Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser deres hunder grus?


Lizzi

Recommended Posts

gjør ikke det nå lenger, men han var ekstrem på det som valp. og det gikk alt ifra småstein (sånn vanslig man har på gårdsplassen) til steiner som er en del større.

Og hendte ofte at han kasta opp et par store på natta ;)

Men heldigvis er den (u)vanen borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Bikkja mi spiser ALT... 8-)

Utrolig slitsomt til tider, da jeg må passe på hele tiden mens vi er på tur, at beistet ikke spiser bæsj, sand, steiner, snø, you name it.. Truser er en favoritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Bikkja mi spiser ALT... 8-)

Utrolig slitsomt til tider, da jeg må passe på hele tiden mens vi er på tur, at beistet ikke spiser bæsj, sand, steiner, snø, you name it.. Truser er en favoritt.

også truser da :) (håper ikke h*n ike finner så mange av di på tur) ;)

snø går det jo en del av her også da. men det tror jeg blir umulig å hindre han i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn.. Bikkja mi spiser ALT... 8-)

Utrolig slitsomt til tider, da jeg må passe på hele tiden mens vi er på tur, at beistet ikke spiser bæsj, sand, steiner, snø, you name it.. Truser er en favoritt.

haha sånn er Nikita og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene hunden her var GAL etter det som valp. På røntgen så det ut som en grusgang i magen hennes...

Et dyrlegekontor jeg var på, hadde en "skrekkens utstilling" på ene veggen - det var av alt som hunder hadde spist, og som måtte fjernes med operasjon. Du milde, sier jeg bare. Det var ALT. Så det gjelder å passe på, i verste fall kan de dø av det - hvis noe surrer seg rundt, som nylonstrømper.

Lurer på hvorfor? En ting er at de liker ting som det lukter oss menneske av. Men derfra til å spise det meste? Og denne grusen, hva er så godt med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo en heeelt syk sammenligning..men tapirer spiser jord og sand for å regulere magen og kvitte seg med giftstoffer de får i seg med maten de eter.. kan kanskje være noe med å regulere magen, men her er det jo gress for hunder da :P

kan det også være at valper eter stein fordi de klør i tennene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herreh gud... derfor hu måtte opereres altså mona88?... at hu ikke lærer

jepp, var derfor ja.

Nei, hu lærer visst aldri. Skulle vise frem steinen til ei venninne dagen etter operasjonen, og tror du ikke Kaisa kom å prøvde å ta den i munnen.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hunder som spiser grus/stein PASS PÅ!

En hund jeg kjenner, lå nettopp "for døden" pga av dette. Hun spiste stein, og akkurat når hun skulle svelge den, hostet hun sllik at steinen kom opp i nasen. Dette gjorde at hun nesten ikke klarte å puste med nasen. Når dyrlegen skulle se på dette var han sikkert på at det var kreft, men senere fant de ut at det var ein stein.

Det var en stor prosess å få ut den steinen hos dyrlegen. Dyrlegen hadde "avlivingssprøyta" på bordet klar hvis han måtte gjøre det.

Så pass på hundene deres folkens! Kjeft på de når de gjør det, slik at de lærer at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, var derfor ja.

Nei, hu lærer visst aldri. Skulle vise frem steinen til ei venninne dagen etter operasjonen, og tror du ikke Kaisa kom å prøvde å ta den i munnen.. :rolleyes:

ikke sant ja...

snakk om teflonhjerne hund du har :)

hehe...

herreh så srore steiner.... skulle ikke tru de klarte å få det ned halsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex spiste grus når han var valp. Seinere la han seg til vane å "sutte" på litt større steiner, hadde

panikk for at han skulle svelge, så det enda ofte med å bryte opp kjeven hans.

Ellers er jo kattebæsj utrolig godt, og så prøve å susse folk etterpå. *blææch*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig sansen for sand når jeg var liten..kan det være noe av den samme greia?

Ingen av mine hunder har spist grus, men kattebæsj, truser, sokker og ballonger er visst gjengangere på favorittmenyen.

Det rareste Loke har spist var en CD plate ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella har ete litt grus, men mest fordi ho ville leike. Då tok ho litt småstein i munnen og løpte med det og halen opp.. Heldigvis ikkje så mykje av det lenger..

Men ho kan ete ganske mykje anna ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...