Gå til innhold
Hundesonen.no

Strømgjerde

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Pappa har bestemt seg for å rive gjerdene, og sette opp strøm gjerde.

I en liten del av hagen...Er heelt i mot det men ingen som hører på meg :D

Stakkars Milo skal få srøm igjennom seg bare han tramper feil...

Har noen erfaringer med strøm gjerde?

VIL IKKE SETTE OPP :D

Guest Christine
Skrevet

er det sånn man graver ned?

Ja.. :D Også setter man på en liten boks på halsbåndet til hunden, og når den trår utenfor gjerdet så får den støt! :D

Skrevet

Har ikke prøvd... Men hunden blir fort "vant" til det. Det skal ikke mange gangene til før han forstår at han ikke har lov til det. Det er vel ikke så sterk strøm det er snakk om ?!

Skrevet

Foreslå å prøve det på dem og deg selv først og se hva som skjer da. Om de likevel vil beholde det så ville jeg satt hunden i løpestreng eller vært veldig nøye med å lære ham hen grensen går, tror det skal gå an.

Edit: det er nok ikke 220 volt, det er det som er i en stikk-kontakt og det kan drepe mennesker.

Edit 2: bruk av strømhalsbånd utenom ved aktiv dressur er pr lovdefinisjon forbudt. Kan finne loven om du tror det hjelper på foreldrene dine.

Skrevet

Strømming er helt uaktuelt på mine hunder ivertfall!!

Enig med vipsen om å prøve det selv først.

Skrevet

en jeg kjenner brukte det på en alaskan husky, mot bjeffing eller noe...

og da folk fikk sendt noen dyrebeskyttelses folk t han for å sjekke, så tok de fra han strømbånd saken., siden det ikke var lov i norge med sånn...

er det noe ala samme?

Skrevet

Jeg tror hunden vil bli fryktelig usikker når han får strøm når han går ut av tomta, og da får han vell strøm om han går inn igjen også?

Og hvis han får strøm mens han ser et menneske feks, så ender du opp med en hund som er redd for mennesker også.

Fint.

Skrevet

Det gjerdet er egentlig ikke lov til å bruke i Norge. Strøm er kun tillatt i bruk i aktiv dressur, og et slikt gjerde er ikke akkurat aktiv dressur.... Dessverre virker det som om loven ikke blir overholdt, siden det er i salg.

Et slikt gjerde kan medføre at hunden blir redd for andre ting. Eks mennesker eller andre hunder.

Dersom hunden krysser gjerdet, så blir den jo straffet på veien tilbake også. Sikkert fin måte å avlære innkalling på egentlig.

Guest Christine
Skrevet

Vipsen: Det sto 220 v. Trur kanskje det var feil ja:p*kremt*

Skal se litt på den lov saken, og si det med huskyen til pappa. For om vi mister bikkja, så veit pappa at jeg ikke snakker med han mer.

Kristina: Ja, helt rett. Kommer han seg ut av gjerdet med støt, så trur jeg at han får når han skal inn igjen. Og Milo er veeldig sur mot Narkomane, og det er et problem for meg nå, siden naboen er en. Så det hadde ikke vært kult med en hund som var redd alle slag mennesker.

Skrevet

fint christine :D

vil ikke at noen dyr skla få strøm jeg...

nå har jeg selv bare fått støt av hestegjerdene.. og det er jo vondt nok det.. hehe

Skrevet

Vipsen: Det sto 220 v. Trur kanskje det var feil ja:p*kremt*

Kan være det som graves ned har den spenningen, men det hunden har på seg er nok ikke mer enn et par V liksom. Det er uansprett forbudt i bruk og din far kan risikere anmeldelse, dessuten er det fryktelig urettferdig mot hunden. Ville tro en løpestreng er mye billigere, dessuten går den jo an å demontere å ta vekk om dere får besøk som synes sånt er skjemmende (for jeg går utfra det er fordi han syntes gjerde er skjemmende å se på han ikke vil ha det lengre?)

Guest Christine
Skrevet

Joda...Vi hadde løpestreng i fjor vi. Så vi har fortsatt stolpen og kroken på veggen. Ikke spør meg hvorfor pappa kobla den av.. :S

Vil nesten at pappa skal bli anmeldt nå. Så kan jeg si "Se, hva var det jeg sa?!"

Skrevet

Joda...Vi hadde løpestreng i fjor vi. Så vi har fortsatt stolpen og kroken på veggen. Ikke spør meg hvorfor pappa kobla den av.. :S

Vil nesten at pappa skal bli anmeldt nå. Så kan jeg si "Se, hva var det jeg sa?!"

han faren din, hadde jeg likt å tatt ett tak altså... man gir ikke hunder strøm, eller tenker på det en gang!

Skrevet

Jeg bruker ikke strøm på mine hunder i det hele tatt. Husker bare å lest på canis for leeenge siden at det var en som hadde prøvd dette "strømgjerde". Det hadde fungert fint. Som jeg skrev i det andre innlegget mitt, så lærte hundene det fort. Han som skrev om det på canis ja at det fungerte slik at hvis hunden gikk mot gjerde fikk den litt støt, gikk den over gjerde fikk den mer og mer, til den gikk tilbake. Men jeg tror ikke det er noe veldig stor styrke, det kan det ikke være.

Hvorfor vil egentlig faren din ta vekk det vgjerde som er?

Før du prøver dette med strøm ville jeg prøvd å lære hunden det selv. Jeg har gjort det med begge mine, de går ikke vekk. De kan være løse ute i mange timer, uten å gå vekk (bor på byggefelt). Jeg sa bare nei når de prøvde å gå ut av eiendommen :D

Guest Christine
Skrevet

han faren din, hadde jeg likt å tatt ett tak altså... man gir ikke hunder strøm, eller tenker på det en gang!

Ja, værsegod..Kan du ikke forklare han hvor viktig det er å rønke hunden med det samme da? B)

Skrevet

Ja, værsegod..Kan du ikke forklare han hvor viktig det er å rønke hunden med det samme da? B)

Ot men: Det samme prøver jeg å forklare pappa... :D Men han forstår ikke så mye av slik <_<

Guest Christine
Skrevet

Ot men: Det samme prøver jeg å forklare pappa... :D Men han forstår ikke så mye av slik <_<

HeHe...Er ikke lett med foreldre

Skrevet

Har ingen erfaring med strømgjerde, men liker ikke at folk bruker strøm i det hele tatt. Håper du klarer å overtale faren din :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...