Gå til innhold
Hundesonen.no

Lusemiddel

Gronnis

Recommended Posts

Raja har lus (som hun sikkert har fått av en annen hund). Vi har prøvd expot, men det funket ikke på henne. Hun har hatt den på i ca. en mnd.

Igår når jeg skjærte opp en lime så fikk Raja en del lime saft i pelsen, og siden det var litt sent på kvelden tenkte jeg at jeg kunne vente med å skylle det vekk til i dag.

Nå er klokken snart halv fire og jeg har enda ikke skyllt det vekk, grunnen er at hun ikke har klødd seg idag. Heller ingen andre har sett det. Hun pleier jo å klø seg en del.

Kan det hende at lime saften har tatt kverken på lusen? :) Syntes hvertfall at dette her var veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var hos veterinæren idag sa de at frontline var det samme som expot, bare at det var beregnet på katter :)

HÆÆÆ?

Har da brukt frontline på mine hunder, opptil flere ganger!

Har en labbis me dårlig pels derfor vil jeg ikke gi expot, har hørt om endel som får eksem og hårtap av den. Også er jo frontline billigere også.

Mulig det også finnes frontline til katt også, men alvorlig talt!

Tror jeg hadde vurdert å bytte vetrinær!

Monica :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg fikk jo sånn sprayflaske når vi fikk Astrix for han var full av lus og den brukte jeg på 3 hunder, men etter å ha vært så lur at jeg leste på flaske før bruk så fant vi ut at Småen som ventet valper ikke kunne behandles med det så hun fikk heller sånne dråper i nakken.

etter en slik kur og et bad noen dager senere, så venetet vi noen dager også fikk alle hundene dråper i nakken og ved halen og etter det så fant vi ikke flott på hundene resten av sommeren.

det var deilig det, så her skal vi fortsette å bruke frontline på dyrene når flott sesongen begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har og lus. For 2 uker siden behandlet vi han med expot, men det tok ikke knekken på lusa. Dro til veterinær i går som anbefalte frontline. Det står på pakka at den hjelper mot lopper og flott, men det er vistnok en udokumentert bivirkning at den også virker mot lus. Hos veterinæren sa de at frontline er bedre enn expot.

Ser at i et tidligere innlegg står det at frontline er billigere. Men på Groruddalen dyreklinikk var det en del dyrere. Men hvis det virker bedre, så er det jo verdt det. Vi ble i tillegg anbefalt å gre igjennom pelsen med lusekam. Men det er ikke akkurat enkelt med belger og mye pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Trodde ikke man brukte expot lenger. Det er dokumentert at det ikke fungerer optimalt (iflg VHS).

Samojeden til foreldrene mine fikk stronghold, men det er en måned siden og de finner fremdeles levende lus :(

For collie raser og OES så tåler de dårlig spot on preparater (slo opp i felleskatalogen for veterinærer). Så hva bruker de som har slike raser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere bruk Frontline når hunden har lus og gå helst til dyrelegen å få dem til å finne ut om det er Pelslus eller Blodlus for da finner de fort ut hva som funker best.

Selv har jo jeg hunder med masst pels og da fikk vi en spruteflaske med Frontline(som hele hunden ble sprayet med) og etter 2 behandlinger(av Astrix for han hadde veldig mye lus) så badet jeg han(hunden er hvit) og når jeg skylte han etter å ha vasket så så jeg alle de svarte prikkene som rant av han(det var alle de døde lusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet dette sånn ca?

Som sagt tidligere bruk Frontline når hunden har lus og gå helst til dyrelegen å få dem til å finne ut om det er Pelslus eller Blodlus for da finner de fort ut hva som funker best.

Selv har jo jeg hunder med masst pels og da fikk vi en spruteflaske med Frontline(som hele hunden ble sprayet med) og etter 2 behandlinger(av Astrix for han hadde veldig mye lus) så badet jeg han(hunden er hvit) og når jeg skylte han etter å ha vasket så så jeg alle de svarte prikkene som rant av han(det var alle de døde lusene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Raja har to collier og en groenendael hjemme hos seg, hun bruker frontline på alle hundene.

For collie raser og OES så tåler de dårlig spot on preparater (slo opp i felleskatalogen for veterinærer). Så hva bruker de som har slike raser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kostet dette sånn ca?

