Gå til innhold
Hundesonen.no

Norske menneskers ansvarsfraskrivelse!


Vala

Recommended Posts

Kom over denne artikkelen i dagens BT.

Er en jente på to år som iløpet av en handletur med mor klarer å få i seg noen nøtter, når moren ikke passer på. Selvfølgelig er også jenta allergisk mot nøtter og får dermed en reaksjon.

For det første, herregud, det må da være mulig for en toåring å vite hva h*n IKKE har lov til (deriblant å smake på ting i butikken), for det andre, dette er da pokker meg ikke butikkenes ansvar-altså å sørge for at slike ting IKKE skal skje! Det er jo klart foreldrenes ansvar.

Jeg synes det er pinlig å gå til avisene, samt klage til butikkene i rent alvor og mene at de må sørge for at barn ikke har mulighet til å drive med "smaksprøving" (og egentlig har jo lille frøkna stjålet noe også dah...hihi).

Og JA, hvis noen lurer, så har jeg barn selv (i entall altså, men dog) og mener at dette blir for latterlig.

Dette er jo på en måte et større tema enn selve "nøtte-stjelingen" . Dette siger inn i barnehager og skoletomter hvor en bl.a. hugger ned trær fordi barna KAN komme til å falle ned og brekke noe (og om jeg ikke tar feil, så har veldig mange EU-direktiver påvirkning på barns hverdag....).

Jeg lurer fælt på hvordan jeg klarte å overleve jeg. Ikke hadde jeg sykkehjelm, og jeg satt fullstendig usikret i bil. Noen ting er fornuftig-som nå sykkelhjelm og bilsikring, MEN dette er det tross alt foreldrenes oppgave å ivareta, ikke resten av samfunnet!

Arg, for en tåpelig, tåpelig verden vi lever i. Skal vi nå få fullstendig amerikanske tendenser her i Norge også?

EDIT: hehe, ler meg ihjel. Nå var jeg så forbannet her at jeg glemte å linke til artikkelen, :) Her har dere den: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article247398.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Det sier litt når små barn lider av overvekt og har konstatert musesyke i en alder av 3 år. Det er faktisk omtrent til å :) av. Ingen har vondt av å gjøre sine egne erfaringer, å ta på den varme platen gjør vondt, å klatre i trær må man være forsiktig med - man kan dette ned. Dessuten lærer man visst ikke lengre at man skal ha respekt for de som er eldre, hvor mange har ikke opplevd å bli tiltalt som en jæv*a dust av en liten unge? Når jeg var liten turte vi ikke og det er slettes ikke så mange årene siden. Skrubbsår fikk vi og. Overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse både fra foreldre og omgivelser, må og skal verden være sånn nekter jeg å sette barn til den, heldigvis er det en frivillig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke butikkens ansvar, det skulle bare mangle.. Men å si at en toåring vet forskjellen på rett og galt når det står "lokkemat" rett forran nesen dems. Det vil jeg ikke si meg enig i.. Det var vel litt vel mye å kreve av en toåring. Derimot har foreldrene, i dette tilfellet moren, det fulle og hele ansvaret... Spesielt siden hun visste at datteren har alvorlig nøttealergi! Da kan man ikke si "skulle bare"..

Når det gjelder ansvarsfraskrivelse generelt så er jeg helt enig med deg i at samfunnet er sykt! Det er ikke lenger foreldrene som skal oppdra barna, men barnehagene og skolen. hvorfor?

Flaks for deg at det gikk så bra da du var barn da! Vet ikke hvor gammel du er, men de hadde vel funnet opp sikkerhetsselen? Det er vel ikke akkurat et nytt fenomen.. Men tar poenget ditt.. Lekestativ og lignende er jo livsfarlig, for ikke å snakke om trær.. Man kan jo falle ned og slå seg!! Så det er helt klart at mye går i feil retning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig i at 2åringer er velbevisste på å ikke smake på godsaker som står tilgjengelig for de. Latterlig av moren synes jeg det heller ikke er.. Klart er det ikke butikkens direkte ansvar, men jøss, det er noe de kan ta til etterretning! Butikkene driver bevisst markedsføring med å plassere alt godteri i lav høyde, samt rett ved disken.

Du som har barn selv, vet sikkert at ting kan skje på brøkdelen av et sekund. Hva om det hadde vært ditt eget barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er HELT enig...

Herregud, butikken kan da ikke ta ansvaret for dette. Jeg har selv en 3 åring som ikke kan spise nøtter, men om noe sånt hadde skjedd så hadde det da ikke fallt meg inn å legge skylda på butikken! Herregud, slikt må de da følge med selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke butikkens ansvar, det skulle bare mangle.. Men å si at en toåring vet forskjellen på rett og galt når det står "lokkemat" rett forran nesen dems. Det vil jeg ikke si meg enig i.. Det var vel litt vel mye å kreve av en toåring. Derimot har foreldrene, i dette tilfellet moren, det fulle og hele ansvaret... Spesielt siden hun visste at datteren har alvorlig nøttealergi! Da kan man ikke si "skulle bare"..

