Gå til innhold
Hundesonen.no

Holder du båndtvangen?

Marthe

Recommended Posts

Vesla går nesten aldri løs, fordi hun løper etter alt som beveger seg..

Lisa går løs hvis jeg går alene med begge hundene, hun er litt redd av seg og tørr ikke gå bort til så mange og i tillegg er hun gammel(og treg). Hun går nesten alltid ved siden av meg uansett, men jeg tar henne i bånd hvis det kommer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Holder den ikke nei :) Elwira går ingen steder, og hun stopper når det kommer andre hunder og mennesker på at jeg skal komme å gå ved siden av henne så det ikke sjer noe :P Føler meg ganske heldig som har en sånn hund :P Hun stikker aldri av og følger alltid med på at jeg er bak henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke når det er båndtvang og sånt jeg, så nei jeg holder nok ikke den loven nei.

I det siste har han vært løs hver dag da, men han har gått ved siden av meg. Så en liten kontroll har jeg.

Men lar han ikke løpe løs på tur eller i hagen nei, men av andre grunner enn båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke akkurat skryte på meg at jeg overholder båndtvangen nei.. Men det kommer mest an på hvor vi er. På folketomme plasser og på skog/fjellturer så løper han løs. Det gjør han som oftest på de vanlige turene også, men båndet er alltid med. Jeg vil vel påstå at jeg er flink til å ta hensyn til alle andre (både med og uten hund), og det har ikke vært et problem at han er løs.. Men han er jo selvsagt i bånd på plasser med masse folk, både i og utenfor båndtvangsperioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting i forbindelse med båndtvang.. Gjelder egne regler for gang og sykkelsti? Her hvor jeg bor er gang og sykkelstien lite brukt av andre, spesielt nå om vinteren. Jeg har ingen problemer med å ha pelsdotten løs, og skulle det mot formodning dukke opp folk har jeg såpass bra innkalling at han kommer til meg. Men en venninne mente at det kanskje var egne regler for gang og sykkelsti i forbindelse med båndtvang, og der er jeg ikke sikker... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både ja og nei. Minsten min går ofte løs. Hun hater å gå i bånd og hun plager ingen, ikke jager hun heller. Nå går vi somregel tur der det ikke er folk da. Storeslampen går omtrent alltid i bånd. Han er hoppende glad, skal undersøke alt, litt pinglete og kan nok finne på å jage. Har inngjerdet hage jeg da, så har ikke veldig vondt av han som går i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting i forbindelse med båndtvang.. Gjelder egne regler for gang og sykkelsti? Her hvor jeg bor er gang og sykkelstien lite brukt av andre, spesielt nå om vinteren. Jeg har ingen problemer med å ha pelsdotten løs, og skulle det mot formodning dukke opp folk har jeg såpass bra innkalling at han kommer til meg. Men en venninne mente at det kanskje var egne regler for gang og sykkelsti i forbindelse med båndtvang, og der er jeg ikke sikker... Noen som vet?

Det spørs hvilken kommune du bor i?! :) Er det båndtvang så er det overalt, utenom private plasser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok damene stort sett i bånd, ja! Senest i dag var vi på tur i Østmarka og traff på et helt ferskt rådyrspor. Hadde vi hatt dem løse, tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd. Det er delvis skareføre for hundene, mens rådyrene synker langt ned... Dette var langt unna folk og skiløyper og båndtvangpolitiet for den del, men det er jo fordi det er ekstremt vanskelige forhold for viltet det er båndtvang og det er lov å bruke hodet! Nå er det bare fibi (datteren) som bor hos meg. Hun vil nå gjerne jakte litt på joggere og skiløpere og gamle damer med gåstol og unger på akebrett, så hun har ekstraordinær båndtvang uansett. Vi jobber med saken (avledning, gå tilbake og prøv igjen til vi går pent forbi uten å bry oss om hva vi passerer, mye rotrening, aktiviseringsøvelser etc) og har også noen steder der hun kan få være valp og leke fritt med andre hunder. Her har det ikke vært rådyr i hele vinter, ingen joggere eller skiløpere, bare andre hunder som også liker å leke litt. Men poenget mitt var altså at båndtvangen er for å skåne viltet og det er vår plikt som hundeeiere å ta ansvar. Hunden har ikke vondt av å gå i bånd!! Husk hjernetrim!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...