Husker ikke men med to slike store flasker og en pakke med sånne dryppegreier til Småen så kom vell det på rundt 800,- det er dyrt ja men det funker bra. :(

gjett hvem som skal kjøpe mmed seg hjem fra sverige hvor dette er resptfritt i sommer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dyrt :unsure: Jeg kan ikke se levende lus, men jeg ser luseegg (er 100% sikker på at det ikke er flass, ser forksjell på flass og luseegg).

Husker ikke men med to slike store flasker og en pakke med sånne dryppegreier til Småen så kom vell det på rundt 800,- det er dyrt ja men det funker bra. :(

gjett hvem som skal kjøpe mmed seg hjem fra sverige hvor dette er resptfritt i sommer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var dyrt :unsure: Jeg kan ikke se levende lus, men jeg ser luseegg (er 100% sikker på at det ikke er flass, ser forksjell på flass og luseegg).

Hvis det er blodlus så tviler jeg på at selve lusene er lett å se på din sorte hund for de er mørke. men hvis du leter i nakken så kan du finne dem når de suger blod(jepp fikk ikke navnet blodlus for ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blodlus hvite egg? Har sett med en kraftig arbeidslampe i nakken hennes, men jeg ser ikke noe svart på huden hennes selvom jeg har laget en bred skille.

Hvis det er blodlus så tviler jeg på at selve lusene er lett å se på din sorte hund for de er mørke. men hvis du leter i nakken så kan du finne dem når de suger blod(jepp fikk ikke navnet blodlus for ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blodlus hvite egg? Har sett med en kraftig arbeidslampe i nakken hennes, men jeg ser ikke noe svart på huden hennes selvom jeg har laget en bred skille.

For å være helt ærlig så så vi bare lusene på Astrix og dyrelegen sa at det var så mye at han hadde hatt lus LENGE, men jeg klarte ikke å se noe egg da men han er jo hvit da så tror de er lysegrå eller noe slikt jeg altså. gå på apoteket å kjøp deg en lusekam så finner du vell fort ut om det er noe egg der eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se luseegg, de er hvite og man kan se de ganske godt. Tror jeg skal vaske henne med sjampo og støvsuge henne slik at de luseeggene som er på hårstråene går av, så skal jeg se om jeg finner nye luseegg noen dager etter slik at jeg er sikker på at det ikke finnes flere lus igjen (for hun klør seg ikke lenger). Hvis jeg da, etter noen dager kan fremdeles se luseegg skal jeg prøve å bruke frontline.

For å være helt ærlig så så vi bare lusene på Astrix og dyrelegen sa at det var så mye at han hadde hatt lus LENGE, men jeg klarte ikke å se noe egg da men han er jo hvit da så tror de er lysegrå eller noe slikt jeg altså. gå på apoteket å kjøp deg en lusekam så finner du vell fort ut om det er noe egg der eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se luseegg, de er hvite og man kan se de ganske godt. Tror jeg skal vaske henne med sjampo og støvsuge henne slik at de luseeggene som er på hårstråene går av, så skal jeg se om jeg finner nye luseegg noen dager etter slik at jeg er sikker på at det ikke finnes flere lus igjen (for hun klør seg ikke lenger). Hvis jeg da, etter noen dager kan fremdeles se luseegg skal jeg prøve å bruke frontline.

Vi måtte behandle hundene våres 2 ganger med 10 dagers mellomrom forde at Astrix hadde så mye lus når vi fikk han, det forde at da ville de eggene som var der ha klekket ut etter den tiden så for å være sikker på å få tatt alt så måtte vi gjøre det slik.

Men jeg var ikke så nøye med de hundene som ikke hadde påvist lus på andre omgangene med lusemiddel da, men Astrix ble skikkelig behandlet begge gangene.

Å på hvite hunder så kan en faktsik se lusene når de renner av etter å ha vasket hunden godt, det gjorde jeg på Astrixen, det så ut som små svarte flekker som rant av han(og det var like mye hver gang jeg vasket han etter 3 dager etter en behandling :) så han hadde mye lus men to kurer tok knekken på alt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har Collie og Shetland sheepdog bør passe seg med å bruke expot. Det er bekreftet at noen hunder utvikler hyperallergi mot stoffet.