Når det gjelder ansvarsfraskrivelse generelt så er jeg helt enig med deg i at samfunnet er sykt! Det er ikke lenger foreldrene som skal oppdra barna, men barnehagene og skolen. hvorfor?

Flaks for deg at det gikk så bra da du var barn da! Vet ikke hvor gammel du er, men de hadde vel funnet opp sikkerhetsselen? Det er vel ikke akkurat et nytt fenomen.. Men tar poenget ditt.. Lekestativ og lignende er jo livsfarlig, for ikke å snakke om trær.. Man kan jo falle ned og slå seg!! Så det er helt klart at mye går i feil retning..

Joda, jeg antar at det fantes bilseler. Men må ærlig innrømme at jeg husker ikke om vi hadde det i den bilen mine foreldre hadde da jeg var mellom 3-7 år gammel. Da satt jeg i passasjersetet med beina opp på dashbordet, men noen sele hadde jeg ikke på meg. DET husker jeg veldig godt :-) Jeg er 31 år, og poenget mitt er ikke at "alt var så bedre før", men heller det at man får da prøve å være så fornuftig man bare klarer, uten at samfunnet og dets regler må skjerme dagens unger slik at de knapt vet hva et tre kan brukes til, hvis man kjeder seg altså ;-)

Må si meg uenig i at 2åringer er velbevisste på å ikke smake på godsaker som står tilgjengelig for de. Latterlig av moren synes jeg det heller ikke er.. Klart er det ikke butikkens direkte ansvar, men jøss, det er noe de kan ta til etterretning! Butikkene driver bevisst markedsføring med å plassere alt godteri i lav høyde, samt rett ved disken.

Du som har barn selv, vet sikkert at ting kan skje på brøkdelen av et sekund. Hva om det hadde vært ditt eget barn?

Hvis det hadde vært min datter, så hadde jeg virkelig ikke villet putte ansiktet mitt i avisen og si at butikken må gjøre noe med dette! Det ville kun vært mitt eget ansvar. Og ja, selvfølgelig er barn forskjellige, og nei, men datter er ikke noe prakteksempel. MEN, hun visste klart at ting man "fant" eller ble tilbudt, ja, da skulle jeg si "ja" eller "værsågod" (faktisk mye lettere å lære henne det, enn pelsen Sofus, men samme prinsippet forøvrig;-)). Og enhver foreldre vet jo veldig godt hva ens eget barn vet eller kan, så har man en som ikke forstår at man er i en butikk hvor man ikke kan spise på tingene før ETTER man har betalt for det. Så lar man ikke dette barnet gå rundt uten oppsyn. Basta bom! Har vært i mange butikker hvor barn "slippes løs" av foreldre. Så mens foreldrene handler løper barna rundt og skriker og leker. Det mener jeg er utrolig respektløst for de folkene som jobber der, for ikke å snakke om oss andre som ikke setter pris på at andres unger løpe en ned. Dette er ikke det største problemet jeg har vært utsatt for. Men cluet er, kan ikke barnet oppføre seg uten tilsyn, så må det holde seg i nærheten.

Jeg har selvfølgelig også vært eitrande forbannet på butikkers markedsføring av snop o.l. Men det går på lydnivået et barn klarer å få til når det ikke får viljen sin. Det er jo videre virkelig ikke det man har lyst til å håndtere hvis man bare skal rett innom trett og sliten etter en lang dag for å kjøpe noe til middagen. Men til butikkene slutter med det, så får de bare finne seg i hvordan det høres ut for resten av butikken når oppdragelsen slår inn og barn ikke FÅR det som er i hyllene.

dette er ingens feil!

Butikken kunne ikke vite at jenta var allergisk, og dessuten er det foreldres ansvar å passe på barna sine.

MEN - ingen foreldre kan være årvåkne hele tiden, det er så fort gjort!

Rein og skjær uflaks vil jeg kalle dette.

Jeg sier ikke at det er noens feil. Men at noen prøver å plassere noe jeg mener er foreldrenes ansvar over på en butikk, synes jeg er for drøyt.

Ja, jeg er HELT enig...

Herregud, butikken kan da ikke ta ansvaret for dette. Jeg har selv en 3 åring som ikke kan spise nøtter, men om noe sånt hadde skjedd så hadde det da ikke fallt meg inn å legge skylda på butikken! Herregud, slikt må de da følge med selv...

Ja, ikke sant. Det er jo en fryktelig allergi å ha, konsekvensene kan bli ganske enorme. Og jeg skjønner godt at mor/far har blitt engstelige. MEN, man har ansvaret til å påse at slikt ikke skjer selv. Og forøvrig, hvis jeg skal være usaklig og trekke det hele noen skritt lengre, så kunne det vel tenkes at man måtte fjerne nøtter i sin helhet fordi barn som ikke tåler det, kunne bli fristet til å spise det. Men det er som sagt, meeeeeget useriøst av meg, og mer eller mindre litt provosert frem av alle andre krav Norsk Allergiforbund har satt i de senere år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...