haler på aussier og dobermann f.eks, men jeg kunne aldri tatt avgjørelsen å kupere noe som helst på valpen min.. vet ikke om jeg ville kjøpt "ferdigkupert" hund heller..

Synes det er skummelt å tenke på at folk gjør dette med hundene, når det KUN handler om utseende, og hva vi mennesker liker å se på. Greit, hundene lider kanskje ikke så mye, men vet dere det 100 % sikkert? tviler.. det man derimot vet helt sikkert, er at hunden ikke har behov for det, og at du vil bli like glad i hunden din uansett hvilke ører den har.. med mindre du kjøper hund kun for å ha noe pent å se på da.. hvorfor fokusere så mye på utseende at man er villig til å la hunden gå gjennom noe som man ikke har noen garanti på at vil foregå smertefritt?! (huff for en rotete setning)

uansett.. mot kupering!

ps: at noen i det hele tatt tenker tanken å kupere en voksen hund, er kvalmt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lurer på hvordan hunder kuperes, så da var denne linken en fin beskrivelse hvordan dette kan gjøres. Så da blir flere mer opplyste. For min del så det litt værre ut enn det jeg hadde trodd, men jeg er heller ikke motstander av kupering. Og ja jeg mener også at det er kun ego som gjør at folk gjør det. Alt annet er bare unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring av kvinner er helt anderledes en å skjære av øre flippene av en hund!!! Kvinnene kan dø av dette mange år senere når de skall føde sitt barn og blir skjært opp av en kniv, uten smertestillende, og etter at de har født sydd sammen igjen! Synes du det faktisk kan sammenlignes med å skjære av en liten del av øret til hunden og så støtte det opp slik at den faktisk står?? Og ja det er det som skjer det er ikke hele øret men kun en liten del av øret.

Dorab, du går - sammen med de fleste andre her, ser jeg - totalt glipp av poenget. Jeg må være usannsynlig dårlig til å kommunisere...

Det blir sagt at det er ok å skjære ørene av hunder fordi det "SER PROFFT UT, OG RENT PÅ OPERASJONSROMMET"... Min kommentar er at da kan man jo utsette hvem som helst for hva som helst (ref omskjæring av kvinner) hvis det er "rensligheten" på operasjonssalen og utseendet på den som gjør det som avgjør om praksisen er akseptabel.

At noen skal la seg sjokkere av bilder som er lagt ut på internett av forkjempere for fortsatt ørekupering, hvor blod og gørr er vasket bort, hvor man ikke ser sårkanter og taping i månedsvis, hvor man ikke får høre om hunders redsel for hodet i ettertid, bruken av medisiner, smertestillende og antibiotika burde selvsagt ikke forundre meg - jeg er bare (merkelig nok?) overrasket over hvor korttenkte og lite empatiske dere er...

Og så tilskriver jeg den totale mangel på innsikt og latterlige fokus på utseendet kontra velbefinnende til ungdommelig overmot.

Forøvrig synes jeg dere skal (forsøke) å lese noen av de mange innleggene som finnes tilgjengelig på nettet av veterinærer og hunde-eksperter fra hele verden som sier noe om hundenes lidelse ved øreamputasjoner, hvor bortkastet dette er (bare for eierne og utstillingsresultater) - og noterer dere at denne praksisen er i ferd med å bli forbudt i alle siviliserte land i verden.

God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da forstår dere kanskje at ørene ikke blir skåret av som enkelte ynder å si . Det heter fortsatt kupere fordi man tar en del av øret. (og ikke skjærer det av :( ) Jeg tipper at i underkant av en tredjedel er fjernet på min hanne. Det er litt forskjellig hvor mye av øret man kuperer. (men man skjærer det aldri av)

*moderert*

Tror du at den tredjedelen som mangler av ørene på hunden din har ramlet av av seg selv?