Selv har jeg svært gode erfaringer med frontline, og bruker dette prevantivt mot flått og lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
    • Ingen fremgang på utgangsstilling. Han setter seg konsekvent ned i 90 graders vinkel mot meg om venstre hånd er tom. På den lyse siden er direkte levering av apportbukken konsekvent nå. ..for tiden. Kan belønnes med kampeleke eller et nytt kast. Gir håp om å få utgangsstilling på tom hånd en dag.  Den største utfordringen vi har er manglende IVER på tom hånd. Den viser seg i sitt og dekk, spin og twirl, hvor han er uengasjert og treg uten godisen i hånden. Trenger ikke være foran nesen hans, jeg kan stå på litt avstand med hendene i ro, men det MÅ være godis i dem - ikke i lommene, ikke på hylla, men i hånden - for å få IVER og fart i bevegelsene. Han er SÅ flink når jeg har godisen i hendene. Lineføring/fvf har vi mer fremgang med på tur. Her tilbyr han bedre og bedre posisjoner over lengre tid, med iver, fordi han har skjønt at godisen BLIR plukket opp fra lomma, eventually.  Det hele handler vel om å ha tillit til prosessen. Rome wasn't built in a day.  Han er forøvrig vokterhund med stor V. Ansvarsbevisst som få. Ble irritert av at jeg nettopp flyttet meg fra skrivebord til sofa i samme rom, for da "måtte" han også reise seg fra det harde gulvet han foretrekker ligge på, og flytte seg de to metrene etter meg. Han så hvor jeg satte meg, lenger inn i rommet uten mulighet for å stikke av uten å måtte passere ham, men avstanden.. Han sukket tungt og irritert over the inconvenience jeg påførte ham, før han motvillig - på eget initiativ - fulgte etter og la seg ned igjen. Max en meters avstand for god sikkerhet ser ut til å være regelen han har lagd for seg selv. 
    • Jeg har ingen evne til å forstå hvordan dere klarer å leve uten hund i hus, bare tanken gir et mareritt av et tomrom… Skjønner selvsagt at livet er livet, men hjelpes.
    • Jeg levde uten hund i fem år. Presterte flytte da jeg var hundeløs pga drittsekk "kjæreste" med egen allergi og allergisk datter. Da det var slutt satt jeg i situasjonen at huseier nektet meg å ha hund, og det var vanskelig å flytte fordi jeg bodde godt og sentralt til en rimelig penge, og fant ikke noe tilsvarende innen budsjettrammen. Planla neste hundehold så og si daglig, i fem lange år. Merker nå hvor mye lettere hverdagen var uten. Den ubegrensede friheten til å gjøre whatever når som helst uten å måtte planlegge for hunden. Samtidig var savnet der hele tiden. Det er fordeler og ulemper med og uten. For meg er hund er såpass berikende, jeg føler meg ikke hel uten, så jeg gir heller gir avkall på den friheten en har uten. Bare det å gå en tur uten hund er direkte smertefullt. Jeg gråt jevnlig i savn av hunder jeg har hatt.  Kjenner forøvrig på at det er pes å ha valp og jeg gleder meg til han er voksen. Når han er voksen vil jeg antakelig savne valpetiden 🤷🏼‍♀️
    • Her tenker jeg hundeeierene bør dekke sine egne skader, jeg vil si det er ganske delt skyld. Dette var ikke en fremmed løs hund som kom uforutsigbart på, og jeg mener dere begge hadde ansvar for å forutse og forebygge denne situasjonen. Hvis du var ukomfortabel med at den andre hunden var løs burde du gitt beskjed om det og krevd at hunden var i bånd, ihvertfall i nærheten av dine. Samtidig burde hans eier selvfølgelig også sørget for å ha kontroll når han oppsøkte dine. Nå vet jeg ikke hvor godt hundene kjenner hverandre eller om de har vært mye sammen før, men nettopp dette er jo grunnen til at hunder ikke skal sosialisere med andre i bånd, selv om det jo som oftest går bra. Jeg mener ikke at din hund burde vært løs, men at den andre burde vært i bånd når den tydeligvis ikke holdt seg unna dine.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...