Gå til innhold
Hundesonen.no

HD røntge hund


Marthe

Recommended Posts

Skrevet

På fredag skal tispen min HD røntges . Jeg lurer bare på en ting. Har hørt at hunden ikke skal gjøre det retter løpetid. Hvor lenge skal man vente etter dette? Hunden min sluttet med løpetiden ca 9/1-06 . Jeg vil helst røntge henne før vi skal på fjellet i ferien :)

Skrevet

Grunnen til at du bør vente er fordi skjelettet blir løst under løpetiden(tror jeg), jeg har hørt man bør vente omkring 2mnd :D

Okey :) Det var det jeg mente jeg hadde hørt... Når hun sluttet 9/1 tror du det går grit om jeg gjør det på fredag?

Jeg sjekket priser rundt i området. En plass jeg spurte om dette med å sjekke HD etter løpetid, forstod de ikke hva jeg mente.. De hadde aldri hørt om det :D

Dette er heldigvis ikke den dyrlegen som er "fastelegen" til min hund :D

Skrevet

Okey :) Det var det jeg mente jeg hadde hørt... Når hun sluttet 9/1 tror du det går grit om jeg gjør det på fredag?

Jeg sjekket priser rundt i området. En plass jeg spurte om dette med å sjekke HD etter løpetid, forstod de ikke hva jeg mente.. De hadde aldri hørt om det :D

Dette er heldigvis ikke den dyrlegen som er "fastelegen" til min hund :D

Hvis du søker på det innlegget jeg skrev ang det, så kom vi fram til at agrumentene for dette var så svake så det er ikkeno vits å tru på det.

Skrevet

Hvis du søker på det innlegget jeg skrev ang det, så kom vi fram til at agrumentene for dette var så svake så det er ikkeno vits å tru på det.

Har ikke søkt nei.. Leste bare om det på canis for en stund siden. Jeg ringte vetrinæren nå. Han sa det ville gå fint :D Så da håper jeg bare at hun er HD fri :P

Skrevet

Det er ikke noe problem å rønke etter løpetid. Det vil ikke påvirke resultatet.

Jo de blir løsere i bekkenet(det er vell en grunn til at min bekkenløsning alltid blir verre hver gang jeg har mensen), hvis tispen nettopp har hatt løpetid så ville jeg i hvertfall ha ventet 1-2mnd før jeg hadde rønka sånn at bekkenet setter seg igjen(tror det er det som blir annbefalt også).

Skrevet

Jo de blir løsere i bekkenet(det er vell en grunn til at min bekkenløsning alltid blir verre hver gang jeg har mensen), hvis tispen nettopp har hatt løpetid så ville jeg i hvertfall ha ventet 1-2mnd før jeg hadde rønka sånn at bekkenet setter seg igjen(tror det er det som blir annbefalt også).

Ja :) Derfor har jeg ventet. Synes det var veldig merkelig at ikke en av 3 dyreklinikkene visste om dette!

Skrevet

Ja :) Derfor har jeg ventet. Synes det var veldig merkelig at ikke en av 3 dyreklinikkene visste om dette!

bare hør med Ulf Erlandsen på Tertnes dyreklinikk(ligger i Bergen) han har meget høy ekspertise på leddsykdommer hos hund og da spesielt HD.

Skrevet

bare hør med Ulf Erlandsen på Tertnes dyreklinikk(ligger i Bergen) han har meget høy ekspertise på leddsykdommer hos hund og da spesielt HD.

Takk for det ;) Nå krysser jeg bare fingrene får at hun ikke har :unsure:;)

Skrevet

Takk for linken :) Men jeg tror det har en sammenheng. Når tispen får løpetid, gjør kroppen seg klar til valper (fra naturensside). Så jeg tror at det har noe sammenheng ;) Man blir sikkert aldri ferdig med å diskutere dette, men jeg skal spørre hos vet`n på fredag ;)

Hvordan gikk det med hunden din? Har hun HD?

;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...