Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ny sporsele


Recommended Posts

Denne er fin: http://jamihundsport.se/images/sparse8.jpg

En kraftig sele og BRA sele til hunder med brett bryst og kraftig hode som ikke passer til y-seler (som labbis) Tåler mer enn en trøkk!

Desverre så fant jeg den ikke lengre i den nettbutikken jeg tidligere har kjøt den i... Vet den fins på den lokale dyreforettningen. Kanksje noen andre vet? Den fins i orange og svart.

Redigering: ser at linken var litt dårlig. Prøv: http://www.jami.just.nu/ ligger under brukshund og sporsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sele som jeg har bestilt igjennom politiet i haugesund. En kjempe god sele. Eneste er at den må bestilles hos en skinnmaker <_<

Ellers har jeg må fått meg den beste sporlina jeg har hatt. I dag så jeg de solgte den på Tropehagen zoo. Jeg kan ta bilde av min, så kan du se den hvis du vil?

Min er orange, er ikke helt sikker på hva den er laget av, men det er akkurat som en ledning. Vankelig å forklare :) Men hvis du vil ha bilde, så gi beskjed :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. der skjedde det visst noe rart...!

Jaja.. Har ihvertfall denne selen til Merethe, har Bestilt til Birk også.Er kjempefornøyd både med selve selen og servicen hos produsenten. Måtte bestille der, fordi ingen av standardstørrelsene passet,

(var på Myrbø å prøvde).

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...n=visvare&ID=82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. der skjedde det visst noe rart...!

Jaja.. Har ihvertfall denne selen til Merethe, har Bestilt til Birk også.Er kjempefornøyd både med selve selen og servicen hos produsenten. Måtte bestille der, fordi ingen av standardstørrelsene passet,

(var på Myrbø å prøvde).

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...n=visvare&ID=82

Slike seler som dette er ofte det beste å bruke på hunder (Y-front) men fungerer dårlig på hunder med en litt bred skalle (som labbis) dette pga den skal sitte nok så stramt over skulder partiet. Div du skal så vidt kunne dra de over hode til hunden. Er ikke en Y-sele stram nok rundt halsen så fungerer den "nadda!" Bryst sele er det som er mest tilpasset labben (om du da ikke klarer å finne en Y-sele som er regulerbar i halse og ikke gnager.... jeg har ikke klart å finne det/hørt om det).

Sporline fins det ganske mange av. Der er det mye smak og behag. Mye etter hvordan hunden trekker/går. Selv så har jeg kjøpt 3 liner før jeg fant en med akkurat passe vekt og fletting til kelpien (måtte kjøpe 2 liner til gamle Scäferen før jeg fikk den rette) Det beste er å kjøpe dem orange flettete linene, dem er mest brukt. Du får dem også i forsjellige tykkelser. Dem brenner godt i nevene (bruk hansker) men til gjenngjeld så fester dem seg aldri i skogen (med mindre du virkelig greier å surre deg inn i den :icon_redface: (canis selger denne linen eller NBF sin butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike seler som dette er ofte det beste å bruke på hunder (Y-front) men fungerer dårlig på hunder med en litt bred skalle (som labbis) dette pga den skal sitte nok så stramt over skulder partiet. Div du skal så vidt kunne dra de over hode til hunden. Er ikke en Y-sele stram nok rundt halsen så fungerer den "nadda!" Bryst sele er det som er mest tilpasset labben (om du da ikke klarer å finne en Y-sele som er regulerbar i halse og ikke gnager.... jeg har ikke klart å finne det/hørt om det).

Joda, men nå er jo ikke Cita blandt de største labradorene. Merthe er veldig liten, ca 22 kg så jeg synes selen sitter veldig bra på henne.

Personlig liker ikke jeg brystseler, fikk derfor spes.bestilt seler med y-front til begge mine.

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sporline forresten (holdt på å glemme det!).

Var å kjøpte til Buster for leeenge siden, i hesteutstyrsbutikk en 7 m lang flat longeline.Utrolig god å holde i, har vart noen år også kostet den ca 100 lappen ;)

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om sporseler, men har hørt at det beste er å få sydd en på en salmaker som er tilpasset din hund. Når det gjelder sporliner ville jeg anbefalt den som heter "svenskeline". Den er av gummi og brenner ikke like mye i hendene. I tillegg er den lett å skylleav (komme jo mye dritt på disse linene og hannhunder har en tendens til å treffe den når de tisser ;) . De hekter seg ikke fast og du kan kutte dem av til ønsket lengde uten at de fliser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :icon_redface: Jeg var i dyrebutikken i dag og fikk prøvd mange forskjellige sporseler på henne. Det var en behagelig Y-sele som passet best (selv om Cita hater å ha på seg sele uansett hvor "behagelige" de skal være). Men jeg har ennå ikke fått handla line. Hvor lang burde den være (jeg har 3 meter lang, og det er det eneste jeg finner. Men en i klubben sa jeg burde kjøpe 6 meter lang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er regler på hvor lange linene skal være til start. I NBF spor MÅ den være 15m. I blodspor tror jeg det er 10m (er litt usikker om dem har det som krav) Det er lurt å ha min.10meter da har du mer å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg var i dyrebutikken i dag og fikk prøvd mange forskjellige sporseler på henne. Det var en behagelig Y-sele som passet best (selv om Cita hater å ha på seg sele uansett hvor "behagelige" de skal være). Men jeg har ennå ikke fått handla line. Hvor lang burde den være (jeg har 3 meter lang, og det er det eneste jeg finner. Men en i klubben sa jeg burde kjøpe 6 meter lang)?

Høres knapt ut ja!

Mener å huske at Freddy sa at linen burde være mellom7 og 10 m, husker ikke hva regelementet sier.Det finnes vel muligens på NKK.

Monica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Jeg var i dyrebutikken i dag og fikk prøvd mange forskjellige sporseler på henne. Det var en behagelig Y-sele som passet best (selv om Cita hater å ha på seg sele uansett hvor "behagelige" de skal være). Men jeg har ennå ikke fått handla line. Hvor lang burde den være (jeg har 3 meter lang, og det er det eneste jeg finner. Men en i klubben sa jeg burde kjøpe 6 meter lang)?

hva med de selene din mor har i butikken da...fettlærsele - odin har en slik...og skal man gå spor så er det ihvertfall i RIK lydighet slik at linen skal være 10 meter lang. hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med de selene din mor har i butikken da...fettlærsele - odin har en slik...og skal man gå spor så er det ihvertfall i RIK lydighet slik at linen skal være 10 meter lang. hverken mer eller mindre.

Det var en svart trixisele fra butikken jeg har kjøpt nå. Skal gå og handle sporline der i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en liten sporsele til Blondie for 20kr på en utstilling i bergen en gang.

Har enda ikke brukt den, vet ikke om jeg kommer til å bruke den heller. men det var billig.

kjøpte også et nagle halbånd for 50kr.

har sett et helt likt nagle bånd på en dyre butikk hvor det kostet noe med 100kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...