Gå til innhold
Hundesonen.no

De ti bud

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

De ti bud(sagt av barn i alderen 6-10 år):

1.Du skal ikke stjele fra de fattige hvis de ser det.

2.Du skal ikke mate spedbarn med løk for det har jeg prøvd.

3.Du skal bare slå noen hvis du absolutt må.

4. Du skal ikke baktale noen bak ryggmargen deres.

5. Du skal være så snill du kan og ellers kan du gjøre hva du vil.

6. Du skal høre på mammaen din samme hva hun sier og hva slags tonefall

hun bruker.

7. Du skal bevare deg vel.

8. Hvis noen slår deg, skal du bare snu det døve kinnet til.

9. Du skal elske Gud så mye du kan, selvom det er vanskelig og han ikke viser seg selvom du roper "kom frem".

10. Du skal ikke begjære din ektefelle eller andre

Skrevet

Hahaha! :)

Mer:

Barns svar på kristendomsprøver :

Kona til Gud heter Gudmor. Hun er moren til alle barnebarna hans; Moses, Jesus og Julenissen.

Kineserne kommer nok ikke til den vanlige himmelen. Kanskje de kommer til den syvende himmel? Eller til Den Himmelske Fredsplass.

Gud heter egentlig Den allmennpraktiserende hersker på himmelen og på jorden. Han bestemmer alt, hele tiden. I gamle dager het Gud "mannen med ljåen".

Gud er forholdsvis grei, men han liker ikke at tyver kommer til himmelen

uten grunn.

Nå er det blitt ozonhull i himmelen. Det gjør at gulvet til Gud ikke

helt tett lenger. Det kan bli et problem.

Jesus trives veldig godt sammen med Gud. De har veldig mange felles

interesser.

I himmelen gjør man bare morsomme ting hele tiden. Jesus er nok

smørblid.

Det er mange i himmelen: Alle de som er døde er der, pluss Gud og Jesus og Den dårlige Ånde.

Man kan kalle Gud for hva man vil. Man kan kalle ham Kristus, Festus

eller Herre-Jesus.

Den Hellige Ånd er Ånden som går.

Å være engel er et typisk kvinne-yrke.

Det er noen som har en hellig lama. Det er egentlig en liten kamel. Den heter Dalai-Lama. Jeg tror det er en engel.

Hvis Gud hadde holdt det han sa om å la alle barna komme til seg, så

hadde vi ikke trengt barnehager.

Gud gjorde 5 brødre om til 2 fisker.

Gud skrev et gammelt testamente for han døde.

I Bibelen står det at man skal være snill hele tiden og frykte Gud.

Bibelen består for eksempel av De fem museboker og Marius' evangelium. De skriver om mye pent der, og det handler om mange artige typer. For eksempel handler det om Pottimor, Pottifar og om Pontius Forlat oss.

Smuglere har tatt med seg bibler inn i Kina. Hvis de leser Bibelen der,

kan de bli fanget og puttet i asjetten.

Gud liker dårlig at folk spiser epler. Da kalles det syndefall. Men han

er nok bare grådig, og vil ha alle eplene for seg selv.

Du skal ikke ljuge. (Halvor, 6år)

Du skal ikke stjele fra de fattige hvis de ser det. (Frida, 6 år)

Du skal herde din farmor så hun kommer til himmelen. (Caroline, 7år)

Du skal ikke bølle.(Halvor, 6 år)

Du skal ikke begjære din ektefelle eller andre arbeidsfolk. (Christian,

9år)

Du skal ikke slå i hjel tiden.(Karina, 6år)

Du skal holde sammen i tykt og tynt. (Kim Andre, 7år)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...