(kupering er bare et finere ord, og det er åpenbart mange av dere som ikke aner hva det betyr... Merkelig nok er de fleste dem som er for "kupering" (dvs tilhengere av amputasjon av friske kroppsdeler...))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da forstår dere kanskje at ørene ikke blir skåret av som enkelte ynder å si . Det heter fortsatt kupere fordi man tar en del av øret. (og ikke skjærer det av :( ) Jeg tipper at i underkant av en tredjedel er fjernet på min hanne. Det er litt forskjellig hvor mye av øret man kuperer. (men man skjærer det aldri av)

hmm.. er ikke dette skjært av? :P ikke hele øret selvsagt, men det er det ingen som har sagt heller.. hvor forsvant over halvparten av denne hundens ører da? :rolleyes:

uff.jpg

earcrop5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da forstår dere kanskje at ørene ikke blir skåret av som enkelte ynder å si . Det heter fortsatt kupere fordi man tar en del av øret. (og ikke skjærer det av :( ) Jeg tipper at i underkant av en tredjedel er fjernet på min hanne. Det er litt forskjellig hvor mye av øret man kuperer. (men man skjærer det aldri av)

Enlighten me... hva er forskjellen på å skjære av en del av øret eller en større del av et øre ? Er det VERRE for hunden å få f eks HALVE øret fjernet enn den lille tredjedelen som din hund har skjært bort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det er gått opp for dere at man skjerer en del av ørene av :( Og ikke skjærer ørene av hundene.

Dolcevita - det er mulig at du bare vet hva som har skjedd med din hund og tror at alt som foregår her i verden kan sammenlignes med akkurat det - så jeg føler jeg må få lov til å fortelle deg at:

1) Å kupere betyr det samme som å amputere (en fot er like forbannet amputert om du kommer i skade for å gjøre det ved ankelen eller om du gjør det over kneet. Eller kanskje ikke hvis man eier en importert doberman?)

2) Det skal ikke mer anstrengelse til enn å titte på bildene som ligger i min trådstart her for å oppdage at mange hunder får ørene skåret av nesten "ved rota" (altså, selv om din hund bare har fått en tredjedel av ørene sine skåret av...)

OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe pent syn dette. Må innrømme at istedet for å glo på bildene, begynte jeg å surfe videre på siden for å se de pene Dogo Argentinoene. :(

Jeg synes det ser pent ut når en hund er kuppert, men liker ikke at det gjøres. Litt i begge leire jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er jo at vi ikke VET hvordan hunder opplever det.

Skal det være et argument FOR kupering??

Vi VET ikke om hunden har smerter, derfor kan vi tillate det??

Man trenger vel ikke akkurat å være Einstein for å skjønne at det i hvert fall ikke er behagelig og noe hunden "liker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kupering er til for vår skyld -vi synes det ser tøft ut. Mulig kupering hadde en hensikt "den gang da", men i dagens samfunn kan jeg ikke skjønne at det er "nødvendig" for hundens funksjon osv.

Selve inngrepet var vel som en hvilken som helst annen operasjon - narkose og blod og instrumenter. Men det folk nok tar avstand fra er selve det meningsløse med prosedyren - det gavner ingen andre enn eieren.

Og selv om det kanskje kan se både flott og tøft ut med hale- og ørekuperte hunder (vi er tross alt vant til at visse raser ser slik ut - og synes en ukupert ser "rar" ut), så synes jeg det er trist at det skal være slik. For det er kun for VÅR skyld at hunden gjennomgår denne operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke inngrepet så heeeelt forferdelig ut, selv om det ikke heller var noe hyggelig syn, akkurat.

Det forkastelige synes jeg er at man legger hunden under kniven for å få den til å se bedre ut... At man faktisk "skjærer" i den fordi den ikke er pen nok slik den ble født fra naturens side. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være et argument FOR kupering??

Vi VET ikke om hunden har smerter, derfor kan vi tillate det??

Man trenger vel ikke akkurat å være Einstein for å skjønne at det i hvert fall ikke er behagelig og noe hunden "liker".

Hvor får du det fra da?

Hadde du fulgt med litt hadde du sett at jeg verken er for eller imot. :icon_redface: Så nei, det er ikke et argument for noen av delene, det er snarere en av grunnene til at jeg ikke har gjort meg opp noe standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...