Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er best?

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Ja regner med at det er små stevner, ei venninne av meg som var her istad sa at hun hadde opplevd at det var musikk på noen småstevner...

På de større er det ikke musikk.

JaJa..Det er liksom ikke Nm og alt det nei :P

Små stevner ;) Men kukt og se på+ uansett dfa :D

Skrevet

jeg kan ikke ri pga. allergi ;) , men har alltid ønsket og ri sprang, for jeg synes det ser morsomst ut! ;)

Skrevet

Dressur er best synes jeg. ridd endek dressur og der må du liksom jobbe/konsentrere deg mye mer synes jeg da. men er veldig gøy å se på sprang å da ;)

Skrevet

Hmmm vanskelig, jeg elsker sprang, men jeg mener at for å få en god sprang hest må man drive med dressur også.. Og det er bare tull at hesten "sovner" under dressur, da må du virkelig begynne å sette høyere krav altså.

Elsker dressur også.

Guest Christine
Skrevet

Mange som trur man ikke trenger å trene dressur for å bli veldig god i sprang...

Hva som holder hesten mellom hinderne da? :)

Dressur+Sprang = vinnere :D

Skrevet

Hva synes DU er best av Sprang og dressur?

Her skal vi få i gang en liten diskusjon..

Selv synes jeg at sprang er best. Det er mer action fylt på en måte. Ridning til knall tøff musikk :)

På dressur stevner så sovner jeg nesten..

Okeida...Ikke hvis stjernehester som Star Fortune osv kommer. Da er det nydeligt å se på :P

Ja, jeg sitter sånn :P da. På sprangen sitter jeg ;) sånn.

Sprang er gøyest ja ;)

Selv rir jeg på rideskole.

Litt trist fordi ridelæreren min(det er to ridelærere som har hversine dager) hun er en sånn "dressur dilla" menneske.

Vi hopper nesten ALDRI..... ;)

Skrevet

Jeg har alltid hatt mest sansen for sprang.

Fart og spenning, liksom... B)

Helt enig,jeg får liksom ikke til alt det der i dressur og da blir jeg litt <_< ,men det viktigste er jo å IKKE gi opp.Sprang er morsomst,og det kommer det altid til å være,skal kanskje begynne å konkurere til sommeren. :)

Skrevet

jeg kan ikke ri pga. allergi ;) , men har alltid ønsket og ri sprang, for jeg synes det ser morsomst ut! :)

jeg er også allergisk mot hester,men det har aldri stoppet meg,hehe.Men jeg vet hvor trasig det er ,og når jeg er i stallen og kjenner at øynene mine klør da blir jeg drit sur på at jeg er allergisk :)

• 4 weeks later...
Skrevet

Feltritt er jo morsomst da, der er det jo en dressurdel, en sprangdel, og en feltdel.

Sprang er gøy, det er morsomt å treffe riktig hele banen, hoppe høyt og lande pent. Når jeg er tilskuer med noen jeg kjenner som rir så sitter jeg og teller og hopper med hele veien.

Men når du rir sprang, og kan telle steg, beregne og styre men når du kommer til ett visst nivå så handler det jo mest om å øke høyden og dressuren. Når du rir dressur så kan alt perfeksjoneres hele tiden, du blir aldri god nok, og bittebittesmå detaljer kan gjøre alt.. Og når man ser ett godt utført kûrprogran, så sitter man med haka i magen.. Ihvertfall når man er dressurhode som meg..

Skrevet

Jeg liker dressur best. Hvorfor, vel, føler jeg får mest kontakt med hesten da og forhesten min er ikke noe til spranghest. Han er i grunn ikke noe dressurhest heller, men vi satser på å trene LC i løpet av året. Ikke noe satsing på stevner her i gården nei.

Startet i år mitt første ridestevne LD, måtte ri en annen hest enn forhesten min siden han var halt og endte opp med 57%, fornøyd siden kontakten med hesten ikke var helt bra.

Skrevet

Synes begge deler er gøy. Husker når jeg var på oslo horseshow, utrolig fint å se åssen hesten gikk til musikken i dressur! Og på sprang, åssen de svevde over hinderne.. :D

Skrevet

Jeg synes det er kjekkest å ri dressur, jeg er veldig nybegynner altså, men bare å se fremskritt og merke at du har mye mer kontroll på hesten er knallgøy. Jeg synes det er veldig gøy å se de som er skikkelig flinke i dressur ri, men det er mer action i sprang :D

Skrevet

Sprang er mest spennende, Dressur er penest og mest fasinerende. Men j***ig tungt med mine travere :D

Skrevet

Før synes jeg sprang var morsomst, helt til jeg datt av og ble slengt i et gjerde. :D

forstua armen, og det tok ca et år før jeg kunne bevege ordentlig på den... :P

Etter det har det gått for det meste i dressur, og veldig mye gymkhana!

Egentlig veldig morsomt å trene dressur med en varmblods traver...

Men det gikk bra, fikk 59% på et LD program og er fornøyd med det... :P Og jeg vant noen gymkhana stevner! helt til henne måtte dra til eieren sin :P

Det var gøy så lenge det varte da.

Nå er det mest hund, men jeg trener noen hester for andre. Noe som er veldig koselig :P

Skrevet

Jeg synes det er kjekkest å ri dressur, jeg er veldig nybegynner altså, men bare å se fremskritt og merke at du har mye mer kontroll på hesten er knallgøy. Jeg synes det er veldig gøy å se de som er skikkelig flinke i dressur ri, men det er mer action i sprang :icon_clapping:

Rir travere jeg også, ikke like lett å sitte ned i trav på Miss Kristina hvertfall. Dumpdump rundt i salen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...