Gå til innhold
Hundesonen.no

Få henne til å høre på meg uten bruk av godbiter

Gronnis

Recommended Posts

Skrevet

Når vi er på tur så kan jeg ikke ha henne løs. Ikke fordi hun stikker av, men fordi hun absolutt må hilse på alle mennesker og hunder, og det er alltid en voldsom hilsen. Hun går også etter de hun har hilset på, enten de går i motsatt vei eller har gått forbi oss. Det med at hun går etter de som går forbi oss er mest irriterendes. Hun kan la vær, men bare hvis vi sier "Nei, Raja, se nammenam". Altså hun kommer bare hvis hun vet at hun vil få noe "nammenam".

Hvordan kan vi lære inn at hun får ikke lov å hilse uten tillatelse, og at hun må komme når vi sier at hun skal, uten godbit?

Grunnen til at jeg vil at hun skal klare å være løs på tur er fordi at hvis hun aldri får være løs, er det større sjanse for at hun stikker av hvis døren står oppe en gang, siden hun ikke har fått være løs før.

Edit: skulle egentlig plassere denne på spørsmål angående hund

Skrevet

Det eg ville trena på, er kontakt!

Tren kontakt øvingar når ho er i band og med snop, og då skal det hagle godis :)

Videre kan du prøve utan band, ikkje sei noko, men vent til ho ser på deg, og gi ho godis!

Skjønnar?

Lykke til!

Skrevet

Den lå på spørsmål om hund men jeg flyttet den ned hit, det er jo et treningsspørsmål :)

Du kan ikke ta på henne langline da, ikke til å bruke som straff eller noe, men du får stoppet henne så hun ikke får læring i å gå bort og følge etter. Parallelt jobbe med kontakt og innkallingsøvelser og en stopp-kommando du kan bruke på avstand. Det jeg kom på i farten her.

Ellers er det digg å ha en sosial belger så man ikke trenger å bekymre seg for den biten da :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...