Gå til innhold
Hundesonen.no

Holder du båndtvangen?


Marthe

Recommended Posts

Vesla går nesten aldri løs, fordi hun løper etter alt som beveger seg..

Lisa går løs hvis jeg går alene med begge hundene, hun er litt redd av seg og tørr ikke gå bort til så mange og i tillegg er hun gammel(og treg). Hun går nesten alltid ved siden av meg uansett, men jeg tar henne i bånd hvis det kommer folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Holder den ikke nei :) Elwira går ingen steder, og hun stopper når det kommer andre hunder og mennesker på at jeg skal komme å gå ved siden av henne så det ikke sjer noe :P Føler meg ganske heldig som har en sånn hund :P Hun stikker aldri av og følger alltid med på at jeg er bak henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig ikke når det er båndtvang og sånt jeg, så nei jeg holder nok ikke den loven nei.

I det siste har han vært løs hver dag da, men han har gått ved siden av meg. Så en liten kontroll har jeg.

Men lar han ikke løpe løs på tur eller i hagen nei, men av andre grunner enn båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke akkurat skryte på meg at jeg overholder båndtvangen nei.. Men det kommer mest an på hvor vi er. På folketomme plasser og på skog/fjellturer så løper han løs. Det gjør han som oftest på de vanlige turene også, men båndet er alltid med. Jeg vil vel påstå at jeg er flink til å ta hensyn til alle andre (både med og uten hund), og det har ikke vært et problem at han er løs.. Men han er jo selvsagt i bånd på plasser med masse folk, både i og utenfor båndtvangsperioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting i forbindelse med båndtvang.. Gjelder egne regler for gang og sykkelsti? Her hvor jeg bor er gang og sykkelstien lite brukt av andre, spesielt nå om vinteren. Jeg har ingen problemer med å ha pelsdotten løs, og skulle det mot formodning dukke opp folk har jeg såpass bra innkalling at han kommer til meg. Men en venninne mente at det kanskje var egne regler for gang og sykkelsti i forbindelse med båndtvang, og der er jeg ikke sikker... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, både ja og nei. Minsten min går ofte løs. Hun hater å gå i bånd og hun plager ingen, ikke jager hun heller. Nå går vi somregel tur der det ikke er folk da. Storeslampen går omtrent alltid i bånd. Han er hoppende glad, skal undersøke alt, litt pinglete og kan nok finne på å jage. Har inngjerdet hage jeg da, så har ikke veldig vondt av han som går i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på en ting i forbindelse med båndtvang.. Gjelder egne regler for gang og sykkelsti? Her hvor jeg bor er gang og sykkelstien lite brukt av andre, spesielt nå om vinteren. Jeg har ingen problemer med å ha pelsdotten løs, og skulle det mot formodning dukke opp folk har jeg såpass bra innkalling at han kommer til meg. Men en venninne mente at det kanskje var egne regler for gang og sykkelsti i forbindelse med båndtvang, og der er jeg ikke sikker... Noen som vet?

Det spørs hvilken kommune du bor i?! :) Er det båndtvang så er det overalt, utenom private plasser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok damene stort sett i bånd, ja! Senest i dag var vi på tur i Østmarka og traff på et helt ferskt rådyrspor. Hadde vi hatt dem løse, tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd. Det er delvis skareføre for hundene, mens rådyrene synker langt ned... Dette var langt unna folk og skiløyper og båndtvangpolitiet for den del, men det er jo fordi det er ekstremt vanskelige forhold for viltet det er båndtvang og det er lov å bruke hodet! Nå er det bare fibi (datteren) som bor hos meg. Hun vil nå gjerne jakte litt på joggere og skiløpere og gamle damer med gåstol og unger på akebrett, så hun har ekstraordinær båndtvang uansett. Vi jobber med saken (avledning, gå tilbake og prøv igjen til vi går pent forbi uten å bry oss om hva vi passerer, mye rotrening, aktiviseringsøvelser etc) og har også noen steder der hun kan få være valp og leke fritt med andre hunder. Her har det ikke vært rådyr i hele vinter, ingen joggere eller skiløpere, bare andre hunder som også liker å leke litt. Men poenget mitt var altså at båndtvangen er for å skåne viltet og det er vår plikt som hundeeiere å ta ansvar. Hunden har ikke vondt av å gå i bånd!! Husk hjernetrim!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...