Gå til innhold
Hundesonen.no

Leveringstid på valper

Maria

Recommended Posts

Har nettopp levert et kull, de dro da de var 7,5 uke gamle. Tilbakemeldingen fra kjøperne er utrolig god, de er stabile, trygge, nysgjerrige og glade. :) Akkurat slik jeg jobber for at de skal være. Tror det hele kommer an på hvordan valpene blir fostret den tiden de er hos oppdretter. Har mottatt valper selv da de var syv uker, og har aldri hatt noe problem med dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg trodde ikke du mente det var bra å levere dem ved 6 uker heller. Jeg prøvde vel heller å være enig i at mange "gir" opp når valpene når denne alderen, og ikke orker jobben med dem lenger. De finner da en unnskyldning for at valpene MÅ leveres, noe jeg synes er lite seriøst. Har man valgt å ha valper, må man ta HELE jobben.

Våre tisper har også anledning til å gå fra valpene i perioder, og vi har aldri hatt problemer med at tispene går lei av valpene. Har ved et flere anledninger beholdt valp eller brukt tid på å finne riktig eier, og det går også bra. Venter nå på at gamlemor på 9 år eller storebror på 6 år, snart skal sette noen grenser for gale valpen som er 10 måneder.

Men jøsses........... Nå er det jo ikke pga. tispa og valpenes behov for mamma som er grunnen til at det er uheldig å levere valper før de er 8 uker............. Tispa er jo egentlig ikke viktig når valpene er avvent - det som er viktig da er jo at valpene lærer seg å omgås hverandre, lek, bitehemning, sosial rang, språkutvikling, andre hunder osv. Mamma er egentlig uvesentlig i denne sammenhengen - de har ikke noe reelt behov for henne i denne perioden....... I vill tilstand (ref. ulv) så er det i denne alderen valper begynner å relatere til de andre i flokken og de spiser kanskje 1-2 ganger pr. dag hos mamma - utover det er mamma på jakt hele dagen - hun ligger ikke med valpene hele tiden liksom............ - hun er ute å skaffer fast føde.

Fra 6 ukers alder så slipper våre tisper å bli sperret inne med en gjeng gale valper hele dagen - fra vi flytter valpene ned i kennelen i 4-5 ukers alder så har vi innrettet det sånn at mamma kan velge om hun vil være sammen med banden sin eller ikke - og de velger faktisk å gå bort fra de i mange timer av gangen - da ligger de å soler seg ved siden av - de har oversikten og muligheten til å gå inn - men er aldri innesperret sammen med valpene.

Fra 6 uker får mamma egen binge og valpene får være sammen med henne morgen middag og kveld - fra 7 uker bare en kjapp sup morgen og kveld.......... Relasjon til voksne lærer de ved å omgås andre i heimen.

Vi leverer ikke valper før de er 8 uker - sånn prinsipielt, men vi har vel ett par ganger vært en to-tre dager tidligere ute.......

I Sverige er det faktisk ikke lov å levere valper før de er 8 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma og de fikk nikita tre dager før hu var åtte uker...

men det var av den enkle grunn at oppdretter fødte sin egen baby dagen før vi hentet henne, og vi fikk spørsmål om det passet å hente henne før tiden :)

det har funket kjempe fint :)

skal også nevnes at de har 6 fullvoksne collier og det er vel litt jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...