Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker du gnagere?

MarieR

Recommended Posts

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Elsker gnagere! :D

Spesielt Chinchilla!!! ;)

Har også andre gnagere som Kanin,degus og hamster :P

Kommer nok altid til og kalle kanine gnager jeg... :unsure:

Her er en av mine chillaer som heter Arkemedis :P

ark8zn.jpg

Skrevet

De er nydelige dyr ja..

Har selv hatt 4 mus+ 1 kull, 2 Hamstre + 2 kull, rotter og kanin!

Nydelige dyr alle sammen!

Skrevet

Hadde dvergkanin i mange år. Smart og søt og snill liten fyr :P:P Jeg liker alle gnagere, men aller best (tam)rotter. :P Men tåler dem ikke lenger :P

Skrevet

Av gnager jeg liker best er Hamster,dverghamster og marsvin.

Jeg har en liten brun hamster også.. en jente på 7 mnd nå.... bor i samme bur som min dvergkanin... koser seg de :rolleyes:

• 2 weeks later...
Skrevet

rotter!! de er kule! har hatt en del av de! de er så underholdene! jeg reiste helt fra stavanger til lyngdal med min kjære selmer uten bur! han dreit ikke på meg, og hjemme hadde jeg et bur uten tak!!! stakk han va hviste jeg alltid hvor han var! han var i kles skapet!! hehe kenny fant han alltid! han gnagde aldrig! de andre rottene jeg har hatt har gnagd veldig mye.. så det er ikke like gøy! jeg liker nok de så godt fordi det er så mange som synest de er ekkle! jeg satt på tau ferja, så kom en familieå satte seg på siden av meg.. jeg tok frem lille søte selmer, da stakk de! hehe! kule dyr!

Skrevet

Ja, jeg liker gnagere. Aller best liker jeg rotter <3 Har hatt to rotter før, og de er FLOTTE som kjæledyr! De blir så tamme, mine ble nesten FOR tamme - de fulgte etter meg overalt, skikkelig mammadalter *ler* Dessuten kom de (som regel) når jeg ropte på dem. Dessuten er de sinnsykt nysgjerrige, og det kan føre til en del komiske situasjoner. Teite, små dyr ^_^

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Skrevet

jeg liker best marsvin og kanin(vet det ikke er gnager)

har hatt begge. når jeg får meg en annen plass å bo skal jeg ha marsvin og kanin igjen. jeg bor i en liten leilighet nå, så jeg har ikke plass

Skrevet

atte kanin var ikke gnager... da vet vi det..

Har hatt hamster i studietiden , men det var i grunnen kjedelig.De bryr seg jo ikke så mye om deg akkurat.Så, det ble med det..

En del av meg synes rotter er kjempesnasne dyr, men jeg får aldri i verden pass til en om jeg skal reise noe sted, og henrik ville nok gjort kål på den kjapt nok..

så, nei..

Skrevet

Rotter er jo så søte. Har hatt 7 stk selv, kjempekoselige små gnagere.

Også har jeg jo en liten stor (5 kg) kanin (selv om den ikke er en gnager) som bor under jorden nedi hagen :(

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg liker kaniner best(enda de ikke er gnagere!) men jeg liker hamstere(dverghamstere) godt og mus, men syns marsvin "snorker" og lukter så mye=S Får ikke lov til å ha rotter og mus da=P Men har hatt en kanin som ble mor til 6 unger så vi beholdte en så da har jeg hatt to kaniner=) :D

Skrevet

Gnagere liker vi ikke. Har hatt hamster og den beit meg skikkelig (sikkert avskjedshilsen, men det gjorde vondt!). Har hatt venner som har hatt kaniner, marsvin, rotter, mus og hva værre er. Nei, jeg liker ikke gnagere.

Skrevet

Dagens leksjon :lærer:

Kaniner er haredyr og skiller seg fra gnagere først og fremst fordi de har 4 tenner i overkjeven, gnagere har 2. Kaniner er også koprofage (lurer på om jeg skreiv det riktig? :unsure: ), noe som vil si at de spiser avføring rett fra tarmen (ekle dyr :P ) for å bedre kunne oppta næringsstoffer fra celluloserik kost.

Liker rotter jeg, har hatt 4 sjøl, og har etter dette skoleåret fått sansen for degus, de er morsomme :P

Skrevet

Dagens leksjon :lærer:

Kaniner er haredyr og skiller seg fra gnagere først og fremst fordi de har 4 tenner i overkjeven, gnagere har 2. Kaniner er også koprofage (lurer på om jeg skreiv det riktig? :unsure: ), noe som vil si at de spiser avføring rett fra tarmen (ekle dyr :P ) for å bedre kunne oppta næringsstoffer fra celluloserik kost.

(...)

Riktig stavet :P Men den avføringen de spiser er bare halvfordøyd, det er en slags form for drøvtygging.

Skrevet

Riktig stavet :P Men den avføringen de spiser er bare halvfordøyd, det er en slags form for drøvtygging.

Jeg veit, men jeg liker ikke kaniner, så det passa at det hørtes mest mulig ekkelt ut :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke vært borti det selv personlig, men har hørt om andre som har det; og som da har betalt 'ekstra'. Dette har vært blandingsrase i tillegg.   Men som Simira skriver, avtalebrudd ja.
    • Det er avtalebrudd. Jeg har aldri hørt om eller vært borti det, men hvis de har annonsert en "vare" til en pris så er de forpliktet til den prisen hvis de har inngått en avtale med kjøper uten at noe annet er nevnt.  Hvis de FØR avtale om kjøp sier at annonsen bare er veiledende og valpen koster så mye mer så er det noe annet.  Jeg ville uansett tenkt meg grundig om før jeg evt. kjøpte av en slik oppdretter.
    • Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...