Gå til innhold
Hundesonen.no

Overhørte diskusjon om klikkertrening


MarieR

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Med min klickertränade hund får jag anstränga mig för att behålla fokus på mig i två minuter (och ja, jag vill ha det, speciellt med tanke på fellesdekk med dold förare i klass II-elit). Trots att hon ligger för att få belöning, så händer det att hon vänder huvudet för att titta på någonting, eller för att dra in någon spännande doft i näsan.

.....og da har du gått for fort fram og hunden din har lykkes i å feile FØR den har blitt belønnet for å ha gjort det riktig....... (ble det innviklet *flir*)

Det er en kjensgjerning at de fleste som trener lydighet hopper over en viktig bit når det gjelder fellesøvelsene - man er utålmodig og pusher grensene for langt for tidlig ........

Mange sliter jo med at hunder som tilsynelatende kan dekk og bli i klasse I plutselig ikke kan det lenger - og det er jo ikke fordi hunden er dum - den har rett og slett bare ikke lært at dekk og bli er dekk og bli til noen annen beskjed blir gitt..........

Som sagt - jeg klikkertrener ikke - men bruker ei heller aversiver osv. når jeg trener inn dekk og bli med fokus på meg - jeg sørger bare for å være så nært nok til å kunne "lese" når hunden er i ferd med å miste fokus sånn at jeg får belønnet fokusen før den velger å gjøre en annen adferd i mellom tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Hei ;)

Jeg hadde ikke belønnet uønsket atferd. Ergo hadde jeg belønnet at hunden ikke hopper opp. Ikke at den hopper opp også er vedkommende den hopper opp på så flink å ignorere, at hunden synes det er kjedelig og går ned.. lang setning, men skjønner? ;) Hva gjør hunden som bør belønnes, hopper opp, gir seg når det er kjedelig? Hva lærer den av dette? Hvis jeg hopper først nå, synes moder'n jeg er knallflink som går ned når hun napper i båndet.

For å bli nappet i båndet, og få utløst klikk og godbit, må jo hunden hoppe først siden det er gå ned biten som blir belønnet ;)

Rotete, men kort sagt (hehehe) Jeg er enig med mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....og da har du gått for fort fram og hunden din har lykkes i å feile FØR den har blitt belønnet for å ha gjort det riktig....... (ble det innviklet *flir*)

Det er en kjensgjerning at de fleste som trener lydighet hopper over en viktig bit når det gjelder fellesøvelsene - man er utålmodig og pusher grensene for langt for tidlig ........

Mange sliter jo med at hunder som tilsynelatende kan dekk og bli i klasse I plutselig ikke kan det lenger - og det er jo ikke fordi hunden er dum - den har rett og slett bare ikke lært at dekk og bli er dekk og bli til noen annen beskjed blir gitt..........

Som sagt - jeg klikkertrener ikke - men bruker ei heller aversiver osv. når jeg trener inn dekk og bli med fokus på meg - jeg sørger bare for å være så nært nok til å kunne "lese" når hunden er i ferd med å miste fokus sånn at jeg får belønnet fokusen før den velger å gjøre en annen adferd i mellom tiden.

Ja, det håller jag naturligtvis med om, helt och hållet. På ditt ursprungsinlägg lät det dock som att hunden kommer hålla fokus på dig, oavsett om du tränar på det eller inte, bara du klickertränar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også si meg enig i at fellesdekk med fokus må være lurt for å avverge evt "utkobling" i øvelsen.

Men hvordan er det i hele tatt mulig å få til en klikkertrent dekk uten fokus??? :barfy: En klikkertrent adferd opprettholdes av forventinger om belønning, og da må det bli motstridende at fokuset på fører/belønning forsvinner? Eller er det noe jeg ikke helt har skjønt her?

Hunden behøver da ikke nødvendigvis ha fokus på fører hele tiden. Det kan kanskje bli slitsomt og ensidig og dempe litt av hundens kreativitet. "Target" I stedet for å belønne øyekontakt..klikker man og belønner at hunden ser på en annen utvalgt "target" Jeg tror egentlig lydighetsfolk er litt for ensidig opptatt av øyekontakt hele tiden. Bryt opp og lære hunden å fokusere på andre alternativer. Smart å lære hunden: "se på meg" "se på ditt" "se på datt". He he da kan man på fellesdekk med sjult fører be hunden ligge og nistirre på dommeren den tiden øvelsen tar. Da tør h*n ikke gi annet en full pott ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Litt av greia med klikkertrening , er at hva VI mener vi belønner er igrunn uvesentlig, det er hva hunden anser den blir belønnet for som er viktig.

Jeg har kun en ukes trening i å klikke hund , så her må jeg prøve meg fram litt før jeg har tenkt å komme med noen svar eller råd i den settingen. Mendet ovenfornevnte eksemplet minnet meg om noe da jeg begynte å klikke min første hest, og venninnen min sa at nå hadde jeg en glimrende anledning til å lære henne å holde seg inne i boksen, ved å be henne gå inn og klikke.

Jeg sa da tvert at nehei, deeeet tror jeg ikke jeg skal prøve meg på, for hun er smart nok til å vite at hvis hun går ut av bokse, ber jeg henne gå inn, og hun får godis.

Jeg føler litt det samme i eksemplet med hoppende hund. Jeg ville ikke bedt den hunden hoppe ned og belønne tror jeg ... det lærer ikke hunden å ikke hoppe mener jeg . (Som sagt, har ingen stor erfaring med klikker på hund, men veldig god er faring med klikker på annet dyr) det er vanskelig og se for seg settingen, men jeg tror mannen har rett, at hunden vil fortsette å hoppe på han.

det jeg kanksje ville ha gjort, noe som er vanskelig og si siden jeg ikke vet hvor raskt hunden er borte hos mannen og hopper, er enten å ha kalt hunden tilbake FØR den hoppet og belønnet for det , eller lært den opp til, og brukt klikker til det, at vi står stille med alle beina eller sitter, alt etter som er ønskelig, og da få mannen til å hjelpe til med nettopp det ...

Min erfaring med å *klikke bort uønsket adferd* er å trene inn ny adferd, ikke korrigere den gamle ...

Beklager om jeg gjør noe galt i å trekke fram et så gammelt emne ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...